«ΚΗ’ Παύλεια»: Στο πλαίσιο των ΚΗ’ Παυλείων πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Πέμπτης 23 Ιουνίου στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Αλεξανδρείας η Σύναξη των Αναγνωστών και των Ιεροπαίδων της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας με τίτλο: «Θεία Λατρεία και ζωή».
Με την ευκαιρία αυτή ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων τέλεσε εσπερινή Αρχιερατική Θεία Λειτουργία.
Στη Θεία Λειτουργία συμμετείχαν και διακόνησαν πολλοί Αναγνώστες και Ιερόπαιδες, προς τους οποίους ομίλησε ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων, τονίζοντας τη σημασία της διακονίας τους.
Στο τέλος της θείας Λειτουργίας χειροθέτησε Αναγνώστη τον κ. Πρόδρομο Χαλιαμάντα από την ενορία της Μελίκης και επέδωσε τα Χειροθετήρια στους Αναγνώστες που χειροθετήθηκαν τα δύο τελευταία χρόνια.
Η σύναξη ολοκληρώθηκε με δείπνο, το οποίο παρέθεσε η φιλόξενη ενορία της Παναγίας σε όλους τους συμμετέχοντες, κατά το οποίο ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων απένειμε το οφίκιο του Πρωτοπρεσβυτέρου στον π. Κωνσταντίνο Νικολαΐδη, εφημέριο του Ιερού Ναού των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης και Οσίου Νικοδήμου Βεροίας.
Ο Μητροπολίτης στην ομιλία του προς τους Αναγνώστες και τους Ιερόπαιδες της Ιεράς Μητροπόλεως ανέφερε μεταξύ άλλων: Τελέσαμε απόψε, παραμονή του Γενεσίου του αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, του Βαπτιστού του Κυρίου μας, εσπερινή αρχιερατική θεία Λειτουργία, ειδικά για σας, τους αναγνώστες και τους ιερόπαιδες της Ιεράς μας Μητροπόλεως, οι οποίοι με την ευχή της Εκκλησίας μας και την ευλογία του Επισκόπου σας διακονείτε στο ιερό Βήμα και στο Αναλόγιο, διακονείτε τους ιερείς μας στις διάφορες ενορίες της Ιεράς μας Μητροπόλεως.
Συνδυάζουμε, λοιπόν, την καθιερωμένη Σύναξη των αναγνωστών και των ιεροπαίδων με τη θεία Λειτουργία, γιατί πιστεύουμε ακράδαντα, και αυτό είναι και η αλήθεια, ότι η θεία Λατρεία δεν είναι ανεξάρτητη από τη ζωή. Αντίθετα. είναι δύο πραγματικότητες αλληλένδετες μεταξύ τους.
Η θεία Λατρεία είναι ζωή, γιατί έχει στο κέντρο της την πηγή της ζωής, τον Κύριό μας Ιησού Χριστό, και όλοι εμείς αντλούμε ζωή από τη δική του ζωή. Αντλούμε ζωή όχι μόνο προσωρινή αλλά και αιώνια μέσα από το ιερό μυστήριο της θείας Ευχαριστίας, και συγχρόνως ζούμε μέσα στη θεία Λατρεία.
Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι η θεία Λατρεία δεν είναι μόνο παρουσία στον ναό ή στο Ιερό ή στο Αναλόγιο, αλλά είναι βίωμα, είναι εμπειρία ζωής. Ζούμε όσα συμβαίνουν την ώρα της θείας Λειτουργίας ή όποιας άλλης Ακολουθίας και αισθανόμαστε ότι όσα τελούνται, τελούνται και για μας, μας αφορούν και συμμετέχουμε και εμείς σε αυτά.
