Τού Σεβ. Μητροπολίτη Λαρίσης καί Τυρνάβου κ. Ιερωνύμου
Ι.Μ. ΛΑΡΙΣΗΣ: Σεβασμιώτατε Πάτερ καί έσποτα. Σάς ευχαριστώ πού τιμήσατε τήν ελαχιστότητά μου μέ «ανοικτή επιστολή». Ήδη απορούσα γιατί αργήσατε.
Σάς ευχαριστώ καί γιά τήν καλή σας διάθεση, μέ αναφορά στήν διακονία μου στήν Ιερά Σύνοδο, καί γιά τούς χαρακτηρισμούς σας, τόσο γιά εκείνους πού αφορούσαν στό τότε, όσο καί γιά εκείνους πού αφορούν στό τώρα. Μάλλον δέν αξίζω τούς πρώτους, ενδεχομένως νά μού αξίζουν χειρότεροι από τούς δεύτερους.
Επιτρέψτε μου, παρά ταύτα, νά απαντήσω, πρώτον γιατί δέν θέλω νά εκληφθεί η εκ μέρους μου σιωπή ως περιφρόνηση πρός τό Σεπτό Πρόσωπό Σας. εύτερον, γιατί πάντα θαύμαζα την μαχητικότητά Σας (ακόμη κι όταν διαφωνούσα μαζί Σας, όπως τώρα). Τρίτον, γιατί όπως Εσείς προσπαθείτε νά μέ βγάλετε από τήν «οικτρά πλάνη» στήν οποία κατά τήν άποψή Σας έχω εμπέσει, έτσι κι εγώ θέλω νά Σάς παρακαλέσω νά μελετήσετε καλύτερα τά όσα υποστηρίζετε καί τίς πηγές, στίς οποίες στηρίζεστε, γιά νά καταλάβετε πόσο εκτίθεσθε σέ ηλικία πού δέν ενδείκνυται γιά τέτοιες ενασχολήσεις. ιότι όπως Εσείς επικαλείσθε τά πρεσβεία Σας στήν Αρχιερωσύνη καί τό αρχιερατικό χρέος νά ορθοτομούμε τόν λόγο τής τού Σωτήρος Χριστού αληθείας, «δηλ. νά μή διδάσκουμε στό Λαό τού Θεού ανακρίβειες ή καί ψευδείς διδασκαλίες», επικαλούμενος κι εγώ τό δεύτερο, αλλά καί τήν σοφή λαϊκή παροιμία πού λέει πώς «τά στερνά τιμούν τά πρώτα», δηλαδή υπάρχει κίνδυνος στά γεράματα νά ανατιναχθούν οι κόποι μιάς ζωής, πράγμα τό οποίο απεύχομαι γιά Εσάς, έρχομαι νά προσπαθήσω νά Σάς μεταπείσω στά λάθος πιστεύματα (ευτυχώς όχι θεολογικά, μιάς πού τό εμβόλιο δέν είναι θεολογικό ζήτημα, αλλά υγειονομικό), τά οποία μάλλον Σάς οδηγούν σέ λάθος ενέργειες καί συμπεράσματα.
Μέ καλείτε σέ μετάνοια καί διόρθωση ημαρτημένων, όπως γράφετε, διότι δήθεν είπα ότι «Θεόσταλτο είναι τό εμβόλιο κατά τού covid». Ευτυχώς έχετε τό θάρρος νά παραδεχθείτε πώς δέν τό είπα, αλλά έτσι έγραψε ότι είπα η γνωστή γιά τόν προσανατολισμό καί τήν ποιότητά της εφημερίδα «Ελεύθερη Ώρα». Σείς δέ πού είστε τακτικός αναγνώστης καί παραπέμπετε συχνά γιά νά στηρίξετε τίς υποθέσεις Σας σέ άρθρα τής εφημερίδας αυτής, αντί νά απευθυνθείτε στήν εφημερίδα καί νά απαιτήσετε νά αναθεωρήσει τό ημαρτημένο πρωτοσέλιδό της τής 26ης Οκτωβρίου 2021, μέ τό οποίο υπό τόν τίτλο «Ο Θεός μάς έδωσε τό εμβόλιο! Ο Μητροπολίτης Λαρίσης ξαναχτυπά δίχως έλεος!», βάζει στό στόμα μου λόγια πού δέν είπα, αντί αυτού πέραν πάσης προσδοκίας ζητάτε από εμένα νά αναθεωρήσω Αποφεύγω χαρακτηρισμούς γιατί διατηρώ ακέραιο τόν σεβασμό μου πρός τήν Αρχιερωσύνη καί τήν μέχρι τώρα πορεία Σας.
