Ι.Μ.Βεροίας: Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε, προχθές, στον Εσπερινό και κήρυξε τον θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό της Αγίας Τριάδος Πανοράματος Βεροίας.
“Ας πιστεύουμε ακράδαντα στη δύναμη του Παναγίου Πνεύματος και ας επικαλούμεθα τη χάρη του, και ας παρακαλούμε τον Θεό να την δίδει και σε μας. Κυρίως όμως ας σπεύδουμε στην Εκκλησία για να λαμβάνουμε τη χάρη του αγίου Πνεύματος διά των μυστηρίων της, διότι μόνο μέσα στην Εκκλησία μπορεί να λαβει κανείς τη χάρη του αγίου Πνεύματος, το οποίο παραμένει και θα παραμένει στην Εκκλησία για να αγιάζει και να σώζει τα τέκνα της Εκκλησίας, για να μας σώζει όλους, στους αιώνες”, είπε μεταξύ άλλων ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του.
Στο τέλος του Εσπερινού ο προϊστάμενος της ενορίας Πρωτοπρ. Ιωάννης Κιουλές αναφέρθηκε στην επέτειο των 100 χρόνων από την ανέγερση του Ιερού Ναού.
Ο Σεβασμιώτατος κ. Παντελεήμων στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Πάντα χορηγεί το Πεύμα το άγιον, βρύει προφητείας, ιερέας τελειοί, αγραμμάτους σοφίαν εδίδαξεν, αλιείς θεολόγους ανέδειξεν, όλον συγκροτεί τον θεσμόν της Εκκλησίας».
Μέσα σε λίγες λέξεις περιγράφει ο ιερός υμνογράφος στο ιδιόμελο που ακούσαμε πρό ολίγου τον ρόλο του αγίου Πνεύματος μέσα στην Εκκλησία.
Το άγιο Πνεύμα, λέγει, είναι αυτό που δίδει όλα τα χαρίσματα. Είναι αυτό που αναδεικνύει τους προφήτες και καθιστά τους ιερείς ικανούς να τελούν τα ιερά μυστήρια και να μεταδίδουν τη χάρη του. Είναι αυτό που δίδαξε τη σοφία του Θεού σε ανθρώπους αγραμμάτους κατά κόσμον, αλλά και μεταμόρφωσε σε θεολόγους ταπεινούς ψαράδες. Και ακόμη είναι αυτό που συγκροτεί και διατηρεί την Εκκλησία σε ένα ενιαίο σύνολο, το οποίο υπάρχει ανά τους αιώνες και εξασφαλίζει στους ανθρώπους τη σωτηρία.
Και αυτό ακριβώς το μέγα θαύμα είναι η πιό πειστική απόδειξη ότι το άγιο Πνεύμα όχι μόνο κατήλθε κατά την υπόσχεση του Χριστού στους μαθητές του κατά την ημέρα της Πεντηκοστής, αλλά παρέμεινε μαζί τους και παραμένει μέχρι σήμερα και θα παραμένει στην Εκκλησία του Χριστού μέχρι συντελείας του αιώνος. Διότι, εάν δεν υπήρχε το άγιο Πνεύμα στην Εκκλησία, τότε η Εκκλησία θα είχε εξαφανισθεί. Δεν θα υπήρχε, γιατί η Εκκλησία δεν είχε ποτέ υποστήριξη και συμπαράσταση από τους ισχυρούς του κόσμου.
Αντίθετα μάλιστα, όταν ξεκίνησε το έργο της στον κόσμο, ξεκίνησε με τους μαθητές του Χριστού, που ήταν αγράμματοι αλιείς, που δεν είχαν μιλήσει ποτέ στον κόσμο και δεν είχαν ούτε τον τρόπο ούτε την ικανότητα να απευθυνθούν στους ανθρώπους.
Και όμως από την πρώτη στιγμή της επιφοιτήσεως του αγίου Πνεύματος όχι μόνο άρχισαν να κηρύττουν θαρραλέα τον λόγο του Χριστού, αλλά και να πείθουν τους ανθρώπους για την αλήθεια όσων έλεγαν.
Συνέβη, λοιπόν, αυτό, το οποίο περιγράφει τόσο χαρακτηριστικά ο απόστολος Παύλος λέγοντας ότι «τά μωρά του κόσμου εξελέξατο ο Θεός ίνα τους σοφούς καταισχύνη». Διάλεξε, δηλαδή, ανθρώπους ο Θεός που στα μάτια του κόσμου φαινόταν αφελείς, αμαθείς και αδύναμοι για να ντροπιάσει τους σοφούς. Γιά να τους κάνει να απορούν πως είναι δυνατόν αυτοί που δεν γνώριζαν τίποτε, που δεν διέθεταν πτυχία και γνώσεις κοσμικές, μπορούσαν να αντιμετωπίζουν τις φιλοσοφίες και τα ρητορικά τους επιχειρήματα. Μπορούσαν να στέκονται ενώπιον των βασιλέων και των ισχυρών της γης και να τους αντιμετωπίζουν με παρρησία. Μπορούσαν ακόμη να αντιμετωπίζουν διωγμούς και μαρτύρια αλλά και κάθε είδους αιρέσεις και προπαγάνδες εναντίον τους. Και ενώ τα πάντα εξαφανίσθηκαν και οι ισχυροί του κόσμου δεν υπάρχουν πλέον, η Εκκλησία παραμένει ζώσα και συνεχίζει να επιτελεί το έργο της. Συνεχίζει να αποτελεί ένα θεσμό, ο οποίος παρότι αποτελείται από χιλιάδες και εκατομμύρια διαφορετικούς ανθρώπους παραμένει ένα ενιαίο σύνολο, που δεν διασπάται, αλλά συνεχίζει να διακονεί τον κόσμο ως σώμα Χριστού. Συνεχίζει να μεταδίδει τη χάρη και να αγιάζει τους ανθρώπους και να αναδεικνύει σε κάθε εποχή αγίους και προφήτες, ακόμη και όταν πιστεύει κανείς ότι κλονίζεται, ότι διαλύεται, ότι πλεονάζει η αμαρτία.
Αυτό το ακατανόητο και ανεξήγητο με την ανθρώπινη λογική θαύμα της Εκκλησίας, το οποίο ενοχλεί όσους δεν πιστεύουν, είναι έργο του αγίου Πνεύματος. Είναι αποτέλεσμα της χάριτός του που ενεργεί μέσα στην Εκκλησία αλλά και μέσα στις ψυχές των ανθρώπων που πιστεύουν, που το παρακαλούν, που το επικαλούνται και λέγουν «ελθέ και σκήνωσον εν ημίν», και τις μεταποιεί το Πνεύμα το άγιο.
Γι᾽ αυτό, αδελφοί μου, άς πιστεύουμε ακράδαντα στη δύναμη του Παναγίου Πνεύματος και άς επικαλούμεθα τη χάρη του, και άς παρακαλούμε τον Θεό να την δίδει και σε μας. Κυρίως όμως άς σπεύδουμε στην Εκκλησία για να λαμβάνουμε τη χάρη του αγίου Πνεύματος διά των μυστηρίων της, διότι μόνο μέσα στην Εκκλησία μπορεί να λάβει κανείς τη χάρη του αγίου Πνεύματος, το οποίο παραμένει και θα παραμένει στην Εκκλησία για να αγιάζει και να σώζει τα τέκνα της Εκκλησίας, για να μας σώζει όλους, στους αιώνες.