Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ: Την Τρίτη 17 Αυγούστου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό και στην Παράκληση του Αγίου Λουκά του Ιατρού, στον υπό κατασκευή Ιερό Ναό του στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας.
Στο τέλος ο Σεβασμιώτατος, όπως κάθε Τρίτη απόγευμα που τελείται η Παράκληση του Αγίου Λουκά του Ιατρού, ανέγνωσε την σχετική ευχή.
Η Ιερά Ακολουθία μεταδόθηκε απευθείας στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως μας, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook και στον ραδιοφωνικό σταθμό «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: Μάς αξίωσε καί φέτος η χάρη τού Θεού καί τής Υπεραγίας Θεοτόκου νά εορτάσουμε τήν πάνσεπτο Κοίμηση καί τήν ένδοξο μετάστασή της, καθώς, όπως ψάλλουμε, «τάφος καί νέκρωσις αυτήν ουκ εκράτησεν».
Δέν ήταν, δηλαδή, δυνατόν νά παραμείνει νεκρή μέσα στόν τάφο αυτή πού ήταν η Μητέρα τής Ζωής, η Μητέρα τού Κυρίου μας, αλλά ο Υιός της «πρός τήν ζωήν μετέστησεν». Τήν πήρε κοντά του γιά νά ζεί τήν ατελεύτητη ζωή καί τή δόξα στόν ουρανό.
Η Κοίμηση τής Υπεραγίας Θεοτόκου, γράφει ο άγιος Λουκάς, πρός τόν οποίο ψάλαμε καί απόψε τήν ιερά Παράκληση, μάς θυμίζει τό ερώτημα πού βασανίζει κάθε άνθρωπο: «τί θά γίνει μέ μάς καί τί μάς περιμένει μετά τόν θάνατο».
Η Αγία Γραφή καί ο λόγος τού Κυρίου μας μάς αποκαλύπτουν αυτό τό μυστικό. Μάς τό αποκαλύπτει καί τό απολυτίκιο καί τό κοντάκιο τής μεγάλης εορτής τής Κοιμήσεως τής Θεοτόκου.
«Θέλω όλοι σας νά καταλάβετε», γράφει ο άγιος Λουκάς σέ ομιλία του γιά τήν εορτή, «γιατί ο θάνατος τής Υπεραγίας Θεοτόκου καί Παρθένου Μαρίας δέν λέγεται θάνατος αλλά Κοίμηση.
Ο ευαγγελιστής Ιωάννης στό 20ο κεφάλαιο τής Αποκαλύψεως μιλάει γιά τόν πρώτο καί τόν δεύτερο θάνατο. Ο πρώτος μόνο θάνατος, ο οποίος είναι αναπόφευκτος γιά όλους τούς ανθρώπους, περιμένει καί τούς αγίους καί τούς δικαίους. Ο δεύτερος, ο φοβερός καί αιώνιος θάνατος, περιμένει τούς μεγάλους καί αμετανοήτους αμαρτωλούς, οι οποίοι αρνήθηκαν τήν αγάπη καί τή δικαιοσύνη τού Θεού καί είναι καταδικασμένοι νά βρίσκονται αιωνίως σέ κοινωνία μέ τόν διάβολο καί τούς αγγέλους του καί μακράν τού Θεού.
Στό Ευαγγέλιο τού ίδιου μεγάλου αποστόλου καί ευαγγελιστού Ιωάννου», συνεχίζει ο άγιος Λουκάς, «διαβάζουμε τά λόγια τού Χριστού, τά οποία είναι πολύ στενά συνδεδεμένα μέ όσα γράφει η Αποκάλυψη: «αμήν αμήν λέγω υμίν ότι ο τόν λόγον μου ακούων καί πιστεύων τώ πέμψαντί με έχει ζωήν αιώνιον καί εις κρίσιν ουκ έρχεται, αλλά μεταβέβηκεν εκ τού θανάτου εις τήν ζωήν».
