Του Μητροπολίτου Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ
ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ ΔΑΝΙΗΛ: Ο Θεός πάντα καλεί κοντά Του με την πλούσια χάρη Του τον άνθρωπο που έχει την θέληση και την διάθεση να αγωνιστεί για την πίστη του και την σωτηρία του.
Μελετώντας την αγία Γραφή, ανακαλύπτουμε και προς μελέτη πολλά παραδείγματα και περιστατικά της κλήσεως, δηλαδή του καλέσματος του Κυρίου μας Ιησού Χριστού προς τους ανθρώπους της εποχής Του και κατ’ επέκταση στους πιστούς όλων των εποχών, όπως και σε εμάς σήμερα.
Α΄. Η κλήση του Θεού απευθύνεται:
1. Διά του Ιησού Χριστού
α΄. Ο Ιησούς Χριστός καλεί κοντά Του τους πρώτους μαθητές Ανδρέα, Πέτρο, Φίλιππο, Ναθαναήλ για να γίνουν μάρτυρες του σωτηριώδους έργου Του και κήρυκες του λόγου Του μετά την ανάστασή Του (βλ. Ιωάννου α΄ 35-51).
β΄. Επίσης, καλεί τους διψασμένους για την αλήθεια, την αληθινή ζωή, την δικαιοσύνη, την ειρήνη, τις δωρεές του Αγίου Πνεύματος, την άφεση των αμαρτιών, την αποκατάσταση στον πνευματικό κόσμο, την απολύτρωση: «Όποιος διψάει, να ’ρθεί σ’ εμένα και να πιεί. Μέσα από κείνον που πιστεύει σ’ εμένα, καθώς λέει η Γραφή, ποτάμια ζωντανό νερό θα τρέξουν» (βλ. Ιωάννου ζ΄ 37-39).
γ΄. Κάλεσε τον απόστολο Ματθαίο για να αλλάξει ζωή και επάγγελμα: «Ακολούθησε με». Κι εκείνος σηκώθηκε και τον ακολούθησε (βλ. Μάρκου β΄ 13-17).
δ΄. Καλεί τους κουρασμένους από τις μέριμνες και τις θλίψεις και τις ταλαιπωρίες της ζωής και φορτωμένους από ενοχές, απογοητεύσεις και μέριμνες: «Ελάτε σ’ εμένα όλοι όσοι κοπιάζετε και είστε φορτωμένοι, κι εγώ θα σας ξεκουράσω. Σηκώστε πάνω σας το ζυγό μου και διδαχτείτε από το δικό μου παράδειγμα, γιατί είμαι πράος και ταπεινός στην καρδιά, και οι ψυχές σας θα βρουν ξεκούραση. Γιατί ο ζυγός μου είναι απαλός, και το φορτίο μου ελαφρύ» (Ματθαίου ια΄ 28-30).
ε΄. Απευθύνθηκε και κάλεσε στον πλούσιο νέο που ζητούσε την τελειότητα, αλλά απαιτούσε να κάνει θυσίες: «Αν θέλεις να γίνεις τέλειος, πήγαινε πούλησε τα υπάρχοντά σου και δώσε τα χρήματα στους φτωχούς, και θα έχεις θησαυρό κοντά στο Θεό, κι έλα να με ακολουθήσεις». Μόλις άκουσε την απάντηση ο νεαρός, έφυγε λυπημένος, γιατί είχε μεγάλη περιούσια» (βλ. Ματθαίου ιθ΄ 16-22).
στ΄. Κάλεσε τον Ζακχαίο που με την συμπεριφορά του ξεπέρασε κοινωνικά στερεότυπα και εσωτερικές αναστολές. Ο Ζακχαίος είπε στον Κύριο: «Κύριε, υπόσχομαι να δώσω τα μισά από τα υπάρχοντά μου στους φτωχούς και ν’ ανταποδώσω στο τετραπλάσιο όσα πήρα με απάτη». Ο Ιησούς, απευθυνόμενος σ’ αυτόν, είπε: «Σήμερα αυτή η οικογένεια σώθηκε, γιατί κι αυτός ο τελώνης είναι απόγονός του Αβραάμ. Ο Υιός του Ανθρώπου ήρθε για να αναζητήσει και να σώσει αυτούς που έχουν χάσει το δρόμο τους» (βλ. Λουκά ιθ΄ 1-10).
ζ. Κάλεσε τον Σαύλο της Ταρσού για να του αναθέσει να κηρύξει στα έθνη, ως απόστολος Παύλος πλέον: Σήκω όμως και μπες στην πόλη, εκεί θα σου πούνε τι πρέπει να κάνεις» (Πράξεων θ΄ 4-6).
η΄. Κάλεσε στο μεγάλο δείπνο της Βασιλείας Του όλους τους ανθρώπους. «Τότε ο Ιησούς του είπε: “Κάποιος άνθρωπος ετοίμασε ένα μεγάλο δείπνο και κάλεσε πολλούς.… Τότε άρχισαν ο ένας μετά τον άλλο να βρίσκουν δικαιολογίες… Ο οικοδεσπότης οργισμένος είπε στο δούλο του: πήγαινε γρήγορα στις πλατείες και στους δρόμους της πόλης και φέρε μέσα τους φτωχούς, τους ανάπηρους, τους κουτσούς και τους τυφλούς”….γιατί σας βεβαιώνω πως κανένας από κείνους που κάλεσα βρήκαν δικαιολογίες δε θα γευτεί το δείπνο μου» (Λουκά ιδ΄ 15-24).