Περαιτέρω, εν γνώσει Σας ότι δέν είπα τήν παραπάνω φράση, οικοδομείτε επί αυτής όλην τήν προβληματική επιχειρηματολογία τού άρθρου Σας. Πρίν Σάς αναλύσω γιατί πιστεύω ότι είναι προβληματική η επιχειρηματολογία Σας, επιτρέψτε μου νά ξεκαθαρίσω τί πιστεύω γιά τό εμβόλιο, όπως τό δημοσιοποίησα στόν λαρισαϊκό λαό μέ άρθρο μου στήν εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ τής Λάρισας τήν 26η Ιουλίου 2021 υπό τόν τίτλο: «Πάλι ιχόνοια;», από όπου καί τά αποσπάσματα: «() επιθυμώ νά ξεκαθαρίσω τό αυτονόητο, ότι μέ εκφράζει καί μέ δεσμεύει απόλυτα η απόφαση τής ιαρκούς Ιεράς Συνόδου τής 13ης Ιουλίου 2021, η οποία παρουσιάζεται αναλυτικά τόσο στό ελτίο Τύπου τής Συνόδου τής ημέρας εκείνης, όσο καί στό σχετικό Ανακοινωθέν, αλλά καί στήν Εγκύκλιο πού διαβάστηκε τήν Κυριακή 25 Ιουλίου 2021 σέ όλους τούς Ιερούς Ναούς τής χώρας, καθώς καί στό έντυπο τής Ιεράς Συνόδου ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ, τά οποία μπορεί ο καθένας νά βρεί στήν ιστοσελίδα τής Ιεράς Μητροπόλεως Λαρίσης καί Τυρνάβου. () τό αντι- εμβολιαστικό κίνημα στήν παγκόσμια έκφρασή του δέν είναι τόσο αθώο ή τόσο απλό, ούτε σχετίζεται μόνο μέ τήν παρούσα συγκυρία όπως αφελώς πιστεύουν κάποιοι. Εκμεταλλεύεται τίς συνθήκες τής πανδημίας, όπου κυριαρχούν ο φόβος καί η καχυποψία, καθώς καί τό γεγονός ότι τά αντι-COVID εμβόλια δέν έχουν ακόμη τήν εκτεταμένη χρονικά εφαρμογή καί παρατήρηση τών αποτελεσμάτων τους, γιά νά αναπτύξει θεωρήσεις επιστημονοφανείς, νά επικαλεστεί πιθανότητες, νά φανταστεί σκοτεινές πτυχές καί ύποπτα σχέδια, ώστε νά αρνηθεί τά επιτεύγματα τής επιστήμης μας συνολικά καί νά υπονομεύσει ιατρικές πρακτικές πού μεταπολεμικά έσωσαν εκατομμύρια ανθρώπων, ιδίως περιορίζοντας τήν θνησιμότητα στήν παιδική ηλικία. Από τά παραπάνω, εύκολα καταλαβαίνει κανείς ότι τό ζήτημα τών εμβολίων δέν είναι θεολογικό, δέν έχει νά κάνει μέ τό όγμα ή τή Λατρεία τής Ορθοδόξου Εκκλησίας, δέν είναι αποκλειστικά Ελληνικό ή εθνικό, είναι πρώτιστα υγειονομικό, τείνει όμως, νά εξελιχθεί σέ μείζον πολιτικό, ακριβώς επειδή η σκοπιμότητα ή η υστεροβουλία κάποιων τό εμπλέκουν στούς διεθνείς καί τούς εγχώριους πολιτικούς τους χειρισμούς, καθιστώντας το εύκολο πεδίο αντιπαράθεσης. Η Ορθόδοξη Εκκλησία δέν εμπλέκεται άμεσα, αλλά έμμεσα, καθώς