Ι.Μ. ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ: Με λαμπρότητα εορτάσθηκε στο κέντρο της Ρούμελης η διπλή μεγάλη Εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και της Εθνικής μας Παλιγγενεσίας.
Στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό της Λαμίας, τελέσθηκε Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο, το οποίο μεταδόθηκε απευθείας από τηλεοράσεως, ραδιοφώνου και διαδικτύου.
Στον Όρθρο χοροστάτησε ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Κερνίτσης κ. Χρύσανθος, ο οποίος προηξήρχε ακολούθως στο Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο, συνιερουργούντων, του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Ρωγών κ. Φιλοθέου και του οικείου Ποιμενάρχου, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών.
Τον Θείο Λόγο εκήρυξε διδακτικά και εμπνευσμένα ο κ. Χρύσανθος, ο οποίος μεταξύ των άλλων ετόνισε:
«Τη 25η Μαρτίου εορτάζει το Έθνος μας, καυχάται πνευματικά και ιστορικά καθότι ο εορτασμός του Ευαγγελισμού εμπεριέχει δύο διαστάσεις, τη θρησκευτική και την εθνική διάσταση. «Η το χαίρε δι’ αγγέλου δεξαμένη, και τεκούσα τον Κτίστην τον ίδιον». Με το θαυμάσιο αυτό Χαίρε ο Αρχάγγελος Γαβριήλ ευαγγελίζεται προς την Υπεραγία Θεοτόκο το σωτήριο και χαρμόσυνο άγγελμα του ουρανού, ο οποίος με άπειρη αγάπη απλώνει το χέρι του προς τη γη κινητοποιώντας την ανθρωπότητα με την προοπτική της ελπίδας και της λυτρωτικής χαράς.
Πρόκειται για τη Σάρκωση του Υιού και Λόγου του Θεού, η οποία θα φιλοξενηθεί στα σπλάχνα και η οποία θα αποτελέσει την έναρξη του σχεδίου της Θείας Οικονομίας, της στοργικής δηλαδή προσφοράς, της πλουσιοπάροχης δωρεάς αγάπης του Δημιουργού προς το υπέρτατο πλάσμα του, προς την κορωνίδα της δημιουργίας τον άνθρωπο. Ο άνθρωπος ως υποχείριο της αμαρτίας έχασε την ελεύθερη σχέση με τον Δημιουργό του και κατέστη δούλος και υπόδουλος της αμαρτίας.
«Πας ο ποιων την αμαρτίαν δούλος εστί της αμαρτίας». Χάνοντας την ελευθερία και ως εκ τούτου την ουσιαστική επαφή του με τον Δημιουργό του, ο Κύριος μας, ο Σωτήρας και Λυτρωτής μας, ο Ιησούς Χριστός με τη Σάρκωση Του από την Υπεραγία Θεοτόκο ήρθε να ελευθερώσει το ανθρώπινο γένος, ήρθε να ελευθερώσει τον άνθρωπο από τη δουλεία της αμαρτίας, να επαναφέρει την ανθρώπινη φύση στην προπτωτική της κατάσταση και παράλληλα να την οδηγήσει ξανά στην πορεία της προς το «καθ’ ομοίωσιν». Αυτός είναι ο σκοπός της ζωής μας και της υπάρξεώς μας. Να αξιοποιήσουμε τα στοιχεία του «κατ’ εικόνα» και να φθάσουμε εις το «καθ’ ομοίωσιν» ήτοι στον αγιασμό, στη θέωση, στη σωτηρία. Έτσι λοιπόν η Παναγία μας, η οποία γίνεται το δοχείον της χάριτος και επί την ταπείνωσαν της οποίας επέβλεψε ο Κύριος, αποτελεί το αιώνιο πρόσωπο που μακαρίζουν όλες οι γενεές.
