Ι.Μ.Διδυμοτείχου: Την παραμεθόρια κωμόπολη της Νέας Βύσσας, στα ελληνοτουρκικά σύνορα, επισκέφθηκε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου κ. Δαμασκηνός, επί τη ενάρξει του Τριωδίου, χθες, Κυριακή 5 του μηνός Φεβρουαρίου 2023 και ιερούργησε στον Ιερό Ενοριακό Nαό Αγίου Γεωργίου.
Αναλύοντας ο Σεβασμιώτατος το τελικό συμπέρασμα της παραβολής του Τελώνου και του Φαρισαίου, «πας ο υψών εαυτόν ταπεινωθήσεται, ο δε ταπεινών εαυτόν υψωθήσεται» τόνισε : «Ύψωση και πτώση. Είναι δύο έννοιες που τις αντιλαμβάνονται διαφορετικά οι άνθρωποι και διαφορετικά η Εκκλησία.
για τους ανθρώπους που κινούνται στην άγνοια του Θεού και στην κοσμική νοοτροπία η ύψωση έχει να κάνει με την τιμή και την καταξίωση. Είναι κάτι επιθυμητό, διότι αφήνει στον άνθρωπο τη γλυκιά γεύση της ανωτερότητας σε σχέση με τους διπλανούς του. οι περισσότεροι χαίρονται, όταν αισθάνονται ότι είναι πιο πάνω από τους άλλους σε όλα τα επίπεδα.
Όταν ξέρουν πιο πολλά, όταν έχουν πιο πολλά, όταν τιμώνται πιο πολύ, όταν επηρεάζουν πιο πολλούς, όταν κατορθώνουν πιο πολλά, όταν σε σχέση με τους άλλους αυτοί βρίσκονται στο πιο πολύ, τότε πιστεύουν ότι ανεβαίνουν και πιο ψηλά. Αυτό λέγεται έπαρση και εγωϊσμός. η έπαρση είναι ένα πνευματικό καρκίνωμα, το οποίο ξεκινά αθόρυβα και εξελίσσεται χωρίς όρια, σε σημείο που μπορεί να επιφέρει την πνευματική νέκρωση.
»η έπαρση οδηγεί τον άνθρωπο στην ύβρη, δηλαδή στην εωσφορική αυτοθεοποίηση. στην περίπτωση αυτή ο άνθρωπος γκρεμίζει το Θεό από μέσα του και στη θέση του Θεού τοποθετεί τον εαυτό του.
Τότε η σχέση του με το Θεό ευτελίζεται και μετατρέπεται σε θρησκεία. Κόβει και ράβει τον Θεό στα δικά του μέτρα και απαιτεί από Αυτόν να γίνει ένας υπηρέτης του εγωισμού και της αλαζονείας που κυρίευσε τον ίδιο. στο σημείο που κορυφώνεται ο μυστικός εγωισμός και η κενοδοξία, όταν ο άνθρωπος φθάσει να αποδίδει στον εαυτό του τα κατορθώματα και να καυχιέται για τις επιδόσεις του, όταν τοποθετήσει τον εαυτό του στην κορυφή και στο κέντρο του σύμπαντος, τότε έρχεται η μεγάλη πτώση.
Τότε γκρεμίζεται πνευματικά και αυτοκαταδικάζεται σε απομόνωση από το Θεό και από το συνάνθρωπο. Σ αυτή την κατάσταση δεν ακούει, δε συμμερίζεται, δε συντρέχει, δεν αγαπά, δε θυσιάζεται.
Τότε συμβαίνει το εξής ειρωνικό : ο ίδιος να νομίζει ότι είναι αετός που πετάει στον αιθέρα, ενώ στην πραγματικότητα είναι σκουλήκι που σέρνεται στη λάσπη και τη βρωμιά της αποστασίας και της θεϊκής απουσίας.
