Επιμέλεια: ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
ΚΥΘΗΡΩΝ ΣΕΡΑΦΕΙΜ: Με μια αναλυτική περιγραφή ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κυθήρων και Αντικυθήρων κ. Σεραφείμ, παραθέτει τα όσα συνέβησαν και ειπώθηκαν κατά την διάρκεια της απολογίας τους στην Διαρκή Ιερά Σύνοδο και στέλνει το δικό του μήνυμα με πολλούς αποδέκτες.
Ο Σεβ. μεταξύ άλλων αναφέρει: Επιτρέψατε μοι νά τονίσω ότι πάντως εκ τής συμπεριφοράς εμού καί τών Κληρικών τής Ιεράς Μητροπόλεώς μας δέν προεκλήθη σκάνδαλον εις τό πλήρωμα τών πιστών, τουναντίον μάλιστα εκρίθη ότι η διενέργεια τών Ιερών Ακολουθιών τής Μεγ. Εβδομάδος τ.έ. καί δή τής Αναστασίμου Θείας Λειτουργίας, όπως εγένετο, ήτο πλέον σύμφωνος πρός τήν μακραίωνα Παράδοσιν τής Αγιωτάτης ημών Εκκλησίας καί δέν επρόκειτο διά σημαίαν «ανταρσίας».
Διαβάστε αναλυτικά τι αναφέρει ο Σεβ. Μητροπολίτης Κυθήρων κ. Σεραφείμ παρακάτω (ή στο PDF εδώ):
Αγαπητοί μου Αδελφοί καί Συλλειτουργοί,
Αδελφοί μου Χριστιανοί, Τέκνα μου εν Κυρίω αγαπητά,
Χαίρετε εν Κυρίω πάντοτε!
Άς είναι ευλογημένο, ειρηνικό καί καρποφόρο τό νέο σωτήριο εκκλησιαστικό έτος (Σεπτέμβριος 2021-Αύγουστος 2022).
Είθε μέ τήν Χάριν καί τήν ευλογία τού Τρισαγίου καί Ευλογητού Κυρίου καί Θεού ημών νά διέλθωμε μέ τήν κατ άμφω υγιεία, πνευματική πρόοδο, χαρά καί ψυχική ευφροσύνη τόν νέο εκκλησιαστικό χρόνο, τόν ευλογημένο κύκλο τών αγίων Δεσποτικών καί Θεομητορικών εορτών καί ολοκλήρου τού Αγιολογίου τής Αγίας ημών Ορθοδόξου Καθολικής τού Χριστού Εκκλησίας.
Μετά τήν επάνοδό μου από τήν πρωτεύουσα, τήν Αθήνα, όπου ενεφανίσθην ενώπιον τής Διαρκούς Ιεράς Συνόδου διά νά δώσω εξηγήσεις, αναφορικά μέ τήν τέλεσιν τής Αναστάσιμης Θείας Λειτουργίας (Άγιον Πάσχα 2 Μαΐου 2021), θεωρώ ως υποχρέωσίν μου νά σάς ενημερώσω σχετικά δι όσα έλαβον χώραν κατ αυτήν τήν επικοινωνία μας, αφού καί τό διαδίκτυο καί τά Μ.Μ.Ε. ησχολήθησαν κατά κόρον μέ αυτήν. Η πνευματική καί διοικητική μου αναφορά οφείλεται εις τήν Ανωτέραν Εκκλησιαστικήν μου Αρχήν, τήν Ιεράν Σύνοδον τής Εκκλησίας τής Ελλάδος, αλλά καί ποιμαντικόν μου καθήκον είναι η υπεύθυνη ενημέρωσις τού φιλοχρίστου Ποιμνίου μου πρός αποφυγήν σκανδαλισμού συνειδήσεων.
