Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ: Το Σάββατο του Λαζάρου 16 Απριλίου το πρωί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στην Ιερά Μονή της Αγίας Κυριακής Λουτρού.
Στη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας τελέστηκαν Κουρές Μοναχών παρουσία του Καθηγουμένου της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας του Αγίου Όρους Γέροντος Ελισσαίου Σιμωνοπετρίτου.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Ουκ είπόν σοι ότι εάν πιστεύσης όψη τήν δόξαν τού Θεού;»
Λίγο πρίν νά εισέλθει ο Χριστός στά Ιεροσόλυμα καί νά βαδίσει πρός τό πάθος του, κάνει μία στάση στή Βηθανία, στήν πόλη τού φίλου του Λαζάρου καί τών αδελφών του, μέ τούς οποίους συνεδέετο ο Κύριός μας κατά τό ανθρώπινο μέ έναν στενό φιλικό σύνδεσμο. Όμως η στάση του αυτή δέν ήταν όπως οι άλλες, κατά τίς οποίες φιλοξενείτο στήν οικία τού Λαζάρου καί τών αδελφών του, τούς δίδασκε καί δεχόταν τήν αγάπη τους. Η χαρμόσυνη ατμόσφαιρα, πού δημιουργούσε πάντοτε η παρουσία τού Χριστού, δέν υπάρχει σήμερα. Τώρα οι δύο αδελφές, η Μάρθα καί η Μαρία, θρηνούν γιά τόν θάνατο τού αδελφού τους, θρηνούν γιά τήν καθυστέρηση τής αφίξεως τού Ιησού στή Βηθανία, η οποία είχε ως συνέπεια τόν θάνατο τού Λαζάρου. Θρηνούν, γιατί νομίζουν ότι σήμερα ο αγαπημένος τους Διδάσκαλος, όπως είναι η κατάσταση δέν θά μπορέσει νά τούς διδάξει.
Όμως πλανώνται, γιατί δέν χρειάζεται νά θρηνούν καί νά οδύρονται. Ο Χριστός θά αναστήσει τόν αδελφό τους. Δέν χρειάζεται νά ανησυχούν άν ο Ιησούς θά τούς διδάξει καί αυτή τή φορά, γιατί ο Χριστός διδάσκει πάντοτε καί μέ όλους τούς τρόπους. Τί διδάσκει, λοιπόν, σήμερα ο Χριστός στή Μάρθα καί τή Μαρία αλλά καί σέ όλους μας;
Τό πρώτο πού διδάσκει ο Χριστός είναι η πίστη ως προϋπόθεση γιά νά δεί ο άνθρωπος τή δόξα τού Θεού. «Ουκ είπόν σοι ότι εάν πιστεύσης όψη τήν δόξαν τού Θεού;» ρωτά ο Χριστός τή Μάρθα. Δέν σού είπα ότι εάν πιστεύσεις, θά δείς τή δόξα τού Θεού.
Ο Χριστός δέν εννοεί ότι θά δεί η Μάρθα στή μέλλουσα ζωή τή δόξα τού Θεού, αλλά εννοεί τή δόξα τού Θεού, όπως θά αποκαλυφθεί σέ όσους πιστεύουν στή θεία δύναμη τού Χριστού μέ τή θαυμαστή ανάσταση τού αδελφού της, καί γι’ αυτό τονίζει τή σημασία τής πίστεως.
Τό δεύτερο τό οποίο διδάσκει σήμερα ο Χριστός μέ τό θαύμα τής αναστάσεως τού Λαζάρου είναι η αναγκαιότητα τής υπακοής στά προστάγματα τού Θεού, ακόμη καί άν αυτά μάς φαίνονται ανέφικτα καί ανεφάρμοστα.
Ο Χριστός καλεί τόν νεκρό Λάζαρο νά βγεί από τόν τάφο. Καί εκείνος, άν καί νεκρός, υπακούει στό δεσποτικό πρόσταγμα καί ανίσταται. Καί παρότι τυλιγμένος μέ τίς κειρίες καί αδύναμος νά περπατήσει, εξέρχεται τού μνημείου αναστημένος.
Η πίστη στόν Χριστό καί η υπακοή στά προστάγματά του αναδεικνύονται σήμερα ως δύο μεγάλες καί βασικές αρετές, ως δύο μεγάλες καί σημαντικές προϋποθέσεις τής πνευματικής ζωής. Καί άν είναι μεγάλες καί βασικές γιά κάθε πιστό, γιά κάθε άνθρωπο πού θέλει νά βιώσει τήν εν Χριστώ ζωή, είναι κατά μείζονα λόγο βασικές καί σημαντικές γιά σάς, οι οποίες σήμερα ενδυθήκατε τό μοναχικό ράσο, επισημοποιώντας μέ τή μοναχική σας κουρά τήν απόφασή σας νά αφιερωθείτε ψυχή τε καί σώματι στόν Χριστό καί νά ζήσετε τήν ένωση μαζί του διά τής εν Χριστώ μοναχικής πολιτείας, υπό τή σκέπη τής Αγίας Μεγαλομάρτυρος Κυριακής, η οποία είναι η δική σας Βηθανία. Γιατί εδώ, στήν Ιερά Μονή, θά φιλοξενείτε τόν Χριστό στήν ψυχή σας καί τή ζωή σας καί θά τόν ακούτε νά σάς ομιλεί καί νά σάς διδάσκει.
