Στις 30 Αυγούστου η Εκκλησία μας τιμά την μνήμη του μεγάλου Πατρός και διδασκάλου της Εκκλησίας μας αγίου Αλεξάνδρου, αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως. Επ᾽ ονόματι του αγίου Ιεράρχου και πρώτου επισκόπου της νέας πρωτεύουσας της Αυτοκρατορίας τιμάται ο ομώνυμος μεγαλοπρεπής Ενοριακός Ναός του Παλαιού Φαλήρου.
Οπως αναφέρει ανακοίνωση της Μητρόπολης Νέας Σμύρνης: “Είναι ο προστάτης και πολιούχος Άγιος της πόλεως, του οποίου τη μνήμη τιμούν με ξεχωριστή ευλάβεια όχι μόνο οι Φαληριώτες, αλλά και πολλοί χριστιανοί των γειτονικών δήμων. Οι εορταστικές λατρευτικές εκδηλώσεις που ξεκίνησαν χθες με τον Πανηγυρικό πολυαρχιερατικό Εσπερινό συνεχίστηκαν την κυριώνυμη ημέρα της εορτής του Αγίου Αλεξάνδρου, Παρασκευή 30 Αυγούστου, με την τέλεση του Όρθρου και της πολυαρχιερατικής θείας Λειτουργίας, που αναμεταδόθηκαν από τον Ραδιοφωνικό Σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος (89,5 FM).
Προσκεκλημένοι εφέτος από τον Σεβασμιώτατο Ποιμενάρχη μας Μητροπολίτη Νέας Σμύρνης κ. Συμεών ήταν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Γρεβενών κ. Δαβίδ και Κεφαλληνίας κ. Δημήτριος.
Ανήμερα της εορτής ο Όρθρος άρχισε στις 7.00 π.μ., όπου χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Γρεβενών κ. Δαβίδ, ο οποίος και προέστη της πολυαρχιερατικής θείας Λειτουργίας που ακολούθησε, και η οποία τελέστηκε με τη δέουσα εκκλησιαστική μεγαλοπρέπεια και μυσταγωγία σε έναν κατάμεστο από πιστούς Ναό.
Στην ομιλία του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Γρεβενών κ. Δαβίδ επεσήμανε αρχικά την συνέπεια της αμαρτίας για την ανθρώπινη ζωή. Ως αντιστάθμισμα της ανθρώπινης αμαρτίας, η Εκκλησία όρισε τον καθημερινό εορτασμό της μνήμης των Αγίων. Όταν λοιπόν εορτάζουμε έναν Άγιο, δεν επιτελούμε μια ανάμνηση, ούτε φιλοσοφούμε για το παρελθόν, αλλά καλούμαστε να βιώσουμε την υπέρβαση της αμαρτίας και του θανάτου.
Η ζωή της Εκκλησίας μας καλεί για να ζήσουμε «τα μεγάλα της ζωής», όπως την ελευθερία, την αγάπη, την εν Χριστώ υπέρβαση του φόβου. Επομένως, ο κάθε εορτασμός Αγίου έχει χαρακτήρα αναστάσι
Επεσήμανε ακόμη ο Σεβασμιώτατος κ. Δαβίδ ότι σήμερα πολλοί κατηγορούν την Εκκλησία ως δήθεν αρνησίκοσμη. Την κατηγορούν διότι στέκεται ενάντια στην αμαρτία του κόσμου. Λένε ότι είναι εχθρική προς το σώμα, διότι επαινεί την εγκράτεια. Αυτοί πλησιάζουν τον Θεό σαν μια ιδέα. Γνωρίζουμε ότι στην ιστορία έγιναν άπειρες προσπάθειες για να ταυτιστεί ο Χριστιανισμός με κάποια από τα ανθρώπινα σχήματα.
Επομένως, σπουδαιότητα για τον άνθρωπο έχει το «ευ ζην». Δηλαδή, η προοπτική της αιωνιότητας μέσω της Αναστάσεως του Χριστού. Στο κήρυγμα του αποστόλου Παύλου διαπιστώνουμε ότι οι Αθηναίοι «ακούσαντες ανάστασιν νεκρών, οι μεν εχλεύαζον, οι δε είπον∙ ακουσόμεθά σου πάλιν περί τούτου» (Πραξ. 17:32).
