Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ – Την Κυριακή 14 Ιανουαρίου (Απόδοση της εορτής των Θεοφανείων) ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε το θείο Λόγο στον Ιερό Ναό Αγίων Αναργύρων Βεροίας.
Στο τέλος της θείας Λειτουργίας τέλεσε αρτοκλασία για τα μέλη του Συλλόγου Μικρασιατών Βεροίας. Μετά την απόλυση το χορευτικό τμήμα του Συλλόγου Μικρασιατών χόρεψε στο προαύλιο του Ναού προσκαλώντας το εκκλησίασμα να μετέχει στην κοπή Αγιοβασιλειόπιτας που ακολούθησε στην Αντωνιάδειο Στέγη.
ΟΜΙΛΙΑ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ
«Μέχρι καταντήσωμεν οι πάντες εις την ενότητα της πίστεως και της επιγνώσεως του Υιού του Θεού».
Τις προηγούμενες εβδομάδες ζήσαμε το θαύμα της αγάπης του Θεού για τη σωτηρία μας. Είδαμε τον Υιό και Λόγο του Θεού, τον Κύριό μας Ιησού Χριστό, να σαρκώνεται και να γεννάται επί γης, μέσα στο ταπεινό σπήλαιο της Βηθλεέμ. Τον είδαμε να περιτέμνεται για χάρη μας και να βαπτίζεται στον Ιορδάνη από τον τίμιο Πρόδρομο, για να αγιάσει τα ύδατα και να μας υποδείξει τον τρόπο και του δικού μας αγιασμού, αλλά και να αρχίζει τη δημόσια ζωή του και το κήρυγμά του στους ανθρώπους.
Ποιος είναι όμως ο σκοπός του σχεδίου της θείας οικονομίας και πως πραγματώνεται το σχέδιο της σωτηρίας μας, για την οποία ήλθε ο Χριστός στη γη; Και ποια είναι τελικά η σωτηρία μας για την οποία οφείλουμε να εργαζόμεθα και να προσπαθούμε όλοι μας;
Μας το εξήγησε στο σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα ο πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύλος, ο ιδρυτής της τοπικής μας Εκκλησίας. Η σωτηρία μας είναι έργο της Εκκλησίας, την οποία ίδρυσε ο Χριστός. Έργο της Εκκλησίας και των ανθρώπων τους οποίους όρισε ο Κύριός μας να το επιτελούν, συνεχίζοντας το δικό του έργο. Και το έργο αυτό θα συνεχίζεται, όπως λέγει ο απόστολος Παύλος, «μέχρι καταντήσωμεν οι πάντες εις την ενότητα της πίστεως και της επιγνώσεως του Υιού του Θεού».
Να, λοιπόν, ποια είναι τελικά η σωτηρία μας. Είναι η ενότητα της πίστεως και της επιγνώσεως του Υιού του Θεού.
Δύο είναι αυτά που χαρακτηρίζουν τη σωτηρία μας και με βάση αυτά μπορούμε να αξιολογήσουμε τη ζωή μας και το πόσο απέχουμε από τη σωτηρία.
Το πρώτο είναι η ενότητα της πίστεως. Όταν έχουμε ενότητα πίστεως μεταξύ μας και με την Εκκλησία, όταν πιστεύουμε δηλαδή όλοι ακριβώς το ίδιο, και ίδιο είναι αυτό που δίδαξε ο Χριστός και αυτό το οποίο ανά τους αιώνες δίδαξαν και βίωσαν οι πατέρες και οι άγιοι της Εκκλησίας μας, τότε είμαστε στον δρόμο της σωτηρίας μας.