τά θέματα τής καθημερινότητας ή τής προστασίας τής ζωής τού ανθρώπου διέρχονται μέσα από τήν ηθική της, τόν τρόπο ζωής πού προτείνει, ώστε ο άνθρωπος νά μήν εγκλωβίζεται στά στενά όρια τής βιολογικής του ύπαρξης καί τών αναγκαιοτήτων της, αλλά διασώζοντας τήν ελευθερία του νά εκλεπτύνει τήν προσωπικότητά του καί νά καλλιεργεί μιά ουσιαστική πνευματικότητα. Κι εκεί οι Αρχές τής Παράδοσής μας, τού φρονήματος τών Πατέρων μας, τών Ιερών μας Κανόνων, μάς επιβάλλουν διπλό σεβασμό, αφ ενός πρός τήν ανθρώπινη ζωή, αφ ετέρου πρός τήν επιστήμη καί μάλιστα τήν ιατρική. Οι δύο αυτές θεμελιώδεις θεωρήσεις υπαγόρευσαν, όχι μόνο στήν Ορθόδοξη Εκκλησία τής Ελλάδος, αλλά στήν Ορθόδοξη Εκκλησία ανά τόν κόσμο, μιά συμπεριφορά καί στάση πού κάποιοι στήν άγνοια ή τήν αμάθειά τους έσπευσαν νά κατακρίνουν, δέν ήταν όμως, τίποτε παραπάνω παρά η έκφραση τής αυτοσυνειδησίας τής Εκκλησίας μας, η πιστή τήρηση τής Ιεροκανονικής Της Παράδοσης καί η απόδειξη τής αγάπης καί τής μέριμνάς της γιά τόν σύγχρονο άνθρωπο. Τό είχαμε ξαναγράψει, η Ορθόδοξη Εκκλησία, χωρίς νά έχει ένα ορατό διοικητικό κέντρο επί γής, διά τών κατά τόπους Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, έλαβε τά όμοια μέτρα υγειονομικού ενδιαφέροντος καί συμπεριφέρθηκε ενιαία, ασχέτως επί μέρους κρατικών εντολών καί επιχώριας πολιτικής. Καί αφού απέκρουσε τήν θρησκοληψία καί τόν φανατισμό τής αμάθειας καί τής εμπάθειας στό ζήτημα τής μάσκας, έρχεται τώρα νά συστήσει τόν εμβολιασμό, όχι ως πανάκεια, αλλά ως ένα όπλο ισχυρό, ως ένα μεγάλο βήμα στήν προσπάθεια τής ανθρωπότητας νά απαλλαγεί από τήν μάστιγα πού τήν πλήττει εδώ καί ενάμισυ έτος. Νά συστήσει, όχι νά επιβάλλει! Η Ορθόδοξη Εκκλησία γνωρίζει νά σέβεται τήν ανθρώπινη ελευθερία, τήν οποία μέ πάθος υπηρετεί, καλλιεργεί καί εξελίσσει. Γι αυτό καί ο,τιδήποτε τό υποχρεωτικό, είναι πάντα θέμα ειδικού προβληματισμού. Γενικά, η Ορθόδοξη Εκκλησία καλείται νά πείσει, να προτρέψει, νά παρακαλέσει, όχι όμως νά υποχρεώσει σέ συγκεκριμένη κατεύθυνση. ()». Τό άρθρο μου αυτό Σάς τό είχα στείλει διά τού ταχυδρομείου νωρίτερα αυτόν τόν μήνα, όταν μού κάνατε τήν τιμή ωσαύτως διά τού ταχυδρομείου νά μού αποστείλετε άρθρο Σας στήν εφημερίδα «Νέοι Άνθρωποι» τής 1ης Οκτωβρίου 2021, μαζί μέ τήν «Ελεύθερη Ώρα» τής ίδιας ημέρας.
