Ι.Μ. ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ: Όπως γνωρίζετε, η πατρίδα μας καί ολόκληρος ο κόσμος ταλαιπωρείται περισσότερο από ενάμιση χρόνο από τήν λεγόμενη υγιειονομική κρίση, τόν ιό sars-cov-2 πού προκαλεί τήν λοίμωξη καί τήν ασθένεια covid 19.
Στό θέμα αυτό η Πολιτεία λαμβάνει τά ενδεδειγμένα μέτρα, συντονιζόμενη στούς Παγκόσμιους Οργανισμούς γιά τήν υγεία τών πολιτών της, η δέ Εκκλησία αντιμετωπίζει τό θέμα αυτό μέ σοβαρότητα, νηφαλιότητα καί υπευθυνότητα.
Μεταξύ τών μέτρων προλήψεως τής λοιμώξεως καί τής νόσου καί ίσως από τά πιό σημαντικά είναι καί τό εμβόλιο, όπως γίνεται καί σέ πολλές άλλες ασθένειες. Γιά τό θέμα αυτό η Διαρκής Ιερά Σύνοδος έλαβε συγκεκριμένες αποφάσεις:
Στίς 13 Ιανουαρίου 2021 αποφάσισε: Η Ιερά Σύνοδος «παρακολουθεί στενά τό ζήτημα τών εμβολιασμών, μέσω τής Συνοδικής Επιτροπής Βιοηθικής, η οποία μέ συνεχείς αναφορές της ενημερώνει τό Συνοδικό Σώμα γιά όλες τίς εξελίξεις. Στό πλαίσιο αυτό η Ιερά Σύνοδος ενημερώθηκε ότι, κατόπιν γενομένης έρευνας, τά εμβόλια κατά τού covid-19 πού επί τού παρόντος χρησιμοποιούνται στήν Πατρίδα μας, δέν απαιτούν τήν χρήση καλλιεργειών εμβρυϊκών κυττάρων γιά τήν παραγωγή τους.
Μέ αφορμή τήν ανωτέρω ενημέρωση η Ιερά Σύνοδος επαναλαμβάνει, ιδίως πρός όσα από τά μέλη Της παρουσιάζουν μία ιδιαίτερη ευαισθησία στά σενάρια απειλής καί κινδύνων, στηριζόμενα μονομερώς καί ανεξέλεγκτα είτε σέ διογκωμένες δημοσιογραφικές πληροφορίες κυρίως από τό διαδίκτυο, είτε διακατέχονται από διάφορες προκαταλήψεις, ότι η επιλογή τού εμβολιασμού δέν είναι ζήτημα τόσο θεολογικό ή εκκλησιαστικό, αλλά κυρίως ιατρικό-επιστημονικό καί αποτελεί ελεύθερη προσωπική επιλογή τού κάθε ανθρώπου σέ επικοινωνία μέ τόν ιατρό του, χωρίς ο εμβολιασμός νά συνιστά έκπτωση από τήν ορθή Πίστη καί ζωή» (Δελτίον Τύπου Ιεράς Συνόδου, 13-1-2021).
Στίς 14 Ιουλίου 2021 αποφάσισε: «Η Ιερά Σύνοδος τής Εκκλησίας τής Ελλάδος, γνωρίζοντας πώς ο εμβολιασμός αποτελεί μέγιστη πράξη ευθύνης απέναντι στόν συνάνθρωπο, συνιστά σέ όλους, σέ συνεννόηση μέ τόν ιατρό τους, νά αξιοποιήσουν τό δώρο αυτό πού μάς χάρισε ο Θεός, προκειμένου νά προστατεύσουμε τούς εαυτούς μας, αλλά καί κάθε άνθρωπο “υπέρ ού Χριστός απέθανε” (Ρωμ. 14, 15). Καί θέλει αυθεντικώς νά διαβεβαιώσει πώς αυτό τό εμβόλιο δέν έρχεται σέ καμία αντίθεση μέ τήν Αγιογραφική, Πατερική καί Κανονική διδασκαλία τής Αγίας μας Εκκλησίας» (Συνοδική Εγκύκλιος 3074/1365/14-7-2021).
