Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ – Στις ημέρες μας η οικογένεια περνά μία μεγάλη κρίση. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει μπορεί να μην είναι καινούργια. Υπήρχαν και σε άλλες εποχές. Υπήρχαν ανέκαθεν, αν θέλετε. Υπάρχουν όμως δύο σημαντικές διαφορές ανάμεσα στο παρελθόν και στο παρόν.
Η πρώτη διαφορά είναι ότι η κριση στην οικογένεια δεν ήταν γενικευμένη και δεν γινόταν τόσο γνωστη, ώστε τα προβλήματα ή τα λάθη μιάς οικογενείας να «διαφημίζονται» με κάποιον τρόπο και να γίνονται κακό παράδειγμα και για άλλους. Θα μου πείτε: είναι προτιμοτερο να μένουν τα προβλήματα κρυφά και άγνωστα και να τα υφίστανται όσοι ανήκουν στο οικογενειακό αυτό περιβάλλον; Ασφαλως όχι, αλλά δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι υπάρχουν άνθρωποι διεστραμμένοι, που βλέποντας όσα συμβαίνουν σε μία οικογένεια, τα μιμούνται και τα επαναλαμβανουν, και έτσι το κακό επεκτείνεται και οι περιπτώσεις αυξάνονται.
Η δεύτερη διαφορά είναι ότι στις ημέρες μας η οικογένεια βάλλεται από παντού. Κλονίζονται συστηματικα οι αξίες και οι αρχές που υπήρχαν πάντοτε μέσα στην οικογενεια, κλονίζεται και καταρρακωνεται ο ίδιος ο θεσμός της οικογενείας. Κι έτσι προκύπτουν όλα αυτά τα θλιβερά και ιδιαίτερα ανησυχητικά φαινόμενα που παρακολουθούμε, έκπληκτοι πολλές φορες, και τα οποία δυστυχώς έχουν εξελιχθεί από μεμονωμένα δυσάρεστα περιστατικά που συνέβαιναν σπάνια σε καθημερινά και πολύ ανησυχητικά.
Είναι όλα αυτά που παρακολουθούμε με πόνο ψυχής να συμβαίνουν μέσα σε οικογένειες: οι βίαιες και κακοποιητικές συμπεριφορές συζύγων μεταξύ τους και γονέων προς τα παιδιά τους, που φθάνουν μέχρι του σημείου να σκοτώνει το ένα μέλος της οικογενείας το άλλο.
Και δεν είναι δυστυχώς μόνο αυτά. Βλέπουμε ανήλικα παιδιά να γίνονται θύματα επιτηδείων, αλλοτε με την παρότρυνση ή τη συμμετοχή κάποιου γονέα, άλλοτε εξαιτίας της αδιαφορίας των γονέων για τα παιδιά τους και άλλοτε επιδιώκοντας ακόμη και οικονομικα οφέλη.
Βλέπουμε ανήλικα παιδιά είτε να πέφτουν στην παγίδα των ναρκωτικών, είτε να εμπλέκονται σε κάθε είδους εγκληματικές ομάδες, είτε σε κυκλώματα που εκμεταλλεύονται με κάθε τρόπο το σώμα και την ψυχή τους, προκειμένου να ικανοποιήσουν τις ποικίλες διαστροφές τους και να αποκομίσουν τεράστια πολλές φορές οικονομικά οφέλη.
Παρακολουθούμε με ανησυχία και θλίψη όσα συμβαίνουν στα γηπεδα και έξω από αυτά, πόσα νέα παιδιά τραυματίζονται ή και χανουν τη ζωή τους σε επιθέσεις και διαπληκτισμούς που έχουν αφετηρία τον φανατισμό και έκφραση τη βία, για αθλήματα που θα έπρεπε να ευχαριστούν και να ικανοποιούν τα νέα παιδιά και όχι να τα οδηγούν είτε στον θάνατο είτε στη φυλακή, καταστρέφοντας τη ζωή τους και τη ζωή των οικείων τους.
