Ι.Μ. ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ – Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεος προσκλήθηκε να παρευρεθή στα Εγκαίνια του νέου εργαστηρίου επαυξημένης πραγματικότητας, τεχνητής νοημοσύνης και ψηφιακής ανατομίας «Asclepius» στο Τμήμα Νοσηλευτικής των Επιστημών Υγείας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών την Τετάρτη 13 Μαρτίου 2024 για να ομιλήση με θέμα «Επιστήμη και Ηθική σε αναφορά με την Τεχνητή Νοημοσύνη».
Προηγήθηκε αγιασμός του Εργαστηρίου από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μάνης κ. Χρυσόστομο, χαιρετισμοί από τον Υπουργό Υγείας κ. Άδωνη Γεωργιάδη, τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητή Γεράσιμο Σιάσο, τον Διευθυντή Δωρεών του Ιδρύματος Σταύρο Νιάρχο κ. Αλέξανδρο Καμπούρογλου, τον κοσμήτορα της Σχολής Επιστημών Υγείας καθηγητή Εμμανουήλ Πικουλή, τον Διευθυντή του Εργαστηρίου Ανατομίας-Ιστολογίας-Εμβρυολογίας, καθηγητή Θεόδωρο Μαριόλη-Σαψάκο και τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Ρωγών κ. Φιλόθεο, βοηθό Επίσκοπο της Ιεράς Αρχιεσκοπής Αθηνών και εκπρόσωπο του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, καθώς επίσης από εκπροσώπους του Υπουργείου Παιδείας και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Στην συνέχεια ακολούθησε η κεντρική ομιλία από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεο με θέμα «Επιστήμη και Ηθική σε αναφορά με την Τεχνητή Νοημοσύνη» ενώπιον του Πρυτάνεως του Πανεπιστημίου, των Αντιπρυτάνεων, των Κοσμητόρων, των Προέδρων των Τμημάτων, των εκπροσώπων των Υπουργείων Υγείας, Παιδείας και Εθνικής Άμυνας, των καθηγητών και των φοιτητών.
Ο Σεβασμιώτατος στην εισήγησή του με θέμα «Επιστήμη και Ηθική» στην αρχή έδωσε την ερμηνεία των όρων επιστήμη και ηθική που είναι απαραίτητο στην επεξεργασία ενός θέματος.
Στην συνέχεια ανέπτυξε το θέμα της διαχρονικής ιστορίας της επιστήμης και της ηθικής, αφού ο άνθρωπος προσπαθούσε να βρη απαντήσεις για τα όντα που υπάρχουν στον κόσμο και τον δημιουργό τους.
Τόνισε ότι η αρχαία φιλοσοφία, ιδιαιτέρως ο Αριστοτέλης συνέδεσε την πρώτη φιλοσοφία-μεταφυσική με τα φυσικά και την ηθική. Όμως, οι Πατέρες του 4ου αιώνος μ.Χ. διέσπασαν την ενότητα μεταξύ φιλοσοφίας και επιστήμης και έτσι χρησιμοποίησαν διπλή μεθοδολογία γνώσης. Υπεστήριξαν ότι υπάρχει διαφορά μεταξύ φιλοσοφίας και θεολογίας και ότι με άλλο τρόπο αντιμετωπίζεται η θεολογία και με άλλο τρόπο αντιμετωπίζεται η επιστήμη, γι’αυτό δεν έφθασαν στην σύγκρουση μεταξύ επιστήμης και θεολογίας.
Αυτό δεν το έκανε η σχολαστική θεολογία της Δύσεως η οποία ταύτιζε την μεταφυσική με την θεολογία και την ηθική με αποτέλεσμα με τον Διαφωτισμό να γίνει σύγκρουση μεταξύ θεολογίας και επιστήμης και στην συνέχεια να απορριφθή η μεταφυσική και να αναπτυχθή από μόνη της η επιστήμη.
Έπειτα, αναφέρθηκε στην Βιοηθική και την Τεχνοηθική. Είπε ότι αφού η επιστήμη αποδεσμεύτηκε από την φιλοσοφία και την θεολογία έπρεπε να συνδεθή με τις ανθρωπιστικές επιστήμες και έτσι αναπτύχθηκε η Βιοηθική. Στην εποχή μας που αναπτύσσεται η Τεχνητή Νοημοσύνη, η Νανοτεχνολογία, η Ρομποτική κ.λ.π είναι άπαραίτητη η Τεχνοηθική. Έτσι οι σύγχρονες ανακαλύψεις πρέπει να συντελέσουν στην ωφέλεια των ανθρώπων και όχι στην υποδούλωσή τους σε σύγχρονες δουλείες.
Ο Σεβασμιώτατος κατέληξε ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν αρνείται τα επιτεύματα των επιστημονικών ερευνών, ούτε τα θεοποιεί, αλλά τα χρησιμοποιεί για τις ανάγκες των άνθρώπων αρκεί να τεθούν ειδικοί κανόνες με την σύνδεση της επιστήμης με την ηθική, την βιοηθική, και την τεχνοηθική.
Στην συνέχεια έγινε επίδοση τιμητικής πλακέτας σε επίτιμους και ομότιμους καθηγητές της Νοσηλευτικής.