1. Τήν 25/8/2021 καί περί ώραν 11.30 π.μ. εισήλθον εις τήν Αίθουσαν Συνεδριάσεων τής Διαρκούς Ιεράς Συνόδου (Δ.Ι.Σ.) καί έπειτα από σύντομη εισαγωγική ομιλία τού Μακ. Προέδρου κ.Ιερωνύμου μού εδόθη ο λόγος διά τήν παροχή εξηγήσεων, οι οποίες διήρκεσαν επί 20λεπτο περίπου. Έκαμα εκτενή αναφορά στίς αλλεπάλληλες επεμβάσεις τής Πολιτείας εις τά τής Θείας Λατρείας τής Αγίας ημών Εκκλησίας διά τών Κ.Υ.Α., ιδίως κατά τό δίμηνο Μάρτιος Απρίλιος 2020, όταν ακύρωνε εν τή πράξει τήν μία κατόπιν τής άλλης τάς Αποφάσεις τής Δ.Ι.Σ. πού αφορούσαν στήν ακώλυτη συνέχισι τής λατρευτικής ζωής τού Χριστεπωνύμου Πληρώματος εντός τών Ιερών Ναών μας (βλ. εις τό ιστολόγιό μας τό υπ αριθ. πρωτ. 256/28-4-2020 ημέτερον έγγραφον πρός τήν Δ.Ι.Σ. μέ θέμα: «Άρσις περιοριστικών διατάξεων »).
Καί γενικώτερα ετόνισα ότι, τόσο στίς εβδομαδιαίες τηλεοπτικές εκπομπές στόν Ιερό Μητροπολιτικό Ναό τού Εσταυρωμένου Χώρας Κυθήρων, συνοδευόμενες μέ τήν Ιερή Παράκλησι στήν Παναγία μας τήν Μυρτιδιώτισσα, όσο καί στίς γραπτές αναφορές μου, υπεστήριζα τά δίκαια καί τό Συνταγματικό δικαίωμα τής Αγίας μας Εκκλησίας περί ακωλύτου Θείας Λατρείας, πού κατάφωρα παραβιάζονταν, παρά τίς σχετικές επιταγές τού Συντάγματος, ακόμη καί εν καιρώ πολιορκίας καί πολέμου (άρθρον 13, παρ.2).
Μετά τίς προφορικές εξηγήσεις μου, ετέθη μόνο μία ερώτησις από Σεβ. Σύνεδρο: τά γράφετε όλα αυτά, γιατί όμως καί τά δημοσιεύετε; καί εδόθη η απάντησις ότι αυτό δέν γίνεται γιά προβολή καί από φιλοδοξία, αλλά γιά τήν στήριξι τού κλονιζομένου λαού τού Θεού καί γιά τήν συνοχή καί τήν αποφυγή τής διασπάσεως τού Χριστεπωνύμου Πληρώματος.
Μή υπαρχούσης άλλης ερωτήσεως εξήλθον τής Αιθούσης Συνεδριάσεων τής Δ.Ι.Σ. καί επανήλθα μετά μίαν καί ημίσειαν ώραν, μετά τήν συνδιάσκεψιν τού Ιερού Σώματος, αφού προηγουμένως κατέθεσα καί τίς γραπτές εξηγήσεις μου, τά από 19-8-2021 καί 24-5-2021 σχετικά απολογητικά κείμενά μου.
Από τό πρώτο απολογητικό κείμενο μου τής 19-8-2021, παραθέτω ενδεικτικώς τό πρώτο γενικό θέμα: «Εν πρώτοις δηλώ ότι ουδεμία πρόθεσις (δόλος κατά τό κοινόν ποινικόν δίκαιον) υπήρξε εις τήν ελαχιστότητά μου, είτε νά επιδείξω απειθαρχίαν πρός τήν Συνοδικήν Διοίκησιν τής Εκκλησίας μας, είτε νά διασπάσω τήν ενότητα Aυτής, είτε τέλος νά υπονομεύσω τήν προσπάθειαν τών
υγειονομικών Αρχών διά τήν αντιμετώπισιν τής πανδημίας τού κορωνοϊού Covid 19, κατά τάς αποφάσεις τής Πολιτείας.