Και ακόμη ακούμε με τρόμο για τα επανειλημμένα περιστατικά ακραίας βίας μεταξύ παιδιών και εφήβων μέσα μάλιστα στα σχολεία, εκβιασμούς και ανάρμοστες ενέργειες με τη βοήθεια των κινητών τηλεφώνων και των μέσων που προσφέρουν οι σύγχρονες τεχνολογίες και τα κοινωνικά δίκτυα, με σκοπό να εκθέσουν προσωπικά στοιχεία, υπαρκτά ή και κατασκευασμένα άλλων παιδιών, κάτι που δημιουργεί φόβο, ανασφάλεια και ποικίλα άλλα προβλήματα τόσο στην ψυχή και την καθημερινότητα των παιδιών όσο και των οικογενειών τους αλλά και όλων των οικογενειών.
Δεν υπάρχει σχεδόν καμία ημέρα που να μην ακούμε ή να μην διαβαζουμε για κάποιο τέτοιο περιστατικο. Και όλοι διερωτώμεθα γιατί συμβαίνουν όλα αυτά στις ημέρες μας, πως θα εξελιχθεί αυτή η κατάσταση και πως θα προστατεύσουμε τα παιδιά μας και την κοινωνία μας από αυτές τις πραγματικά αντικοινωνικές συμπεριφορές.
Η απάντηση δεν είναι δύσκολη. Η έξαρση όλων αυτών των φαινομένων βίας και των κάθε είδους κακοποιητικών συμπεριφορών που αναφέραμε οφείλεται στην οικογένεια και στον τρόπο που λειτουργεί.
Η οικογένεια είχε πάντα αρχές και αξίες, χωρίς τις οποίες δεν μπορεί να υπάρξει και να επιτελεσει την αποστολή της στην κοινωνία.
Μιλάμε συχνά για την αγάπη που χρειάζεται και θα πρέπει να προσφέρει η οικογένεια στα μέλη της. Ναί, η αγάπη είναι απαραίτητη, αλλά πρέπει να είναι σωστή αγάπη. Η αγάπη δεν εκφράζεται ούτε μονο με λόγια ούτε μόνο ικανοποιώντας τις ανάγκες και τις επιθυμίες των παιδιών. Χρειάζεται πραγματικο ενδιαφέρον. Χρειάζεται χρονος και κόπος και θυσία, για να είσαι κοντά στο παιδί σου, για να το παρακολουθείς, για να γνωρίζεις τι κάνει και τι το απασχολεί, ώστε να μπορείς να το βοηθήσεις, να επέμβεις με όποιον τρόπο χρειάζεται για να το στηρίξεις και να το επαναφέρεις, αν είναι ανάγκη, στον σωστό δρόμο. Όχι φυσικά με φωνες, με συγκρούσεις ή με βία, αλλά με αγάπη. Γιατί αγάπη δεν είναι να προσφέρεις στα παιδιά ο,τι ζητούν, για να τα ικανοποιήσεις και να έχεις εσύ την ησυχία σου, χωρίς να ξέρεις όμως πως το χρησιμοποιούν και τι κάνουν. Αγάπη είναι να δίνεις εσύ πρώτος ή πρώτη το παράδειγμα της αγάπης μέσα στην οικογένεια και να δείχνεις ποιος είναι ο σωστός τρόπος να αγαπάς. Το παιδί δεν είναι απλώς κάποιο πρόσωπο μέσα στην οικογένεια, είναι μία ύπαρξη που ήλθε στον κόσμο από τους δύο γονείς, που ακόμη και στην περίπτωση που, δυστυχώς υπάρχει συχνά στην εποχή μας, δεν ζούν πλέον μαζί, έχουν την υποχρέωση να είναι παρόντες και συνεργαζόμενοι στην ανατροφή του παιδιού τους, γιατί η οικογένεια είναι το θερμοκήπιο μέσα στο οποίο μεγαλώνουν τα παιδιά και την έχουν ανάγκη.
Οικογένεια βεβαίως δεν μπορεί να θεωρηθεί αυτό το οποίο τελευταία προβάλλεται ως εναλλακτικό μοντέλο της. Δεν μπορεί να υφίσταται οικογένεια, εφόσον δεν συνίσταται από πατέρα και μητέρα. Δεν μπορεί να θεωρείται οικογένεια η οποιαδήποτε συνένωση δύο ανθρώπων του ίδιου φύλου, όπως επιδιώκεται να θεσμοθετηθεί στις ημέρες μας και στην πατρίδα μας, με το επιχείρημα ότι έχει συμβεί και σε άλλες χώρες και είμαστε υποχρεωμένοι να το κάνουμε και εμείς, καθιερώνοντας πολιτικό γάμο για αυτούς τους ανθρώπους και εξασφαλίζοντάς τους έτσι έμμεσα και δικαιώματα τεκνοθεσίας.