Συνεχίζοντας το κήρυγμά του ο κ. Χρύσανθος ανέφερε:
«Διπλή η εορτή σήμερα. Είναι η εορτή της πίστης και της λευτεριάς θα μας πει εύστοχα ο Γεώργιος Βερίτης. Είναι το «Χαίρε» του Ευαγγελισμού της Παναγίας της Παρθένου και το «Χαίρε ω! Χαίρε Ελευθεριά» της 25ης Μαρτίου του 1821. Δεν είναι τυχαία η επιλογή της. Η επιλογή της 25ης Μαρτίου ως εναρκτήριας ημέρας της Επαναστάσεως του ’21, η επιλογή της ημέρας του Ευαγγελισμού δηλώνει την ευαισθησία του Γένους μας για την ελευθερία του σε στενή και άρρηκτη συνάρτηση με το πρόσωπο Εκείνης, δηλαδή της Υπεραγίας Θεοτόκου που πάντοτε γλυκαίνει, ομορφαίνει, ευαρεστεί και χαροποιεί το κάθε λεπτό της επί γης βιοτής μας. Στο πλαίσιο αυτό το «Χαίρε» του αγγέλου προς την Πανάχραντο Δέσποινα, προς τη Βασίλισσα του ουρανού και της γης, προς την Κυρία Θεοτόκο, άστραψε ως φως στα σωθικά του έθνους μας και έγινε φλάμπουρο, έγινε τραγούδι, πολεμικός παιάνας και ύμνος για την ελευθερία.
Θαρρετό και αρματωμένο το Έθνος μας φτερούγισε την ημέρα του Ευαγγελισμού ζητώντας από την Παναγία μας τον δικό του ευαγγελισμό και τη μητρική Της βοήθεια, προκειμένου να αποτιναχθεί ο βάρβαρος κατακτητής. Στην ηρωική γη της Αχαίας και στην Ιερά Μονή της Αγίας Λαύρας Καλαβρύτων ο Παλαιών Πατρών Γερμανός, ο Επίσκοπος Κερνίτσης και Καλαβρύτων Προκόπιος, κληρικοί προεστοί και λοιποί αγωνιστές λαμβάνουν την ευλογία του Χριστού και της Εκκλησίας και είναι καθόλα έτοιμοι να θυσιάσουν και τη ζωή τους ακόμα για την ελευθερία της Πατρίδος. Ηρωική και ελπιδοφόρα φράση.
«Ελευθερία η θάνατος» αντηχεί απ’ άκρον εις άκρον της Πατρίδος μας και ενώνει νοερά τους αγωνιστές μας, οι οποίοι θα πολεμήσουν, για να διαφυλάξουν τα ιερά και τα όσια της φυλής μας. Αυτά και εμείς να τα διαφυλάξουμε ως «κόρη οφθαλμού». Τα Όσια, τα Ιερά της φυλής μας, του Γένους μας, της Πατρίδος μας καθότι μεν η Επανάσταση ξεκίνησε λίγες μέρες νωρίτερα, οι επαναστάτες του ‘21 και όλο το Έθνος επέλεξαν να θέσουν και να διακηρύξουν ως εναρκτήρια ημέρα της επαναστάσεως την ημέρα του Ευαγγελισμού, θέτοντας έτσι την επανάσταση υπό την σκέπη και την προστασία της Θεοτόκου, συνεπώς αυτή η ενσυνείδητη πανεθνική επιλογή υπήρξε αυτοπροαίρετη και βιωματική και όχι τυχαίο η ευκαιριακό γεγονός.
Η πρώτη σημαία της εξεγέρσεως μας ήταν το «Χαίρε» του αγγέλου και του ουρανού προς το ανθρώπινο Γένος. Προς αυτό το «Χαίρε» έγειρε και έδωσε την ψυχή του το Έθνος μας. Γιατί πολέμησαν όλοι αυτοί που έδωσαν το αίμα τους, τη ζωή τους, Αρχιερείς, εκατό Αρχιερείς, έξι χιλιάδες ιερείς, ιερομόναχοι και ο λαός ο πιστός, ο ευλογημένος. Τι είπαν οι οπλαρχηγοί; Θα πολεμήσουμε πρώτα για του Χριστού τη πίστη την αγία και της Πατρίδος την ελευθερία.
