Ι.Μ. ΜΑΝΗΣ: Κατόπιν ευγενούς προσκλήσεως του Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστόμου, ο Σεβ. Μητροπολίτης Μάνης κ. Χρυσόστομος Γ’, μετέβη στον Ι. Ναό αγίου Ελευθερίου Πατρών για την εορτή του Ιερομάρτυρος Ελευθερίου, 14 και 15 Δεκ. 2022, όπου χοροστάτησε στον Πανηγυρικό Εσπερινό και τέλεσε την Θεία Λειτουργία την κυριώνυμο ημέρα. Συγχοροστάτησε και συλλειτούργησε και ο επιχώριος Σεβ. Μητροπολίτης Πατρών κ. Χρυσόστομος.
Στο θείο κήρυγμα κατά τον Εσπερινό ο Σεβ. Μητροπολίτης Μάνης κ. Χρυσόστομος Γ’ μεταξύ των άλλων είπε: «Η υμνογραφία της σημερινής εορτής είναι η πηγή του θείου κηρύγματός μας. Το «Απολυτίκιον» αναφέρει για τον άγιο Ελευθέριο ότι κατέστη «καθαιρέτης του Σατάν». Το «Κάθισμα» γράφει: «Ελεύθερον τον νούν, εκ παθών κεκτημένος, εγένου του Θεού, γνησιώτατος δούλος» και το «Κοντάκιον» προσθέτει: «Ιερομάρτυς Ελευθέριε κινδύνων πολυτρόπων ελευθέρωσον».
Πράγματι, ο άγιος Ελευθέριος «ως της θείας ελευθερίας επώνυμος», μας νουθετεί στην ελευθερία από την αμαρτία.
Υπάρχει ο διάβολος με τις μεθοδείες του, υπάρχει αυτός ο αόρατος πνευματικός πόλεμος, υπάρχει το κακό. Η αμαρτία έρχεται και μολύνει την ύπαρξή μας και μας αιχμαλωτίζει στη δουλεία των παθών. Η Αγ. Γραφή γράφει για «δουλεία» και «αιχμαλωσία» σπουδαίες έννοιες εξαιρετικά εκφραστικές για να καταλάβουμε την κατάσταση που δημιουργεί η αμαρτία. Λέγει ο Απ. Παύλος: «Τη ελευθερία ούν η Χριστός ημάς ηλευθέρωσε, στήκετε και μη πάλιν ζυγώ δουλείας ανέχεσθε» και ακόμη γράφει: «Βλέπω έτερον νόμον εν τοις μέλεσί μου αντιστρατευόμενον τω νόμω του νοός μου και αιχμαλωτίζοντά με εν τω νόμω της αμαρτίας». Το σώμα παρουσιάζεται σαν δούλο και αιχμάλωτο στην αμαρτία και εκτελεί ο,τι του υπαγορεύει η αμαρτωλή συνείδηση. Η αμαρτία, λοιπόν, πολύμορφος, είναι η εσχάτη αφροσύνη και μ’ όλους τους σάπιους καρπούς της αποτελεί εφεύρεση του μισόκαλλου και ανθρωποκτόνου σατανά. Η αμαρτία είναι πτώση. Πρόκειται για καταστρατήγηση των θείων εντολών. Είναι πλέον η απουσία του Θεού από την ζωή μας.
Όμως, ο πιστός χριστιανός έχει μέσα στο χώρο της Εκκλησίας την δύναμη ν’ απελευθερωθεί από την αμαρτία. Να γίνει «καθαιρέτης του σατάν», να εκδιώξει τους πονηρούς λογισμούς του νού του, να ελευθερωθεί από τις διαβολικές παγίδες.
Αυτό επιτυγχάνεται με την μετάνοια, την ξεχασμένη μεγάλη αυτή έννοια στην καθόλου ζωή μας. Μετάνοια είναι η συνθήκη με το Θεό «δευτέρου βίου». Είναι η επιστροφή μας στο Θεό και ο σύνδεσμος μαζί Του. Τούτο συντελείται με το Ιερό Μυστήριο, το θεοΐδρυτο της Εξομολογήσεως. Λέγει ο Ιερός Χρυσόστομος: «Αμαρτωλός ει; Είσελθε εις την Εκκλησίαν, ειπέ ότι ημάρτηκα και έλυσας την αμαρτίαν». Θυμίσου τον τελώνη, τον άσωτο, την πόρνη, τον ληστή. Βρήκαν την λύτρωση και σωτηρία της ψυχής τους γιατί είχαν αυτογνωσία της αμαρτωλότητάς τους και είπαν στον Κύριο το «ήμαρτον». Είπαν «Κύριε ελέησον»! Θυμήσου το: «Ο Θεός ιλάσθητί μοι τω αμαρτωλώ». «Ιατρείον παθών» είναι η Εκκλησία και συγχώρησιν αμαρτημάτων παρέχει. Σ’ αυτήν ακριβώς καταφεύγουν οι φθαρμένες εικόνες του Θεού και γνωρίζει η Εκκλησία, καθ’ ότι προσλαμβάνει την αμαρτωλή ανθρώπινη φύση για να την ξαναπλάσει και θεώσει.
Να γνωρίζουμε ότι ένας κόμπος δακρύων μετάνοιας, είναι το πιο πολύτιμο διαμάντι, που μας εισάγει στον Παράδεισο.
Τώρα, μάλιστα, που έρχεται η μεγάλη εορτή της θείας Ενανθρωπήσεως, η θεία Γέννηση του Χριστού, ειλικρινά θα εορτάσουμε αληθινά, χριστιανικά Χριστούγεννα, μόνο με την μετάνοια και την Θεία Μετάληψη. Αυτό σημαίνει «εορτάζω». Λοιπόν, σπάσε τους κάβους της αμαρτίας. Ο Θεός σε περιμένει».
Την κυριώνυμο ημέρα, επίσης, το κήρυγμα του Σεβ. Μητροπολίτου Μάνης κ. Χρυσοστόμου Γ’ είχε ως θέμα, με αφορμή την χριστιανική αγωγή που έδωσε η μητέρα του αγίου Ελευθερίου, η αγία Ανθία στον υιό της, το σπουδαίο, ως είπε ο Σεβ., ζήτημα που ονομάζεται χριστιανική παιδαγωγία. «Αυτή είναι αποδεδειγμένο, φέρει την εσωτερική ηρεμία στην ταραγμένη συνείδηση και αυτή εποικοδομεί την επίγνωση των αξιών της ζωής» υπογράμμισε ο Σεβ.. Και συνέχισε: «Οι νέοι διψούν για διάλογο, αναζητούν πρότυπα, ποθούν την αλήθεια. Ανάγκη προκύπτει στους σημερινούς αντιπνευματικούς παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά τα νιάτα, εμείς να δώσουμε σ’ αυτά ηθικό εξοπλισμό. Έτσι, ο σύνδεσμος των νέων μας με τον Χριστό είναι η καλλιτέρα παιδαγωγική. Τόνιζε ο Ι. Χρυσόστομος: «Βούλει γενέσθαι ευπειθή τα τέκνα σου;». Απ’ αρχής ανάτρεφε αυτά «εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου». Πριν θρηνήσουμε στα ερείπια του ψυχικού κενού αξίζει να προσφέρουμε Χριστόν στα παιδιά μας. Δεν είναι απλώς ένα βελτιωτικό μέτρο. Είναι «του βίου παντός θεμέλιον», καθ’ ότι αληθής παιδαγωγία είναι η θεοσέβεια».
ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