Η συμμετοχή στη θεία Λατρεία δεν είναι όπως η επίσκεψη μας π.χ. σε έναν άνθρωπο ή σε ένα μουσείο, ούτε είναι μία ευκαιρία να συναντήσουμε γνωστούς και φίλους. Ασφαλώς και η συνάντηση με άλλους ανθρώπους, με φίλους και γνωστούς σας μέσα στον χώρο της Εκκλησίας και την ώρα της θείας Λατρείας έχει και αυτή το νόημα και τη σημασία της, όταν βεβαίως γίνεται με τον τρόπο που πρέπει. Δηλαδή, όταν ζούμε όλοι μαζί τη θεία Λατρεία και αισθανόμαστε αυτό που ζητούμε από τον Θεό, «την ενότητα της πίστεως και την κοινωνία του αγίου Πνεύματος», κάτι που πραγματώνεται κατ’ εξοχήν μέσα από το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας. Και αν αυτό ισχύει για κάθε πιστό, ισχύει πολύ περισσότερο για σας, τους αναγνώστες και τους ιερόπαιδες, που διακονείτε τον λειτουργό ιερέα, και κατά συνέπεια θα πρέπει να κατανοείτε και να ζείτε όσα τελούνται στη θεία Λατρεία, για να μπορείτε και να διακονείτε σωστά, αλλά και να ωφελείσθε από αυτή τη διακονία σας.
Σε αυτό συμβάλλουν και οι Συνάξεις τις οποίες διοργανώνει και πραγματοποιεί για σας η Ιερά μας Μητρόπολη, αλλά χρειάζεται και εσείς να προετοιμάζεστε για τη διακονία σας και να ρωτάτε τους ιερείς για όσα δεν γνωρίζετε ή δεν κατανοείτε τόσο στη θεία Λατρεία όσο και στη διακονία σας.
Η διακονία την οποία σας έχει αναθέσει η Εκκλησία με τη χειροθεσία σας σε αναγνώστες, είναι διακονία με όλη τη σημασία της λέξεως. Δεν είστε αναγνώστες, για να στέκεστε απλώς στο αναλόγιο ή για να παρακολουθείτε τη θεία Λειτουργία από το ιερό Βήμα. Βρίσκεστε εκεί για να διακονείτε. Και μπορείτε να διακονήσετε σωστά υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
Χρειάζεται, όπως είπα, να κατανοείτε τι συμβαίνει και τι τελείται κατά τη θεία Λατρεία. Και σε αυτό θα σας βοηθήσει η προσεκτική και ευλαβική παρακολούθησή της αλλά και η προετοιμασία σας από το σπίτι σας. Είναι καλό και απαραίτητο να ξέρετε ποια είναι η σειρά και η τάξη στον Εσπερινό, στον Όρθρο και στη θεία Λειτουργία και τι μπορεί να χρειάζεται ο ιερέας τον οποίο διακονείτε κάθε στιγμή της Ακολουθίας.
Αυτό βέβαια εξαρτάται και από την ηλικία του καθενός σας. Οι μεγαλύτεροι, και ιδίως όσοι είναι φοιτητές στη Θεολογική Σχολή ή στην Ανωτάτη Εκκλησιαστική Ακαδημία ή σε άλλες Σχολές ή είναι αρκετά χρόνια αναγνώστες, έχουν μεγαλύτερη ευθύνη να γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν κάθε στιγμή, αλλά και να καθοδηγούν και τους νεότερους.
Δεν θα πρέπει φυσικά να ξεχνάτε ότι το ιερό Βήμα είναι χώρος ιερός. Εκεί οι άγγελοι παρακύπτουν, λένε οι Πατέρες. Και η σιωπή σας και η προσήλωσή σας σε όσα τελούνται θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Δεν είναι χώρος το Ιερό ή το Αναλόγιο για να συζητάτε μεταξύ σας, περιμένοντας τη στιγμή της Μικρής ή της Μεγάλης Εισόδου που θα βγείτε στον ναό. Γνωρίζοντας και παρακολουθώντας πως εξελίσσεται η θεία Λειτουργία ή όποια άλλη ακολουθία, θα πρέπει να ξέρετε τι χρειάζεται σε κάθε στιγμή ο ιερέας και να το προετοιμάζεται, είτε αυτό είναι το θυμίαμα είτε το ζέον είτε ακόμη το μικρόφωνο και το αναλόγιο, και αυτή τη γνώση και την εμπειρία να την μεταδίδεται και στα μικρότερα παιδιά που θα σας διαδεχθούν.
