Ι.Μ. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ: «Ο χρόνος μαζί με τον χώρο είναι η ευλογία του Θεού, μέσα στον οποίο ο άνθρωπος μπορεί να αποκτήσει την κατά Χάρη θέωσή του, που συνιστά την αιωνιότητα», αναφέρει μετάξυ άλλων στην Εγκύκλιο του για το νέο εκκλησιαστικό έτος ο Σεβ. Μητροπολίτης Καστορίας Καλλίνικος
Αναλυτικά η Εγκύκλιος του Μητροπολίτη Καστορίας:
«Καθώς εισερχόμαστε στο νέο εκκλησιαστικό έτος, που αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου, ερχόμαστε αντιμέτωποι την έννοια του χρόνου. Γενικά, κάθε αρχή και κάθε επέτειος μας φέρνει ενώπιον της έννοιας του χρόνου.
Ο χρόνος βιώνεται διαφορετικά από κάθε άνθρωπο. Άλλοι άνθρωποι πιέζονται ασφυκτικά από αυτόν και βασανίζονται από το άγχος, αφού αισθάνονται ότι δεν τους φτάνουν οι ώρες της ημέρας. Άλλοι άνθρωποι αισθάνονται τον χρόνο ως ένα βαρύτατο φορτίο, το οποίο δεν μπορούν να σηκώσουν και πλήττουν.
Άλλοι χρησιμοποιούν τον χρόνο τους αποκτώντας γνώσεις· άλλοι τον ανταλλάσσουν με λίγα χρόνια δόξας, ή με κάποια χρόνια ηδονής, ή με λιγότερα ή περισσότερα χρήματα, ιδίως όσοι ακολουθούν την αρχή του κοσμικού τρόπου ζωής, ότι «ο χρόνος είναι χρήμα».
Όμως ο χρόνος μας δεν εξαγοράζεται με φθαρτά αγαθά και εφήμερες καταστάσεις.
Ο Απόστολος Παύλος μας προτρέπει να ζούμε «εξαγοραζόμενοι τον καιρόν» (Εφ. ε´), δηλαδή να εξαγοράζουμε τον χρόνο μας. Οι Χριστιανοί, όμως, δεν εξαγοράζουμε τον χρόνο με την φθορά, αλλά με την αιωνιότητα.
Πως γίνεται αυτό; Πως, δηλαδή, δίνουμε τον χρόνο μας και λαμβάνουμε αιωνιότητα;
Ο Μέγας Βασίλειος ορίζει τον χρόνο, ως «το συμπαρεκτεινόμενον τη συστάσει του κόσμου διάστημα». Ο χρόνος είναι δημιούργημα του Θεού, όπως δημιούργημα του Θεού είναι και ο χώρος, το σύμπαν.
Ο χρόνος μαζί με τον χώρο είναι η ευλογία του Θεού, μέσα στον οποίο ο άνθρωπος μπορεί να αποκτήσει την κατά Χάρη θέωσή του, που συνιστά την αιωνιότητα. Γιατί η αιωνιότητα δεν είναι η πέραν του χρόνου ζωή, αλλά η βίωση της ζωής του Θεού μέσα στον χρόνο. Αιωνιότητα δεν είναι η ζωή πέραν του τάφου, αλλά είναι η κοινωνία του ανθρώπου με τον Θεό μέσα στον χρόνο.
Στην ορθόδοξη θεολογία γίνεται λόγος και για τον λειτουργικό χρόνο. Λειτουργικό χρόνο χαρακτηρίζουμε τον χρόνο που μεταμορφώθηκε από την θεία Χάρη. Στον λειτουργικό χρόνο παύει να υφίσταται το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, αλλά βιώνουμε όλα τα λυτρωτικά γεγονότα της ζωής του Χριστού, και τα παρελθόντα και τα μέλλοντα, ως παρόντα. Έτσι ενοποιούνται οι διαστάσεις του χρόνου.
Όπως όλα τα υλικά αγαθά και τα χαρίσματά μας τα προσφέρουμε στον Θεό για να τα ευλογήσει και να τα αγιάσει, το ίδιο γίνεται και με τον χρόνο.
Ο χρόνος της ζωής μας εξαγιάζεται, μεταμορφώνεται, ευλογείται και γίνεται λειτουργικός χρόνος:
Πρώτον, με την συμμετοχή μας στο εκκλησιαστικό έτος, στις Εορτές της θείας Οικονομίας, δηλαδή στα γεγονότα της ζωής του Χριστού: από τον Ευαγγελισμό και τα Χριστούγεννα μέχρι την Ανάληψη του Χριστού και την Πεντηκοστή, μαζί με τις Θεομητορικές Εορτές και τις Εορτές των Αγίων.
Δεύτερον, με τις καθημερινές ακολουθίες, κατά τις οποίες κάθε ώρα και στιγμή γίνεται ώρα δοξολογίας προς τον Θεό.
Τρίτον, με την προσευχή που γίνεται μέσα στην καρδιά του ανθρώπου, εκεί που, σύμφωνα με την διδασκαλία των Πατέρων, ενώνεται το κτιστό με το άκτιστο, το φθαρτό με το άφθαρτο, το χρονικό με το αιώνιο. Όταν ο άνθρωπος προσεύχεται με καθαρότητα σώματος, καρδιάς και νού και με μετάνοια, τον εισακούει ο Θεός και του αποστέλλει την αιώνια Χάρη Του.
Και κυρίως, ο χρόνος μας ευλογείται με το μέγα Μυστήριο της θείας Ευχαριστίας και με την κατ᾽ άνθρωπον άξια συμμετοχή μας σε αυτό.
Με τον λειτουργικό χρόνο ο άνθρωπος εισέρχεται και εγγίζει από την ζωή αυτή την αιωνιότητα, που είναι η γνώση και η Χάρη του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Και έτσι βιώνει τον ευλογημένο και δημιουργικό χρόνο και όχι τον τυραννικό ή τον άχρηστο χρόνο.
Αγαπητοί μου αδελφοί,
Κατά την νέα εκκλησιαστική χρονιά, που άρχισε την 1η Σεπτεμβρίου, ας ευλογηθεί από τον λειτουργικό χρόνο και ας εμπνέεται από την ατμόσφαιρα της προσευχής και της μυστηριακής ζωής όλη η ζωή μας: Οι σπουδές, τα μαθήματα, το επάγγελμα, η οικογενειακή ζωή, η ψυχαγωγία, η ελεύθερη ώρα, η καθημερινότητά μας.
Γιατί ο χρόνος της ζωής μας είναι η ίδια η ζωή μας, η οποία εξαγοράζεται μόνον με την αιωνιότητα.
Εύχομαι μέσα από τα βάθη της καρδιάς μου, να ζήσουμε μια ευλογημένη νέα εκκλησιαστική χρονιά, ακολουθώντας τον Κύριο Ιησού Χριστό, την Κυρία Θεοτόκο και τους Αγίους μας μέσα στον εκκλησιαστικό λειτουργικό χρόνο της Εκκλησίας μας».
Με θερμές ευχές
Ο Μητροπολίτης
† Ο Καστορίας Καλλίνικος