Τα Θεοφάνεια ή Επιφάνεια χαρούμενα, θριαμβευτικά, παραδοσιακά και ελπιδοφόρα, έκλεισαν για μία ακόμη φορά το «Δωδεκαήμερο», που άνοιξε την παραμονή των Χριστουγέννων στον Ιερό Ναό του Αγίου Σπυρίδωνος Πύργου.
Οπως αναφέρει ανακοίνωση εκ του Ιερού Ναού, η μεγάλη και τελευταία αυτή Δεσποτική εορτή του «Δωδεκαημέρου», στην πανευφρόσυνη λειτουργική περίοδο της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας, εορτάστηκε με κάθε λαμπρότητα, κοσμιότητα και Ιερή κατάνυξη, εις τον Ιερό Ναό μας, όπου και συνέρρευσε πλήθος πιστών, προκειμένου να λάβει την χάρη και την ευλογία δια του Μεγάλου Αγιασμού, αλλά και την φώτιση από την Θεοφάνεια της Αγίας Τριάδος!
Θεοφάνεια ή Επιφάνεια, σημαίνει ότι τότε μας φανερώθηκε ο Θεός. Δηλαδή κατά την Βάπτιση του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού, έχουμε την ταυτόχρονη φανέρωση των υποστάσεων του Τριαδικού μας Θεού: Α) Του Υιού του Θεού, με την παρουσία του Ιησού.
Β) Την παρουσία του Αγίου Πνεύματος «εν είδει περιστεράς» αλλά και Γ) Την παρουσία του Πατέρα, που με τον λόγο της φωνής Του βεβαιώνει του λόγου το αληθές ότι: «ούτος εστίν ο Υιός μου ο Αγαπητός εν ω ευδόκησα» (Ματθ. 3,13).
Η εορτή των Θεοφανείων λέγεται επίσης και εορτή των Φώτων. Τα Αγία Επιφάνεια, είναι μία από τις αρχαιότερες εορτές της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας, η οποία θεσπίσθηκε τον 2ο αιώνα μ.Χ. Μέχρι και τον τέταρτο αιώνα μ. Χ. οι Χριστιανοί γιόρταζαν την ίδια ημέρα τα Χριστούγεννα και τα Θεοφάνεια.
[irp posts=”395279″ name=”Τα Θεοφάνεια στην Εδεσσα (ΦΩΤΟ)”]
Ο Ιησούς Χριστός βαπτίσθηκε για τους εξής λόγους, όπως μας τους παραθέτει χαρακτηριστικά ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός:
1ον) Για να καθαρίσει από την αμαρτία το ανθρώπινο σώμα ολόκληρης της ανθρωπότητας αλλά και του καθενός μας προσωπικά.
2ον) Για να συντρίψει τα κεφάλια των δρακόντων που έμεναν στο νερό, όπως πίστευαν οι αρχαίοι πολιτισμοί.
3ον) Για να πνίξει στο νερό πάθη και αδυναμίες, επειδή οι Εβραίοι πίστευαν στην καταστρεπτική ιδιότητα του νερού.
4ον) Για να αγιάσει και να ευλογήσει τον Ιωάννη τον Πρόδρομο και Βαπτιστή.
5ον) Για να εκπληρώσει τον Εβραϊκό Νόμο που όριζε ότι ο Μεσσίας έπρεπε να αρχίσει την δημόσια δράση του με Βάπτισμα.
6ον) Για να αποκαλύψει στους ανθρώπους το μυστήριο της Αγίας Τριάδος.
7ον) Για να εισαγάγει στην Εκκλησία τον τύπο του Βαπτίσματος.
Συνδυασμένη με τον αγιασμό των υδάτων, η γιορτή αυτή τονίζει την είσοδο του Χριστού, ως Κυρίου των δυνάμεων και της αγάπης, στο βασίλειο του σκότους. Ο Κύριος με το να Βαπτιστεί εις τον Ιορδάνη Ποταμό από τον Άγιο Ιωάννη τον Προφήτη και Πρόδρομό Του, αγίασε το νερό το οποίο δεν είναι πλέον σύμβολο της κυριαρχίας των αντίθεων δυνάμεων αλλά γίνεται φορέας της χάρης του Θεού, δηλαδή το έκανε πλέον ύδωρ αγιασμού και συμφιλίωσης με τον Θεό.
Έτσι η Βάπτιση του Κυρίου μας, άνοιξε την θύρα του Μυστηρίου του Βαπτίσματος. Με την καθαρτική χάρη του Αγίου Βαπτίσματος, ο παλαιός και αμαρτωλός άνθρωπος ανακαινίζεται και με την τήρηση των Θείων εντολών γίνεται κληρονόμος της Βασιλείας των Ουρανών. Η τοποθέτηση δε της εορτής των Θεοφανείων, ενώ βρισκόμαστε στους πρόποδες του νέου χρόνου, έρχεται να υπενθυμίσει σε κάθε Χριστιανό, ότι η δεύτερη αυτή ευκαιρία παραμένει σε ισχύ για τον καθένα.