Δεν σας χειροθέτησε ο Επίσκοπος αναγνώστες για να ακολουθείτε απλώς στη Μικρή ή τη Μεγάλη Είσοδο. Σας χειροθέτησε για να διακονείτε και να εξυπηρετείτε τον ιερέα ή τον επίσκοπο σε ό,τι χρειάζεται. Γι’ αυτό και θα πρέπει να γνωρίζετε, αλλά και να βρίσκεστε σε εγρήγορση για να ετοιμάσετε ό,τι χρειάζεται κάθε στιγμή.
Η προετοιμασία και η προσοχή φυσικά είναι απαραίτητες και για τους αναγνώστες που διακονούν στο Αναλόγιο. Και σείς θα πρέπει να γνωρίζετε τι κάνετε και πως το κάνετε, να έχετε διαβάσει πριν από τις ακολουθίες του Εσπερινού ή του Όρθρου και τη θεία Λειτουργία τους ψαλμούς, τα αναγνώσματα, και κυρίως τον Απόστολο, ώστε να τα διαβάζετε σωστά και κατανοητά, χωρίς λάθη, για να καταλαβαίνουν και οι εκκλησιαζόμενοι πιστοί το νόημα των λόγων.
Προϋπόθεση για όλα όσα ανέφερα ενδεικτικά, αλλά και γενικότερα για μία σωστή διακονία είναι να συνειδητοποιήσετε πόσο σπουδαία είναι η θεία λατρεία για τη ζωή σας και για τη ζωή του κάθε πιστού. Δεν αμφιβάλλω ότι όλοι αγαπάτε την Εκκλησία και το έχετε αποδείξει, ώστε οι ιερείς των ενοριών σας να σας προτείνουν για να σας χειροθετήσω αναγνώστες. Όμως η αγάπη σας για την Εκκλησία και για τη θεία λατρεία, όπως και η αγάπη όλων μας, είναι κάτι το οποίο μπορεί και πρέπει να αυξάνεται. Και αυξάνεται, όταν δεν παρακολουθούμε απλώς τη θεία Λατρεία, αλλά όταν συμμετέχουμε σε αυτήν με προσοχή και προσευχή.
Η θεία Λατρεία, όπως ασφαλώς γνωρίζετε, είναι μία ευκαιρία συναντήσεως του ανθρώπου με τον Θεό και μάλιστα μέσα στον οίκο του Θεού, που είναι η Εκκλησία. Και αν θεωρούμε μεγάλη τιμή να μας προσκαλέσει ένα σημαίνον πρόσωπο στο σπίτι του, είναι πολύ μεγαλύτερη τιμή το ότι ο Θεός δεν μας καλεί μόνο μία φορά, αλλά μας απευθύνει διαρκή πρόσκληση να τον επισκεπτόμαστε στο σπίτι του και να τον συναντούμε, όποτε θέλουμε.
Όμως, όπως, όταν πηγαίνουμε κάπου προσκεκλημένοι, δεν αδιαφορούμε για τον οικοδεσπότη, αλλά προσέχουμε για να δείξουμε την τιμή και τον σεβασμό μας στο πρόσωπό του και για να απολαύσουμε ο,τι μας προσφέρει, το ίδιο θα πρέπει να κάνουμε και όταν συμμετέχουμε στη θεία Λατρεία. Εσείς μάλιστα που έχετε το μεγάλο προνόμιο και τη μεγάλη ευλογία να συμμετέχετε στη θεία Λατρεία μέσα από το ιερό Βήμα ή από το ιερό Αναλόγιο, θα πρέπει να προσπαθείτε να ζείτε την κάθε στιγμή της θείας Λατρείας με προσοχή και αφοσίωση, χωρίς άσκοπες συζητήσεις ή αταξίες, που δυστυχώς κάποιες φορές παρατηρούνται, με αποτέλεσμα και οι λειτουργοί ιερείς να ενοχλούνται και εσείς να μην αποκομίζετε τη χάρη την οποία προσφέρει ο Θεός σε όσους μετέχουν πραγματικά και ουσιαστικά στη θεία Λατρεία προσευχόμενοι.
Αντίθετα, όταν ζούμε τη θεία Λατρεία, τότε η χάρη του Θεού και η πνευματική ωφέλεια που αποκομίζουμε μας βοηθά και στην πνευματική μας πρόοδο αλλά και στην καθημερινότητά μας, σε ό,τι άλλο κάνουμε στη ζωή μας.
