Ι.Μ.Χίου: Εις την κατάμεστον αίθουσαν μεταξύ άλλων παρηκολούθησαν την μορφωτικήν εκδήλωσιν οι: Πρωτοπρ. Δημήτριος Γεόμελος, Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος, καπετάν Παναγιώτης Τσάκος κ.α.
Η Ιερά Μητρόπολις Χίου, Ψαρών και Οινουσσών,
ακολουθούσα την μακραίωνα παράδοσιν της Εκκλησίας να μελετά
καί την θύραθεν παιδείαν, έχει εντάξει εις το πρόγραμμά της, από
τό έτος 2022, και την μορφωτικήν διακονίαν με την επωνυμίαν
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΝ ΕΙΛΗΤΑΡΙΟΝ, η οποία λαμβάνει χώραν εις τήν
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΝ «ΑΓΙΟΣ ΑΓΑΠΗΤΟΣ».
Εις το πλαίσιον αυτό, την 5 ην Σεπτεμβρίου 2023 και ώραν
11.00, τεσσαράκοντα ακριβώς έτη από την ανακοίνωσιν τής
εισαγωγής του Σεβασμιωτάτου Χίου κ. Μάρκου εις τήν
Φιλοσοφικήν Αθηνών (5 Σεπτεμβρίου 1983, ώραν 11.00),
επραγματοποήθη διάλεξις υπό του Ελλογιμωτάτου κ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ, Ομοτίμου Καθηγητού Γλωσσολογίας και πρ.
Πρυτάνεως του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου
Αθηνών, με θέμα «Η τελειότητα της Κυριακής
Προσευχής». Ο Σεβασμιώτατος προσεφώνησε τον εξαίρετον
ομιλητήν ως ο φοιτητής τον πάλαι, αλλά και αεί Καθηγητήν του μέ
έκδηλον τον σεβασμόν και εν συνεχεία ο διεθνώς διαπρεπής
Επιστήμων ανέπτυξε το θέμα του λέγων μεταξύ άλλων:
» «Η τελειότητα της Κυριακής προσευχής»
• υπόδειγμα λιτότητας, περιεκτικότητας και ευθυβολίας.
• περιλαμβάνει:
α) μία επίκληση προς τον Θεό →κλητική: Πάτερ ημών…,
β) τρείς ευχές→προστακτική: αγιασθήτω – ελθέτω –
γενηθήτω…,
γ) τρία αιτήματα→προστακτική: δός – άφες – μη εισενέγκης,
ῥύσαι…
• εξειδίκευση (κύρια)→Κάθε ευχή και κάθε αίτημα εξειδικεύεται
α)Οι τρείς ευχές με ένα ομοιόμορφο ονοματικό υποκείμενο:
1. αγιασθήτω ⟶ το όνομά σου
2. ελθέτω⟶η βασιλεία σου
3. γενηθήτω⟶τό θέλημά σου
β) Τα τρία αιτήματα με δύο συμπληρώματα στο κάθε ρήμα
τους:
1. δός⟶ημίν τον άρτον
2. άφες⟶ημίν τα οφειλήματα
3. μη είσενέγκης⟶ημάς εις πειρασμόν (εμπρόθετο αντικείμενο)
ῥύσαι⟶ημάς από του πονηρού (εμπρόθετο αντικείμενο)
• εξειδίκευση(δευτερεύουσα)→τόπου, χρόνου και τρόπου:
1. πάτερ ημών – ο εν τοις ουρανοίς(τόπος)
2. γενηθήτω το θέλημά σου – ως εν ουρανώ και επί τής
γής(τόπος)
3. δός ημίν – σήμερον τον άρτον ημών τον επιούσιον(χρόνος)
4. άφες ημίν τα οφειλήματα ημών – ως και ημείς αφίεμεν τοίς
οφειλέταις ημών(τρόπος)
• νοηματική κλιμάκωση εύχών – αιτημάτων
α) Προηγούνται οι ευχές και ακολουθούν τα αιτήματα.
β) Προηγούνται τα υλικά και ακολουθούν τα πνευματικά: τα πρός
τόζήν – άφεση αμαρτιών – προστασία από τον πειρασμό
• ΡΗΜΑ : σε όλο το κείμενο κυριαρχεί τόρήμα (προστακτική):
αγιασθήτω – ελθέτω – γενηθήτω
δός – άφες – μη εισενέγκης – ῥύσαι
• «ιδανικό κείμενο» μέγλωσσικά- επικοινωνιακά κριτήρια:
α) λιτό→ περιορίζεται σέ:
―βασικές πληροφοριακές δομές (επίκληση – ευχές – αιτήματα)
―βασικές εξειδικευτικές πληροφορίες (ονοματικά υποκείμενα στίς
ευχές – διπλά ονοματικά συμπληρώματα στα αιτήματα)
―ελάχιστες εξειδικεύσεις χρόνου, τόπου και τρόπου
β) οικονομία γλωσσικών μέσων(μόνο προστακτική)
γ) συμμετρία+παραλληλισμός(ίδιες συντακτικές – γραμματικές
δομές)
δ) αίσθηση ρυθμού(εύκολη πρόσληψη και μνημονική ανάκληση)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Πρόκειται για θαυμαστό, τέλειο στην απλότητα και τήν
βαθύτητά του κείμενο, που δείχνει ανάγλυφα την εκφραστική
δύναμη, στην οποία μπορεί να φθάσει η γλώσσα
τούανθρώπου, απόρροια της ίδιότητας που μοιράζεται «κατά
χάριν» ο άνθρωπος με τον Θεό, απόρροια του πνεύματος. »
Εις το πέρας της ομιλίας ο Χίος Ιεράρχης προσέφερεν εις
τόν Καθηγητήν του εκδόσεις της Ιεράς Μητροπόλεως.
Εις την κατάμεστον αίθουσαν μεταξύ άλλων
παρηκολούθησαν την μορφωτικήν εκδήλωσιν οι: Πρωτοπρ.
Δημήτριος Γεόμελος, Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος, καπετάν
Παναγιώτης Τσάκος, κ. Ευτυχία Βλυσίδου, Φιλόλογος- Ιστορικός,
Προϊσταμένη Δευτεροβαθμίου Εκπαιδεύσεως Χίου, κ. Εμμανουήλ
Βουρνούς, Αρχιτέκτων – πρ. Δήμαρχος Χίου, κ. Αθηνά
Ζαχαρού – Λουτράρη, Δρ. Ιστορίας, κ. Αντωνία Σαρρή, Επίκουρος
Καθηγήτρια Κλασσικής Φιλολογίας Φιλοσοφικής Αθηνών, κ.
Νικόλαος Χαβιάρας, Δρ. Φιλολογίας, Πρόεδρος Συλλόγου
Φιλολόγων Χίου – πρ. Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων, οι
Εκπαιδευτικοί κ.κ. Ειρήνη Χούλη, Αγγελική Μεννή, Γεωργία
Γεωργιάδου, Ανθή Βουρνού, Στυλιανή Μυλωνά, Βασίλειος
Βοξάκης, Κωνσταντίνος Γαννιάρης, Αγγελική Μαστρομιχαλάκη,
Ιωάννης Χονδρέλλης, Κων/νος Σ. Βούκουνας, φοιτηταί τής
Φιλοσοφικής Σχολής, Κληρικοί, Στρατιωτικοί και αρκετοί
φιλομαθείς.
Μία υψηλού επιπέδου μορφωτική εκδήλωσις, απαραίτητος
διά την πνευματικήν καλλιέργειαν των ακριτών της Χίου.