Καί πάμε στά επιχειρήματά Σας. Μού γνωστοποιείτε ότι: «κατά τό έτος 1981 ετέθη σέ κυκλοφορία μία μελέτη μέ τόν τίτλον «The Eyes of Darkness» τού συγγραφέως Dean Koontz». Σοβαρά τώρα; Μελέτη τό μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας; Καί ποιός ο συγγραφέας; «Ο ΝΤΙΝ ΚΟΥΝΤΖ γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πενσιλβάνια των ΗΠΑ. Είναι ένας από τους πιο επιτυχημένους συγγραφείς παγκοσμίως. Έχει μεταφραστεί σε 38 γλώσσες, και οι συνολικές πωλήσεις των έργων του ξεπερνούν τα 450.000.000 αντίτυπα. εκατέσσερα από τα έργα του έφτασαν στην πρώτη θέση στη λίστα των μπεστ σέλερ των New York Times. Μερικά από τα γνωστότερα μυθιστορήματά του είναι τα εξής: Φαντάσματα, Ο εφιάλτης παραφυλάει, Νύχτες τρόμου, Το κρησφύγετο. Το περιοδικό Rolling Stone τον έχει χαρακτηρίσει «τον πιο δημοφιλή συγγραφέα έργων αγωνίας της Αμερικής». Ζει στη Νότια Καλιφόρνια με τη σύζυγό του Γκέρντα. (Από τήν ιστοσελίδα τών εκδόσεων ΨΥΧΟΓΙΟΣ)». Πόσες φορές έργα επιστημονικής φαντασίας συνέπεσαν μέ κατοπινές εφευρέσεις ή εξελίξεις! ηλαδή, ο Ιούλιος Βέρν κατά τήν άποψή Σας τί είναι; Κι αυτός «προάγγελος τών υνάμεων τού ιαβόλου»; Παρακαλώ αναλογιστείτε άν Σάς τιμά νά επικαλείστε έναν συγγραφέα μυθιστορημάτων επιστημονικής φαντασίας όταν αναφέρεστε σέ θέματα πανδημίας, ονομάζοντας μάλιστα τό μυθιστόρημά του «μελέτη»!
Κι η αναφορά στήν προσβολή τού Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστόμου από τόν κορωνοϊό ενώ ήταν πλήρως εμβολιασμένος, θέλω νά πιστεύω ότι είναι προϊόν κακής πληροφορήσεώς Σας. Ο ίδιος ο Πολυσέβαστός μου Άγιος Πατρών, αναφερόμενος στή νοσηλεία του, τόνιζε επανειλημμένως πώς οι γιατροί τού έλεγαν ότι άν δέν είχε εμβολιαστεί η εξέλιξη τής υγείας του θά ήταν διαφορετική. Άρα μάλλον χάρη στόν ολοκληρωμένο εμβολιασμό του απεφεύχθησαν τά χειρότερα.
Γιά νά μήν επεκτείνω πολύ τήν απάντησή μου καί Σάς κουράσω, θά αποφύγω νά αποδομήσω τά δημοσιεύματα τών εφημερίδων «Ελεύθερη Ώρα» καί «Μακελειό», τά οποία σωρρηδόν μού παραθέτετε, μέ μόνην τήν παρατήρηση ότι καταλαβαίνετε νομίζω, πώς δέν αποτελούν επιστημονικά περιοδικά καί μάλιστα ιατρικά Οπωσδήποτε δέν καταφεύγει σέ αυτά γιά νά ενημερωθεί η επιστημονική κοινότητα, ούτε τά ίδια ισχυρίζονται ότι δημοσιεύουν συνολικά απόψεις καί δηλώσεις επιστημόνων. Είναι προφανές ότι δημοσιοποιούν μονομερώς ότι ταυτίζεται ή πιστεύουν ότι ταυτίζεται πρός τήν άποψή τους, βάζοντας κατά τά λοιπά στό στόμα ανθρώπων λόγια πού δέν είπαν, όπως από τήν αρχή τής παρούσας είχαμε τήν ευτυχία νά διαπιστώσουμε Επομένως καί τά επ αυτών εδραζόμενα συμπεράσματά Σας ή καί οι εξ αυτών απορρέοντες χαρακτηρισμοί ως πρός εμένα, μάλλον κλονίζονται (είναι ό,τι πιό ουδέτερο καί πρός Εσάς απονέμον σεβασμό, μπορώ νά σκεφθώ).
