Ι.Μ. ΑΙΤΩΛΙΑΣ: Με λαμπρότητα εορτάσθηκε σε ολόκληρη την Ιερά Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας η μεγάλη Δεσποτική εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου και Τοποτηρητής της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Ιερόθεος το απόγευμα της παραμονής, Παρασκευή 5 Αυγούστου 2022, επισκέφθηκε τον Ιερό Ναό Μεταμορφώσεως του Χριστού, στην Αγριλιά Μεσολογγίου όπου χοροστάτησε στην ακολουθία του μεγάλου πανηγυρικού Εσπερινού και κήρυξε τον θείο λόγο.
Στην ακολουθία συμμετείχαν ο Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως αρχιμ. Επιφάνιος Καραγεώργος και κληρικοί της ευρύτερης περιοχής του Μεσολογγίου. Τους ύμνους του Εσπερινού απέδωσαν ιεροψάλτες της περιοχής, υπό την διεύθυνση του κ. Πέτρου Παρρά και κ. Αλεξάνδρου Καλλιακούδα.
Ο Σεβασμιώτατος, στο κήρυγμά του, αναφέρθηκε στο γεγονός της Μεταμορφώσεως του Χριστού στο όρος Θαβώρ, όπως το περιγράφουν οι ιεροί Ευαγγελιστές και το εικονίζει η αγιογραφία της Εκκλησίας.
Στο κέντρο είναι ο Θεάνθρωπος Χριστός, μέσα στο φως, δεξιά και αριστερά είναι οι εκπρόσωποι της Παλαιάς Διαθήκης, δηλαδή ο Μωυσής (εκπρόσωπος του Νόμου) και ο Ηλίας (εκπρόσωπος των Προφητών) και μπροστά από τον Χριστό είναι οι εκπρόσωποι της Καινής Διαθήκης, οι τρεις μαθητές του, Πέτρος, Ιωάννης και
Ιάκωβος.
Στη συνέχεια, είπε, ότι όλη αυτή η παράσταση μας δείχνει μια ζωντανή Αγία Γραφή. Στην Παλαιά Διαθήκη οι Προφήτες είχαν κοινωνία με τον Άσαρκο Λόγο και μιλούσαν για Αυτόν. Στην Καινή Διαθήκη οι Απόστολοι είχαν κοινωνία με τον Σεσαρκωμένο Λόγο. Αυτό είναι το περιεχόμενο όλης της Αγίας Γραφής.
Έπειτα, ανέφερε ότι άλλο είναι η Αποκάλυψη του Θεού που είναι η φανέρωση της δόξης του Ασάρκου και Σεσαρκωμένου Λόγου στους θεόπτες και άλλο είναι ο λόγος περί της Αποκαλύψεως του Θεού που γίνεται με την καταγραφή αυτής της θεοπτικής εμπειρίας.
Ακόμη, ανέφερε ότι η Αγία Γραφή καταγράφεται από θεούμενους και ερμηνεύεται από θεούμενους. Δηλαδή η Αγία Γραφή δεν είναι ένα επιστημονικό βιβλίο που ερμηνεύεται επιστημονικά, αλλά ένα θεολογικό βιβλίο∙ είναι λόγος περί της θεοπτικής εμπειρίας και ερμηνεύεται από ανθρώπους που είναι θεούμενοι.
Και κατέληξε λέγοντας ότι πρέπει να διαβάζουμε την Αγία Γραφή μέσα από την ερμηνεία των Αγίων. Στην παραβολή του πλουσίου και του Λαζάρου ο Αβραάμ είπε στον πλούσιο που ήταν στον Άδη, ο οποίος τον παρακάλεσε να στείλει τον Λάζαρο στους αδελφούς του που ζούσαν ακόμα για να μετανοήσουν, «ἔχουσι Μωυσέα καὶ Προφήτας, ἀκουσάτωσαν αὐτῶν». Μεταξύ του πλήθους των πιστών που συμμετείχαν στην ακολουθία του Εσπερινού ήταν και η Αντιδήμαρχος του Δήμου Μεσολογγίου κ. Περσεφόνη Μελαχρή.
Το πρωί της κυριωνύμου ημέρας ο Σεβασμιώτατος Τοποτηρητής κ. Ιερόθεος μετέβη στην ιστορική, γυναικεία, Ιερά Μονή Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Παντοκράτορος Αγγελοκάστρου, όπου χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και προεξήρχε στην πανηγυρική Θεία Λειτουργία.
