Ι.Μ.ΒΕΡΟΙΑΣ: Την Τετάρτη 29 Ιανουαρίου το απόγευμα ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Πανηγυρικό Εσπερινό της εορτής των Αγίων Τριών Ιεραρχών Βασιλείου του Μεγάλου, Γρηγορίου του Θεολόγου και Ιωάννου του Χρυσοστόμου στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Αλεξανδρείας.
Μετά το πέρας του Πανηγυρικού Εσπερινού πραγματοποιήθηκε η καθιερωμένη βράβευση των αριστούχων μαθητών Γυμνασίου της πόλεως, την οποία διοργάνωσε και παρουσίασε ο Αρχιερατικός Επίτροπος Αλεξανδρείας και προϊστάμενος του Ιερού Ναού Αρχιμ. Διονύσιος Ανθόπουλος.
Ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων απευθυνόμενος προς τους μαθητές, τους γονείς και τους ευσεβείς πιστούς ανέφερε μεταξύ άλλων:
Σεμνύνεται σήμερα η Εκκλησία του Χριστού τιμώντας τη μνήμη των τριών μεγάλων πατέρων και φωστήρων της, γιατί στα πρόσωπά τους βρήκε τους σοφούς ιεραρχες, τους εμπνευσμενους διδασκάλους, τους διαπρυσίους κηρυκες της αληθείας της, του ακλόνητους στυλους της πίστεώς της, τους ακαταίσχυντους προστάτες των δογμάτων της, αλλά και τους στοργικούς ποιμένες του λαού της και τους ασφαλείς πλοηγούς του σκάφους της προς τον λιμένα της βασιλείας του Θεού.
Μαζί με την Εκκλησία όμως σεμνύνεται και καυχάται και η παιδεία μας, που ανακήρυξε τους τρεις Ιεράρχες προστάτες της και τιμά την καθοριστικη προσφορά τους στα ελληνικά γραμματα. Γιατί οι εορταζόμενοι τρεις Ιεράρχες δεν ήταν μόνο κατά κόσμον σοφοί, δεν ήταν μόνο κορυφαίοι επιστήμονες, ευφραδείς ρήτορες, γοητευτικοί συνομιλητες, βαθυστοχαστοι φιλοσοφοι, άριστοι χειριστες της αττικής γλωσσης, γλαφυροί αφηγητες, λυρικότατοι ποιητες, υψιπέτες του πνεύματος και της σοφίας αετοί.
Ήταν όλα αυτά και άλλα πολλά, όχι μονο γιατί είχαν λάβει από τον Θεό το χάρισμα, ειχαν λάβει το ταλαντο της σοφίας και της ευφυίας. Ασφαλώς ήταν και αυτό. Αλλά δεν αρκέστηκαν σ᾽ αυτό που τους δοθηκε, δεν το έκρυψαν και δεν το εγκατελειψαν.
Εργάσθηκαν πάνω σ’ αυτό, το καλλιέργησαν, μελέτησαν, κοπίασαν, σπούδασαν, πήγαν από τόπο σε τόπο, από σχολή σε σχολη, από την Αλεξανδρεια στην Αθήνα και από εκεί στην Κωνσταντινούπολη, για να βρούν διακεκριμένους διδασκάλους και να σπουδάσουν κοντά τους.
Όταν οι συμμαθητες τους διασκέδαζαν σπαταλώντας τον χρονο τους και φθείροντας πολλές φορές τον εαυτό τους, αυτοί μελετουσαν. Δεν ήταν απόκοσμοι, δεν ήταν αντικοινωνικοί, αλλά ήξεραν ποιος ήταν ο στοχος της ζωής τους και ποιο ήταν το καθήκον τους απέναντι και στον εαυτό τους αλλά και στην οικογένειά τους και στον κόσμο. Και αυτό τους το αναγνώρισαν οι συμμαθητές τους, επιλεγοντας τον άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο ως καθηγητή τους.