Όμως, στην ύπαρξη του κάθε πιστού διακρίνουμε τρεις γεννήσεις: (α) Το δώρο της ζωής, όταν ο ανθρωπος γεννιέται και έρχεται στον κόσμο. (β) Έπειτα, γεννιέται ο πιστός με το «ευ είναι», δηλαδή με τη χάρη του μυστηρίου του Βαπτίσματος, που καταγράφεται πλέον ως πολίτης της Εκκλησίας. Αναγεννάται ο πιστός εφ’ όρου ζωής με τη δωρεά του Βαπτίσματος. (γ) Στην Εκκλησία γίνεται και το τρίτο μυστήριο, το «αεί είναι», δηλαδή επεκτείνει την ύπαρξη του χριστιανού στην αιωνιότητα.
Έτσι, χωρίς Χριστό η ύπαρξη του ανθρώπου είναι και παραμένει στατική. Αντιθέτως, ο,τι μπολιάζεται με την αιωνιότητα, ανασταίνει στον άνθρωπο την δυνατότητα να ζει πέρα την ανθρώπινη διάσταση. Εδώ λαμβάνει χώρο η ελευθερία και η ευρυχωρία της ζωής. «Εγώ ήλθον ίνα ζωήν έχωσι και περισσόν έχωσιν», μας διαβεβαιώνει ο Κύριος (Ιωάν. 10:10). Αυτά ψηλαφούμε μέσα στην Εκκλησία, στη ζωή των Αγίων της. Ο Άγιος Αλέξανδρος έφθασε με τον αγώνα του στο «ευ είναι», έγινε διδάσκαλος της πίστεως, και σήμερα προσκυνούμε λειτουργικά το δικό του «αεί είναι», καθώς ο ίδιος πρεσβεύει στον θρόνο του Θεού για όλους εμάς.
Στο τέλος του κηρύγματός του ο Σεβ. Γρεβενών κ. Δαβίδ ευχαρίστησε ολοθύμως τον Σεβ. Μητροπολίτη Νέας Σμύρνης κ. Συμεών για την πρόσκλησή του να παραστεί ευφραινόμενος στην Πανήγυρη και να προστεί της θείας Λειτουργίας και του ιερού μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας. Ευχήθηκε δε προς όλους να αντλήσουμε σοφία, δύναμη και κουράγιο από τον Άγιο για την καθημερινή μας ζωή και διακονία του λαού. «Στήκετε, και κρατείτε τας παραδόσεις ας εδιδάχθητε είτε διά λόγου (προφορικώς) είτε δι’ επιστολής (γραπτώς) ημών» (Β΄ Θεσ. 2:15). Κρατήστε άσβεστη την πίστη σας στον Θεό. Μη λυγίζετε στους πειρασμούς και τις θλίψεις. Να έχετε αλώβητο το ορθόδοξο φρόνημα και την παρακαταθήκη της πίστεως που νικά τον θάνατο.
Κατά την απόλυση ο Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Συμεών απηύθυνε ολόθερμες ευχές προς όλους, σε όσους έχουν τα ονομαστήριά τους, και ευχαρίστησε θερμώς τους τοπικούς άρχοντες, τους πιστούς που παρευρέθηκαν στις ακολουθίες της Πανηγύρεως, τους ιερείς, συνεργάτες και εθελοντές του Ι. Ναού για την άψογη προετοιμασία και επιτυχία της εφετινής Πανηγύρεως, αλλά πρωτίστως θερμές ευχαριστίες απηύθυνε στους δύο Σεβασμιωτάτους συλλειτουργούς αδελφούς του, Σεβ. Γρεβενών κ. Δαβίδ και Σεβ. Κεφαλληνίας κ. Δημήτριο για τον φιλόθεο κόπο που κατέβαλαν για να παρευρεθούν στην Πανήγυρη του Αγίου Αλεξάνδρου. Τους ευχήθηκε να τους στηρίζει ο Άγιος Αλέξανδρος στο ιεραποστολικό έργο, εκεί που η αγάπη του Θεού τους ενεπιστεύθη να ποιμαίνουν το θεοφιλές ποίμνιό Του.
Το προσκύνημα για τη μνήμη του Αγίου Αλεξάνδρου, αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, θα συνεχιστεί καθ᾽ όλη τη διάρκεια της ημέρας και οι εορταστικές λατρευτικές εκδηλώσεις θα ολοκληρωθούν το απόγευμα, όπου θα τελεσθεί ο μεθέορτος Εσπερινός και η Παράκληση του Αγίου από τους ιερείς του Αγίου Αλεξάνδρου”.