Βέροια: Κατά το διήμερο 16 και 17 Ιανουαρίου η Βέροια εόρτασε με λαμπρότητα και επισημότητα τον πολιούχο και προστάτη της πόλεως Όσιο Αντώνιο τον Νέο.
Ανήμερα της εορτής το πρωί στον Προσκυνηματικό Ιερό Ναό του Οσίου Αντωνίου του Βεροιέως, τελέστηκε αρχιερατική θεία Λειτουργία προεξάρχοντος του Ποιμενάρχου μας, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονος. Στο τέλος παρουσία των τοπικών πολιτικών και στρατιωτικών αρχών και ευσεβών χριστιανών, εψάλησαν τα εγκώμια του Οσίου Αντωνίου και ακολούθησε λιτανεία του Ιερού Λειψάνου του Οσίου και της Ιεράς Εικόνος της Παναγίας Δοβρά στους κεντρικούς δρόμους της Βέροιας.
Της Εκκλησιαστικής τάξεως επιμελήθηκαν ο Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως μας Αρχιμ. Αθηναγόρας Μπίρδας και ο Αρχιερατικός Επίτροπος Περιχώρων Βεροίας και Προϊστάμενος του Προσκυνηματικού Ναού του Οσίου Αντωνίου Αρχιμ. Σωσίπατρος Πιτούλιας. Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων στο κήρυγμά του ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Μακάριοι οι πτωχοί ότι υμετέρα εστίν η βασιλεία του Θεού».
Χαίρει και αγάλλεται η Εκκλησία της Βεροίας, εορτάζοντας σήμερα μαζί με τη μνήμη του οσίου Αντωνίου του Μεγάλου και του διά Χριστόν μαρτυρήσαντος τα σκοτεινά χρόνια της σκλαβιάς αγίου Γεωργίου του εν Ιωαννίνοις, και τον θαυμαστό πολιούχο της, τον όσιο Αντώνιο τον νέο και θαυματουργό.
Χαίρει και αγάλλεται, γιατί το ιερό λείψανό του αγιάζει όλη την πόλη και τα θαύματά του παρηγορούν τους ανθρώπους που υποφέρουν και ενισχύουν την πίστη όλων μας.
Χαίρει και αγάλλεται η Εκκλησία και ο λαός της Βεροίας, γιατί την πανήγυρη του πολιούχου της λαμπρύνει και ευλογεί με τη σεπτή της παρουσία η θαυματουργός εικόνα της Παναγίας της Δοβρά από την ομώνυμη Ιερά Μονή, την οποία υποδεχθήκαμε κατά τη χθεσινή εσπέρα με σεβασμό και κατάνυξη.
Και εάν ο ιερός υμνογράφος μακαρίζει τη Βέροια και τον ευσεβή λαό της, γιατί αξιώθηκαν να έχουν πολιούχο έναν τόσο μεγάλο και θαυματουργό άγιο, ο Κύριός μας στο ευαγγελικό ανάγνωσμα μακαρίζει τους πτωχούς και μαζί τους μακαρίζει όσους πεινούν, όσους κλαίουν και όσους διώκονται και μισούνται για το όνομά του.
Μακαρίζει δηλαδή ανθρώπους, τους οποίους εμείς με τα κοσμικά μας μάτια και κριτήρια θα τους θεωρούσαμε ταλαίπωρους και θα πιστεύαμε ότι είναι δυστυχείς και αξίζουν τον οίκτο μας. Και όμως ο Χριστός τους θεωρεί μακάριους και ευτυχείς, γιατί θα απολαύσουν όχι υλικά αγαθά, όχι τις χαρές του κόσμου, αλλά αγαθά πνευματικά και αιώνια, θα απολαύσουν τη βασιλεία των ουρανών.
Σε αυτούς που μακαρίζει ο Κύριός μας στο σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα ανήκει και ο εορταζόμενος σήμερα και τιμώμενος από όλους μας όσιος Αντώνιος ο νέος, ο πολιούχος και προστάτης μας.
Ανήκει, γιατί στη ζωή του δεν επεδίωξε τα πλούτη και τη δόξα του κόσμου. Ανήκει, γιατί δεν επεδίωξε τις ανέσεις και τις απολαύσεις τις οποίες επιζητούμε οι περισσότεροι άνθρωποι. Ανήκει, γιατί δεν σπατάλησε τη ζωή του ικανοποιώντας τα πάθη και τις αδυναμίες του και αδιαφορώντας για την ψυχή του και το αιώνιο μέλλον της.
