Θεσσαλονίκη: Σε μια εκδήλωση με θέμα «Πόλεμος και Ειρήνη: οι θεολογικές και γεωπολιτικές συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία», ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Φιλόθεος, τότε Επίσκοπος Ωρεών, ανέλυσε…
κρίσιμες πτυχές του ζητήματος του Αυτοκεφάλου της Εκκλησίας της Ουκρανίας. Κατά την ομιλία του, αναφέρθηκε στην ιστορική πορεία και τις προκλήσεις που αντιμετώπισε το ζήτημα της αυτοκεφαλίας.
Συγκεκριμένα, ο Μητροπολίτης Φιλόθεος τόνισε ότι οι πρώτες κινήσεις για την απόκτηση αυτοκεφαλίας από την Ουκρανία έγιναν στις αρχές του 20ου αιώνα, ενώ το 1942 πραγματοποιήθηκαν κανονικές χειροτονίες από την Εκκλησία της Πολωνίας. Όταν το σοβιετικό καθεστώς εξόρισε τους Ουκρανούς επισκόπους στη Δύση, υπήρχε στις Η.Π.Α. η Ουκρανική Εκκλησία σε απευθείας κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπως ανέφερε, προσπάθησε να επιλύσει το χρόνιο πρόβλημα αυτό. «Δεν ξύπνησε μία μέρα ο Οικουμενικός Πατριάρχης και είπε ότι θα κάνει μια αυτοκέφαλη Εκκλησία για να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα της Δύσης», υπογράμμισε ο Μητροπολίτης, αναφερόμενος στις συζητήσεις που είχαν ξεκινήσει ήδη από το 1990 με την Εκκλησία της Μόσχας για το ζήτημα της αυτοκεφαλίας.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο ότι η αναφορά της Εκκλησίας της Ουκρανίας στο Πατριαρχείο Μόσχας ήταν αντικανονική. Επίσης, ανέφερε ότι η χειροτονία του Αρχιεπισκόπου Κιέβου το 1986 από το Πατριαρχείο Μόσχας προέβλεπε την μνημόνευση του Οικουμενικού Πατριάρχη. Αυτό σήμαινε ότι η Ουκρανική Εκκλησία είχε την αναφορά της στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, και όχι στη Μόσχα.
Δυστυχώς, από το 1990 έως το 2018 δεν βρέθηκε λύση, με την κατάσταση να επιδεινώνεται μετά την προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία το 2014. Ο Μητροπολίτης Φιλόθεος ανέφερε περιστατικά όπου ιερείς που μνημόνευσαν τον Πατριάρχη Μόσχας συνάντησαν αντιδράσεις από πιστούς που δεν επιθυμούσαν να ακούνε το όνομά του, καθώς τον θεωρούσαν εκπρόσωπο των εισβολέων.
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπως εξήγησε ο Μητροπολίτης, δεν αναγνώριζε τους σχισματικούς και αποκατέστησε τους μη κανονικούς επισκόπους, συγκαλώντας την Ενωτική Σύνοδο και επιλύοντας το ζήτημα της αυτοκεφαλίας της Εκκλησίας της Ουκρανίας.