θ΄. Απεύθηνε κάλεσμα σ’ όλους τους πιστούς να δεχθούν την σωτηρία πιστεύοντες στον Κύριό μας Ιησού Χριστό: «Σ’ αυτούς ανήκετε κι εσείς, αφού σας κάλεσε ο Ιησούς Χριστός» (Προς Ρωμαίους α΄ 6) .
2. Η κλήση Του διά του αγίου Πνεύματος
Όπως έστειλε τον απόστολο Φίλιππο στον Αιθίοπα αξιωματούχο που η καρδιά του είχε ετοιμασθεί να δεχθεί την πίστη στον Κύριο Ιησού Χριστό: «Ένας άγγελος Κυρίου είπε στο Φίλιππο: «Σήκω και πήγαινε κατά το νότο, στο δρόμο που κατεβαίνει από την Ιερουσαλήμ στη Γάζα». …Τότε ο Φίλιππος, παίρνοντας ευκαιρία …., άρχισε να του κηρύττει το χαρμόσυνο μήνυμα για τον Ιησού» (Πράξεων η΄ 26-39).
3. Κλήση διά των έργων Του
Με τα δημιουργήματά Του ο Θεός μας καλεί να Τον γνωρίσουμε: «Παρ᾿ ό,τι είναι αόρατες καί η αιώνια δύναμη του Θεού καί η θεϊκή του ιδιότητα, μπορούσαν να τις δουν μέσα στη δημιουργία, από τότε που έγινε ο κόσμος» (Προς Ρωμαίους α΄ 20).
4. Διά του Ευαγγελίου Του
Το κήρυγμά του Ευαγγελίου είναι κλήση στην σωτηρία διά της πίστεως στον Κύριό μας Ιησού Χριστό: «Σας κάλεσε στη σωτηρία με το δικό μας κήρυγμα, ώστε να μετάσχετε στη δόξα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού» (βλ. Προς Θεσσαλονικείς Β΄ β΄ 13-14).
Β΄. Το περιεχόμενο της κλήσεως.
Ο Θεός μας καλεί κοντά Του να γευθούμε και εμείς την χάρη Του και την αιώνια Βασιλεία Του, που αποτελεί και το ουσιαστικό περιεχόμενο της πίστεώς μας. Πιο ειδικά:
- Για την κοινωνία μετά του Κυρίου Ιησού Χριστού εφόσον : «Ο Θεός, που σας κάλεσε να ζείτε σε κοινωνία με τον Υιό του, τον Ιησού Χριστό, τον Κύριό μας, κρατάει τις υποσχέσεις του» (Α’ Προς Κορινθίους α΄ 9).
- Για αγιασμό, εφόσον «Ο Θεός μας κάλεσε για να γίνουμε όχι ηθικά ασύδοτοι, αλλά άγιοι» (Α΄ Προς Θεσσαλονικείς δ΄ 7).
- Για ελευθερία, όμως με όρια και προϋποθέσεις διότι: «Ο Θεός, λοιπόν, αδελφοί μου, σας κάλεσε για να ζήσετε ελεύθεροι. Μόνο να μη γίνει η ελευθερία αφορμή για αμαρτωλή διαγωγή, αλλά με αγάπη να υπηρετείτε ο ένας τον άλλο» (Προς Γαλάτας ε΄ 13).
- Για ειρήνη, εφόσον «η ειρήνη του Θεού, στην οποία έχετε κληθεί όλοι σαν ένα σώμα, ας κατευθύνει τις καρδιές σας. Για όλα να ευγνωμονείτε το Θεό» (Προς Κολοσσαείς γ΄ 15).
- Για την αιώνια δόξα του Χριστού, διότι «Μας κάλεσε στη σωτηρία με το δικό μας κήρυγμα, ώστε να μετάσχετε στη δόξα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού» (Β΄ Προς Θεσσαλονικείς β΄ 14).
- Για την αιώνια ζωή, διότι μας παράγγειλε «Να αγωνίζεσαι τον ωραίο αγώνα της πίστεως. Κατάκτησε έτσι την αιώνια ζωή, στην οποία και σε κάλεσε ο Θεός, για την οποία ομολόγησες την καλή ομολογία μπροστά σε πολλούς μάρτυρες» (Προς Τιμόθεον Α΄ στ΄ 12).
Γ΄. Συνέπεια στην κλήση
Ο Κύριός μας μάς δίδαξε να ζούμε με τρόπο αντάξιο Εκείνου που μας κάλεσε: «Σας παρακαλώ, …να ζείτε με τρόπο αντάξιο εκείνου που σας κάλεσε στη νέα ζωή. Να ζείτε με ταπείνωση, πραότητα και υπομονή, να ανέχεστε με αγάπη ο ένας τον άλλο και να προσπαθείτε να διατηρείτε, με την ειρήνη που σας συνδέει μεταξύ σας, την ενότητα που δίνει το Πνεύμα του Θεού. Ένα σώμα αποτελείτε όλοι κι ένα πνεύμα σας ενώνει, όπως και μία είναι η ελπίδα σας για την οποία σας κάλεσε ο Θεός. Ένας Κύριος υπάρχει, μία πίστη, ένα βάπτισμα. Ένας Θεός και Πατέρας όλων, που κυριαρχεί σ’ όλους, ενεργεί μέσα απ’ όλους και κατοικεί σε όλους σας » (Προς Εφεσίους δ΄ 1-6).