Ι.Μ. ΜΑΝΗΣ: Ο Σεβ. Μητροπολίτης Μάνης κ. Χρυσόστομος Γ’ προσκληθείς υπό τής σεβασμίας Ιεράς Μονής τού Αγίου Ιωάννου τού Κυνηγού (στίς παρυφές τού όρους Υμηττός Γλυκά Νερά Αττικής) καί τή κανονική αδεία καί ευλογία τού επιχωρίου Σεβ. Μητροπολίτου Μεσογαίας καί Λαυρεωτικής κ. Νικολάου, τέλεσε τήν θεία Λειτουργία (Κυριακή 29/8/21) στόν ομώνυμο καί εορτάζοντα ιστορικό ιερό Ναό (10ος αι.) μέ τήν τήρηση όλων τών υγειονομικών μέτρων.
Ο σεπτός Ποιμενάρχης μας, στό κήρυγμά του είχε ως θέμα τόν αυστηρό λόγο τού αγίου Ιωάννου «ουκ έξεστί σοι». Παρακάτω παραθέτουμε ένα μέρος τού κηρύγματός του:
«Ακούσαμε στήν σημερινή ευαγγελική περικοπή τήν φοβερά φράση τού Αγίου Ιωάννου «Ουκ έξεστί σοι». Δέν σού επιτρέπεται νά διαπράξεις τήν αμαρτία, τό κακό, τήν αφροσύνη. Αυτά είναι λόγια τού Αγίου Ιωάννου στόν βασιλιά Ηρώδη, πού ήθελε νά έχει παράνομες σχέσεις μέ τήν γυναίκα τού αδελφού του.
Καί ο άγιος Ιωάννης δέν ήταν τυχαίο πρόσωπο. Ήταν μέγιστος τών προφητών, ο τελευταίος προφήτης τής Παλαιάς Διαθήκης καί ο πρώτος τής Καινής Διαθήκης, εκείνος πού ο ίδιος ο Χριστός τόν είχε κατατάξει ως τόν «μείζονα εν γεννητοίς γυναικών», ο άγγελος τής ερήμου, ο αυστηρότατος ασκητής, ο Πρόδρομος, ο Βαπτιστής. Ο Ιωάννης, φωτισμένη από τό Θεό προσωπικότητα, εκ κοιλίας μητρός, μέ έντονα χαρακτηριστικά τήν αυτοπειθαρχία, τήν αυταπάρνηση, τήν αυστηρότητα τού βίου, τήν αυστηροτάτη νηστεία, τήν προσευχή, τήν εγκράτεια, έζησε οικοδομών καί ελέγχων τόν λαόν προετοιμάζοντάς τον νά δεχθεί τόν Χριστόν. Άνοιξε τόν δρόμο καί κατέστη Πρόδρομος. Ακόμη καί στόν Άδη προπαρασκεύασε τίς δεκτικές ψυχές γιά τήν αποδοχή τής σωτηρίας, τήν οποία θά προσέφερε αυτοπροσώπως ο Αναστάς καί Λυτρωτής Κύριος.
Αυτός ο μέγιστος τών προφητών είπε στόν βασιλιά Ηρώδη όταν τόν έβλεπε νά αμαρτάνει: «Ουκ έξεστί σοι έχειν γυναίκα τού αδελφού σου». Απαγορεύεται από τόν ηθικό νόμο, από τίς θείες εντολές νά διαπράττεις αυτό τό αμάρτημα. Καί βέβαια, συνέπεια τής ελεγκτικής αυτής στάσεώς του ήταν τό μαρτύριο. Ο αποκεφαλισμός. Καί μάλιστα, αποκεφαλισμός κατ’ εντολήν τής αμαρτωλής Ηρωδιάδος, τής γεμάτης μίσος καί κακία γιά τόν προφήτη.
Αλλά τό κλεισθέν στόμα ήλεγχε περισσότερον τήν Ηρωδιάδα. Τό «ουκ έξεστί σοι» παρέμεινε ανά τούς αιώνες. Δέν είναι όλα επιτρεπτά. Υπάρχει καί τό «απαγορεύεται» στή πνευματική ζωή. Καί αυτό κυριολεκτικά μάς προφυλάσσει καί μάς σώζει από τήν διάπραξη τής αμαρτίας. Καθίσταται ευεργέτημα. Γι’ αυτό καί κήρυττε κατά τής ανηθικότητας, τής υποκρισίας καί τής κακίας τών ανθρώπων. Φώναζε στό λαό καί έλεγε: Προσέχετε μήν ασεβείτε, μήν οργίζετε τό Θεό, μή φεύγετε από τίς θείες εντολές Του. Συγκεκριμένα έλεγε: «Ποιήσατε καρπόν άξιον μετανοίας».
Δύο παραστατικές εικόνες τού αγίου Ιωάννου, εν προκειμένω, είναι πολύ χαρακτηριστικές ως συνέχεια τής ελευθεριότητος καί τής μή αποδοχής τού «απαγορεύεται», τού «δέν επιτρέπεται». Είναι οι εικόνες: Η αξίνη πρός τήν ρίζα τού δένδρου καί τό πτύον, δηλαδή τό φτυάρι στό χέρι. Τό τσεκούρι, η αξίνη βρίσκεται κοντά στή ρίζα τών δένδρων πού δέν κάμνουν καρπό καί είναι ξεραμένα. Μέ άλλα λόγια έφθασε ο καιρός πού θά εκδηλωθεί η δικαιοσύνη τού Θεού. Όπως τό ξερό δένδρο θά κοπεί καί θά ριχθεί στή φωτιά, έτσι καί εκείνοι οι άνθρωποι, πού δέν σταματούν τήν αμαρτία καί δέν μετανοούν καί δέν πράττουν καλά έργα, θά τιμωρηθούν. Αλλά ακόμη, ο Χριστός κρατά στά χέρια Του τό φτυάρι καί θά καθαρίσει πλήρως τό αλώνι του καί τό μέν σιτάρι, θά τό συγκεντρώσει στήν αποθήκη, δηλ. τούς δικαίους θά τούς παραλάβει στή Βασιλεία Του, τό δέ άχυρο θά τό κατακαύσει , δηλ. τούς αμετανοήτους θά τούς καταδικάσει.
Ο άγιος Ιωάννης, άς προσέξουμε, συνεχίζει νά λέγει πρός όλους τήν φράση «ουκ έξεστί σοι». Ο καθένας άς τήν δεχθεί, άς τήν σκεφθεί σοβαρά καί άς εξετάσει τήν ζωή του.
Τώ όντι, στή συνείδησή μας καί σήμερα, φέρει ο μέγιστος τών προφητών, ο άγιος Ιωάννης, ιερότατο δέος».
Την όλη επιμέλεια της ιεράς πανηγύρεως επάξια επετέλεσε η καθηγουμένη της Ιεράς Μονής Ταβιθά μοναχή.