Κωνσταντινούπολη: Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε η προσκυνηματική εκδρομή της Ιεράς Μητροπόλεως Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου στην Κωνσταντινούπολη…
επί τη ευκαιρία της Θρονικής Εορτής του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου, δηλαδή της Εορτής του Αγίου Ενδόξου και Πανευφήμου Αποστόλου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου, του και Ιδρυτού της Εκκλησίας που επί 1700 περίπου χρόνια από του Βοσπόρου τ’ αγιονέρια και του ταπεινού μα τηλαυγούς Φαναρίου τα Σεπτά Δώματα καταστέφει την κορυφή της ανά την Οικουμένη Ορθοδόξου Εκκλησίας μας.
Της όλης εκδρομής ηγήθηκε ο Μητροπολίτης Ιερισσού κ. Θεόκλητος, συμπαραστατούμενος από εκλεκτή χορεία Κληρικών και Λαϊκών Πνευματικών του τέκνων.
Η αναχώρηση πραγματοποιήθηκε από την Αρναία την Πέμπτη 28η Νοεμβρίου και η άφιξη έλαβε χώρα στη χιλιοτραγουδισμένη Βασιλίδα των Πόλεων τις πρώτες βραδινές ώρες της ίδιας ημέρας.
Τη δεύτερη ημέρα της εκδρομής, η πρώτη επίσκεψη ήταν στην ιστορική Ιερά Μονή Ζωοδόχου Πηγής, την ονομαζόμενη Μπαλουκλί, όπου και πάλι ο μύθος πλεγμένος με την ιστορία γέμισε και νου και καρδιά με θύμησες βγαλμένες από τη Ρωμαίϊκη ψυχή. Όπου πατούσες και μια μαρμάρινη πινακίδα, μια ιερά στήλη, μια πινελιά από το αρχοντικό παρελθόν και τη δράση του Βυζαντίου και της αίγλης της Φυλής μας. Αποκορύφωμα συγκίνησης οι τάφοι των Πατριαρχών, με τελευταίο εκείνον του Πατριάρχου Δημητρίου, του καλού και ταπεινού Ποιμένος, που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του, τη δεμένη με ταπείνωση και σεμνομεγαλοπρέπεια. Εκεί ο τάφος των αειμνήστων Ιερεμίου, Μαξίμου, Αθηναγόρου, Ιωακείμ των Πατριαρχών και των μεγάλων της του Βύζαντος Εκκλησίας Ευεργετών. Λίγες σταγόνες από το Αγίασμα έφτασαν να προσδώσουν και πάλι δροσιά στα ζώπυρα του Γένους…
Ακολούθησε η επίσκεψη στην κλειστή αγορά της Πόλης, το γνωστό Καπαλί Τσαρσί, με τα 4.000 μαγαζιά, όπου μπορεί ο καθένας να βρει ασημικά, κοσμήματα, υφαντά, κάθε είδους αναμνηστικά και κάτι από το χθες και το σήμερα της Πόλης. Τα βήματα μετά οδήγησαν την ομήγυρη στη δεξαμενή – υδραγωγείο του Ιουστινιανού που από το 542 καταγράφει μεγαλόπρεπα την πρόοδο της τεχνικής, της αρχιτεκτονικής, της γλυπτικής του Βυζαντινού Πολιτισμού που αφήνει άναυδο τον επισκέπτη και τον ιστορικό. Συνδυάζει την υψηλή ευφυΐα, την καλλιέπεια, την αποτύπωση στο μάρμαρο της Αρχαιοελληνικής κουλτούρας και του μέτρου, μα και περιβάλλεται, θα λέγαμε μια ιεροπρέπεια που κάτω από τα έγκατα της γης ψάλλει μαζί με τον Ιουστινιανό τη δόξα Εκείνου που τη Γη, το Χώμα, το Νερό, δηλαδή το Σύμπαν εποίησε… Η συντήρηση του υπέροχου αυτού εγχειρήματος είναι υποδειγματική…
Σειρά είχε το Μπλέ Τζαμί που ανήγειρε ο Σουλτάνος Αχμέτ, για να μιμηθεί το κάλλος και την αρχιτεκτονική γραμμή της Αγιάς Σοφιάς. Δίπλα σε αυτά τα αριστουργήματα ο Ιππόδρομος που οι Αυτοκράτορες οι Βυζαντινοί άκουσαν τις επευφημίες ή τις αποδοκιμασίες του Λαού τους και στόλισαν με ό,τι πιο όμορφο εκόμισαν από τις θυσίες τους στους αγώνες τους για την εξύψωση του Γένους των Ρωμηών. Εκεί η Γερμανική Κρήνη, για να θυμίζει την επίσκεψη του Γερμανού Αυτοκτράτορα Γουλιέλμου του Β΄ το 1898 στην Πόλη, εκεί η Στήλη του Θεοδοσίου του Μεγάλου, η περίφημη Χάλκινη Στήλη των Δελφών, ιερό ανάθημα των Ελληνικών Πόλεων που πολέμησαν τους Πέρσες στις Πλαταιές και κόμισε στην Πόλη ο Κωνσταντίνος ο Μέγας το 324 μ.χ., εκεί η Στήλη του Κωνσταντίνου του Πορφυρογέννητου… Τόπος που ο Βυζαντινός Πολιτισμός ανάγλυφα ψηλαφίζεται και μεγαλόπρεπα υπομένει και αντιστέκεται.
