Καστοριά: Το πρωΐ της Κυριακής, κατά την ακολουθία του όρθρου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Καλλίνικος, υποδέχτηκε στα προπύλαια του Ιερού Ναού, την Τιμία Κάρα της Οσίας Σοφίας…
η οποία ως «θύμα» προσφυγιάς της Μικρασιατικής Καταστροφής, της Γενεοκτονίας του Πόντου, κατέφθασε στην Κλεισούρα της Καστοριάς. Την Τιμία Κάρα μετέφερε στην πόλη της Καστοριάς, η Καθηγουμένη της Ιεράς Μονής Γενεθλίου της Θεοτόκου Κλεισούρας, Γερόντισσα Εφραιμία.
Τους σφαγιασθέντας προγόνους μας κατά την Μικρασιατική Καταστροφή, τίμησε σήμερα Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού, η Ιερά Μητρόπολις Καστορίας στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικάνορος.
Το πρωΐ της Κυριακής, κατά την ακολουθία του όρθρου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Καλλίνικος, υποδέχτηκε στα προπύλαια του Ιερού Ναού, την Τιμία Κάρα της Οσίας Σοφίας, η οποία ως «θύμα» προσφυγιάς της Μικρασιατικής Καταστροφής, της Γενεοκτονίας του Πόντου, κατέφθασε στην Κλεισούρα της Καστοριάς. Την Τιμία Κάρα μετέφερε στην πόλη της Καστοριάς, η Καθηγουμένη της Ιεράς Μονής Γενεθλίου της Θεοτόκου Κλεισούρας, Γερόντισσα Εφραιμία.
Στην συνέχεια τελέσθηκε η Αρχιερατική Θεία Λειτουργία από τον Σεβασμιώτατο κ. Καλλίνικο, τους ιερείς της Ενορίας π. Ελευθέριο και π. Βασίλειο και τον διάκονο της Ι. Μητροπόλεως π. Παντελεήμονα. Στην Θεία Λειτουργία παρεβρέθηκαν η Αντιπεριφερειάρχης κ. Δέσποινα Κοζατσάνη, ο Αντιδήμαρχος Καστορίας κ. Στέλιος Φουληράς, οι επικεφαλής των ενστόλων Συνταγματάρχης κ. Θωμάς Γεωργιάδης, ο Αστυνομικός κ. Νικόλαος Έξαρχος, ο Πύραρχος κ. Ιωάννης Αμανατίδης, μέλη των συλλόγων Απολλωνιαδιτών και Κύζικος παραδοσιακά ντυμένοι, και πολλοί χριστιανοί.
Ο Σεβασμιώτατος στο κήρυγμά του, έλαβε αφορμή από τον λόγο του Χριστού «ός δ᾽ αν απολέση την εαυτού ψυχήν ένεκεν εμού και του ευαγγελίου, ούτος σώσει αυτήν», και είπε ότι υπάρχουν δύο τρόποι ζωής, ο εφήμερος και ο αιώνιος. Όποιος ζει με τον εφήμερο τρόπο ζωής, φροντίζει για τα ογδόντα, κατά μέσον όρο, χρόνια της βιολογικής του ζωής, την οποία χάνει αμέσως με τον θάνατο. Όποιος ζει με τον αιώνιο τρόπο ζωής, θυσιαζόμενος για την εφαρμογή των εντολών του Χριστού, προγεύεται της αιωνιότητας ήδη πάνω στην γή. Ανέγνωσε δε χαρακτηριστικό χωρίο από τις γραφές του αγίου Σιλουανού. Αυτό αποδεικνύεται με τα αμέτρητα παραδείγματα των Αγίων, όπως της αγίας Σοφίας και των τριών θυγατέρων της Πίστεως, Ελπίδος και Αγάπης, και της οσίας Σοφίας της Κλεισούρας που δίδασκε την υπομονή συνδέοντάς την με την χαρά και την λάμψη.