Ως πρός τό επιχείρημά Σας ότι «στηρίζω τήν Κυβέρνηση», άν παρακολουθούσατε τά λεγόμενα καί γραφόμενά μου (τά οποία ευτυχώς δέν θά βρείτε στήν «Ελεύθερη Ώρα» καί τό «Μακελειό»), θά κατανοούσατε ότι μέ αδικείτε. Στό ανωτέρω μνημονευόμενο άρθρο μου, μέ αφορμή συγκέντρωση κατά τού υποχρεωτικού εμβολιασμού στή Λάρισα αλλά καί τήν επίκληση εκ μέρους τού Πρωθυπουργού τού άρθρου 25 παρ. 4 τού ισχύοντος Συντάγματος, έγραφα πάλι: «Όλοι αυτοί όμως, δέν συνενώθηκαν μόνον επειδή κάποιοι τούς προσκάλεσαν. Συγκεντρώθηκαν καί επειδή κάποιοι τούς απογοήτευσαν ή τούς διέψευσαν. Είναι πανθομολογούμενο ότι οι φωτογραφίες διάφορων αναγνωρίσιμων από ποικίλους χώρους στήν αρχή τού εμβολιασμού, περισσότερο έβλαψαν παρά βοήθησαν. έν είναι δυνατό νά προσπαθείς νά προωθήσεις ένα τόσο σοβαρό θέμα γιά τήν θωράκιση τής δημόσιας υγείας μέ επικοινωνιακές μεθόδους τύπου διαφημιστικής καμπάνιας ή επιπέδου προεκλογικής εκστρατείας. Πότε αναδείχθηκε η σημασία τού εμβολιασμού μέ επιχειρήματα; Ποιός μίλησε υπεύθυνα; Πότε έγινε προσπάθεια να πειστούν κι όχι νά παρασυρθούν οι πολίτες; Η διάθεση κάρτας μέ συγκεκριμένο ποσό στούς νέους πού εμβολιάσθηκαν, εύκολα ερμηνεύθηκε ως απόπειρα χρηματισμού καί εξαγοράς τους. Πώς μπορούμε νά προσβάλουμε τόσο εύκολα τά νειάτα τής πατρίδας μας θεωρώντας ότι «παζαρεύουν» ή «ξεπουλιούνται»; έν περνά κάν απο το μυαλό ορισμένων ότι οι νέοι μας έχουν ευαισθησίες καί φιλότιμο; Τί ήθος τούς διδάσκουμε; Ήδη ξεκίνησε νά γίνεται λόγος καί γιά λήψη διοικητικών μέτρων εναντίον όσων αποκρούουν τόν εμβολιασμό. () σέ επίπεδο δημοκρατικού Κράτους ικαίου, στή χώρα πού θεσμοθέτησε τήν ελευθερία τού λόγου, γέννησε τήν δημοκρατία καί αγωνίσθηκε πάντα αγώνες δίκαιους καί ιερούς, δέν επιτρέπεται νά τιμωρείται η άποψη, νά ποινικοποιείται η διαφορετικότητα ή νά αναδεικνύεται ποικιλοτρόπως η κρατική εκδικητικότητα στούς όποιους διαφωνούντες. Πρόσφατα έγινε επίκληση τού άρθρου 25 παρ. 4 τού Συντάγματος τής χώρας μας. Μιά πρώτη παρατήρηση, γιά νά φτάσεις στήν παράγραφο 4 πρέπει πρώτα νά περάσεις από τίς παραγράφους 1, 2 καί 3. () Επομένως, τό Κράτος δικαιούται νά αξιώνει από όλους τούς πολίτες τήν εκπλήρωση τού χρέους τής κοινωνικής καί εθνικής αλληλεγγύης, αλλά καί υποχρεούται νά εγγυάται τά δικαιώματα τού ανθρώ- που ως ατόμου καί ως μέλους τού κοινωνικού συνόλου, καθώς καί τήν αρχή τού κοινωνικού Κράτους ικαίου, ενώ τά κρατικά όργανα υποχρεούνται νά διασφαλίζουν τήν ανεμπόδιστη καί αποτελεσματική άσκηση τους. Μέ άλλα λόγια, τό Κράτος δέν μπορεί νά στρέφεται τιμωρητικά εναντίον