Εδώ θά πρέπει στό εξής νά αγωνίζεσθε νά αυξάνετε τήν πίστη σας γιά νά βλέπετε καί σείς τή δόξα τού Θεού, όπως η Μάρθα καί η Μαρία. Διότι μέσα στό μοναστήρι αλλά καί μέσα στό κελλί του ο κάθε μοναχός καί η κάθε μοναχή βλέπει τή δόξα τού Θεού. Βλέπει ο μοναχός τά θαύματα πού ενεργεί όχι μόνο μέσα στήν ψυχή του, όταν πιστεύει σταθερά καί ακράδαντα, αλλά καί στήν καθημερινότητα, στά διακονήματα, στούς προσκυνητές τής μονής, αλλά καί όταν βρίσκεται κατά μόνας προσευχόμενος.
Γι’ αυτό καί τό πρώτο πού θά πρέπει νά καλλιεργήσετε στήν ψυχή σας είναι τή βαθειά πίστη στόν Χριστό, πού είναι ο Νυμφίος τής ψυχής. Μία πίστη πού νοείται ως απόλυτη εμπιστοσύνη στήν αγάπη καί τήν πρόνοιά του, ώστε νά τόν αισθάνεσθε καί νά τόν ζείτε ως συνανιστάμενο καί συγκοιταζόμενό σας. Μία πίστη σάν αυτή πού είχαν οι τρείς εορταζόμενες σήμερα αγίες μάρτυρες Ειρήνη, Αγάπη καί Χιονία, οι εν Θεσσαλονίκη, οι οποίες υπήρξαν μαθήτριες τού αγίου Δημητρίου καί θυσίασαν τή νεότητά τους γιά τήν αιώνια ζωή. Μία πίστη σάν καί αυτή πού διέθετε καί ο σύγχρονος άγιος Αμφιλόχιος ο εν Πάτμω, τόν οποίο επίσης εορτάζουμε σήμερα, καί τού οποίου η μοναχική ζωή καί η οσιακή πολιτεία εκεί στό σπήλαιο τού ηγαπημένου μαθητού, στό σπήλαιο τής Αποκαλύψεως, άς είναι υπόδειγμα γιά τή ζωή σας.
Ο αγώνας σας όμως γιά τήν πίστη θά πρέπει νά συνοδεύεται οπωσδήποτε καί μέ τόν αγώνα γιά τήν υπακοή, πού αποτελεί θεμέλιο τής μοναχικής ζωής καί τής πνευματικής σας προόδου. Χωρίς τήν υπακοή στόν Γέροντα, στή Γερόντισσα, στόν Επίσκοπο δέν νοείται μοναχική ζωή, αλλά καί δέν υπάρχει πνευματική πρόοδος. Η υπακοή ανιστά τόν μοναχό καί τόν καθιστά «καινόν άνθρωπον», όπως ανέστησε καί τόν τετραήμερο Λάζαρο. Χωρίς αυτήν ο μοναχός παραμένει δέσμιος τού θελήματός του καί δέν μπορεί νά βγεί ούτε από τόν τάφο τών παθών καί τών παγίδων τού πονηρού ούτε νά πλησιάσει τόν Χριστό καί νά ζήσει τήν καινή ζωή πού εκείνος μάς προσφέρει.
Μέ τή μοναχική σας κουρά απεκδυθήκατε σήμερα όχι μόνο τόν κόσμο αλλά καί τό θέλημά σας καί αποφασίσατε νά νεκρώσετε τόν παλαιό άνθρωπο γιά νά περιπατήσετε στό εξής «εν καινότητι ζωής». Η Εκκλησία μας σάς υποδεικνύει σήμερα τόν δρόμο τής πίστεως καί τής υπακοής, καί εύχομαι πατρικά νά τόν βαδίσετε μέ τή χάρη τού Θεού καί τής αγίας μεγαλομάρτυρος Κυριακής καί τού αγίου Λαζάρου, καί μέ τή βοήθεια καί τή συμπαράσταση τού πνευματικού σας πατρός καί τής Γερόντισσάς σας, αλλά καί τή δική μου, ώστε νά φανείτε άξιες τής κλήσεως, τήν οποία σάς απηύθυνε ο Χριστός καί νά αξιωθείτε νά εισέλθετε διά πρεσβειών καί τών αγίων Ειρήνης, Αγάπης καί Χιονίας καί τού οσίου πατρός ημών Αμφιλοχίου τού εν Πάτμω στόν νυμφώνα τού Κυρίου καί νά απολαύσετε τή δόξα τού Θεού.