Επειδή δέν είμαστε ένα ασύντακτο σώμα, αλλά «καλή στρατεία» (Α΄ Τιμ. α΄, 18) καί πρέπει νά υπακούουμε στίς αποφάσεις τής Ιεράς Συνόδου, γι’ αυτό πρέπει νά συντονιζόμαστε σέ αυτά πού αποφασίζει η Ιερά Σύνοδος μέ τά συνοδικά της όργανα.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δέν πρέπει νά αδιαφορούμε καί ως πρός τήν αντιμετώπιση τής ασθενείας αυτής, γι’ αυτό πρέπει νά κάνουμε χρήση καί τού εμβολίου, εκτός άν ο ιατρός, πού παρακολουθεί τήν υγεία τού καθενός σας καί είναι επιστημονικά καταρτισμένος, αποφανθή διαφορετικά γι’ αυτό.
Πάντως, θεωρώ ότι είναι απαράδεκτο νά αντιμετωπίζεται τό εμβόλιο κατά τού κορωνοϊού μέ παραθεολογικά επιχειρήματα, πολιτικές σκοπιμότητες καί συνωμοσιολογικές νοοτροπίες, πού απάδουν σέ Κληρικούς καί Χριστιανούς. Άλλο είναι ο επιστημονικός διάλογος καί η επιστημονική αντιπαράθεση γιά τήν βελτίωση τών μέχρι σήμερα μέσων αντιμετώπισης τού ιού, μέσα στά επιστημονικά όργανα, πού είναι ενδεδειγμένη πράξη, καί άλλο είναι η αντίδραση στόν εμβολιασμό μέ παραθεολογικές καί συνωμοσιολογικές απόψεις, οι οποίες δυστυχώς μεταδίδονται ταχύτατα στά μέσα κοινωνικής δικτύωσης καί δημιουργούν σύγχυση στούς Χριστιανούς.
Παρατηρώ ότι τό αντιεμβολιαστικό κίνημα στήν Αμερική κυριαρχεί μεταξύ τών φονταμενταλιστικών ακραίων Προτεσταντικών κύκλων καί μεταξύ ανθρώπων πού διακατέχονται από διάφορες αρχές τών ανατολικών θρησκειών. Δέν θέλω δέ νά αναφερθώ εδώ καί σέ ανθρώπους οι οποίοι έχουν άλλα ατομικά, πολιτικά καί οικονομικά συμφέροντα.
Δυστυχώς, αυτά πού κατά καιρούς διατυπώνονται από τούς φονταμενταλιστικούς αυτούς προτεσταντικούς κύκλους στήν Αμερική μεταφέρονται καί σέ ανθρώπους τής Ορθοδόξου Εκκλησίας, χωρίς νά αντιλαμβάνονται αυτοί ότι όλα αυτά στερούνται θεολογικής βάσεως καί εκκλησιολογικής συνειδήσεως. Είναι λυπηρό ότι πολλοί πού έχουν αντιεμβολιαστική νοοτροπία διακρίνονται από έλλειψη σοβαρής θεολογικής σκέψεως, εκκλησιολογικής συνείδησης καί εν τέλει σοβαρών επιστημονικών επιχειρημάτων.
Διαβάζω όσα γράφονται εναντίον τών εμβολίων καί εκπλήσσομαι από τήν σύγχυση σκέψεως καί γραφής, αλλά καί απορώ, επειδή απουσιάζει «ο κοινός νούς ως κοινώς νομίζεται». Δυστυχώς επικρατεί τέτοια σύγχυση, ώστε τά όσα γράφονται στήν μιά παράγραφο νά αναιρούνται στήν άλλη, οπότε ο λόγος τους δέν είναι καθαρός. Εμπλέκονται τά επιστημονικά μέ τά «μεταφυσικά», η θεολογία μέ τήν παραθεολογία, η Χριστολογία μέ τήν αντιχριστολογία καί τήν δαιμονολογία.
Όμως, η επιστήμη δέν είναι θρησκεία ή παραθρησκεία, αλλά κρίνεται μέ κριτήρια επιστημονικά, όπως επίσης η ορθόδοξη θεολογία δέν έχει σχέση μέ φαντασιώσεις καί εξτρεμισμούς. Σέ όλα αυτά κυριαρχεί η πλάνη, πού προέρχεται από τόν πλανεμένο νού. Καί όπως λένε οι εμπειρικοί θεολόγοι, εύκολο είναι νά πλανηθή κανείς, αλλά δύσκολο νά ξεπλανηθή, νά απαλλαγή από τήν πλάνη.