απόψεων, επομένως δέν μπορεί νά μελετά αναστολή εργασιακής σχέσης μέ ταυτόχρονη αφαίρεση τής ασφαλιστικής κάλυψης γιά μή εμβολιασμένο υγειονομικό αμοιβόμενο από τό δημόσιο, όταν έχει τήν δυνατότητα μετάταξης. Περαιτέρω καί στόν ιδιωτικό τομέα, όπου δέν υπάρχουν οι αντίστοιχες δυνατότητες, πάλι τό Κράτος θά μπορούσε μέσω προγραμμάτων, νά διευκολύνει τήν μετακίνηση εργαζομένων σέ θέσεις εργασίας όπου δέν υφίσταται επαφή μέ άλλους καί δέν δημιουργείται κίνδυνος ζωής. Εάν θέλουμε νά είμαστε ειλικρινείς μέ τούς εαυτούς μας, η όλη εξέλιξη τού σημαντικού ζητήματος τών εμβολίων οικοδομήθηκε επάνω στήν φυσιολογική κόπωση τών πολιτών από τά μέτρα κατά τής πανδημίας καί τήν εξέλιξή της σέ αγανάκτηση καί οργή. Κάποιοι επικαλούμενοι τήν αναγκαιότητα τού εμβολιασμού, έσπευσαν νά πιέσουν μέ όρους υποχρεωτικότητας καί φόβου, χωρίς νά προνοήσουν νά εκτονώσουν τή συσσωρευόμενη κοινωνική ένταση. Είναι αλήθεια πώς κάποιους τούς πιέζει η ευθύνη τους καί ενεργούν μονοδιάστατα. Είναι αλήθεια πώς δέν αφήνουμε χώρο στήν επιστημονική κοινότητα νά πραγματοποιήσει τό έργο της καί νά αναπτύξει τά επιχειρήματά της σέ συνθήκες απροκατάληπτες (παρεμπιπτόντως τά ελτία Τύπου τού Ιατρικού Συλλόγου Λάρισας τής 12ης Ιουλίου καί τής 16ης Ιουλίου 2021 είναι μνημειώδη στήν επιχειρηματολογία τους). Είναι αλήθεια πώς άλλοι αισθάνονται νά πνίγονται καί αντιδρούν σπασμωδικά. Η μεγαλύτερη αλήθεια είναι πώς δέν συζητάμε νηφάλια καί σοβαρά, αλλά μέ όρους υποταγής τού όποιου άλλου στό δικό μας πίστευμα. Κι αυτό είναι τό επικίνδυνο. ημιουργείται εμφυλιοπολεμικό κλίμα διχασμού, διαίρεσης, διχόνοιας τήν κρίσιμη στιγμή πού δέν τό χρειαζόμαστε καθόλου, αντίθετα έχουμε ανάγκη τήν μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση γιά νά ξεπεράσουμε τήν δύσκολη περίοδο τής πανδημίας. Μέ άλλα λόγια, τό μεγαλύτερο αγαθό πού πρέπει νά προστατεύσουμε σήμερα είναι η ενότητά μας. Γι αυτό «στώμεν καλώς»!».
Μετά τά παραπάνω, νομίζω ότι κι εγώ μπορώ νά απορώ «τίς Υμάς εβάσκανεν;» καί νά Σάς παρακαλέσω νά διαβάσετε ως απάντηση τό ίδιο Αγιογραφικό κείμενο πού μού παραθέτετε, δηλαδή τούς πέντε πρώτους στίχους τού τρίτου κεφαλαίου τής πρός Γαλάτας επιστολής τού Αποστόλου Παύλου. Στήν παρατήρησή Σας δέ ότι: «Στίς παλαιότερες γενεές οι κληρικοί μας ωδηγούσαν τούς πιστούς στήν αγκαλιά τού Χριστού μας καί όχι στά χέρια τών Κυβερνητικών παραγόντων καί τού επάρατου εμβολιασμού!», θέλω νά διευκρινίσω πώς κι εγώ στήν αγκαλιά τού Χριστού μας θέλω νά οδηγήσω τούς ανθρώπους, αλλά όχι πρίν τήν ώρα τους
Σεβασμιώτατε Γέροντα.