Σημειώνω δέ ταπεινώς ότι αι πολιτειακαί αποφάσεις επί τού θέματος τροποποιούνται, ως γνωστόν, πλειστάκις, ενίοτε καί δίς τής εβδομάδος καί δέν συνιστούν «δόγμα» εις τήν συνείδησιν τής Εκκλησίας, πέραν τού ότι εκ μέρους μας ετηρήθησαν αι προβλεπόμεναι υγειονομικαί διατάξεις καί δή τό ωράριον μετά τήν 5ην πρωινήν.
Όσον αφορά εις τά επί μέρους στοιχεία τών εις βάρος μου προσαπτομένων, παραπέμπω εις τήν υπ αριθμ. πρωτ. 176/24-5-21 επιστολήν μου πρός Υμάς, τήν οποίαν συνυποβάλλω καί θεωρώ αναπόσπαστον τμήμα τής παρούσης.
Επιτρέψατε μοι νά τονίσω ότι πάντως εκ τής συμπεριφοράς εμού καί τών Κληρικών τής Ιεράς Μητροπόλεώς μας δέν προεκλήθη σκάνδαλον εις τό πλήρωμα τών πιστών, τουναντίον μάλιστα εκρίθη ότι η διενέργεια τών Ιερών Ακολουθιών τής Μεγ. Εβδομάδος τ.έ. καί δή τής Αναστασίμου Θείας Λειτουργίας, όπως εγένετο, ήτο πλέον σύμφωνος πρός τήν μακραίωνα Παράδοσιν τής Αγιωτάτης ημών Εκκλησίας καί δέν επρόκειτο διά σημαίαν «ανταρσίας».
Εάν τυχόν εδημιουργήθη τοιαύτη εντύπωσις, λυπούμαι διότι αθελήτως εγενόμην πρόξενος λύπης δι αδελφούς.
Θεωρώ, όμως, (έστω καί μέ τήν μή ακριβή τήρησιν τού γράμματος τής εν θέματι Αποφάσεως τής Δ.Ι.Σ) ότι αι ενέργειαί μου ήσαν εντός τού πλαισίου τού γράμματος καί τού πνεύματος τής Εκκλησίας μας. ». Τό δέ δεύτερο απολογητικό κείμενό μου πρός τήν Δ.Ι.Σ. τής 24-5-2021 έχει ήδη καταχωρηθή στήν ιστοσελίδα τής Ιεράς Μητροπόλεώς μας.
2.Μετά τήν γενόμενη συνδιάσκεψι τού Ιερού Σώματος κλήθηκα ξανά ενώπιον τής Ιεράς Συνόδου καί χωρίς νά μού υποβληθούν άλλες διευκρινιστικές ερωτήσεις ετέθη θέμα υποβολής δηλώσεως διά τήν περαιτέρω συνεργασία μετά τής Ανωτέρας ημών Εκκλησιαστικής Αρχής.
Κατόπιν τούτου ανεχώρησα διά νά επιστρέψω τήν πρωΐα τής επομένης εις τά Γραφεία τής Ιεράς Συνόδου μέ τήν δήλωσι τήν οποία συνέταξα, ενώ εν τώ μεταξύ από τήν Αρχιγραμματεία τής Ιεράς Συνόδου έφθασε μέ τό e-mail, τό απόγευμα τής πρώτης ημέρας, σχέδιο δηλώσεως.