Πρίν την απόλυση της Θείας Ευχαριστίας, ο Σεβασμιώτατος ευλόγησε τα εορταστικά κόλλυβα της Οσίας Σοφίας της Κλεισούρας και της Αγίας μάρτυρος Σοφίας και των τέκνων της Ελπίδος, Πίστεως και Αγάπης.
Αμέσως μετά, τελέσθηκε το Ιερό Μνημόσυνο για τους σφαγιασθέντες πατέρες και αδελφούς, Έλληνες προγόνους μας κατά την Μικρασιατική Καταστροφή.
Μετά την τέλεση του Μνημοσύνου, ο Σεβασμιώτατος ανέφερε:
«Θρηνούμε για την Μικρασιατική Καταστροφή, για τις γενοκτονίες των Ορθοδόξων πληθυσμών της Ασίας.
Δεν ξεχνάμε:
-Ότι οι γενοκτονίες, εθνοκαθάρσεις έγιναν από την επικράτηση του Έθνους Κράτους από την Ευρώπη και στην Ανατολή.
-Ότι σύμβουλοι των εθνοκαθάρσεων ήταν οι φωτισμένοι Ευρωπαίοι.
-Ότι Μικρά Ασία σημαίνει Ρωμηοσύνη, δηλαδή Ελληνισμός και Ορθόδοξη Πίστη.
Μάς ανησυχεί το γεγονός, ότι σύγχρονοι ιστορικοί και ηγέτες αγνοούν την διαχρονική ιστορία του Ελληνισμού, και επικεντρώνουν την προσοχή τους σχεδόν αποκλειστικά στα γεγονότα που διχάζουν τους Έλληνες, τους δύο τελευταίους αιώνες, και κυρίως τον εικοστό αιώνα.
Μάς ανησυχεί το γεγονός ότι ο διχασμός τρέφει τον ανταγωνισμό για την διαχείριση της εξουσίας της Πατρίδας μας.
Μάς ανησυχεί το γεγονός ότι μέσα στους πολιτικούς ανταγωνισμούς, προσπαθούν να μπλέξουν και την Εκκλησία, η οποία ήταν και θα παραμείνει ενωτικός παράγοντας της ταυτότητας της Πατρίδας μας.
Στην μνήμη της Μικρασίας, οφείλουμε:
Ως Έθνος να ελευθερώσουμε την ιστοριογραφία μας από αγκυλώσεις και από πλαστογραφίες που έχουν επιβληθεί μεθοδικά από ξένες ιστοριογραφίες.
Ως Εκκλησία οφείλουμε να φυλάξουμε ανόθευτη την θεολογία των Πατέρων μας των Οικουμενικών Συνόδων, των Καππαδοκών Πατέρων μας, των Νεομαρτύρων της Πόλης, των Οσίων της Ανατολής.
Ως Κοινωνία, οφείλουμε να διακρίνουμε τον τεχνολογικό πολιτισμό από τον πολιτισμό του ανθρώπου, αλλά και την αλαζονεία του ανθρωποθεού από την ταπείνωση του Θεανθρώπου.
Πάντως, η μεγαλύτερη αντίσταση στους τυράννους, όπου γης και όποιας εποχής και όποιας κοπής, είναι η εφαρμογή των εντολών του Χριστού, κυριότερη των οποίων είναι η ανιδιοτελής αγία αγάπη, και η επίκληση του ονόματός Του μέσα στην καρδιά.
Ο κατεξοχήν αντιστασιακός, είναι ο άνθρωπος που θεραπεύεται από τα πάθη και γνωρίζει τον Θεό.
Ο Θεός να αναπαύσει τους αδελφούς μας της Μικρασίας και να σκεπάζει την πατρίδα μας».
Ακολούθησε Επιμνημόσυνη δέηση και κατάθεση στεφάνων στην πλατεία Μακεδονομάχων, όπου εκφώνησε επίκαιρο λόγο ο φιλόλογος Αλέξανδρος Μακρίδης.