Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ – Την Τρίτη 6 Φεβρουαρίου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό του Αγίου Φωτίου Βεργίνης.
Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων τίμησε με το μετάλλιο της Ιεράς μας Μητροπόλεώς τον κ. Αθανάσιο Τάτση, ο οποίος διακονεί είκοσι έτη αφιλοκερδώς το Αναλόγιο της ενορίας.
Στην ομιλία του ο Ποιμενάρχης μας ανέφερε μεταξύ άλλων: «Ως των αποστόλων ομότροπος και της οικουμένης διδάσκαλος τω δεσπότη των όλων ικέτευε, Φωτιε».
Πριν από λίγες ημέρες εορτάσαμε τους τρεις μεγίστους οικουμενικούς διδασκάλους, τους τρεις Ιεραρχες, τον Μέγα Βασίλειο, τον άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο και τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο. Και σήμερα εορτάζουμε και πανηγυρίζουμε τη μνήμη ενός άλλου οικουμενικού διδασκάλου, του αγίου Φωτίου, τον οποίο τιμά ιδιαιτέρως η ενορία σας που τον έχει προστάτη, ο οποίος υπήρξε διάδοχος στον πατριαρχικό θρόνο της Κωνσταντινουπόλεως του αγίου Γρηγορίου και του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου.
Γιατί όμως ονομάζει ο ιερός υμνογράφος τον άγιο Φώτιο οικουμενικο διδάσκαλο αλλά και ομότροπο των αποστολων;
Οικουμενικός διδάσκαλος ονομάζεται ο άγιος και μέγας Φώτιος γιατί διακρίθηκε και αυτός, όπως και οι τρεις Ιεράρχες, για τη σοφία και τη γνώση του τόσο την κοσμικη όσο και τη θεία. Υπήρξε σοφός και πανεπιστήμων, όπως αποδεικνύεται από τα συγγράμματα του, με τα οποία μετέδωσε τη γνώση στους συγχρονους του αλλά την μεταδίδει και σε όλους όσους τα μελετούν μέχρι σήμερα. Την μετέδωσε όχι μόνο μέσα στα όρια του Βυζαντίου αλλά και πέρα από αυτά, σε Ανατολή και Δύση.
Όμως ο τιμώμενος άγιος, ο Μεγας Φώτιος, δεν δίδαξε μόνο την κοσμική γνώση αλλά και την θεία, με την αποστολή των Θεσσαλονικέων αδελφων, των αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου, στους σλαβικούς λαούς για να τους διδάξουν το Ευαγγέλιο και να τους φωτίσουν με το φως του Χριστού.
Γι᾽ αυτό και ο ιερός υμνογράφος χαρακτηρίζει τον τιμώμενο άγιο και ομότροπο των αποστόλων, τους οποίους μιμήθηκε, όπως και τους τρεις Ιεράρχες, όχι μόνο στον ζήλο, αλλά και στο θάρρος και στην παρρησία για την υπεράσπιση της ορθής πίστεως και των δικαίων της Εκκλησίας.
Και αν στην εποχή τους οι τρεις Ιεράρχες υπερασπίσθηκαν την ορθοτητα της πίστεως, την οποία προσέβαλαν και πολεμούσαν οι διάφοροι αιρετικοί και κυρίως οι πνευματομάχοι· και αν ακόμη οι τρεις Ιεράρχες αγωνιζόταν για να διασφαλίσουν τα δίκαια της Εκκλησίας έναντι της κρατικής εξουσίας, ο άγιος Φώτιος υπερασπίσθηκε το ορθόδοξο δόγμα για την εκπόρευση του Αγίου Πνεύματος, το οποίο είχε αλλοιώσει η Εκκλησία της Ρώμης, και ακόμη υπερασπίσθηκε τα δικαιώματα της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως έναντι της Ρώμης, η οποία επενέβη στα εσωτερικά της, επιδιώκοντας να επιβάλλει τη δική της βούληση. Χάρη όμως στη σθεναρή αντίσταση του αγίου Φωτίου κατόρθωσε η Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως να μην παρασυρθεί αναγκαστικα στην καινοτομία της πιστεως, την οποία είχε εισαγάγει η Εκκλησία της Ρώμης, και να ορθοτομεί μέχρι σήμερα «τον λόγον της αληθείας» της πίστεως.
Δίκαια, λοιπόν, η Εκκλησία μας ανέγραψε τον άγιο Φώτιο στο Αγιολόγιό της και η ιστορία τον ονόμασε μέγα, παρά τις αντίθετες προσπάθειες ορισμένων, που πάντοτε υπάρχουν, οι οποίοι ενοχλημενοι από την παρρησία του και από τους αγώνες του υπέρ της πίστεως και της Ορθοδόξου Εκκλησίας, τον συκοφάντησαν, τον κατηγόρησαν και δεν θέλησαν να αναγνωρίσουν την προσφορά του και στην Εκκλησία και στον εκχριστιανισμό των σλαβικών λαών αλλά και στα γράμματα και την παιδεία.
Για εμάς όμως που τον τιμούμε ως άγιο και μέγα διδάσκαλο της αληθείας, ο άγιος Φώτιος αποτελεί προτυπο ορθοδόξου πίστεως, το οποίο έχουμε χρέος να ακολουθούμε, αφενός αγωνιζόμενοι να ζούμε σύμφωνα με αυτή την πίστη, την οποία με πολλούς αγώνες διεφύλαξαν και μας παρέδωσαν οι πατέρες μας, γιατί είναι η μόνη η οποία μπορεί να μας σώσει, και αφετέρου να την υπερασπιζόμεθα όποτε πληττεται ή και αλλοιώνεται.
Και αυτό συμβαίνει εμμέσως και στις ημέρες μας, καθώς επιχειρείται η αλλοίωση της εννοίας και του ιερού θεσμού του γάμου, ο οποίος αποτελεί μυστήριο για την Εκκλησία μας, με τη σχεδιαζόμενη ψηφιση του νέου νόμου, ο οποίος θα καθιερώνει τον γάμο μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου και θα θεωρεί αυτή την παράνομη και αθέμιτη ένωση δύο ανθρώπων ως «οικογένεια», που μπορεί μάλιστα να αποκτήσει και παιδιά.
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο νόμος αυτός είναι αντίθετος προς τον νόμο και το θέλημα του Θεού, πλήττει την οικογένεια και θα έχει ανεπανόρθωτες συνέπειες για το μέλλον και της οικογενείας και της κοινωνίας και της πατρίδος μας.
Ας το γνωρίζουμε αυτό, ας ενημερώνουμε και όσους δεν το γνωρίζουν και ας προσευχόμεθα ο Θεός να μας προστατεύσει από αυτόν τον πειρασμό, δι᾽ ευχών του αγίου Φωτίου, πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, και του αγίου Βουκόλου, επισκόπου Σμύρνης, ο οποίος εορτάζει σήμερα. Ας έχουμε τις ευχές τους, ας έχουμε την προστασία τους και ας μας χαρίσουν τη σοφία τους, ώστε και εμείς να πράττουμε όπως πρέπει μέσα στην Εκκλησία μας.