Η ιδική μου δήλωσις είχε ως εξής:
Πρός
Τήν Ιεράν Σύνοδον τής
Εκκλησίας τής Ελλάδος
Ενταύθα
Αθήνα, 25 Αυγούστου 2021
ΘΕΜΑ : Κλήσις πρός παροχήν εξηγήσεων
Μακαριώτατε άγιε Πρόεδρε,
Ευλογείτε·
Εν συνεχεία τής ενώπιόν Σας ακροάσεώς μου επί τού θέματος, τών κατατεθεισών εκ μέρους μου εγγράφων εξηγήσεων καί τών προφορικών δηλώσεών μου καί διά τής
παρούσης δηλώ ότι επί τής ουσίας δέν διαφοροποιούμαι εις τό ύψιστον θεολογικόν θέμα τού χρόνου τελέσεως τής Αναστασίμου Θείας Λειτουργίας, η δέ όλη στάσις μου επί τού θέματος δέν είχε καί δέν έχει στόχον τήν διάσπασιν τής εν τή Πίστει ενότητος τής Ορθοδόξου Εκκλησίας, αλλά εξέφραζε καί εκφράζει τήν αγωνίαν μου, κατόπιν καί τής σωρείας μηνυμάτων διαμαρτυρίας εκ μέρους τών Ορθοδόξων πιστών καί τού Ιερού Κλήρου τής καθ ημάς Θεοσώστου Επαρχίας, πρός διαφύλαξιν τών Ιερών Παραδόσεων τής Αγιωτάτης Εκκλησίας μας καί τής κανονικής καί λειτουργικής τάξεως.
Πρός άρσιν δέ πάσης παρεξηγήσεως επαναλαμβάνω εν επιγνώσει τήν δοθείσαν κατά τήν εις Αρχιερέα χειροτονίαν μου (2 Ιουλίου 2005) Ομολογίαν Πίστεως καί δή τά ακόλουθα:
«Πείσομαι δ εσαεί προθύμως εν τοίς Εκκλησιαστικοίς καί τή Ιερά Συνόδω, ως Ανωτάτη Αρχή τής Εκκλησίας τής Ελλάδος, σεβόμενος καί τηρών τάς δωρηθείσας Αυτή προνομίας, προς καταρτισμόν τε καί στηριγμόν τής παρ ημίν Ορθοδόξου Εκκλησίας καί επιμελήσομαι όση μοι δύναμις περίεστι ορθοτομείν τόν λόγον τής αληθείας εις δόξαν τού Πατρός καί τού Υιού καί τού
Αγίου Πνεύματος τής Μιάς Υπερουσίου καί Αδιαιρέτου Τριάδος, τού ενός καί Μόνου αληθινού Θεού, καί πρός σωτηρίαν τών πιστών».
Επί δέ τούτοις διατελώ μετά βαθυτάτου σεβασμού
Ο Μητροπολίτης
ο Κυθήρων & Αντικυθήρων Σεραφείμ
Επέδωσα τήν συνταχθείσα υπ εμού ως άνω δήλωσίν μου τήν πρωΐα τής 26ης Αυγούστου ε.έ. εις τόν Θεοφιλέστατο Αρχιγραμματέα τής Ι. Συνόδου καί περί ώραν 12μ. κλήθηκα γιά τρίτη φορά εις τήν Αίθουσα Συνεδριάσεων τής Ιεράς Συνόδου.
Αμέσως μού επεδόθη πρός γνώσιν καί υπογραφήν η δήλωσις τής Αρχιγραμματείας, η οποία ήταν η ίδια καί απαράλλακτη μέ εκείνη, πού μού εστάλη μέ τό e-mail τό απόγευμα τής προηγούμενης ημέρας καί η οποία έγραφε τά ακόλουθα:
«Έχοντας πλήρη συνείδηση τών Αρχιερατικών μου υποχρεώσεων καί πρός άρσιν πάσης παρεξηγήσεως, κατόπιν τών όσων διημείφθησαν ενώπιον τής συνεδριαζούσης Διαρκούς Ιεράς Συνόδου τής Τετάρτης 25ης Αυγούστου 2021, δηλώ τήν πλήρη υπακοή, συμμόρφωση καί εναρμόνιση τής ελαχιστότητός μου πρός τίς εκάστοτε Συνοδικές Αποφάσεις καί τήν πρόθυμη συνεργασία μου μετά τής Ιεράς Συνόδου τής Εκκλησίας τής Ελλάδος, χωρίς ουδεμία διαφοροποίηση».
