«Έφθασε καιρός, η των πνευματικών αγώνων αρχή, η κατά των δαιμόνων νίκη, η πάνοπλος εγκράτεια, η των Αγγέλων ευπρέπεια, η προς Θεόν παρρησία·…»
Ι.Μ. ΣΑΜΟΥ: Με αυτούς τους λόγους από το Δοξαστικό Τροπάριο των Αίνων της Κυριακής της Τυρινής, η Αγία μας Εκκλησία αναγγέλει με πνευματικό πανηγυρικό τρόπο την έναρξη της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, της οποίας κύρια χαρακτηριστικά είναι η νηστεία, υλική και πνευματική και η εκτενέστερη προσευχή, κατ’ ιδίαν, αλλά και ως συμμετοχή στην κοινήν λατρευτικήν ζωήν Της.
Προς τούτο φέρεται εις γνώσιν των ευσεβών Χριστιανών μας ότι: Κάθε Κυριακή των έξι εβδομάδων των Νηστειών και ώρα 18.00΄θα τελείται η ιερά Ακολουθία του Κατανυκτικού Εσπερινού στην διάρκειαν του οποίου θα πραγματοποιείται διδακτική ομιλία πνευματικού-θεολογικού περιεχομένου, προς πνευματικήν ωφέλειαν όλων, ως εξής:
– Στον Ιερόν Μητροπολιτικόν Ναόν Αγίου Νικολάου Βαθέος διά την Αρχιερατικήν Περιφέρειαν Βαθέος.
– Στον Ιερόν Ναόν Αγίου Νικολάου Όρμου Καρλοβασίων, διά την Αρχιερατικήν Περιφέρειαν Καρλοβασίων.
– Στον Ιερόν Ναόν Μεταμορφώσεω του Σωτήρος Πυθαγορείου διά την Αρχιερατικήν Περιφέρειαν Πυθαγορείου-Μυτιληνιών.
– Στον Ιερόν Ναόν Οσίου Αντωνίου Μαραθοκάμπου, διά την Αρχιερατικήν Περιφέρειαν Μαραθοκάμπου.
– Στον Ιερόν Ναόν Αγίου Νικολάου εις τον Άγιον Κήρυκον, διά την Ικαρίαν.
– Στον Ιερόν Ναόν Αγίου Νικολάου Φούρνων διά τους Φούρνους. Μόνη εξαίρεση η τέλεση του Δ΄ Κατανυκτικού Εσπερινού, στην Ι. Μ. Τιμίου Σταυρού διά την Αρχιερατικήν Περιφέρειαν Πυθαγορείου και στον Ι. Ν. Τιμίου Σταυρού Μεσαίου Καρλοβάσου διά την Αρχιερατικήν Περιφέρειαν Καρλοβασίων, λόγω της Κυριακής της Σταυροπροσκυνήσεως, η οποία πανηγυρικώ τω τρόπω εορτάζεται κατ’ αυτάς.
Καλόν επίσης και επωφελές διά την επιτελουμένην άσκησιν των ημερών της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής είναι η κατά δύναμιν συμμετοχή στις καθημερινές ορθρινές ιερές Ακολουθίες και κυρίως στην ιερά Ακολουθία του Μεγάλου Αποδείπνου, η οποία θα τελείται σε όλους τους Ιερούς Ναούς το απόγευμα κάθε Δευτέρας, Τρίτης και Πέμπτης, ως και στην ιερά Ακολουθία του Μικρού Αποδείπνου μετά των Χαιρετισμών της Θεοτόκου, το απόγευμα κάθε Παρασκευής.
Υπενθυμίζομεν, ότι επάναγκες διά την επιτυχή έκβασιν των πνευματικών μας αγώνων είναι η κατόπιν προετοιμασίας συχνή θεία Κοινωνία, κατά τις Θείες Λειτουργίες των Προηγιασμένων Δώρων, κάθε Τετάρτην το απόγευμα και το πρωΐ κάθε Παρασκευής, αλλά και στις θείες Λειτουργίες κάθε Σάββατον και ιδία τις Κυριακές των Νηστειών.
Προς τούτο θα ανακονωθεί συντόμως και το Πρόγραμμα διά το Μυστήριον της Μετανοίας και Εξομολογήσεως, διά την καλυτέραν πνευματικήν προετοιμασίαν όλων.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία μας είναι κατά βάσιν ασκητική και η πίστη μας φαίνεται μέσα από την άσκηση, όταν βεβαίως οδηγεί στην θεία Κοινωνία του Χριστού.
Ας αγωνισθούμε με ταπεινό φρόνημα, διακριτικά και θεάρεστα.
Ας αγωνισθεί ο καθένας με τη δύναμή του, αλλά με τη βεβαιότητα, ότι Θεός θα αποδώσει στον καθένα το οφειλόμενον. Διότι ευτυχώς «η μεγαλύτερη φιλανθρωπία του Θεού, όπως λέει ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, είναι πως όχι ανάλογα με το αποτέλεσμα, αλλά ανάλογα με τη διάθεση και την προαίρεση μετράει ο Θεός την επίδοσή μας και μας επιβραβεύει.»
Καλή και ευλογημένη η επί θύραις Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή.