Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ – Το απόγευμα της Κυριακής, 24ης Μαρτίου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό και κήρυξε τον θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Ναούσης.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων κηρυτοντας τον θείο λόγο ανέφερε μεταξύ άλλων: «Η σοφία ωκοδόμησεν εαυτή οίκον και υπηρεισε στύλους επτα».
Η σοφία οικοδόμησε για τον εαυτο της οίκο και τον στήριξε σε επτά στύλους, λέγει ο σοφός Σολομων.
Σοφία είναι ο ίδιος ο Χριστός, όπως μας βεβαιώνει ο απόστολος Παύλος, αποκαλώντας τον «Θεου δύναμιν και Θεού σοφίαν». Και όταν αποφάσισε ο Χριστός να έλθει στη γη για τη σωτηρία των ανθρωπων, αποφάσισε να ελθει ως ανθρωπος και να κατοικησει στα σπλάγχνα της Κεχαριτωμένης Κορης της Ναζαρέτ, της Παναγίας Μητέρας του.
Η Παναγία μας είναι, λοιπόν, ο οικος, τον οποίο οικοδόμησε η Σοφία του Θεού για να κατοικήσει. Και όπως κάθε οικοδόμημα στηρίζεται σε θεμελια, έτσι και ο οίκος της σοφίας του Θεού στηρίχθηκε, κατά τον σοφό Σολομώντα, σε επτά στύλους, που αντιστοιχούν σε επτά αρετές, οι οποίες κοσμούσαν την Υπεραγία Θεοτόκο.
Ποιες είναι όμως αυτες οι αρετές;
Είναι πρωτίστως η πιστη στον Θεό. Όταν ο αρχάγγελος Γαβριήλ την επισκέφθηκε κατά την ημέρα του Ευαγγελισμού και της είπε ότι θα γίνει Μητέρα του Θεού, η Παναγία δεν αμφέβαλε για την αλήθεια των λεγομένων του, δεν αμφισβητησε τη διαβεβαίωση του για την επενέργεια του Παναγίου Πνεύματος. Πίστευσε με απλότητα και παρέμεινε σταθερή στην πίστη της ακόμη και όταν είδε τον Υιό της κρεμάμενο επί του Σταυρού.
Δεύτερος στύλος είναι η υπακοή που εξαρτάται από την πίστη. Δεν πίστευσε η Παναγία μόνο στο παραδοξο γεγονός που της αποκάλυψε ο αρχάγγελος, αλλά και υπάκουσε χωρίς ενδοιασμούς στο θελημα του Θεού: «ιδού η δούλη Κυρίου, γένοιτό μοι κατα το ρήμα σου», είπε.
Τρίτος στύλος είναι η ταπείνωση. Αν και αξιώθηκε από τον Θεό η Παναγία Παρθένος αυτης της μοναδικής χαριτος, να γινει δηλαδή Μητέρα του Θεού, δεν υπερηφανεύθηκε ποτε γι᾽ αυτήν, αλλά διακόνησε ταπεινα και σιωπηλα το μυστήριο της θείας οικονομίας.
Τέταρτος στύλος είναι η καθαρότης της ζωής της. Ο Θεός δεν μπορεί να συνυπάρχει με την αμαρτία και την ακαθαρσία της ψυχής. Γι᾽ αυτό και επέλεξε την παναγνη Κορη της Ναζαρέτ για να ενοικήσει στα σπλάγχνα της. Γιατί η Παναγία μας ζώντας μεσα στον ναό του Θεου, στα Άγια των Αγίων, είχε διατηρήσει την ψυχή και το σώμα της καθαρά από τον κόσμο και την αμαρτία.
Πέμπτος στύλος είναι η μελέτη του νόμου του Θεού. Σε όλη της τη ζωή η Παναγία μας είχε ως εντρυφημα τη μελέτη του νόμου του Θεού. Αντί αλλων κοσμικων και αμαρτωλων απασχολήσεων, προτιμούσε να μελετά τον νόμο του Θεού που φωτιζε, όπως λέγει και ο ψαλμωδος Δαβίδ, τον δρόμο της ζωής της.
Έκτος στύλος είναι η προσευχή. Την συνδύαζε η Παναγία μας με τη μελέτη του νόμου του Θεού. Ήταν το στηριγμα και η επικοινωνία της με τον Θεό σε όλη της τη ζωή.
Έβδομος στύλος ήταν η αφοσίωση της στον Θεό. Η Παναγία δεν εκτελούσε τις εντολές και το θελημα του Θεού επιλεκτικά, όπως συχνα κάνουμε εμείς οι ανθρωποι, που τις ακολουθούμε, όταν δεν προσκρούουν στα συμφέροντα και τις αδυναμίες μας. Εκείνη είχε το θελημα του Θεού ως πρωτιστη προτεραιότητα της ζωής της. Και αυτό ήταν που είλκυσε τον Θεό να επιβλέψει επ᾽ αυτην, διότι, όπως λεγει και ο ίδιος «επί τίνα επιβλέψω, ει μη επί τον ταπεινον και ησύχιον και τρέμοντά μου τους λογους;»
Αυτοί είναι, λοιπόν, οι επτά στυλοι επάνω στους οποίους ο Θεός οικοδόμησε τον οίκο του, την Παναγία μας, η οποία και δικαίως υμνείται όχι απλως ως οίκος του Θεού, αλλ᾽ ως «παλάτιον του παντων βασιλεως».
Και μας τους θυμίζει σήμερα η Εκκλησία μας, παραμονή της μεγάλης εορτής του Ευαγγελισμού της, διότι εάν η Παναγία μας υπήρξε ο κατ᾽ εξοχήν οίκος του Θεού, ο Θεός ζητά να καταστήσει και τον καθένα από εμάς οικο του. Ζητά να κατοικήσει μεσα στην ψυχή μας και να την μεταποιησει σε ναό άγιό του, προκειμένου να μας οδηγήσει στη σωτηρία.
Αρκεί εμείς να ακολουθήσουμε το παράδειγμα της Υπεραγίας Θεοτόκου. Να προσπαθήσουμε να μιμηθούμε τις αρετές της. Να αγωνισθούμε για να ζούμε σύμφωνα με το θέλημα του Θεού, το οποίο θα πρεπει να μελετούμε, ώστε να γνωριζουμε που βαδίζουμε και να μην παρασυρόμεθα από όσα ακούονται και λέγονται σήμερα. Εμείς θα πρεπει να ζούμε σύμφωνα με την ορθόδοξη πίστη που μας παρέδωσαν οι πατέρες μας, τους οποίους τιμούμε σήμερα και αύριο, για να έχουμε πάντοτε την ευλογία και τη χάρη της Παναγίας μας και στη ζωή μας αλλά και στην πατρίδα μας.