ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ: Την Τρίτη 11 Φεβρουαρίου, στις 10: 30 το πρωί στον ιστορικό Μεγαλοπρεπή Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αγίου Στεφάνου Αρναίας, κατόπιν προσκλήσεως του Μητροπολίτου Ιερισσού κ. Θεόκλητου, συνεκλήθη η πρώτη για τη φετινή Εκκλησιαστική Περίοδο Ιερατική Σύναξη της Ιεράς Μητροπόλεως Ιερισσού, Αγίου όρους και Αρδαμερίου.
Άπαντες οι Κληρικοί προσήλθαν με μεγάλη χαρά στην Αρναία, την και Ιστορική Έδρα της Τοπικής Εκκλησίας για να επικοινωνήσουν τόσο με τον Επίσκοπό τους, όσο και μεταξύ τους, αναγνωρίζοντας ότι αυτές οι ευλογημένες ”κοινωνίες” συμβάλλουν ουσιαστικώτατα στην ενότητα του εφημεριακού Ιερού Κλήρου και επιπλέον προσφέρουν ευλογημένο έδαφος και χώρο να σπαρεί ο Λόγος του Θεού και το θέλημά Του στις Ιερατικές καρδιές και δι’ αυτών σε ολόκληρο το τοπικό Γεώργιο.
Κεκλημένος ως ομιλητής της ημέρας ήταν ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, έμπειρος Ιεράρχης και εκλεκτός Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. στην Έδρα της Πατρολογίας, ο οποίος και ανέπτυξε το θέμα: «Η Α΄ εν Νικαία Οικουμενική Σύνοδος, με την ευκαιρία της συμπληρώσεως 1.700 ετών από της συγκλήσεώς Της».
Τον Μητροπολίτη Μεσσηνίας παρουσίασε και ευχαρίστησε από καρδιάς ο Μητροπολίτης Ιερισσού, ο οποίος μίλησε με θερμά λόγια για την πολυμάθεια και την Θεολογική επάρκεια του αδελφού του Μητροπολίτου, καθώς και για τον ρηξικέλευθο λόγο του στην Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος, και για την συμμετοχή του και εκπροσώπηση της Ελλαδικής Εκκλησίας στον διορθόδοξο και διαχριστιανικό διάλογο και δη σ’ εκείνον με τους Ρωμαιοκαθολικούς .
Υπογράμμισε δε ότι ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος είναι ένα από τα ζηλευτά στελέχη της Εκκλησίας μας, καθότι συμβάλλει ουσιαστικά με όλες του τις δυνάμεις στην εύρυθμη πορεία της, λόγω των εξαιρέτων σχέσεών του τόσο με τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο, όσο και με τον Προκαθήμενο της Ελλαδικής Εκκλησίας Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο.
Ο εκλεκτός εισηγητής παρουσιάζοντας το θέμα του στάθηκε ιδιαιτέρως στα εξής σημεία:
Α) Τόνισε ότι η έννοια της Συνοδικότητος της Αδιαιρέτου Εκκλησίας προεβλήθη ιδιαιτέρως με την Σύναξη από μέρους του Αυτοκράτορος της Μεγάλης αυτής Οικουμενικής Συνόδου.
Β) Διευκρίνισε ότι ο Αρειανισμός ενεφανίσθη περί το 318 μ.Χ στην Αλεξάνδρεια και εξαπλώθη σε ολόκληρη την Ανατολική Εκκλησία γρήγορα.
Γ) Παρουσίασε τις προνικαϊκές Συνόδους προετοιμασίας για την σύγκληση του μεγάλου αυτού γεγονότος της Εκκλησίας μας και μάλιστα τόνισε την αξία της Συνόδου της Νικομηδείας, η οποία συνεκλήθη περί τας αρχάς του 325 μ.Χ.
Δ) Πρόεδρος της Μεγάλης αυτής Συνόδου υπήρξε ο Αντιοχείας Ευστάθιος, ενώ σημαντικό ρόλο έπαιξε ο Όσιος Κορδούης, λόγω της στενής γνωριμίας του με τον Μέγα Κωνσταντίνο και την εκτίμηση την οποία έτρεφε γι αυτόν ο Αυτοκράτορας.
Ε) Στην Σύνοδο μετείχαν Επίσκοποι, Πρεσβύτεροι και Διάκονοι, είπε ο άγιος Μεσσηνίας, αλλά δεν γνωρίζουμε αν ετηρήθησαν Πρακτικά για το ύψιστο αυτό γεγονός ή απωλέσθησαν στο διάβα των αιώνων.