Τους το αναγνώρισαν οι δασκαλοί τους, όπως ο περίφημος ρήτορας Λιβάνιος που εξέφρασε τον θαυμασμο του για τον μαθητή του, άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, αλλά και την εκτίμησή του προς τον Μέγα Βασίλειο, αν και ο ίδιος ήταν ειδωλολάτρης και εκείνοι χριστιανοί. Τους το αναγνώρισε ολόκληρη η οικουμένη που θαύμασε στα ιδρύματα της Βασιλειάδος το μεγαλείο της αγάπης και της κοινωνικής ευαισθησιας του Μεγάλου Βασιλείου.
Τους το αναγνωρίζει όλος ο κόσμος που θαυμάζει μέχρι σήμερα το έργο και την προσφορά τους στην Εκκλησία και στην ανθρωπότητα.
Για όλα αυτά αναδείχθηκαν μέγιστοι. Για όλα αυτά τιμώνται ως φωστήρες που φωτίζουν όχι μόνο την Εκκλησία αλλά και τον κόσμο. Για όλα αυτά εγκωμιάζονται ως προστάτες των γραμμάτων και της παιδείας μας, ως πρότυπα μαθητων και διδασκάλων.
Γιατί η δική τους παιδεία, η δική τους μαθητεία, η δική τους διδασκαλία, δεν ήταν μία στεγνη γνώση, αλλα ήταν μία καλλιέργεια του νού και της ψυχης, όπως πρέπει να είναι ο στόχος και ο σκοπός της παιδείας, ο στόχος και ο σκοπός κάθε εκπαιδευτικού αλλά και κάθε μαθητη.
Δυστυχώς στις ημέρες πολλοί προσφέρονται να καθοδηγησουν την παιδεία. Πολλοί προσφέρονται να καθοδηγήσουν τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
Πολλοί από αυτούς όμως επιδιώκουν να παρασυρουν τα παιδιά και τους νέους σε δρόμους με άγνωστο προορισμό, σε μονοπάτια επικίνδυνα, σε περιοχές σκοτεινές, στις οποίες ελλοχεύουν ποικίλοι κίνδυνοι που δύσκολα μπορεί κανείς και να υποψιασθεί ακόμη.
Το βλέπουμε δυστυχώς στα αποτελέσματα αυτής της προσπαθείας. Στις συνέπειες που έχουν για τα νέα παιδιά οι δήθεν προκλήσεις που διαφημίζονται από τα κοινωνικα δίκτυα, και τελευταία κυρίως από το τικ-τοκ, και οι οποίες οδηγούν όχι απλώς μακριά από την επιτυχία και τη χαρά που υπόσχονται, αλλά έχουν συχνά και τραγική κατάληξη.
Γι’ αυτό και το παράδειγμα των τριών Ιεραρχών είναι και στις ημέρες μας επίκαιρο. Και εκείνοι ζούσαν σε μία εποχή γεμάτη προκλήσεις κάθε είδους, που μπορεί να μην διαδιδόταν τόσο γρήγορα όσο διαδίδονται στις ημέρες μας μέσω του διαδικτύου, αλλά δεν υστερούσαν σε επικινδυνότητα για τους νέους που σπούδαζαν, όπως οι τρεις Ιεράρχες, στις μεγαλουπολεις της εποχής τους, στην Αθήνα, την Αντιόχεια ή την Κωνσταντινούπολη.
Ζούσαν και εκείνοι σε μία εποχή στην οποία ήταν εμφανης η σκληρότητα στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων και συνέβαιναν περιστατικά βίαια, σαν αυτά περίπου που παρακολουθούμε με θλίψη να συμβαίνουν και στις ημέρες μας.
Και όμως οι τρεις Ιεράρχες, νέοι σπουδαστές τότε, κατόρθωσαν να αποφύγουν αυτές τις προκλήσεις και να παραμείνουν αφοσιωμένοι στις σπουδές τους και στις αρχές τους.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι ο ίδιος ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος μαρτυρεί για το διάστημα των σπουδών του μαζί με τον Μέγα Βασίλειο στην Αθήνα: «Δύο δρόμους γνωρίζαμε μονο, εκείνον που οδηγούσε στις σπουδες μας και εκείνον που οδηγούσε στην Εκκλησία».