»η ύψωση, όμως, για το Κύριο είναι κάτι εντελώς διαφορετικό. Σύμφωνα με το ευαγγελικό μήνυμα η αληθινή ύψωση βρίσκεται στο σημείο που ο άνθρωπος συνδέεται με το Θεό. η σχέση με τον Κύριο και μόνον αυτή ανυψώνει τον άνθρωπο. Όσο ο άνθρωπος στέκεται χαμηλά απέναντι στο Χριστό, όσο επωμίζεται τις ευθύνες και τα λάθη του και δεν τα μεταθέτει κάπου αλλού, όσο εξευτελίζει τον εαυτό του, χτίζοντας ταυτόχρονα την ελπίδα του θεϊκού ελέους, όσο κοιτάζει προς τα κάτω από ντροπή να αντικρίσει τα άνω, όσο η καρδιά του συντρίβεται από την αυτογνωσία και την επίγνωση της εσωτερικής ρυπαρότητας τόσο ανεβαίνει ενώπιον του Θεού.
Όσο αποφεύγει ο ταπεινός άνθρωπος να δικαιώσει τον εαυτό του, τόσο δικαιώνεται από τον Πατέρα του ελέους και Παντοκράτορα Κύριο. ο άνθρωπος που ελεύθερα και από επίγνωση των παραπτωμάτων του τίπτει και μετανοεί τότε έρχεται το χέρι του Θεού να τον σηκώνει και να τον ανυψώσει στην αληθινή δόξα, η οποία ανήκει στους ενάρετους και στους αγωνιστές.
»σε αντίθεση προς την ύψωση έχουμε την έννοια της πτώσης. για τον υψηλόφρονα και εγωιστή η πτώση έρχεται από το Θεό. Έρχεται όχι ως τιμωρία αλλά ως αποτέλεσμα της προδοσίας, της αποφυγής και της εγκατάλειψης του Θεού.
ο Θεός, που σέβεται την ελευθερία, αφήνει τον εγωϊστή να ζήσει μόνος του, αφού μέσα του δε χωράει κανένας άλλος παρά μόνον ο εαυτός του. Αυτή η οικτρή απομόνωση αποτελεί τελικά την πτώση του. για τον ταπεινό, όμως, η πτώση είναι κάτι που προέρχεται από τον ίδιο. Μόνος του ταπεινώνει τον εαυτό του. Κομματιάζει ακόμη και την παραμικρότερη σκέψη έπαρσης.
τη στιγμή που αυτοταπεινώνεται, ανοίγει την καρδιά του στο θεϊκό έλεος. Ζητεί την επίσκεψη του Θεού. ο Κύριος επισκέπτεται την ταπεινή καρδιά για να την ευλογήσει, διότι είναι γόνιμη, ανοικτή και καρποφόρα. η επίσκεψη του Θεού στον ταπεινό αποτελεί τη δόξα και την ύψωση του ανθρώπου».
Εκκλησιάσθηκαν η Βουλευτής Έβρου Αναστασία Γκαρά, ο Αντιδήμαρχος Ορεστιάδος Ευαγγελος Μαρασλής, ο Διοικητής της XVI Μ/Κ Μεραρχίας Στρατηγός Θεόδωρος Χατζηγεωργίου, ο Διοικητής της 3ης Ταξιαρχίας Ταξίαρχος Πέτρος Δασκαλάκης και πλήθος πιστών.
Ευλογία της Βασιλόπιτας της Τράπεζας Αγάπης Ορεστιάδος
Στη συνέχεια ο Σεβασμιώτατος ευλόγησε την Βασιλόπιτα της Τράπεζας Αγάπης (Συσσιτίου) Ορεστιάδος, που συμπληρώνει φέτος 15 χρόνια λειτουργίας, με υπεύθυνο τον Αρχιερατικό Επίτροπο Ορεστιάδος Αρχιμανδρίτη Βαρθολομαίο Αστεριάδη, και το οποίο στεγάζεται στο παραπλεύρως του Μητροπολιτικού Ναού Αγίων Θεοδώρων Επισκοπείο της Ορεστιάδος.
στα πλαίσια της εκδήλωσης βραβεύθησαν οι εθελόντριες της αγάπης, που με τη διακονία τους αυτή μεταφράζουν την πίστη τους στο Θεό σε στοργή και ενδιαφέρον για τον εμπερίστατο αδελφό και συνάνθρωπο.