Σάς παρακαλώ καταλάβετε ότι πολλά από τά όσα υποστηρίζετε δέν είναι δικά Σας, αλλά Σάς τά έχουν περάσει τεχνηέντως άλλοι. Καί πάλι στό παραπάνω άρθρο μου έγραφα γιά τά όσα κυκλοφορούν από κύκλους συνειδητών αρνητών τού εμβολίου ότι: «() συνιστούν συνομωσιολογία, θρησκοληψία καί κατάλυση τού Κράτους (ιδίως τού Κράτους ικαίου). Τή στιγμή αυτή έχει αναπτυχθεί ένας ιδιότυπος συγκρητισμός, κατά τόν οποίον έχουν ληφθεί από διάφορα ιδεολογικά ρεύματα καί θρησκεύματα στοιχεία πού χρησιμοποιούνται σωρρηδόν. Από τήν Ορθοδοξία εκμεταλλεύονται τόν προφητικό λόγο καί τό όνομα τού Αγίου Παϊσίου βάζοντας στό στόμα του λόγια πού ποτέ δέν είπε, από τήν δεξιά εκμεταλλεύονται τήν ευαισθησία «στήν προστασία τής πατρίδας καί τής αναλλοίωτης ταυτότητάς της», από τήν αριστερά στηρίζονται στήν «αντίσταση κατά τών αντιλαϊκών πολιτικών» πού πάντα αναπτύσσει η εκάστοτε Κυβέρνηση «σέ συνεργασία μέ τά συμφέροντα». Στή συγκέντρωση τής Λάρισας είδα μαζί ανθρώπους τής Εκκλησίας, παλαιοημερολογίτες, διάφορους από τό φάσμα τής δεξιάς, διάφορους από το φάσμα τής αριστεράς, πανώ μέ μαύρα καί πανώ μέ κόκκινα χρώματα». Τί δουλειά έχετε Εσείς μέ όλα αυτά; Παραιτηθήκατε γιά νά εφησυχάσετε καί νά ετοιμαστείτε, όπως είχατε πεί, γιά τήν σπουδαιότερη στιγμή τής ζωής, τόν θάνατο. Γιατί δέν τό τηρείτε; Μέ αναγκάζετε νά δαπανώ χρόνο γιά νά αναιρέσω επιχειρήματα τά οποία δέν ταιριάζουν σέ έναν συνετό καί πολιό Ιεράρχη. Προσπαθώ νά Σάς πείσω νά προφυλάξετε τόν Εαυτό Σας καί νά μήν εκτίθεσθε. υστυχώς τό κάνω δημόσια γιατί Εσείς δώσατε τήν αφορμή επικαλούμενος μάλιστα τό αγαπητό Σας: «τά δημοσίως λεγόμενα καί πραττόμενα, δημοσίως πρέπει καί νά ελέγχωνται» (ΕΠΕ, 23,393). έν πρόκειται νά τό ξανακάνω, άν καί γνωρίζω ότι θά επανέλθετε, όχι γιατί Σάς περιφρονώ, αλλά γιατί δέν θέλω νά Σάς εκθέτω καί νά δίνω δικαίωμα νά γράφουν κάποιοι στά σχόλια μέ χαιρεκακία: «επιτέλους βρέθηκε κάποιος νά τόν μαζέψει». Σάς διαβεβαιώ λοιπόν, ότι επί τού θέματος δέν πρόκειται νά επανέλθω σεβόμενος πολλά πράγματα, παρακαλώντας Σας όμως, ταυτόχρονα νά σεβαστείτε Σείς πρώτος τήν ιστορία Σας, τήν αγάπη Σας πρός τήν Εκκλησία, αλλα καί τήν πατρίδα καί τόν λάο της πού δοκιμάζεται δεινώς όχι τόσο από τήν πανδημία, όσο από τό κλίμα φοβίας πού έχουν εξαπολύσει όσοι μέ περισσή επιστημονοφάνεια σπεύδουν νά κεφαλαιοποιήσουν πολιτικά ωφέλη από τήν παρούσα κρίση εκμεταλλευόμενοι τήν καλή διάθεση πολλών σάν κι Εσάς.
Μέ υιική αγάπη καί άπειρο σεβασμό.