Ι.Μ. ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ: Μέσα στην χαρμόσυνο και εαρινή ατμόσφαιρα της Αναστάσεως του Χριστού στην Λουτρόπολη των Καμένων Βούρλων και στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου και Ιαματικού Παντελεήμονος τελέσθηκε απόψε Μέγας Πολυαρχιερατικός Συνοδικός Εσπερινός επί τη αναμνήσει της καταθέσεως του τιμίου και χαριτοβρύτου λειψάνου του Αγίου Παντελεήμονος του Θαυματουργού, καθώς και τα θυρανοίξια του πρώτου Παρεκκλησίου στην Φθιώτιδα, αφιερωμένου στον Όσιο Βησσαρίωνα τον Αγαθωνίτη και η πάνδημος Ιερά Λιτανεία των Ιερών Εικόνων του Αγίου Παντελεήμονος και του Οσίου Βησσαρίωνος στους δρόμους της Λουτροπόλεως.
Στον Πολυαρχιερατικό Εσπερινό χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου κ.
Ιερώνυμος συγχοροστατούντων του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ζιχνών και Νευροκοπίου κ. Ιεροθέου και του οικείου Ποιμενάρχου, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών, και οι τρεις ιεράρχες μέλη της τρεχούσης συνθέσεως της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου.
Τα Ιερά Αναλόγια στελέχωσαν καθηγητές και μαθητές του Ωδείου της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος «Γερμανός ο Μελωδός» υπό τον Διευθυντή Δρ. κ. Ανδρέα Ιωακείμ, ενώ οι Ιερές Ακολουθίες μεταδόθηκαν απευθείας από τον Ραδιοφωνικό Σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως (89,4 Fm) και από διαδικτύου.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών προσεφώνησε τους Αγίους Συνοδικούς Αρχιερείς και τους ευχαρίστησε για την αποδοχή της προσκλήσεως και την ευλογητή και αγιαστική παρουσία του στην Μητρόπολη Φθιώτιδος και στην Λουτρόπολη των Καμένων Βούρλων.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαρίσης κ. Ιερώνυμος στο κήρυγμά του αναφέρθηκε στον Όσιο Βησσαρίωνα τον Αγαθωνίτη και στην σχέση του με τον Άγιο Αχίλλιο Αρχιεπίσκοπο και Πολιούχο Λαρίσης, σημειώνοντας χαρακτηριστικά:
«Είμαστε στην αγαθή συγκυρία να εορτάζουμε την Κυριακή της Σαμαρείτιδος και την εβδομάδα μετά από αυτή. Η αμαρτωλή Σαμαρείτιδα βρισκόταν μαζί με το Χριστό και άκουγε ρήματα Ζωής Αιωνίου κι ο Χριστός καταδεχόταν μία γυναίκα, η οποία ήταν αλλόθρησκος, αλλόφυλος και αλλοπρόσαλλη στη ζωή της. Της το είπε ο ίδιος, το ότι ήταν Σαμαρείτιδα, το γνώριζε και με αυτή τη γυναίκα ο Χριστός έρχεται και πιάνει κουβέντα, ούτε την απορρίπτει, ούτε την καταγγέλλει, ούτε την μαλώνει, ούτε την ξεφτιλίζει, ούτε της συμπεριφέρεται υπεροπτικά, τίποτα! Ανοίγει κουβέντα κι ο Πλάστης και Δημιουργός ο Θεός Πατέρας έρχεται και αποζητά
το πλάσμα του και ζητά να του δώσει κατευθυντήριες γραμμές, ώστε στη ζωή της να αλλάξει πορεία και να γίνει άνθρωπος του Θεού και τα καταφέρνει με τη δική Του ειρήνη ο Χριστός και η Σαμαρείτις θα λέγαμε από περιθωριακή για τους ιουδαίους, αποδιοπομπαίος τράγος, από αμαρτωλή γυναίκα, που την περιφρονούσαν όλοι, γίνεται Ισαπόστολος, ίση με τους Αποστόλους Φωτεινή η Σαμαρείτις, η Αγία Φωτεινή που την
τιμά η Εκκλησία μας. Δείτε πως ο Χριστός καταδέχεται.
Ο Χριστός έκανε αυτό που ήξερε. Έσωζε μια ψυχή, έσωζε ανθρώπους, καταδεχόταν έναν άνθρωπο που οι άλλοι τον είχαν φοβερά απορρίψει για να επουλώσει τις πληγές, να τις κλείσει και να τον στήσει στα πόδια του.
Το παράδειγμα του Χριστού προς την Σαμαρείτιδα είναι η βασική πνευματική μας γραμμή, η βασική κατευθυντήρια γραμμή.
Τι ήταν ο Άγιος Παντελεήμων; Ένας ανάργυρος ιατρός, ο οποίος καταδεχόταν τον οποιονδήποτε, δεν έκανε διακρίσεις, δεν ήταν μόνο για τους χριστιανούς, δεν ήταν μόνο για τους συμπατριώτες του. Όπου υπήρχε ανάγκη ως ιατρός προσέτρεχε και προσέξτε! Ανάργυρος. Είναι μέσα στην ομάδα αυτή των χριστιανών γιατρών που ονομάζουμε αναργύρους, δηλαδή ασκούσε την ιατρική του χωρίς να ζητάει ανταλλάγματα και
όταν δεν έφτανε η ιατρική, με την προσευχή του έκανε και θαύματα, γιατί ήθελε τον άνθρωπο ακέραιο. Ήξερε να σεβόταν τη ζωή αυτή που μας έδωσε ο Χριστός γιατί όποιος δεν σεβαστεί αυτή την ζωή τότε γιατί να κερδίσει την επόμενη, την Αιώνια; Αυτή η ζωή μας δόθηκε ως πρόκριμα να τη διαχειριστούμε για να κατανοήσει ο άγιος Θεός ότι αξίζουμε την αιώνια και όποιος περιφρονεί αυτήν εδώ τη ζωή, όποιος δεν
στέκεται καλά και δεν διαχειρίζεται σωστά γιατί να κερδίσει την άλλη;
Αυτό είναι ουσιαστικά το μήνυμα των αγίων Αναργύρων ιατρών: «η προστασία και η τιμή προς την ζωή αυτή και ο Άγιος Παντελεήμων αυτό έκανε ασκώντας συνάμα και μια ιδιότυπη ιεραποστολή. Καταδεχόταν τους ανθρώπους ώστε να τους θεραπεύσει πρώτα τη ψυχή και μετά το σώμα, να τους δείξει το
δρόμο προς τον ουρανό, προς τη βασιλεία των ουρανών, να τους καταστήσει υγιής πνευματικός για να συνεχίσει μετά τους χάρη στην σωματικός».
Συνεχίζοντας το κήρυγμά του ο κ. Ιερώνυμος σημείωσε: «Απόψε θα τελέσουμε τα Θυρανοίξια του Ναού προς
τιμήν του Οσίου Βησσαρίωνος του Αγαθωνίτου, ενός αγίου καινούργιου και συνάμα παλιού, παλιού κατά τις μεθόδους, παλιού κατά τους τρόπους, παλιού κατά το ήθος. Ο Όσιος Βησσαρίων κομίζει ήθος 21 αιώνων. Δεν ήρθε να καινοτομήσει, δεν ήρθε να φέρει κάτι καινούριο, ήρθε να κηρύξει και να διακονήσει το μόνο καινό, το μόνο καινούργιο δηλαδή υπό τον ήλιον, που αυτό είναι η Εκκλησία μας, το μήνυμα του Χριστού
στον κόσμο, η χριστιανική αγάπη και από κει και μετά η θεραπευτική, η ποιμαντική της Εκκλησίας ως θεραπευτική ψυχών πρώτα και σωμάτων. Καταδεχόταν τους πάντες, ούτε έκανε διακρίσεις, από το πιο πλούσιο μέχρι τον πιο φτωχό, τό πετραχήλι του ήτανε για να συγχωρεί αμαρτίες, να αναδέχεται
τον πόνο, να ξεκουράζει ψυχές και ιδίως εδώ στην περιοχή της Λοκρίδας, ιδίως σε αυτά τα χωριά, σε αυτά τα μέρη, είχε την πνευματική του δραστηριότητα και εδώ προσέτρεχαν χιλιάδες
ανθρώπων να εξομολογηθεί στο πετραχήλι του, για να εμπιστευθούν να λάβουν την άφεση των αμαρτιών και να αλλάξουν ζωή.
Ήταν η γερμανική κατοχή, τα φρικτά χρόνια της γερμανικής κατοχής και τότε οι γερμανοί είχαν πάρει ως
ομήρους από την περιοχή της Λαμίας τους προκρίτους, τους τα πρώτα φέροντες και τους πήγαν στη Λάρισα με σκοπό να τους εκτελέσουν. Ο Άγιος Βησσαρίων ακολούθησε τρέχοντας και όταν έφτασε εκεί απευθύνθηκε στον τοποτηρητή Μητροπολίτη Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων Κύριλλο, γιατί τον Μητροπολίτη Λαρίσης Δωρόθεο οι γερμανοί τον είχαν εξορίσει στην Αθήνα. Τους ήταν ενοχλητικός ο Δεσπότης της περιοχής, είχε κρύψει εβραίους, δεν του είχαν εμπιστοσύνη και τον ξαπόστειλαν στην Αθήνα. Η Σύνοδος λοιπόν είχε ορίσει τοποτηρητή τον Κύριλλο, ο οποίος έτυχε εκείνη την ημέρα, εκείνη την περίοδο να είναι στη Λάρισα. Κατέφυγε σε αυτόν ο π. Βησσαρίων και του ζήτησε μια χάρη, να τον αφήσει το βράδυ να κλειστεί μέσα στο Ναό του Αγίου Αχιλλίου να προσευχηθεί μπροστά στην εικόνα του και την άλλη μέρα θα
παρουσιαζόταν στο φοβερό γερμανό διοικητή της πόλης.
Ο Δεσπότης απόρησε διότι ο γερμανός διοικητής της Λάρισας ήταν από τους πιο απάνθρωπους, από τους πιο σκληρούς, δεν είχε κάνει χάρη ποτέ και σε κανέναν, επειδή όμως γνώριζε τον οσιακό βίο και την ιερή μορφή του Οσίου π. Βησσαρίωνος, ο τοποτηρητής συγκατατέθηκε και του επέτρεψε να περάσει όλη τη νύχτα προσευχόμενος μπροστά στην εικόνα του αγίου Αχιλλίου.
Ήταν περασμένα μεσάνυχτα όταν από την εικόνα ακούσθηκε ένας γδούπος, ένας βαρύς ήχος και ακούστηκε κι όχι μόνο μέσα στον Ναό αλλά και απ’ έξω, το μαρτυρούν πολλοί, ήταν η απάντηση του Αγίου Αχιλλίου στις προσευχές του Οσίου Βησσαρίωνα κι όταν το πρωί ανοίξανε την εκκλησία βγήκε ο Όσιος με το ιλαρό του πρόσωπο και πήγε εκεί που σήμερα είναι η στρατιά, τα κτίρια της στρατιάς της πρώτης στρατιάς στη Λάρισα, πέρασε από τους σκοπούς χωρίς κανένας να τον σταματήσει, είδε έναν γερμανό αξιωματικό στην πόρτα, χωρίς να ξέρει ποιος είναι προχώρησε προς αυτόν, ο γερμανός που λέει: καλώς τον παππούλη. Τον υποδέχτηκε θερμά, ποιος είσαι; είμαι από τη Μονή Αγάθωνος και τι θες; Να, έχετε πάρει
κάποιους δικούς μας ανθρώπους από τη Λαμία και ήθελα να παρακαλέσω να μου τους δώσετε να τους πάρω να τους πάω πίσω κι ακούγεται εκτός από τον γερμανό αξιωματικό που δεν ήταν άλλος από τον διοικητή των στρατιωτικών της Λάρισας: εντάξει παππούλη πήγαινε να τους πάρεις.
Εντάξει παππούλη πήγαινε να τους πάρεις! Ένας άνθρωπος που δεν είχε κάνει χάρη σε κανέναν! Ένας από τους πιο σκληρούς Γερμανούς Αξιωματικούς. Η μορφή του παππούλη, η προσευχή του στον Άγιο Αχίλλιο, η μεσιτεία του Αγίου βοήθησε, πήγε τους πήρε τους έβαλε στο τρένο της εποχής και άρχισαν να επιστρέφουν.
Στο δρόμο πέρασαν από ανταρτοκρατούμενη περιοχή, σταμάτησαν το τρένο και οι αντάρτες κατέβασαν τον παππούλη για να τον εκτελέσουν ως εχθρό του λαού, κάποιοι είπαν κι εκεί πετάχτηκε ένας από τους αντάρτες και γυρίζει και λέει: πριν προλάβετε να πατήσετε τη σκανδάλη εγώ θα σας σκοτώσω. Αυτός ο άνθρωπος ταΐζει την οικογένεια μου, είμαι εγώ στο βουνό και αυτός ταΐζει την οικογένεια πίσω στο χωριό και τον άφησαν και άφησαν όλους τους προκρίτους και γύρισαν στη Λαμία σώοι και αβλαβείς από την προσευχή του
Οσίου Βησσαρίωνος στον Άγιο Αχίλλειο
Γι΄ αυτό και εγώ όταν ο σεβαστός Μητροπολίτης σας με παρακάλεσε να έρθω δέχτηκα, γιατί είναι κοντά τα
Θυρανοίξια του Ναού του Οσίου στη μνήμη του δικού μου Αγίου που έχω ταχθεί πλέον να υπηρετώ και είμαι ευγνώμων για το γεγονός ότι ο Άγιος Αχίλλιος καταδέχθηκε τους πάντες, δέχτηκε τον Όσιο Βησσαρίωνα τον Αγαθωνίτη και του κανε τηχάρη γιατί και ο Βησσαρίων ο Αγαθωνίτης όπως ο Χριστός μας δεχόταν τους πάντες και προσέτρεχε ώστε να βοηθήσει δεν έκανε διακρίσεις και σήμερα εδώ εφόσον προσεκλήθημεν
έπρεπε να έρθουμε χωρίς οποιαδήποτε προϋπόθεση για να τιμήσουμε και βέβαια τον Όσιο Βησσαρίωνα και εν τω πρόσωπω του τον Άγιο Αχίλλειο, αλλά και τον Άγιο Παντελεήμονα, το Ιερό Λείψανό του οποίου υπάρχει εδώ για να μας θυμίζει το αφιλάργυρο και τη διαρκή διακονία όμως και για να τιμήσω και σπουδαίους αδελφούς που εδώ διακονούν εφαρμόζοντας την ίδια ποιμαντική, την ίδια γραμμή του Χριστού στη Σαμαρείτιδα και Επισκόπους και κληρικούς που ξέρουν να δέχονται τον οποιονδήποτε χωρίς να αποθαρρύνουν ή να αποδοκιμάζουν, χωρίς να κρίνουν διότι ο Χριστός αυτό είπε: «δεν ήρθα για να κρίνω τον κόσμο αλλά για να σώσω τον κόσμο».
Στην ανάμνηση της καταθέσεως του Ιερού Λειψάνου, καθώς και στην ιστορική τελετή των Θυρανοιξίων με υψηλό και βαθυστόχαστο λόγο αναφέρθηκε και ο Άγιος Προϊστάμενος του Ναού Αρχιμ. π. Χριστοφόρος Κολοκυθάς, προσφωνώντας με λόγους αγάπης και καλωσορίζοντας με την εκκλησιαστική αρχοντιά που τον διακρίνει τους Αγίους Αρχιερείς. Ο π. Χριστοφόρος δοξολογικώς προς το Όνομα του Παναγίου
Τριαδικού Θεού αναφέρθηκε στην ιστορικότητα της ημέρας και στην παρουσία του Οσίου Βησσαρίωνος του Αγαθωνίτου, τόσο στην ζωή την δική του, όσο και στα αναρίθμητα θαύματα που επιτέλεσε και επιτελεί στους πιστούς της περιοχής.