Τέλος της ημέρας το Προσκύνημα στο Μέγα Μοναστήρι της Αγιάς Σοφιάς, το αρχιτεκτονικό μεγαλούργημα που όσο και αν το αντιγράψεις, δεν φτάνεις την αίγλη του. Η Παναγιά της κόγχης του Ιερού σκεπασμένη με λευκές κουρτίνες παραπετάσματα και οι Ισλαμικές ιαχές από το Κοράνι να καλύπτουν τους μεγαλοπρεπείς της θόλους… Τα Εξαπτέρυγα με τα γεραρά φτερά τους να κρατάνε τον αιώνιο Τρούλλο της, με ένα μόνο καθαρισμένο και φροντισμένο να δείχνει την ομορφιά αλλά και την ιεροπρέπεια του θεόμορφου προσώπου του… Το ψηφιδωτό Τριπρόσωπο στο Γυναικωνίτη με τον Πρόδρομο και την Θεοτόκο να δέονται στον Χριστό μας και πιο κει οι παραστάσεις των Αυτοκρατόρων που δώρησαν στον Παντοκράτορα Κύριο την Πόλη και τον Ναό της του Θεού Σοφίας. Όσο κι αν ηχηρά ανεπέμποντο του Κορανίου οι σούρες, οι γραμμές δηλαδή, τα λόγια, δεν χανόταν με τίποτε η ιεροπρέπεια του Χερουβικού που αντιλαλούσε από τις καρδιές μας στους κίονες και τους θόλους της Εκκλησίας των ονείρων μας, τους σφραγισμένους με του Ιουστινιανού και της Αυτοκράτειρας Θεοδώρας τα μονογράμματα… Πόνος…Θλίψη…και δάκρυα, υπό την επιτήρηση βέβαια όσων κρατούσαν την τάξη που η αρχαιολογική υπηρεσία της γείτονος Χώρας προσπαθεί να επιβάλει… Κι εκείνες οι θύρες – Πόρτες της Αγιάς Σοφιάς σαν φεύγαμε μας βεβαίωναν πως το λιβάνι μοσχοβόλησε τούτο τον χώρο, αλλά και το αίμα του Παλαιολόγου και των υπερασπιστών της Πόλης υπέγραψε σαν με κιννάβαρι την ιστορία και την πορεία της Πόλης.
Η Τρίτη ημέρα ανέτειλε με το αχολόγημα από τα σήμαντρα του Σεπτού Πατριαρχικού Ναού του Αγίου Γεωργίου, όταν της Ορθοδοξίας η Υψηλή Κορυφή, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, φορούσε τον Μανδύα Της για να χοροστατήσει του Όρθρου και να προστεί της μεγαλοπρεπούς Πατριαρχικής, Συνοδικής και Πολυαρχιερατικής Θείας Λειτουργίας στη μνήμη του Αγίου Ενδόξου Αποστόλου Ανδρέου, Μυσταγωγία στην οποία μετείχε ταπεινά και με συστολή και ο Επίσκοπος. Πολλοί Αδελφοί Αρχιερείς από την Ελλάδα, τον Οικουμενικό Θρόνο και Ενδημούντες Ορθόδοξοι μετείχαν σ’ αυτήν.
Άρχοντες παρέστησαν με επικεφαλής την Υφυπουργό Παιδείας κα Ζέττα Μακρή, τον Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος στην Πόλη, την αντιπροσωπεία της Εκκλησίας της Ρώμης υπό τον Καρδινάλιο κ. Kurt Koch, Πρόεδρο της Επιτροπής (Dicastry) για την Προώθηση της Ενότητος των Χριστιανών, εκπρόσωποι άλλων Δογμάτων, Άρχοντες Οφφικιάλιοι του Οικουμενικου Θρόνου και πλήθος Λαού.
Δίπλα τα Ιερά Λείψανα των Αγίων Γρηγορίου του Θεολόγου, Ιωάννου του Χρυσοστόμου, της Αγίας Ευφημίας, της Αγίας Σολομονής, η Πάνσεπτη Εικόνα της Παναγίας της Παμμακαρίστου και τα στίγματα του Ρωμαίϊκου φιλότιμου αποτυπωμένου στο εξαίρετης τέχνης Τέμπλο και τις κοσμούσες τον Ναό Ιερές Εικόνες και Προσκυνητάρια. Βυζαντινή μεγαλοπρέπεια, υποβλητική απλότητα και υποδειγματική ψαλμωδία και Πατριαρχική Τάξη.
Το προσκύνημα συνεχίστηκε στην Παναγία των Βλαχερνών και ακολούθως η κρουαζιέρα στο Βόσπορο, διηγούμενη μεγαλεία, στολισμένη με την αρμύρα των τριών θαλασσών και τα Παλάτια του χθες, μαζί με τα αρχοντικά του σήμερα.
Η τέταρτη μέρα βρήκε τους προσκυνητές στον Πανίερο Ναό της Αγίας Τριάδος Σταυροδρομίου (Ταξίμ), όπου της Κυριακάτικης Θείας Λειτουργίας προηξήρχε ο Βοηθός Επίσκοπος του Πατριάρχου, Επίσκοπος Τράλλεων κ. Βενιαμίν. Και η επιστροφή εκκίνησε…
Ανάσα Φαναριώτικη, πλεγμένη με χαρμολύπη, περηφάνεια, δόξα κι έναν πόθο: “Θα θελα να πιώ όλον τον Βόσπορο”, τραγούδι που η ψυχή του κάθε Ρωμηού ψελλίζει από μέσα της…
Αργά το βράδυ η επιστροφή στην Αρναία, την Έδρα της Μητροπόλεως Ιερισσού.