Ανήκει, γιατί αφιέρωσε τη ζωή του στον Θεό και προτίμησε να ζήσει αρχικά ως μοναχός στη Σκήτη της Βεροίας και στη συνέχεια ως ερημίτης, αγωνιζόμενος και προσευχόμενος, αγρυπνώντας και νηστεύοντας.
Προτίμησε ο όσιος Αντώνιος τη μόνωση και την ησυχία, γιατί γνώριζε ότι αυτές είναι οι κατάλληλες συνθήκες για να συναντήσει η ψυχή του ανθρώπου τον Θεό. Προτίμησε τον λιτό και απράγμονα βίο, γιατί γνώριζε ότι οι μέριμνες και οι φροντίδες των υλικών πραγμάτων αποσπούν τον άνθρωπο και δεν τον αφήνουν να ικανοποιήσει τον πόθο του για συνεύρεση με τον Θεό. Προτίμησε τον αγώνα εναντίον «τού κοσμοκράτορος του σκότους του αιώνος τούτου» με τα πνευματικά όπλα και τη βοήθεια της θείας Χάριτος, γιατί γνώριζε ότι μόνο έτσι θα μπορέσει να αποδεσμευθεί από την αμαρτία του κόσμου και να ζήσει μέσα στην παρουσία του Θεού.
Και παρότι, θα μπορούσε να πει κανείς, στερείτο τα πάντα ο όσιος Αντώνιος, εκείνος απολάμβανε «τήν ελευθερία των τέκνων του Θεού», απολάμβανε την μακαριότητα όσων ζούν τη χαρά που προσφέρει ο Χριστός στην ψυχή τους, και ζούσε, όπως γράφει ο πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύλος, «ως μηδέν έχων και τα πάντα κατέχων».
Έτσι ζούσε ο όσιος Αντώνιος ο νέος, τον οποίο τιμά και προβάλλει σήμερα η Εκκλησία μας μαζί με τους δύο συνεορταζομένους αγίους.
Και δεν τον τιμά και δεν τον προβάλλει, για να μας παρακινήσει να εγκαταλείψουμε τα πάντα και να ακολουθήσουμε τη ζωή του οσίου Αντωνίου, διότι «ου πάντες χωρούσι, αλλ᾽ οίς δέδοται», διότι δεν μπορούν όλοι να ζήσουν αυτή τη ζωή, αλλά μόνο εκείνοι στους οποίους δόθηκε η χάρη, όπως λέγει ο απόστολος Παύλος.
Τιμά όμως και προβάλλει τον όσιο Αντώνιο, για να μας διδάξει ότι η χαρά και η ευτυχία δεν επιτυγχάνεται, όταν προσπαθούμε να συγκεντρώσουμε πλούτο, να κερδίσουμε την επιβράβευση του κόσμου, να περάσουμε τη ζωή μας διασκεδάζοντας, να ζήσουμε υπακούοντας στις επιταγές της μόδας, ακολουθώντας τις τάσεις της εποχής η τη γνώμη των συνανθρώπων μας και αδιαφορώντας για τον λόγο και το θέλημα του Θεού, με απώτερο σκοπό να είμαστε αρεστοί στους γύρω μας.
Βλέπουμε άλλωστε ανθρώπους που διαθέτουν χρήματα και φαίνονται εξωτερικά χαρούμενοι, να είναι στην πραγματικότητα δυστυχείς, να αισθάνονται ανικανοποίητοι από τη ζωή τους, να νιώθουν μόνοι τους, έστω και αν ζούν ανάμεσα σε πολλούς ανθρώπους που τους τιμούν, και να μην μπορούν να βρούν τι τους λείπει.
Αυτό που τους λείπει και δεν το βρίσκουν, είναι αυτό το οποίο μας υποδεικνύει σήμερα ο όσιος Αντώνιος ο νέος με το παράδειγμα της ζωής του. Είναι η ευτυχία και η χαρά, την οποία χαρίζει ο Θεός και την οποία απήλαυσε και σε αυτή τη ζωή αλλά απολαμβάνει και στον ουρανό ο πολιούχος μας όσιος Αντώνιος.
Άς ακολουθήσουμε το παράδειγμά του και άς προσπαθήσουμε να ζούμε και εμείς την εν Χριστώ ζωή για να αισθανόμεθα, ό,τι και αν αντιμετωπίζουμε στη ζωή μας, τη χαρά της παρουσίας του Θεού, αλλά και να αξιωθούμε και της αιωνίου μακαριότητος κοντά στον Θεό, διά πρεσβειών και του οσίου Αντωνίου και των συνεορταζομένων Αγίων.