Τέλος, ο π. Χριστοφόρος με αισθήματα υιικού σεβασμού και ευγνωμοσύνης αναφέρθηκε στον Ποιμενάρχη κ. Συμεών ευχαριστώντας τον δια πολλών, για την ευεργετική, πατρική και ανιδιοτελή του αγάπη, τόσο προς το πρόσωπό του ιδίου, όσο και στην έμπρακτη αναβάθμιση της περιοχής.
Ακολούθησε ο αγιασμός επί τη ενάρξει της θερινής τουριστικής περιόδου για την φετινή χρονιά στην φιάλη του προαυλίου του Ναού, καθώς και η τελετή των Θυρανοιξίων του νέου Παρεκκλησίου του Οσίου Βησσαρίωνος του Αγαθωνίτου. Παιανιζόυσης της Δημοτικής Φιλαρμονικής του Δήμου Λοκρών, συνοδεία μελών πολιτιστικών συλλόγων της περιοχής ενδεδυμένων με παραδοσιακές στολές και συμμετεχόντων των
ευλαβών πιστών, του Δημάρχου Καμένων Βούρλων κ. Ιωάννου Συκιώτη, του Αντιπεριφερειάρχου Π.Ε. Φθιώτιδος κ. Ηλία Σανίδα πολιτευτών του Νομού Φθιώτιδος, εκπροσώπων του
Στρατού, της Πυροσβεστικής, της Αστυνομίας και του Λιμενικού, πραγματοποιήθηκε η πάνδημη Ιερά
Πολυαρχιερατική Λιτανεία του Χαριτοβρύτου Ιερού Λειψάνου, καθώς και η της Ιεράς Εικόνος του Αγίου Παντελεήμονος και του Οσίου Βησσαρίωνος στους δρόμους της Λουτροπόλεως των Καμένων Βούρλων.
Στο πέρας της πρώτης ημέρας των εκδηλώσεων ο Δήμαρχος Καμένων Βούρλων κ. Ιωάννης Συκιώτης, στον λόγο του, ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Σεβασμιώτατοι Άγιοι Αρχιερείς. Είναι τιμή για εμάς να σας φιλοξενούμε στον τόπο μας
και η παρουσία σας εδώ προσδίδει αίγλη στην όμορφη γιορτή μας! Την γιορτή του Αγίου Παντελεήμονος, του ιατρού των ψυχών, του κατεξοχήν προστάτου των αναπήρων. Σεβασμιώτατε Μητροπολίτα Φθιώτιδος κ.κ. Συμεών, αποτελείτε για την Φθιώτιδα και όχι μόνο ένα κόσμημα! Το αποτύπωμα που έχετε ήδη αφήσει στην περιοχή μας είναι ανεξίτηλος.
Σας ευχαριστώ από την καρδιά μου για την τέλεση του Αγιασμού, με την ευκαιρία της έναρξης της νέας τουριστικής περιόδου, που για πρώτη φορά γίνεται. Ευελπιστούμε, με τις ευλογίες σας, μετά από μια δύσκολη περίοδο για την πατρίδα μας, σε μακρά περίοδο ευημερίας».
Αύριο το πρωί, στο νέο Ιερό Παρεκκλήσιο του Οσίου Βησσαρίωνος πλησίον του Ναού του Αγίου Παντελεήμονος Καμένων Βούρλων, θα τελεσθεί Πολυαρχιερατικό Συνοδικό Συλλείτουργο, προεξάρχοντος του Αντιπροέδρου της Δ.Ι.Σ. της Εκκλησίας της Ελλάδος, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ζιχνών
και Νευροκοπίου κ. Ιεροθέου και συνιερουργούντων των ως άνω Αγίων Αρχιερέων, Λαρίσης και Τυρνάβου κ. Ιερωνύμου και Φθιώτιδος κ. Συμεών.
Φωτογραφίες: Δημήτριος Ανάγνου