Με τον Σεβασμιώτατο συλλειτούργησαν ο αρχιμ. Σιλουανός Ψιλλιάς και οι διάκονοι π. Παΐσιος Παρασκευάς και π. Στέφανος Καππές. Τους ύμνους της εορτής απέδωσαν οι πρωτοψάλτες κ. Γεώργιος Γαρουφαλής και κ. Γεώργιος Βλάχος.
Κατά το κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος ερμήνευσε δύο σημεία από το αποστολικό ανάγνωσμα της εορτής που προέρχεται από την δεύτερη Επιστολή του Αποστόλου Πέτρου, ο οποίος παρευρέθηκε στο όρος Θαβώρ, κατά το γεγονός της Μεταμορφώσεως του Χριστού και επομένως έχουμε αυθεντική μαρτυρία.
Το πρώτο σημείο είναι η διαφορά μεταξύ φιλοσοφίας και θεολογίας. Ο Απόστολος Πέτρος γράφει για «σεσοφισμένους μύθους» που είναι η αρχαία μυθολογία επενδεδυμένη με σοφούς λόγους που κάνει η φιλοσοφία, και για τους «ἐπόπτες τῆς ἐκείνου μεγαλειότητος» που είναι η εμπειρική θεολογία. Η ορθόδοξη
Θεολογία είναι απόρροια της θεοπτίας, της οράσεως του θείου Φωτός που είναι άκτιστο∙ είναι η θεότητα.
Το δεύτερο σημείο είναι ο τρόπος με τον οποίο ο άνθρωπος σώζεται και γνωρίζει τον Θεό. Γράφει ο Απόστολος Πέτρος: «ἔχομεν βεβαιότερον τον προφητικόν λόγον, ᾧ καλῶς ποιείτε προσέχοντες ὡς λύχνῳ φαίνοντι ἐν αὐχμηρῷ τόπῳ, ἕως οὗ ἡμέρα διαυγάση καὶ φωσφόρος ἀνατείλῃ ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν».
«Αὐχμηρός τόπος» είναι ο ζοφώδης και σκοτεινός τόπος. Σε αυτόν τον σκοτεινό τόπο χρησιμοποιούμε ως λυχνάρι τον προφητικό λόγο, έως ότου ανατείλει στην καρδιά μας το φως του Χριστού. Αυτή είναι η πορεία της Χριστιανικής ζωής, σύμφωνα με τον λόγο του Χριστού «μακάριοι οἱ καθαροί τῇ καρδίᾳ ὅτι αὐτῶν ἐστίν ἡ βασιλεία τῶν ουρανῶν».
Ολοκληρώνοντας τόνισε ότι η βάση και το έργο της ορθοδόξου θεολογίας είναι να μας διδάξει τον δρόμο για να γνωρίσουμε την δόξα του Θεού, όπως το βλέπουμε στον ιερό ησυχασμό, κατά την διδασκαλία του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά.
Δυστυχώς σήμερα γίνεται αποπροσανατολισμός στο θέμα αυτό, διδάσκονται θεολογίες που είναι ξένες προς την ορθόδοξη θεολογία. Επομένως η εορτή της Μεταμορφώσεως του Χριστού δείχνει τη διαφορά μεταξύ
φιλοσοφίας και θεολογίας και τον τρόπο με τον οποίο θα γνωρίσουμε τον Θεό. Το να συμμετέχει κανείς στην εορτή αυτή, να ψάλλει τα θεολογικά τροπάρια και να τα αρνείται, ή να τα εμπαίζει είναι ένας καθαρός παραλογισμός.
Τόνισε ότι πρέπει να παραμείνουμε πιστοί στην Ορθόδοξη εμπειρική Θεολογία και στον ιερό ησυχασμό που είναι προϋπόθεση για την θεοκοινωνία και την θεογνωσία.
Πριν την απόλυση της Θείας Λειτουργίας ο Σεβασμιώτατος, κατά την καθιερωμένη τάξη της Εκκλησίας, ευλόγησε τα σταφύλια που προσέφεραν στην Μονή ευλαβείς προσκυνητές.
Μεταξύ των εκκλησιασθέντων ήταν οι Βουλευτές Αιτωλοακαρνανίας κ. Δημήτρης Κωνσταντόπουλος και κ. Κωνσταντίνος Καραγκούνης και πλήθος πιστών Χριστιανών.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΕΔΩ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΟΡΘΡΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΔΩ