Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ: Την Κυριακή της Τυρινής το εσπέρας ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό της Συγχωρήσεως και κήρυξε το θείο Λόγο στον Ιερό Ναό Οσίου Αντωνίου, πολιούχου Βεροίας.
Στο τέλος του Εσπερινού ο Σεβασμιώτατος ανέγνωσε την συγχωρητική ευχή και ζήτησε πρώτος συγχώρηση για τυχόν λάθη και παραλείψεις του στην άσκηση της διακονίας του, ενώ ευχήθηκε σε όλους «καλή Σαρακοστή».
Στην ομιλία του ο Σεβασμιώτατος τόνισε:
«Όπως διαπλεύσαντες το της Νηστείας μέγα πέλαγος, εις την τριήμερον Ανάστασιν καταντήσωμεν, του Κυρίου και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού».
Η χάρη του Θεού μας οδήγησε και φέτος στην αρχή της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, μας οδήγησε στην αφετηρία μιάς πνευματικης οδοιπορίας, ενός πνευματικού διάπλου. Και όπως κάθε ταξίδι έχει έναν προορισμό προς τον οποίο κατευθύνεται ο ταξιδιώτης, έναν προορισμό, η προσμονή και η προσδοκία του οποίου τον κάνει να μην υπολογίζει ούτε τον κόπο ούτε τις ταλαιπωρίες του ταξιδίου, έτσι και το πνευματικό αυτό ταξίδι, το οποίο μας παρακινεί η Εκκλησία μας να αρχίσουμε, έχει τον δικό του στόχο και προορισμό.
Ποιος είναι αυτός; Μας τον αποκάλυψε προηγουμένως ο ιερός υμνογράφος ψάλλοντας: «όπως διαπλεύσαντες το της Νηστείας μέγα πέλαγος, εις την τριήμερον Ανάστασιν καταντήσωμεν».
Ο σκοπός και ο προορισμός αυτού του πνευματικού διάπλου είναι η τριήμερος Ανάστασις του Κυρίου μας. Όπως όμως το ταξίδι αυτό δεν είναι ένα εγκόσμιο ταξίδι, από αυτα που κάνουμε συχνά οι άνθρωποι κατά τη διάρκεια της ζωής μας για να επισκεφθούμε έναν τόπο και να συμμετάσχουμε ίσως και σε κάποια εκδήλωση ή εορτασμό, αλλά είναι ένα ταξίδι πνευματικό, έτσι και ο προορισμος μας δεν είναι απλώς να φθασουμε στο Πάσχα και να εορτάσουμε την Ανάσταση του Χριστού ως μία μεγάλη εορτή, αλλά να την εορτάσουμε πνευματικά, να την εορτάσουμε, αφού προηγουμένως, κατά τη διάρκεια του πνευματικού διάπλου της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, θα έχουμε προετοιμασθεί κατάλληλα πνευματικά, αφού θα έχουμε συμπορευθεί και συσσταυρωθεί με τον Χριστό.
Και αυτό διότι η Ανάσταση του Κυρίου μας δεν είναι ένα ιστορικό γεγονός το οποίο συνέβη κάποτε και την ανάμνηση του οποίου τιμουμε, αλλά είναι μία επαναλαμβανόμενη ανά τους αιώνες πραγματικότητα, η οποία αφορά όλους μας και τον καθένα μας προσωπικά, διότι πρόκειται για την Ανάσταση του Κυρίου, «του σώζοντος τας ψυχάς ημών», όπως ακούσαμε τον ιερό υμνογράφο να ψάλλει. Είναι, δηλαδή, η Ανάσταση του Σωτήρος των ψυχών μας, η οποία σηματοδοτεί και τη δική μας ανάσταση, την οποία η Εκκλησία μας και μας υπενθυμίζει αλλά και μας υποδεικνύει τη διαδρομή την οποία πρέπει να ακολουθήσουμε για να φθάσουμε σε αυτήν.
Επομένως το πνευματικό ταξίδι της Μεγάλης Τεσσαρακοστής έχει σκοπό αφενός να μας φθάσουμε κατά το δυνατόν προετοιμασμένοι στην εορτή Αναστάσεως, και αφετέρου να μας προετοιμάσει για τον μεγάλο προορισμό της ζωής μας, για τη σωτηρία μας.
Αν η Εκκλησία μας οριοθετεί περιόδους, όπως αυτή της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, και προσδιορίζει σκοπό και προορισμό το κάνει για να μας διδάξει ότι το ίδιο ισχύει και για τη ζωή μας και την πνευματική μας πορεία γενικοτερα, αλλά συγχρόνως και επειδη γνωρίζει ότι οι σταθμοί μας βοηθούν να ανανεώνουμε τον ζηλο μας, να ελέγχουμε την πορεία μας και να κάνουμε μια νέα αρχή για να επιτύχουμε με τη χάρη του Θεού και τον αγώνα μας ο,τι δεν είχαμε επιτύχει μέχρι τώρα.
Δεν μας αφήνει όμως η Εκκλησία μας μόνους σε αυτή την πνευματική πορεία, αλλά μας στηρίζει και μας ενισχύει με τις ευκαιρίες που μας προσφέρει και τις οποίες μας καλεί να αξιοποιήσουμε ως ευκαιρίες πνευματικού ανεφοδιασμού, για να επιτύχουμε τον σκοπό της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, που δεν είναι η νηστεία αλλά είναι η Ανάσταση. Η νηστεία των τροφών είναι μέσο για να επιτύχουμε τον σκοπό, μέσο απαραίτητο και σημαντικό αλλά όχι το μόνο. Χρειάζεται να συνοδεύεται και από την πνευματική νηστεία, τη νηστεία όπως λέμε των παθών, και τη μετάνοια, η οποία αποτελεί προϋπόθεση του πνευματικού μας αγώνα και της καθάρσεως την οποία επιδιώκουμε.
Η Εκκλησία μας μας προσφέρει ευκαιρίες μετανοίας και καθάρσεως με τις ιερές της Ακολουθίες, τις ιδιαίτερες και κατανυκτικές Ακολουθίες της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, τους κατανυκτικούς Εσπερινούς των Κυριακών, τα καθημερινά Μεγάλα Απόδειπνα, τις Προηγιασμένες θείες Λειτουργίες, τον Μεγάλο Κανόνα αλλά και τις Ακολουθίες των Χαιρετισμών. Μας προσφέρει ευκαιρίες με τον λόγο της, με τα κηρύγματα και τις ομιλίες που μας βοηθούν να κατανοήσουμε το νόημα των ημερών που διανύουμε και να διδαχθούμε από τη ζωή και τον λόγο των αγίων που προβάλλει αυτή την περίοδο. Μας προσφέρει ακόμη ευκαιρίες με τα ιερά μυστήριά της και ιδίως με την ιερά Εξομολόγηση και τη θεία Ευχαριστία, διά των οποίων μπορούμε να καθάρουμε την ψυχή μας και να λάβουμε τη χάρη του Θεού που θα μας βοηθήσει να συνεχίσουμε τον αγώνα μας και ενωμένοι μαζί του να φθάσουμε στον προορισμό μας.
Ας αξιοποιήσουμε όλες αυτές τις ευκαιρίες τις οποίες μας προσφέρει η Εκκλησία μας και η Ιερά μας Μητρόπολη, ώστε να αξιωθούμε και εμείς με τη χάρη του Θεού «διαπλεύσαντες το της Νηστείας μέγα πέλαγος» να φθάσουμε «εις την τριήμερον Ανάστασιν του Κυρίου και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού, του σώζοντος τας ψυχάς ημών».