Νάουσα: Την Τετάρτη 18 Αυγούστου το απόγευμα, στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Ναούσης, τελέστηκε Μέγας Αρχιερατικός Πανηγυρικός Εσπερινός με την ευκαιρία της εορτής του Οσίου Θεοφάνους του Θαυματουργού, προστάτου και πολιούχου της πόλεως, χοροστατούντος του Μητροπολίτου Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονος.
Στο τέλος του Πανηγυρικού Εσπερινού στον αύλειο χώρο του Ιερού Ναού, έμπροσθεν του Μητροπολιτικού Κέντρου Πολιτισμού «Παντάνασσα», όπου μεταφέρθηκε λιτανευτικώς η Τιμία Κάρα του Οσίου Θεοφάνους αλλά και η εφέστιος Ιερά Εικόνα της Παναγίας της Παντανάσσης, τελέστηκε Αρτοκλασία και ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων ανέγνωσε ειδική ευχή προς τον Όσιο Θεοφάνη υπέρ ιάσεως των ασθενούντων και ευλογίας της πόλεως και κήρυξε τον θείο λόγο.
Ο Μητροπολίτης στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Ως χρυσόν εν χωνευτηρίω εδοκίμασεν αυτούς καί ως ολοκάρπωμα θυσίας προσεδέξατο αυτούς».
Τούς λόγους αυτούς, μέ τούς οποίους ο σοφός Σολομών περιγράφει τήν επίγεια πορεία καί τά χαρακτηριστικά τών δικαίων, τών οποίων οι ψυχές ευρίσκονται «εν χειρί Θεού», επέλεξε ο ιερός υμνογράφος καί ποιητής τής Ακολουθίας τού οσίου Θεοφάνους, τού προστάτου καί πολιούχου τής Ναούσης, γιά νά περιγράψει καί τή δική του οσιακή βιοτή, γιά νά περιγράψει πώς ο όσιος Θεοφάνης δοκιμάσθηκε «εν χωνευτηρίω» καί απέδειξε τήν ποιότητα τής ψυχής του, η οποία ευρέθη ευάρεστος στόν Θεό.
«Ως χρυσόν εν χωνευτηρίω εδοκίμασεν αυτούς». Όπως δοκιμάζεται ο χρυσός μέσα στό καμίνι, γράφει ο Σολομών, έτσι δοκίμασε τούς δικαίους ο Θεός, γιά νά αποδειχθεί η γνησιότητά τους καί νά αναδειχθεί η καθαρότητά τους.
Γιατί όμως παρομοιάζει τούς ευσεβείς καί τούς δικαίους ο ιερός συγγραφεύς μέ χρυσό καί ποιό είναι τό χωνευτήρι μέσα στό οποίο δοκιμάζεται η αρετή τους;
Παρομοιάζει τούς ευσεβείς μέ τόν χρυσό, γιατί ο χρυσός είναι τό πιό ευγενές καί πολύτιμο μέταλλο, τό οποίο είναι ανθεκτικό σέ πολύ υψηλές θερμοκρασίες, έτσι ώστε μέσα στό χωνευτήριο, αφενός αντιλαμβάνεται κανείς τήν γνησιότητα καί τήν καθαρότητα τού μετάλλου, καί αφετέρου μπορεί νά τό καθαρίσει από οποιεδήποτε προσμίξεις πού λιώνουν καί εξαφανίζονται. Τό ίδιο συμβαίνει καί μέ τούς ευσεβείς. Οι αρετές τους είναι σάν τόν χρυσό. Αναδεικνύονται μέσα στό χωνευτήριο, αλλά καί καθαρίζονται μέσα σέ αυτό καί φαίνονται πιό λαμπρές από ό,τι ήταν.
Καί ποιό είναι τό χωνευτήριο; Είναι όλα όσα δοκιμάζουν τίς αντοχές μας, τόν χαρακτήρα μας, τήν πίστη μας, τήν υπομονή μας καί τήν εμπιστοσύνη μας στόν Θεό. Είναι οι πειρασμοί, οι δοκιμασίες, οι θλίψεις, οι ασθένειες, οι απώλειες προσώπων ή υλικών πραγμάτων, όλα τά δυσάρεστα καί οδυνηρά πού συναντά ο άνθρωπος στή ζωή του καί καλείται νά αντιμετωπίσει.
Από αυτό τό χωνευτήριο πέρασε καί ο εορταζόμενος καί πανηγυριζόμενος πολιούχος καί προστάτης μας, ο όσιος Θεοφάνης, καί απεδείχθη χρυσός καθαρός, γι’ αυτό καί δοξάσθηκε από τόν Θεό καί τιμάται από τήν Εκκλησία.