Σ αυτήν την εθνική παλιγγενεσία αγωνιστήκαμε υπό την σκέπη της Παναγίας μας για την εθνική μας αναγέννηση, για την ελευθερία μας, για το ξαναζωντάνεμά μας για μια νέα αρχή με όνειρα και προσδοκίες, για μια νέα εκκίνηση με όραμα, ελπίδα και στόχους. Από ξηρά και θάλασσα, από όλες τις γωνιές της σκλαβωμένης Ελλάδος ο πόθος και το πάθος για ελευθερία μας έγινε αύρα, έγινε αέρας, έγινε θύελλα που παρέσυρε στην καταστροφή το τύραννο.
Το ράσο και η φουστανέλα αποτέλεσαν και αποτελούν τα αιώνια σύμβολα της ελευθερίας, της αγωνιστικότητας του Έθνους μας υπό την σκιά αυτών και σε έναν αγώνα άνισο ο βάρβαρος κατακτητής κατατροπώθηκε καθότι ο πνευματικός μας εξοπλισμός υπερείχε του υλικού εξοπλισμού του.
Άνισος ο Αγών, μα η νίκη βεβαία καθότι το άγρυπνο μάτι της Υπεραγίας Θεοτόκου ενδυνάμωνε τους αγωνιστές μας. Ευεργέτιδα του Έθνους μας, η Υπεραγία Θεοτόκος, η Υπέρμαχος Στρατηγός του Γένους μας γι’ αυτό όταν ψάλλουμε το «Υπερμάχω» συγκινούμεθα και ευχαριστούμε την Παναγία μας για την προστασία της. Άρρηκτα συνδεδεμένος ο ελληνισμός με το πρόσωπο της».
Κλείνοντας το κήρυγμά του ο κ. Χρύσανθος υπογράμμισε:
«25η Μαρτίου σήμερα. Γονατίζουμε μπροστά στους ήρωες μας, μπροστά στους Αγίους της ορθοδοξίας μας, γονατίζουμε και ασπαζόμαστε τα αιματοβαμμένα χώματα της Πατρίδος μας, νοερά προσευχόμαστε για όλους αυτούς που έδωσαν το αίμα τους και τη ζωή τους για τη λευτεριά της Πατρίδος και του Γένους μας.
Ας κρατήσουμε αυτές τις δύο αγάπες μέσα στην καρδιά μας και όχι απλώς να τις κρατήσουμε αλλά να τις προσφέρουμε στα παιδιά μας που είναι το σήμερα, είναι το αύριο της φιλτάτης ημών Πατρίδος, της Ελλάδος. Να την προσφέρουμε αυτή την αγάπη στα παιδιά μας που είναι το μέλλον της ορθοδοξίας μας. Χρόνια πολλά, ευλογημένα και αγιασμένα.
«Χαίρε ω χαίρε ελευθεριά»!
Ακολούθησε η επίσημη Δοξολογία της 25ης Μαρτίου προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών, συγχοροστατούντων των ως άνω προσκεκλημένων Αγίων Αρχιερέων παρουσία σύσσωμης της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας.
Τον Πανηγυρικό της ημέρας εξεφώνησε ο Διευθυντής του 23ου Δημοτικού Σχολείου Λαμίας, κ. Αθανάσιος Ζαλαβράς.
Ακολούθησε πάνδημη Ιερά Λιτανεία της Ιεράς Εικόνος του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και της Ιεράς Εικόνος των Φθιωτών Αγίων, προπορευομένης της Δημοτικής Φιλαρμονικής του Δήμου Λαμιέων, στρατιωτικού αγήματος, του Ιερού Κλήρου, των Αρχόντων και του πιστού λαού.
Η Ιερά Λιτανεία κατευθύνθηκε στο μνημείο του Αθανασίου Διάκου, στον τόπο μαρτυρίου του, στην Καλύβα Μπακογιάννη στο κέντρο της πόλεως και στον Ανδριάντα του στην ομώνυμη Πλατεία.
Τέλος, ακολούθησε η μαθητική και στρατιωτική παρέλαση.
Φωτογραφίες: Δημήτριος Ανάγνου
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