Η Εκκλησία μας δεν αγνοεί τι συμβαίνει στην κοινωνία και φυσικα αναγνωρίζει ότι ο κάθε ανθρωπος έχει την ελευθερία να πορευθεί στη ζωή του και αντίθετα ακόμη με το θέλημα του Θεού και αντίθετα προς την ανθρώπινη φύση, την οποία δημιούργησε ο Θεός, κατασκευάζοντας «άρσεν και θήλυ» και καθιστώντας τον άνθρωπο συνδημιουργό του στη γέννηση νέων ανθρώπων.
Δεν μπορεί όμως η Εκκλησία να αναγνωρίσει επ᾽ ουδενί ομόφυλες σχέσεις ως αποδεκτές, όταν ο ίδιος ο απόστολος Παύλος γράφει ξεκάθαρα προς τους Κορινθίους: «ουκ οίδατε ότι άδικοι Θεού βασιλείαν ου κληρονομήσουσιν; μη πλανάσθε· ούτε πόρνοι ούτε ειδωλολάτραι ούτε μοιχοί ούτε μαλακοί ούτε αρσενοκοίται … βασιλείαν Θεού κληρονομήσουσιν (1 Κορ. 6.9-10). Ο λόγος του Θεού είναι σαφής ο,τι και αν ισχυρίζονται σήμερα ορισμενοι, λέγοντας ότι δήθεν δεν είναι αμαρτία. Η επιλογή κάποιων να ακολουθήσουν έναν αντίθετο από τον νόμο του Θεού αλλά και από την ανθρώπινη φύση δρόμο, δεν καθιστά αυτόν τον δρόμο ορθό ούτε καθιστά την αποδοχή του δικαίωμα, το οποίο οφείλουμε να αναγνωρίσουμε και μάλιστα εν ονόματι ενός δήθεν εκσυγχρονισμού της κοινωνίας μας.
Δεν είναι όμως εκσυγχρονισμός της κοινωνίας η παραποίηση της σημασίας λέξεων, οι οποίες για αιώνες έχουν μία και μόνο σημασία, όπως η λέξη γάμος, που χρησιμοποιείται για την ένωση, έστω και την πολιτική, μεταξύ δύο ετεροφυλων ανθρώπων.
Δεν παραβλέπουμε ότι υπάρχουν «ενώσεις» και ομόφυλων ανθρώπων, αλλά γι᾽ αυτές υπάρχει το σύμφωνο συμβιώσεως. Τι χρειάζεται, λοιπόν, μία άλλη πρόβλεψη, αντίστοιχη του γάμου;
Και εδώ μπαίνει το επιχείρημα ότι τα παιδιά που υπάρχουν στο πλαίσιο τέτοιων σχέσεων έχουν δικαιώματα τα οποία πρέπει να αναγνωρισθούν.