Τό ακούτε, τό καταλαβαίνετε;» ρωτά ο άγιος Λουκάς. «Όλοι όσοι υπακούουν στόν λόγο τού Χριστού καί πιστεύουν στόν ουράνιο Πατέρα του, αμέσως μετά τόν θάνατό τους θά περάσουν στήν αιώνια ζωή. Δέν υπάρχει λόγος νά δικαστούν αυτοί πού έχουν ζωντανή πίστη στόν Θεό καί υπακούουν στίς εντολές του.
Καί στούς μαθητές του είπε ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός: «αμήν λέγω υμίν ότι υμείς οι ακολουθήσαντές μοι, εν τή παλιγγενεσία, όταν καθίση ο Υιός τού ανθρώπου επί θρόνου δόξης αυτού, καθίσεσθε καί υμείς επί δώδεκα θρόνους κρίνοντες τάς δώδεκα φυλάς τού Ισραήλ».
Δικαστές καί κατήγοροι θά είναι κατά τήν φοβερά Κρίση τού Θεού οι απόστολοι τού Χριστού καί, βεβαίως, είναι τελείως αδύνατο νά φαντασθούμε νά δικάζονται η Υπεραγία Θεοτόκος, ο Βαπτιστής τού Κυρίου Ιωάννης, οι μεγάλοι προφήτες τού Θεού, ο Ηλίας καί ο Ενώχ, τούς οποίους τούς πήρε ο Θεός ζωντανούς στόν ουρανό, όλο τό αμέτρητο πλήθος τών μαρτύρων τού Χριστού, οι δοξασμένοι από τόν Θεό άγιοι καί θαυματουργοί.
Η Υπεραγία Θεοτόκος υπήρξε», συνεχίζει ο άγιος Λουκάς, «άχραντος ναός τού Σωτήρος καί σ’αυτήν κατοίκησε τό άγιο Πνεύμα καί από τήν αγιωτάτη μήτρα της έλαβε τό ανθρώπινο σώμα ο Υιός τού Θεού, ο οποίος κατέβηκε από τούς ουρανούς. Γι’ αυτό ο σωματικός της θάνατος δέν ήταν θάνατος αλλά ήταν Κοίμηση, ήταν δηλαδή ένα άμεσο πέρασμα από τή βασιλεία τού Θεού πού είχε εντός της, αφού μέσα της γεννήθηκε ο Χριστός, στή βασιλεία τών ουρανών καί τήν αιώνια ζωή.
Αυτό μάς λέει καί τό κοντάκιο της μεγάλης εορτής τής Κοιμήσεως τής Θεοτόκου: «Τήν εν πρεσβείαις ακοίμητον Θεοτόκον, καί προστασίαις αμετάθετον ελπίδα, τάφος καί νέκρωσις ουκ εκράτησεν».
Νά σκεφτόμαστε, αδελφοί μου», καταλήγει ο άγιος Λουκάς, «τή μακαρία Κοίμηση τής υπεραγίας Θεοτόκου καί νά θυμόμαστε τά λόγια τού Κυρίου μας Ιησού Χριστού: «αμήν αμήν λέγω υμίν ότι ο τόν λόγον μου ακούων καί πιστεύων τώ πέμψαντί με έχει ζωήν αιώνιον, καί εις κρίσιν ουκ έρχεται, αλλά μεταβέβηκεν εκ τού θανάτου εις τήν ζωήν».
Καί εάν θέλουμε νά ζήσουμε καί εμείς αυτό τό μεγάλο θαύμα, αυτή τή μεγάλη τιμή πού επεφύλαξε ο Χριστός στήν Παναγία Μητέρα του, αλλά καί υποσχέθηκε σέ όλους εκείνους πού θά ζήσουν σύμφωνα μέ τίς εντολές του, άς προσπαθούμε νά ρυθμίσουμε καί εμείς τή ζωή μας σύμφωνα μέ αυτές.
Καί μακάρι νά μάς αξιώσει ο Θεός νά γευθούμε καί εμείς τή μεγάλη αυτή χαρά, διά πρεσβειών τής Παναγίας μας καί τού αγίου Λουκά, αρχιεπισκόπου Συμφερουπόλεως, τού ιατρού καί θαυματουργού.