Καί, βεβαίως, είναι εύλογο καί κανονικό καί σύννομο νά δεικνύη πλήρη υπακοή, συμμόρφωσι καί εναρμόνισι ο Αρχιερεύς τού Θεού πρός τίς εκάστοτε Συνοδικές Αποφάσεις και πρόθυμη συνεργασία, μετά τής οικείας Ιεράς Συνόδου, χωρίς ουδεμία διαφοροποίησι, όχι όμως απροϋποθέτως, αλλά υπό τήν απαραίτητον προϋπόθεσιν ότι αυτές δέν θά αφίστανται τής Ευαγγελικής Αληθείας, θά στοιχούν απαρέγκλιτα εις τόν υπέρτατο Θείο Νόμο, δέν θά υπερβαίνουν τούς Θείους καί Ιερούς Κανόνας, θά εναρμονίζωνται πρός τήν δογματικήν διδασκαλίαν τής Αγιωτάτης ημών Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας καί δέν θά αντιτίθενται εις τήν Αγίαν καί Ορθόδοξον Παράδοσιν Αυτής, αλλά θά είναι «επόμεναι τοίς Αγίοις Πατράσι».
Τούτο προδήλως υπονοεί καί η καθιερωμένη Ομολογία Πίστεως, τήν οποία, ως ανωτέρω αναφέρομεν, δίδει ο Εψηφισμένος Επίσκοπος πρό τής εις Αρχιερέα χειροτονίας του, καθώς ομολογεί : «Πρός δέ τούτοις στέργω καί αποδέχομαι τάς αγίας επτά Οικουμενικάς Συνόδους, καί τών Τοπικών, άς εκείναι αποδεξάμεναι εκύρωσαν, επί φυλακή τών Ορθοδόξων τής Εκκλησίας δογμάτων αθροισθείσαι. Ομολογώ πάντας τούς υπ αυτών, ως υπό φωτιστικής Χάριτος τού Παναγίου Πνεύματος οδηγουμένων, εκτεθέντας όρους τής ορθής Πίστεως, καί τούς Ιερούς Κανόνας, ούς οι μακάριοι εκείνοι, πρός τήν τής Αγίας τού Χριστού Εκκλησίας διακόσμησιν καί τών ηθών ευταξίαν κατά τάς Αποστολικάς Παραδόσεις καί τήν διάνοιαν τής Ευαγγελικής θείας διδασκαλίας συντάξαντες, παρέδωκαν τή Εκκλησία».
Διαχωρίζει σαφώς, όπως διαπιστώνουμε, τίς Τοπικές Συνόδους, πού ανεγνωρίσθησαν καί εκυρώθησαν υπό τών Αγίων επτά Οικουμενικών Συνόδων, από τίς υπόλοιπες Τοπικές ως μη «αθροισθείσας επί φυλακή τών Ορθοδόξων τής Εκκλησίας δογμάτων». Χαρακτηριστικό γνώρισμα τών Οικουμενικών καί τών επικυρωμένων υπ αυτών Τοπικών Συνόδων είναι ότι, κατά τήν Ομολογίαν Πίστεως συνέταξαν «όρους τής ορθής Πίστεως, καί τούς Ιερούς Κανόνας, ούς οι μακάριοι εκείνοι παρέδωκαν τή Εκκλησία».
Όταν υπάρχουν τέτοιες καί παρόμοιες περιπτώσεις τοπικών, μή ανεγνωρισμένων υπό τών Οικουμενικών Συνόδων, καί άλλες «ληστρικές» καλούμενες, πού κατεδίκασαν αγίους Πατέρας (όπως π.χ. τόν Άγιο Αθανάσιο τόν Μέγα, τόν Άγιο Ιωάννη τόν Χρυσόστομο καί τόν σύγχρονό μας Άγιο Νεκτάριο, Επίσκοπο Πενταπόλεως, τόν θαυματουργό), η Σύνοδος Φερράρας Φλωρεντίας, πού υπέγραψε τήν «Ένωσιν τών Εκκλησιών» κ.ά., καθώς επίσης, καί «συμπροσευχές» μέ ετεροδόξους καί ετεροθρήσκους, ευρίσκεται σέ δυσχερή θέσι ένας Αρχιερεύς τού Θεού νά δηλώση απροϋποθέτως, κατά τά ως άνω, καί νά υπογράψη a priori (προκαταβολικώς) τήν διά βίου απόλυτη συμμόρφωσι πρός τίς εκάστοτε Συνοδικές αποφάσεις, χωρίς ουδεμία διαφοροποίησι, δεδομένου ότι τά πρόσωπα κατ έτος αλλάσσουν καί η δεινή αίρεσις τού οικουμενισμού «θερίζει».