Τι δείχνει η διαβεβαίωση αυτή; Ότι ήταν αφοσιωμένοι στον σκοπό που είχαν θέσει στη ζωή τους. Και αυτός ήταν η μόρφωσή τους. Μόρφωση όχι μόνο του νού αλλά και της προσωπικότητος και του χαρακτήρα τους. Διότι για τους τρεις μεγάλους Ιεράρχες που εορτάζουμε η γνώση και η καλλιέργεια του νού δεν ήταν μονομερής επιδίωξη. Δεν επιδίωκαν αποκλειστικά και μόνο την πρόοδο και την αριστεία.
Παράλληλα με τη μελέτη των μαθημάτων τους, ο άγιος Γρηγόριος και ο Μεγας Βασίλειος, αλλά και ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ενδιαφερόταν και για την καλλιέργεια της ψυχής τους, για την καλλιέργεια της αρετης.
Και αυτή η διπλή προσπάθεια έφερνε στην ψυχή τους την ισορροπία και τους προφύλασσε από τη μονομερή επιδίωξη της διανοητικης εξελίξεως, που, όπως ορθά γράφει ο Πλάτωνας, μπορεί να εξελιχθεί σε πανουργία. «Πάσα επιστημη χωριζομένη δικαιοσύνης και της άλλης αρετής, πανουργία ου σοφία φαίνεται», γράφει ο αρχαίος φιλόσοφος.
Και ακόμη η συγκέντρωση του νού και του ενδιαφέροντός τους στη μόρφωση του νού και στην καλλιέργεια του χαρακτήρα τους μέσα από τις σπουδες τους αλλά και μέσω της συμμετοχής τους στη θεία Λατρεία και στις ευκαιρίες που προσφέρει η Εκκλησία και η πίστη στον Χριστό, τους βοηθούσε να αποφεύγουν τις προκλήσεις και τους πειρασμούς του κόσμου και να προάγονται στη γνώση και να επιτυγχάνουν την αριστεία.
Γι’ αυτό και αποτελούν διαχρονικο παράδειγμα για όλους τους νέους, για όλους εσάς τους μαθητες και τις μαθήτριες των σχολείων μας που αγωνίζεσθε για να κατακτήσετε τη γνώση και να διακριθείτε στο σχολείο σας και στη ζωή σας.
Μιμηθείτε, λοιπόν, και σείς το παράδειγμα των τριών μεγάλων Πατέρων, των προστατών της παιδείας μας, και θα δείτε πόσο θα βοηθηθείτε από αυτό, πόσο θα σας εμπνεύσουν οι ιερές μορφές τους στην προσπάθειά σας και θα σας ενισχύει η χάρη τους να προοδεύσετε και σείς.
Η δική σας πρόοδος στα μαθήματα και στη ζωή αποτελεί χαρά για όλους εμάς, τους γονείς και τους οικείους σας, τους καθηγητές σας, τον Επίσκοπο και τους ιερείς μας, τους πνευματικούς σας πατέρες, που ενδιαφερόμαστε και προσευχομαστε για την πρόοδό σας και την επιτυχία σας.
Και χαιρόμαστε ιδιαίτερα που και απόψε, παραμονή της μεγάλης εορτης των τριών Ιεραρχών και της Ελληνορθοδόξου παιδείας μας, τιμούμε όπως κάθε χρόνο εδώ στην Αλεξάνδρεια τους μαθητές και τις μαθήτριες που διακρίθηκαν.
Και σας τιμά η τοπική μας Εκκλησία, για να σας επιβραβεύσει για τους κόπους και τις προσπάθειές σας που καρποφόρησαν εξαιρετικα, και συγχρόνως για να συμμετάσχει με αυτό τον τρόπο στη χαρά σας για την επιτυχία σας.
Και ακόμη σας τιμά για να αποτελέσει η δική σας επιτυχία κίνητρο και για τους άλλους μαθητές και μαθήτριες να προσπαθήσουν και εκείνοι, ώστε να επιτύχουν και να διακριθούν στις σπουδές τους.
Σας συγχαίρω, λοιπόν, πατρικά και εύχομαι με πολλή αγάπη και σε σας που αριστεύσατε και βραβεύεσθε σήμερα αλλά και σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες των σχολείων μας και τους εκπαιδευτικούς μας να έχετε τη χάρη και την ευλογία των αγίων τριών Ιεραρχών, για να προοδεύετε και στις σπουδές σας αλλά και στη ζωή σας.