Ας προσέξουμε όμως. Ο Χριστός δεν θέλει απλώς να πιστεύουμε σ᾽Αυτόν, αλλά να πιστεύουμε όπως Εκείνος θέλει και μας δίδαξε, ώστε η πίστη μας να μας οδηγεί στη σωτηρία. Και για να μας συμβεί αυτό, θα πρέπει η πίστη μας να μας οδηγεί πρωτίστως στην ενότητα με την Εκκλησία και τους αδελφούς μας. Διότι η ενότητα μεταξύ των πιστών εν ονόματι του Χριστού εκφράζει την ενότητα των τριών προσώπων της Αγίας Τριάδος. Αυτήν ζητά και ο Χριστός κατά την αρχιερατική του προσευχή από τον Θεό; «Ίνα πάντες εν ώσι καθώς ημείς εν εσμέν», λέγει. Ζητά, δηλαδή, από τον Θεό την ενότητα των μαθητών του για να είναι σαν ένας άνθρωπος, όπως και ο Χριστός είναι ένα με τον Πατέρα του.
Και επειδή δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχει ενότητα μεταξύ αυτών που θα κληρονομήσουν τη βασιλεία του Θεού, γι᾽ αυτό και οφείλουμε να αγωνιζόμεθα για να έχουμε και να διατηρούμε την ενότητα της πίστεως από αυτή τη ζωή.
Η πίστη όμως μας οδηγεί και στην επίγνωση του Υιού του Θεού, η οποία είναι το δεύτερο χαρακτηριστικό στοιχείο της σωτηρίας μας. Η ορθή πίστη μας οδηγεί στο να γνωρίσουμε τον Χριστό, τον Σωτήρα και Λυτρωτή μας, όπως πραγματικά είναι. Και είναι απαραίτητη αυτή η γνώση, διότι διά του Χριστού γνωρίζουμε και τον Θεό-Πατέρα, εφόσον ο Χριστός είναι ο μόνος που γνωρίζει τον Θεό και Εκείνος του οποίου έργο είναι να τον γνωρίσει και σε μας διά της Εκκλησίας του.
Και σε αυτή τη διπλή και ουσιαστική γνώση, όχι στην επιπόλαιη και επιφανειακή, συνίσταται η σωτηρία μας, εφόσον ο ίδιος ο Χριστός διακηρύσσει ότι «αύτη εστιν η αιώνιος ζωή, ίνα γινώσκωσί σε τον μόνον αληθινόν Θεόν και ον απέστειλας Ιησούν Χριστόν». Η αιώνιος ζωή έγκειται δηλαδή στο να γνωρίσουμε τον Θεό και τον Ιησού Χριστό, τον οποίο έστειλε ο Θεός στη γη με σκοπό να μας γνωρίσει τον Πατέρα του.
Γι᾽ αυτό, λοιπόν, ο απόστολος Παύλος περιγράφει ως σκοπό της Εκκλησίας, η οποία έχει ως έργο τη σωτηρία μας, την επίτευξη των δύο χαρακτηριστικών, της ενότητος της πίστεως αλλά και της επιγνώσεως του Υιού του Θεού, από όλους τους ανθρώπους.
Η Εκκλησία μας μας δίδει τα μέσα και τις ευκαιρίες να φθάσουμε σ᾽ αυτόν τον σκοπό και να επιτύχουμε τη σωτηρία μας, για την οποία ενανθρώπησε ο Χριστός. Μας την προσφέρει με τους επισκόπους, τους ιερείς και τους διδασκάλους της. Μας την προσφέρει με τα ιερά μυστήρια και τον λόγο της. Μας την προσφέρει με τα παραδείγματα των αγίων της αλλά και τη χάρη και τις πρεσβείες τους.
Σε μας επαφίεται να μην αρκεσθούμε σε μία πίστη τυπική και επιφανειακή, σε μία πίστη από απόσταση και μακριά από την Εκκλησία, αλλά να προσπαθήσουμε να ζήσουμε την ενότητα της πίστεως, την οποία ζητούμε σε κάθε θεία Λειτουργία, μετέχοντας στα ιερά μυστήρια και κυρίως στο μυστήριο της θείας Ευχαριστίας, ώστε να φθάσουμε και στην επίγνωση του Χριστού και δι᾽ αυτού στη σωτηρία μας.