Ως Κληρικοί είμαστε υποχρεωμένοι νά τηρούμε τά υγιειονομικά μέτρα, ώστε νά μή γίνουμε αιτία καί αφορμή νά μολύνονται οι Χριστιανοί τούς οποίους ποιμαίνουμε, γιατί σέ μιά τέτοια περίπτωση στρέφονται εναντίον τής Εκκλησίας καί ευθυνόμαστε γι’ αυτό.
Θά ήθελα νά επισημάνω ότι ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης έχει αποφανθή δύο φορές τουλάχιστον, απ’ ό,τι γνωρίζω, γιά τό ότι άν κατά τόν καιρό μιάς πανδημίας ο Χριστιανός δέν προσέχει καί γίνεται αίτιος θανάτου τών άλλων, θά πρέπει νά κανονίζεται ως φονεύς. Συγκεκριμένα:
Στό «Πηδάλιό» του (υποσημείωση στόν ΞΣΤ΄ Αποστολικό Κανόνα) γράφει: «Σημείωσε ότι ως φονεύς καταδικάζεται καί εκείνος ο άνθρωπος, ο οποίος εν καιρώ πανώλης ηξεύρωντας ότι είναι μεμολυσμένος, υπάγει εις οίκους καί πολιτείας, καί μολύνει καί τούς άλλους, καί γίνεται πολλών φόνων αίτιος».
Στό «Εξομολογητάριό» του (Περί τής ΣΤ΄ εντολής) γράφει: «”Ου φονεύσεις”. Εις ταύτην τήν εντολήν σφάλλουν εκείνοι … οπού εν καιρώ πανώλης, ηξεύροντες ότι είναι μεμολυσμένοι, ενώνονται μέ τούς άλλους καί τούς μολύνουν. Εκείνοι, οπού φονεύουν τόν εαυτό τους καί απλώς, όλοι εκείνοι, οπού γίνονται ριψοκίνδυνοι».
Γι’ αυτό συνιστά στόν πνευματικό νά ερωτά τόν εξομολογούμενο, μεταξύ τών άλλων: «Μήπως ηξεύροντας πώς ήσουν πανουκλιασμένος, ενώθης μέ τούς άλλους καί τούς εμόλυνες καί απέθανον; διατί ως φονεύς κανονίζεσαι».
Αντιλαμβάνεσθε, λοιπόν, τήν σοβαρότητα τού θέματος. Όποιος σέ καιρό πανδημίας, όπως γίνεται στήν εποχή μας, δέν προσέχει καί μολύνει τούς άλλους, κρίνεται μέ τό επιτίμιο τού φόνου! Ένας δέ βασικός τρόπος προφύλαξης τού εαυτού μας καί τών άλλων είναι καί ο εμβολιασμός, όπως γίνεται καί σέ άλλες ασθένειες.
Άν ο προσωπικός σας ιατρός, γνωρίζοντας τό ιατρικό σας ιστορικό, σάς συνιστά νά μή κάνετε τό εμβόλιο, δέν σημαίνει ότι δέν θά λαμβάνετε τά άλλα απαραίτητα μέτρα, καί φυσικά δέν σημαίνει ότι θά συνιστάτε στούς Χριστιανούς νά μήν εμβολιάζονται. Σέ μιά τέτοια ενδεχόμενη περίπτωση θά δώσετε λόγο στόν Θεό, σύμφωνα μέ τά όσα γράφει ο μέγας διδάσκαλος τής Εκκλησίας άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης.
Παρακαλώ νά λάβετε σοβαρώς υπ’ όψη τά ανωτέρω καί νά μήν αδιαφορήσετε γιά τό σοβαρό αυτό θέμα, διότι, εκτός τών άλλων, θά παρουσιασθήτε στήν πράξη ότι διαφοροποιήστε από τό Συνοδικό καί Ιεραρχικό πολίτευμα τής Εκκλησίας μας.
Άς προσευχηθούμε στόν Θεό νά μάς δίνη σωματική καί πνευματική υγεία, ιδιαιτέρως σύνεση, διάκριση καί εσωτερική ησυχία, πού είναι τόσο απαραίτητες στήν εποχή μας, ώστε νά μή καταλήγουμε σέ ακραίες καταστάσεις.
Μέ θερμές ευχές
Ο Μητροπολίτης
Ο Ναυπάκτου καί Αγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