I.M. ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ: Τήν Κυριακή 11 Ιουλίου ε.έ. εορτάσθηκε πανηγυρικά στήν Ναύπακτο η μνήμη τού εν αγίοις Πατρός ημών Σωφρονίου τού Αγιορείτου, τού ιδρυτού τής Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Έσσεξ Αγγλίας.
Τήν παραμονή τής εορτής στόν Ιερό Ναό τής Αγίας Παρασκευής τελέσθηκε Αρχιερατικός Εσπερινός χοροστατούντος τού Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Αγίου Βλασίου κ. Ιεροθέου.
Στό τέλος τού Εσπερινού ο Σεβασμιώτατος μέ ειδική τελετή αγιασμού καθιέρωσε τήν Αγία Τράπεζα στήν νότια κόγχη τού Ιερού Ναού πρός τιμήν τού αγίου Σωφρονίου.
Στόν λόγο του ο Σεβασμιώτατος εξέφρασε τήν μεγάλη του χαρά καί συγκίνηση γιά τό γεγονός. Είπε ότι ο Ναός τής Αγίας Παρασκευής στήν σημερινή του μορφή ανεγέρθηκε μέ πρωτοστάτη τόν τότε εφημέριο αείμνηστο π. Δημήτριο Θεοδοσόπουλο τήν δεκαετία τού ’70 καί εγκαινιάσθηκε από τόν αείμνηστο Μητροπολίτη Δαμασκηνό τόν Ιούλιο τού 1978.
Από τότε οι δύο τράπεζες στήν βόρεια καί τήν νότια κόγχη τού Ναού σάν νά ανέμεναν καί τόν δικό τους καθαγιασμό στό όνομα κάποιων άλλων Αγίων.
Αυτό πραγματοποιήθηκε εφέτος καί έτσι στόν λαμπρό Ιερό Ναό δίπλα στήν αγία Παρασκευή θά τιμώνται δύο νεοφανείς Άγιοι, ο άγιος Καλλίνικος Εδέσσης καί ο άγιος Σωφρόνιος ο Αγιορείτης.
Ο Σεβασμιώτατος γνώριζε καί τούς δύο, ο ένας ήταν ο Γέροντάς του καί ο άλλος ο πνευματικός μυσταγωγός στήν ορθόδοξη θεολογία, καί υπήρξε ο συνδετικός κρίκος καί γιά τήν μεταξύ τους γνωριμία.
Τήν Κυριακή η Αρχιερατική θεία Λειτουργία τελέσθηκε στήν καθιερωθείσα αγία Τράπεζα τού αγίου Σωφρονίου.
Ο Σεβασμιώτατος στόν λόγο του είπε ότι πολλοί φιλόσοφοι προσπαθούν νά δώσουν έναν ορισμό γιά τό τί είναι ο άνθρωπος, καί μεταξύ άλλων θεωρούν τόν άνθρωπο ως λογικό όν ή ως κοινωνικό όν.
Ο Σεβασμιώτατος είπε ότι στήν παράδοσή μας ο άνθρωπος είναι κυρίως ένα λειτουργικό όν πού πλάσθηκε από τόν Θεό νά συμμετέχη στήν θεία Λειτουργία τού Παραδείσου.
Μέ τήν πτώση έπεσε στήν παραλειτουργία, καί ο Χριστός μέ τό έργο τής θείας Οικονομίας τόν επανέφερε στήν λειτουργία τού Παραδείσου.
Ο άγιος Σωφρόνιος, είπε ο Σεβασμιώτατος, ήταν καί λογικός άνθρωπος, από τήν άποψη ότι είδε τόν Λόγο Χριστό μέσα στό Φώς καί όχι απλώς ότι σκεφτόταν λογικά, ήταν καί κοινωνικός άνθρωπος, από τήν άποψη ότι αγαπούσε, προσευχόταν καί ευεργετούσε όλη τήν οικουμένη, αλλά κυρίως ήταν λειτουργικός άνθρωπος.
Έλεγε ότι η θεία Λειτουργία τελέσθηκε μιά φορά καί γιά πάντα καί έχει μέσα της τήν αιωνιότητα.
Τό σημαντικό όμως είναι ότι ο άγιος Σωφρόνιος ήταν λειτουργικό όν καί πρό καί μετά τήν θεία Λειτουργία, γιατί, όπως έλεγε, η θεία Λειτουργία μάς μαθαίνει νά ζούμε μέ τήν καρδιά, δηλαδή νά ζούμε ησυχαστικά καί προσευχητικά. Συνέδεε, ο Άγιος, τόν ησυχασμό μέ τήν θεία Λειτουργία.
Μάλιστα, ο Σεβασμιώτατος χαρακτήρισε τόν άγιο Σωφρόνιο ως Χερουβίμ, πού προσευχόταν μέ φλόγα στόν Θεό καί θεωρούσε τήν δόξα Του.
Ανήκει στίς σπάνιες περιπτώσεις Πατέρων τής Εκκλησίας πού περιέγραψαν τήν εμπειρία τής δόξης τού Θεού.
Τόσο στόν Εσπερινό όσο καί κατά τήν θεία Λειτουργία ο Σεβασμιώτατος είπε ότι είναι μεγάλη ευλογία γιά τήν Ναύπακτο πού τήν τελευταία πενταετία ήρθαν μέσα στήν πόλη τέσσεροι νέοι Άγιοι, μέ τόν καθαγιασμό αντίστοιχων καί ισάριθμων Παρεκκλησίων στούς δύο κεντρικούς Ναούς, ήτοι στόν Ιερό Μητροπολιτικό Ναό τού Αγίου Δημητρίου μέ τά Παρεκκλήσια τών αγίων Πορφυρίου τού Καυσοκαλυβίτου καί Παϊσίου τού Αγιορείτου, καί στόν Ιερό Ναό τής Αγίας Παρασκευής μέ τά Παρεκκλήσια τών αγίων Καλλινίκου Εδέσσης καί Σωφρονίου Αγιορείτου.
Αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί υπογραμμίζει τό γεγονός ότι καί στίς ημέρες μας είναι δυνατή η αγιότητα καί μάλιστα πολλοί νέοι Άγιοι αναδείχθηκαν στήν Εκκλησία μας, οι οποίοι μάς καθοδηγούν μέ τήν ορθόδοξη διδασκαλία τους καί τόν θεοφιλή βίο τους, ξεχωρίζουν τήν ορθοδοξία από τήν πλάνη, τήν πνευματική υγεία από τήν πνευματική ασθένεια καί τόν ορθόδοξο μοναχισμό από τά κακέκτυπά του.