Ναί, τα παιδιά έχουν δικαιώματα, για τα οποία η πολιτεία οφείλει να μεριμνήσει, αλλά δεν θα πρέπει, όπως ορθά γράφτηκε πρόσφατα, η προάσπιση «των δικαιωμάτων του παιδιού» να χρησιμοποιείται υποκριτικά, με σκοπό να εξυπηρετηθούν διεκδικούμενα δικαιώματα ενηλίκων που υλοποιούνται μέσω ενός παιδιού. Να χρησιμοποιουνται δηλαδή τα παιδιά για να νομιμοποιηθεί ο λεγόμενος γάμος δύο ομοφύλων ανθρώπων, δύο ανδρων ή δύο γυναικών. Διότι, εάν θέλουμε να είμεθα ειλικρινείς και να λέμε την αλήθεια, το ζήτημα της αποκτήσεως παιδιού από δύο ομόφυλους ανθρώπους είτε μέσω παρένθετης μητέρας, κάτι το οποίο μπορεί να αποκλείει ο σχεδιαζόμενος νόμος, αλλά υπάρχουν δυνατότητες να παρακαμφθεί, είτε μέσω της υιοθεσίας, δεν αφορά δικαίωμα του ίδιου του παιδιού, εφόσον δεν σχετίζεται με την προστασία του, αλλά αποκλειστικά και μόνο διεκδίκηση των ενηλίκων για να αναβαθμίσουν το δικό τους status. Πόσο όμως ηθικά αποδεκτό είναι να καθίσταται ένα παιδί αντικείμενο δικαιώματος ενηλίκων;
Και, ακόμη, όσοι υποστηρίζουν τα δικαιώματα των παιδιών και των παιδιών γενικά αλλά και των παιδιών, τα οποία ζούν μέσα σε ένα ομόφυλο σχήμα, ξεχνούν ότι τα παιδιά, όση αγάπη και αν απολαμβάνουν, όσα και αν τους προσφέρουν μέσα στο περιβάλλον που ζούν, έχουν επίσης το δικαίωμα να γνωρίζουν τη φυσική τους μητέρα και τον φυσικό τους πατέρα, έχουν το δικαίωμα να μην βιώνουν μία διαφορετική σχέση από τα άλλα παιδιά, τους συμμαθητές τους στο σχολείο ή στον κοινωνικό τους περίγυρο, έχουν το δικαίωμα να συνειδητοποιήσουν και να μάθουν να σέβονται τη διαφορετικότητα των φύλων και των ανθρώπων, που δεν μπορεί να ισοπεδώνεται σε κάποιες περιπτώσεις που εξυπηρετούν τα συμφέροντα ορισμένων, έχουν ακόμη και αυτά τα παιδιά το δικαίωμα, όπως και τα συνομίληκά τους παιδιά, να βαπτισθούν στη νηπιακή τους ηλικία και να έχουν τη χάρη του Θεού να τα συνοδεύει στη ζωή τους.
Και όλα αυτά όχι απλώς δεν τους αναγνωρίζονται μέσα στο νομοθετικό πλαίσιο που συζητείται, αλλά και αγνοούνται προκλητικά.
Αλλά, π.χ. πως να βαπτίσει η Εκκλησία αυτά τα παιδιά, όσο και αν δεν ευθύνονται αυτά, όταν ο νηπιοβαπτισμός προϋποθέτει ότι το νήπιο μεγαλώνει μέσα σε ένα περιβάλλον που θα το κατηχήσει στη χριστιανική πίστη και όχι σε ένα περιβάλλον που την απορρίπτει με τη στάση ζωής του;
Η Εκκλησία αγκαλιάζει όλους τους ανθρώπους με αγάπη, αλλά δεν υπάρχει αγάπη που να είναι αντίθετη προς τον λόγο και τον νόμο του Θεού, ο οποίος είναι Αγάπη. Γι᾽ αυτό και δεν είναι δυνατον να συναινέσει σε καμία ενέργεια και μεθόδευση που πλήττει τον ιερό θεσμό της οικογένειας. Ακόμη και αν η ίδια δεν αποφασίζει ούτε μπορεί να εμποδίσει την απόφαση όσων έχουν την ευθύνη για όσα νομοθετούνται στην πατρίδα μας, έχει ευθύνη να διατυπώσει τη γνώμη και την πίστη της που δεν είναι ούτε συντηρητική ούτε οπισθοδρομική αλλά είναι η αιώνια αλήθεια της πίστεώς της. Έχει ευθύνη να ενημερώσει τους ανθρωπους για ένα θέμα που μας απασχολεί όλους και που τις συνέπειές του θα τις αντιμετωπίσουμε όλοι πολύ σύντομα.
Επιτρέψτε μου όμως να σας απασχολήσω και με ένα μικρό κείμενο που ήρθε πρόσφατα στα χέρια μου και θα ήθελα να σας το διαβάσω:
«Είμαι ένα από τα έξι ανήλικα παιδιά ομόφιλων γονέων που προσφατα κατέθεσαν στο Ανώτατο Δικαστήριο των Ηνωμένων Πολιτειων Αμερικής, ζητώντας από το δικαστήριο να σεβαστεί την αρχή των πολιτών να διατηρήσουν τον αρχικό ορισμό του γάμου: την ένωση μεταξύ ενός άνδρα και μίας γυναίκας, που αποκλείει όλους τους άλλους, έτσι ώστε τα παιδιά να γνωρίζουν και να μπορούν να ανατραφούν από τους κανονικούς γονείς τους.