Πολλές φορές νομίζουμε ότι η ζωή τών αγίων ήταν εύκολη καί ανέφελη, ήταν χωρίς προβλήματα καί χωρίς δοκιμασίες. Όμως αυτό δέν ισχύει ή μάλλον ισχύει ακριβώς τό αντίθετο. Καί τό βλέπουμε καί στή ζωή τού οσίου Θεοφάνους, πού ήταν μία ζωή εξ αρχής δύσκολη, διότι ο όσιος ζούσε κατά τήν περίοδο τής Τουρκοκρατίας, ζούσε μέσα στή σκλαβιά, ζούσε τήν εποχή πού ήταν επικίνδυνο νά πιστεύει κανείς στόν Θεό. Καί μέσα στή δυσκολία αυτή, ο όσιος επέλεξε μία ακόμη μεγαλύτερη, ακολουθώντας τήν κλήση τού Θεού νά αφιερωθεί ολοκληρωτικά σέ Εκείνον καί νά γίνει μοναχός.
Επέλεξε νά δοκιμασθεί μέσα στό χωνευτήριο τής μοναχικής ασκήσεως στή Μονή Δοχειαρίου, στό Άγιον Όρος, καί νά καθαρθεί από τίς ανθρώπινες αδυναμίες. Καί όταν έφθασε σέ ύψη αρετής, ώστε οι συμμοναστές του νά τόν εκλέξουν ηγούμενο, τότε ο Θεός επέτρεψε νά δοκιμασθεί καί πάλι καί μάλιστα διπλά, αφενός επειδή οι Τούρκοι είχαν αρπάξει τόν ανηψιό του καί κινδύνευε νά εξισλαμισθεί καί έπρεπε νά τόν σώσει, φεύγοντας από τό Άγιο Όρος καί πηγαίνοντας στήν Κωνσταντινούπολη, καί αφετέρου επειδή, αφού τόν έσωσε καί επέστρεψε μαζί του στή Μονή Δοχειαρίου, οι πατέρες, πού τόν είχαν εκλέξει ηγούμενο, τόν ανάγκασαν μέ τή στάση τους νά φύγει, γιατί φοβόταν τά αντίποινα τών Τούρκων.
Καί ο όσιος παρά τήν πικρία πού αισθάνθηκε από τή συμπεριφορά τών μοναχών του, υπεχώρησε αδιαμαρτύρητα. Έτσι ήλθε στή Σκήτη τής Βεροίας, όπου συνάντησε νέες δυσκολίες, ιδιαιτέρως μάλιστα, όταν αποφάσισε νά ιδρύσει τή Μονή τών Ταξιαρχών εδώ στή Νάουσα, καθώς σύμφωνα μέ τόν Βίο του ο αρχιοικοδόμος δέν ήθελε νά κτίσει στό σημείο πού τού υπεδείκνυε ο όσιος τή Μονή .
Όλες αυτές οι δοκιμασίες καί οι πειρασμοί πού αναφέρονται στόν Βίο του, αλλά καί όσες δέν αναφέρονται, γιατί ο όσιος τίς υπέμενε, χωρίς νά τίς γνωρίζει κανείς, ήταν τό χωνευτήριο μέσα στό οποίο όχι μόνο καθάρθηκε αλλά καί έλαμψε ως χρυσός ο όσιος Θεοφάνης. Έλαμψε η πίστη του καί η εμπιστοσύνη του στόν Θεό, έλαμψε η υπομονή του καί η αγάπη του, έλαμψε η αρετή καί η αγιότητά του, καί ο Θεός τόν αντάμειψε, δίδοντάς του τή χάρη τών θαυμάτων καί τής ευωδίας τών ιερών του λειψάνων, τήν οποία μεταδίδει σέ όσους προσκυνούν τήν χαριτόβρυτη κάρα του καί τόν επικαλούνται.
Εορτάζοντας καί τιμώντας τόν πολιούχο μας όσιο Θεοφάνη, άς παραδειγματισθούμε από τήν υπομονή καί τήν πίστη του καί άς προσπαθήσουμε καί εμείς νά αντιμετωπίζουμε μέ υπομονή καί εμπιστοσύνη στόν Θεό όλες τίς δοκιμασίες καί τούς πειρασμούς πού επιτρέπει ο Θεός νά μάς επισκεφθούν, καί τήν κοινή γιά όλους μας δοκιμασία τής πανδημίας. Άς τίς αξιοποιήσουμε ως ευκαιρία πού μάς δίδει ο Θεός νά καθάρουμε τήν ψυχή μας διά τής μετανοίας, αλλά καί γιά νά αυξήσουμε τήν πίστη μας καί τήν εμπιστοσύνη μας στήν αγάπη τού Θεού, ο οποίος δέν μάς αφήνει ποτέ νά δοκιμασθούμε πάνω από τίς δυνάμεις μας καί ανταμείβει όσους υπομένουν μέ τή σωτηρία, κατά τή διαβεβαίωση τού Κυρίου μας ότι «εν τή υπομονή υμών κτήσασθαι τάς ψυχάς υμών».
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