Βεβαίως, προϋπόθεση γι’ αυτό, όπως και για να ζείτε τη θεία Λατρεία, είναι να είστε προσεκτικοί και στη ζωή σας. Προσεκτικοί στις συναναστροφές σας, στις πράξεις σας, στα λόγια σας, στις σκέψεις σας. Διότι δεν θα πρέπει να ξεχνάτε ότι και σεις διακονείτε τον Θεό και επομένως η ζωή σας και η συμπεριφορά σας θα πρέπει να συμβαδίζει με το θέλημά του. Δεν είναι δυνατόν να ζείτε απρόσεκτα στη ζωή σας, να μιλάτε με απρέπεια, να κάνετε άσχημες παρέες, να αδιαφορείτε για τον Χριστό και για τη ζωή που μας ζητά να ζούμε και στη συνέχεια, χωρίς συναίσθηση, να πηγαίνετε στο ιερό για να τον διακονήσετε. Σεις θα πρέπει να είστε υπόδειγμα και για τους φίλους σας, δίδοντας συγχρόνως τη μαρτυρία του Χριστού και όχι αφορμή για να σχολιάζουν και να κατακρίνουν, και εξαιτίας της δικής σας συμπεριφοράς, την Εκκλησία.
Αν όμως η ζωή σας είναι προσεκτική, είναι συνεπής, είναι μυστηριακή, τότε και θα ζείτε τη θεία Λατρεία αλλά και θα διακονείτε σωστά, ανταποκρινόμενοι στην ευλογία που σας έδωσε η Εκκλησία και την τιμή που σας έκανε, χειροθετώντας σας αναγνώστες. Διότι η διακονία που σας έχει εμπιστευθεί η Εκκλησία και ο Επίσκοπός σας είναι σπουδαία και σημαντική, όπως είπα. Μπορείτε να χαίρεστε αυτή την τιμή, όχι βέβαια για να υπερηφανεύεστε και να θεωρείτε τον εαυτό σας ανώτερο από τους συνομιλήκους σας, αλλά για να αισθάνεσθε ευγνωμοσύνη προς τον Θεό και να αγωνίζεσθε να ανταποκριθείτε στην τιμή και στη διακονία σας και να αυξήσετε τη χάρη που έχετε λάβει.
Και καθώς η Εκκλησία μας εορτάζει από σήμερα τον άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο, αυτόν ο οποίος είναι «ο μείζων εν γεννητοίς γυναικών», ο μεγαλύτερος και ανώτερος δηλαδή από όλους τους ανθρώπους, όπως είπε ο Χριστός, είναι αυτός που αξιώθηκε να διακονήσει τον ίδιο τον Χριστό και το έργο της θείας οικονομίας για τη σωτηρία των ανθρώπων, αυτός που αξιώθηκε να ετοιμάσει «την οδόν του Κυρίου», και ο ίδιος ο Χριστός να σκύψει ενώπιόν του και να βαπτισθεί, θα πρέπει να θυμάστε πόσο ταπεινός ήταν και με πόσο δισταγμό και συναίσθηση της διαφοράς του από τον Χριστό, υπήκουσε στην εντολή του Χριστού να τον βαπτίσει, παρότι ήξερε ότι έπρεπε να το κάνει και αυτή ήταν η αποστολή του.
Το παράδειγμα, λοιπόν, του Τιμίου Προδρόμου, ο οποίος αν και πέρασε όλη του τη ζωή τόσο ασκητικά, δίσταζε ενώπιον του Χριστού, ας γίνει παράδειγμα και για σας και για όλους μας. Όχι βέβαια για να πάτε και εσείς στην έρημο, αλλά για να προσπαθείτε να διατηρείτε τον εαυτό σας καθαρό από τον κόσμο και την αμαρτία και να διακονείτε με ευλάβεια, προσοχή και με φόβο Θεού, ώστε να έχετε τη χάρη και την ευλογία του τιμίου Προδρόμου αλλά και όλων των Αγίων στους ναούς των οποίων διακονείτε.