Επίσης, ζω στον Καναδά, όπου ο γάμος μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου κατοχυρώθηκε με Ομοσπονδιακή εντολή το 2005.
Είναι η κόρη ενός γκέι πατέρα που πέθανε από AIDS. Περιέγραψα την εμπειρία μου στο βιβλίο μου: «Η επίδραση των ομοφυλόφιλων γονεων». Πάνω από πενήντα ενήλικα παιδιά που μεγάλωσαν με ομοφυλόφιλους γονείς έχουν επικοινωνήσει μαζί μου για να μοιραστούν τις ανησυχίες μου για τον γάμο ατόμων του ιδίου φύλου και την ανατροφή των παιδιών.
Πολλοί από εμάς παλεύουμε με τη δική μας σεξουαλικότητα και την αίσθηση του φύλου, λόγω των επιδράσεων στα οικιακά περιβάλλοντα που μεγαλώνουμε.
Θέλω να προειδοποιήσω την Αμερική για τις συνέπειες που διαδραματίζονται στον Καναδά για δέκα χρόνια τώρα, και είναι πραγματικά οργουελιανές στη φύση και στην έκταση.
Δεν χρειάζεται να είσαι επιστήμονας πυραύλων για να γνωρίζεις ότι οι άνδρες και οι γυναίκες είναι ανατομικά, βιολογικά, φυσιολογικα, ψυχολογικά, ορμονικά και νευρολογικά διαφορετικοί μεταξύ τους.
Αυτές οι μοναδικές διαφορές παρέχουν διά βίου οφέλη για τα παιδιά που δεν μπορούν να αναπαραχθούν από τους «νομικούς» γονείς ιδίου φύλου, παίζοντας διαφορετικούς ρόλους των δύο φυλων ή επιχειρώντας να υποκαταστήσουν το χαμένο αρσενικό ή θηλυκό προτυπο στο σπίτι.
Στην πραγματικότητα ο γάμος με άτομα του ιδίου φύλου όχι μόνο στερεί τα παιδιά των δικών τους δικαιωμάτων στη φυσική συγγένεια, αλλά δίνει στο κράτος την εξουσία να παρακάμψει την αυτονομία των βιολογικών γονέων, πράγμα που σημαίνει ότι τα δικαιωματα των γονέων σφετερίζονται από την κυβέρνηση.
****
Η Ελλάδα δεν είναι μία οποιαδήποτε χώρα. Είναι η χώρα που έδωσε ως κληρονομιά στην ανθρωπότητα τον οικουμενικό ανθρωπιστικό πολιτισμό. Τις διαχρονικές και ακαταλυτες αξίες αυτού του πολιτισμού και της παιδείας οι Έλληνες έχουν διπλό χρέος όχι μόνο να μελετούν, να διδάσκονται και να εμπνέονται, αλλά και να τις προβάλλουν στις χώρες-μέλη της Ευρωπαικής Ένωσης.
****
Ο Χριστός, που ήρθε στον κόσμο και στερέωσε την Εκκλησία διά του ιδίου αίματος, βδελύσσεται την ομοφυλοφιλία ως τη βαρύτατη αμαρτία, βλέπει όμως με πνεύμα αγάπης και πολλή συμπάθεια τον ομοφυλόφιλο, τον αγκαλιάζει και τον καλεί σε μετάνοια, πνευματική ανάνηψη, αναδίπλωση και σε μία προσπάθεια κουραστική, δύσκολη και κοπιώδη, για να αποτινάξει το πάθος, ώστε να οδηγηθεί στην ηθικη του ελευθερία και τη σωτηρία, όπως το έπραξαν χιλιάδες αμαρτωλοί στους αιώνες.
Ο απόστολος Παύλος γράφει προς τον μαθητή του Τιμόθεο: «Πιστός ο λόγος και πάσης αποδοχής άξιος, ότι Χριστός Ιησούς ήλθεν εις τον κόσμον αμαρτωλούς σώσαι· ων πρώτός ειμι εγώ».
Σ᾽ αυτά τα λόγια πρέπει να στηριχθούμε και να τα δεχθούμε όλοι μας, ότι ο Θεάνθρωπος Ιησούς ήρθε στον κόσμο, για να σώσει τους αμαρτωλούς, που πρώτος ανάμεσά τους είμαστε εσύ και εγώ.
† Ο Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας Παντελεήμων