Ο κάθε Επίσκοπος, επί σκοπόν ιστάμενος επαγρυπνεί καί ως άγρυπνος φρυκτωρός προστατεύει τήν ποίμνην του, οδηγών αυτήν εις νομάς σωτηρίους καί φυλάσσων αυτήν «εκ λύκων λυμαινομένων αυτήν», αλλά καί διακονών ενζήλως καί ευόρκως ως μέλος τού Συνοδικού Οργάνου επ αγαθώ τής Ελλαδικής ημών Εκκλησίας.
Αγαπητοί μου Αδελφοί,
«Ταύτα λελάληκα υμίν , ίνα μή σκανδαλισθήτε» είπε ο Θείος Διδάσκαλος καί Δομήτωρ τής Αγιωτάτης ημών Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας πρό τού Σταυρικού Του Πάθους. Τά ίδια λόγια επαναλαμβάνει καί η ταπεινότης μου πρός αποφυγήν τού σκανδαλισμού σας. Ουδέποτε επέδειξα ενσυνειδήτως απειθαρχία καί ασέβεια πρός τήν Ιεράν ημών Σύνοδον, καθ ά εγκαλούμαι. Στά 17 περίπου χρόνια τής Αρχιερατείας μου ποτέ δέν εγκατέλειψα διαμαρτυρόμενος τήν μεγάλη ή τήν μικρή Αίθουσα Συνεδριάσεων τής Ιεράς ημών Συνόδου, ο δέ λόγος μου ήτο πάντοτε ειρηνικός καί ουδόλως διχαστικός, εποικοδομητικός, θεολογικός, εκκλησιολογικός καί αντιαιρετικός. Αυτό είναι εύκολο νά αποδειχθή, εάν ανατρέξη κάποιος εις τά Πρακτικά τής Δ.Ι.Σ. καί τής Ι.Σ.Ι τών 17 αυτών χρόνων.
Εθεώρησα επιτακτικό μου επισκοπικό χρέος νά σάς ενημερώσω διά τά τελευταία αυτά γεγονότα, διά τήν αποφυγήν τού σκανδαλισμού τού Χριστεπωνύμου Πληρώματος τής Τοπικής μας Εκκλησίας, καί όχι μόνο. Δέν είναι δυνατόν ο Επίσκοπος νά ομιλή διά τήν υπακοή, τόν σεβασμό στούς θεσμούς καί δή τούς ιερούς θεσμούς καί νά τούς περιφρονή εκείνος. Έτσι, είναι αδύνατο νά εμπνεύση τούς νέους καί τά παιδιά, τά ανδρόγυνα καί τούς μεγάλους. Νά κλείσω ποιητικά αυτή τή φορά τόν ενημερωτικό αυτό λόγο μέ στίχους, πού εκφράζουν τά πηγαία αισθήματά μου πρός όλους σας, παραλλάσσοντας τό γνωστό Κυθηραϊκό άσμα.
«Τσιρίγο όμορφο νησί, μόν θέλω τό καλό σου
γιατί πατώ τό χώμα σου καί πίνω τό νερό σου.
Τσιρίγο όμορφο νησί, είμ ο Επίσκοπός σου
γι αυτό ποθώ τή δόξα σου, τόν θείο λυτρωμό σου».
Καί επί τούτοις διατελώ,
Μετά πατρικών ευχών καί ευλογιών
Ο Μητροπολίτης
ο Κυθήρων & Αντικυθήρων Σεραφείμ