ΣΤ) Περί της Οικουμενικής αυτής Συνόδου μας μιλούν ο Μέγας Αθανάσιος, με το περίφημο έργο του το αναφερόμενο σ’ αυτήν, ο Ευσέβιος Καισαρείας, ο Σωζομενός και ο Σωκράτης.
Ζ) Υπόβαθρο της εν Νικαία Συνόδου ήταν πράγματι το Σύμβολο της Αντιοχείας.
Η) Χρησιμοποιήθηκε όντως από την Σύνοδο ο όρος Ομοούσιος, ο οποίος ήταν εξωβιβλικός και δεν εμπεριείχετο στην Αγία Γραφή, Παλαιά και Καινή Διαθήκη. Με τον όρο αυτό εξεφράσθη η ακράδαντη πίστη της Πρώτης Εκκλησίας ότι ο Υϊός και Λόγος του Θεού είχε την ίδια και αυτή Φύση με τον Πατέρα, δηλαδή εγεννήθη αχρόνως εκ της ουσίας του Πατρός και έχει ολόκληρη και την ίδια ουσία του Πατέρα. Εξωβιβλικός μεν ο όρος Ομοούσιος, αλλά δεν ήταν άγνωστος την Εκκλησία η χρήση όρων εξωβιβλικών για την έκφραση της Πίστεως και της Θεολογίας της. Τους όρους αυτούς η Εκκλησίας ενέδυσε με δικό της Θεολογικό περιεχόμενο και τους προσέδωσε την δική Της έννοια και σημασιολογία.
Θ) Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος καταδίκασε οριστικά τον Άρειο, πρεσβύτερο της κατ’ Αλεξάνδρεια Εκκλησίας, καθότι και μετά την έκφραση της αληθείας περί Χριστού από την Σύνοδο ενέμενε στις δοξασίες του.
Ι) Εντύπωση προξένησε η διαβεβαίωσις του διακεκριμμένου Ιεράρχου και Καθηγητού ότι μέχρι την Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο που συνεκλήθη το 451 μ.Χ. στη Χαλκηδόνα, εχρησιμοποιούντο τοπικά Βαπτισματικά Σύμβολα στον χώρο της Εκκλησίας. Μετά όμως απ’ αυτήν η έκφραση του Χριστολογικού Δόγματος, δηλαδή της αλήθειας περί Χριστού διατυπωνόταν από το Σύμβολο της Πίστεως, ως έχει σήμερα. Άρα η Α΄ και η Δ΄ Οικουμενικές Σύνοδοι κατοχύρωσαν και παρέδωσαν απαρτισμένο το Χριστολογικό Δόγμα, την παραδεδομένη περί Χριστού Πίστη, όπως το Άγιο Πνεύμα καθοδήγησε την Αγιοπατερική σκέψη και γλώσσα. Καί,
ΙΑ) Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος απετέλεσε το πρότυπο (μοτίβο) συγκλήσεως των Οικουμενικών Συνόδων που αποτελούν και την σπονδυλική στήλη της Ορθοδόξου Θεολογίας και Πίστεως, με άλλα λόγια τον θεμέλιο λίθο της Αγιοπατερικής βιοτής και φωνής.
Ακολούθως ο Μητροπολίτης ευχαρίστησε τον ομιλητή για την εμβρίθειά του, τον καθαρό και Ορθόδοξο λόγο του και κυρίως για την προσφορά του στα διεθνή φόρα, όπου και κηρύσσει τον λόγο της Αληθείας, απεσταλμένος βεβαίως από την Εκκλησία.
Στη συνέχεια έλαβε χώρα εκτεταμένος διάλογος μεταξύ του ομιλητού, του Μητροπολίτη Ιερισσού και όλων των Συνέδρων.
Να σημειωθεί ότι στην Ιερατική Σύναξη μετείχαν καλεσμένοι του Επισκόπου μας Διευθυντές – Διευθύντριες και Καθηγητές από τα Γυμνάσια και Λύκεια της Ιεράς Μητροπόλεως Ιερισσού, οι οποίοι εξέφρασαν στον ομιλητή τις ευχαριστίες τους και συζήτησαν αναλυτικά πολλά από τα θέματα τα οποία έθιξε ο Δεσπότης.
Με το πέρας της Συνάξεως ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας διεμοίρασε το μόλις εκδοθέν περισπούδαστο βιβλίο του περί της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου σε όλους τους Συνέδρους, με την ευκαιρία της συμπληρώσεως 1.700 ετών από της συγκλήσεώς της, για μια περαιτέρω εμβάθυνση και μελέτη επί του σημαντικού για την Εκκλησία αυτού θέματος.