Την Κυριακή 31 Μαΐου 2020, εορτή των Αγίων 318 Θεοφόρων Πατέρων της Α΄ Οικουμενική Συνόδου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε το θείο λόγο στον Ιερό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης και Αγίου Ελευθερίου Διαβατού.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Μητρόπολης Βεροίας, ο Σεβασμιώτατος στο κήρυγμα του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Και εξ υμών αυτών αναστήσονται άνδρες λαλούντες διεστραμμενα του αποσπάν τους μαθητάς οπίσω αυτών».
Προφητικός ο λόγος του πρωτοκορυφαίου αποστόλου Παύλου προς τους πρεσβυτέρους της Εφέσου. Θα υπάρξουν, τους λέγει, άνθρωποι και μέσα από εσάς τους ίδιους, μέσα από τους κόλπους της Εκκλησίας, μέσα από τις τάξεις των πρεσβυτέρων, που θα διαστρεφουν τον λόγο του Κυρίου προκειμένου να απομακρύνουν τους πιστούς από την Εκκλησία και να ακολουθήσουν εκείνους.
Και ο λόγος του αποστόλου επιβεβαιώνεται δυστυχώς πολλές φορές στην ιστορία της Εκκλησίας μας, επιβεβαιώνεται και στο πρόσωπο του πρεσβυτέρου της Εκκλησίας της Αλεξανδρείας, του αιρεσιάρχου Αρείου, ο οποίος τόλμησε να προσβάλλει με τη διδασκαλία του το πρόσωπο του ίδιου του ιδρυτού της Εκκλησίας μας, να προσβάλλει τη θεότητα του ίδιου του Χριστού, υποστηρίζοντας ότι δεν έχει την ίδια ουσία με τον Θεό-Πατέρα, αλλά είναι κτίσμα του και επομένως δεν είναι Θεός.
Με την αιρετική αυτή διδασκαλία ο Άρειος όχι μόνο κατόρθωσε να αποσπάσει κάποιους πιστούς από την Εκκλησία του Χριστού, αλλά να την διχάσει και να την διαιρέσει προκαλώντας μεγάλο σχισμα, για την αποκατάσταση του οποίου συνήλθε η Α´ Οικουμενική Σύνοδος το 325 μ.Χ., στη Νίκαια της Βιθυνίας, με τη συμμετοχή 318 θεοφόρων Πατέρων. Αυτοί κατεδίκασαν τις κακοδοξίες του Αρείου και συνέταξαν τα πρώτα άρθρα του Συμβόλου της Πίστεως, στα οποία αποδεχόμεθα και ομολογούμε ότι το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, ο Υιός και Λόγος του Θεού, ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, είναι «ομοούσιος τω Πατρι», και όχι ομοιούσιος, όπως υποστήριζε κακόβουλα ο αιρετικός Άρειος.
Αυτούς τους αγίους πατέρες της Α´ Οικουμενικής Συνόδου, ανάμεσα στους οποίους συγκαταριθμείται ο Μέγας Αθανάσιος, ο άγιος Σπυρίδων και άλλοι μεγάλοι πατέρες, τιμά σήμερα η Εκκλησία μας, διότι αυτοί απετέλεσαν «τα πάγχρυσα στόμα του Λόγου», έγιναν οι υπερασπιστές της θεότητος του Χριστού και επέτυχαν να ανακόψουν την επικράτηση της διδασκαλίας του Αρείου που θα απομάκρυνε την Εκκλησία από το κήρυγμα του Χριστού και των αγίων αποστόλων αλλά και τους πιστούς από τη σωτηρία. Διότι δεν μπορεί να υπάρξει σωτηρία χωρίς να πιστεύουμε ορθά στον Θεό, σύμφωνα με όσα μας δίδαξε ο Χριστός. Δεν μπορεί να υπάρξει σωτηρία, όταν πιστεύουμε εγωιστικά αυτό που εμείς νομίζουμε και όχι αυτό το οποίο διδάσκει διά των αγίων αποστόλων και των αγίων πατέρων η Αγία μας Εκκλησία.
Μαζί όμως με τους 318 αγίους και θεοφόρους πατέρες της Α´ Οικουμενικής Συνόδου, στους οποίους είναι αφιερωμένη η σημερινή Κυριακή μετά από το Πάσχα, τιμούμε εδώ στον ναό σας, μεθέορτα, και τους προστάτες της ενορίας σας, τους αγίους θεοστέπτους βασιλείς και ισαποστολους, Κωνσταντίνο και Ελένη.
Και αποτελεί αγαθή συγκυρία το γεγονός ότι ο άγιος Κωνσταντινος, ο μέγας αυτός αυτοκράτορας, συνδέεται στενά με τους αγίους και θεοφόρους πατέρες της Α´ Οικουμενικής Συνόδου, διότι είναι εκείνος, ο οποίος βλέποντας τη μεγάλη διάδοση των αιρετικών διδασκαλιών του Αρείου και διαβλεποντας τον κίνδυνο, ο οποίος ελλόχευε από αυτές για την Εκκλησία του Χριστού, συνεκάλεσε την Α´ Οικουμενική Σύνοδο, συνεκάλεσε τους επισκόπους όλης της Εκκλησίας και τους εκπροσώπους τους, για να διατυπώσουν με ακρίβεια την ορθόδοξη διδασκαλία και πίστη σχετικά με το δεύτερο προσωπο της Αγίας Τριάδος, τον Κυριο ημών Ιησού Χριστό, και να καταδικάσουν την πλάνη του Αρείου.
Έτσι η Εκκλησία μας οφείλει στον άγιο Κωνσταντίνο, εκτός από τη συμβολή του στην αναγνώρισή της ως ελευθέρας και την παύση των διωγμών εναντίον των χριστιανών, και τη σύγκληση της Α´ Οικουμενικής Συνόδου, με την οποία απηλλάγη από την αίρεση του Αρείου.
Υπάρχουν βέβαια κάποιοι οι οποίοι συκοφαντούν τον Μέγα Κωνσταντίνο και υποστηρίζουν ότι κακώς η Εκκλησία τον ανεγνωρισε ως άγιο, εφόσον βαπτίσθηκε στο τέλος της ζωής του. Ξεχνούν όμως όλοι αυτοί ότι για την Εκκλησία και για τον Θεό αυτό που έχει σημασία, αυτό που βαρύνει και μετρά είναι η πρόθεση και η διάθεση του ανθρώπου. Και μπορεί όντως ο άγιος και μέγας Κωνσταντίνος να έλαβε καθυστερημένα το βάπτισμα, όπως συνήθιζαν να κανουν και άλλοι κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, αλλά το ενδιαφερον, η μέριμνά του, η φροντίδα για την Εκκλησία του Χριστού και την ορθόδοξη πίστη ήταν πολύ μεγάλα, όπως αποδεικνύεται άλλωστε και από τα έργα του. Μάλιστα ήταν όχι μόνο μεγάλα αλλά ήταν πολύ μεγαλύτερα και ουσιαστικότερα από εκείνο το οποίο έδειξαν και δείχνουν πολλοί από τους ανά τους αιώνες βασιλείς και κρατούντες, οι οποίοι ήταν βαπτισμένοι χριστιανοί.
Γι᾽ αυτό και ο άγιος και μέγας Κωνσταντίνος θα πρέπει να αποτελεί πρότυπο και παράδειγμα προς μίμηση για όλους όσους έχουν εξουσία, για όλους όσους από τη θέση ευθύνης την οποία κατέχουν, διοικούν την πατρίδα μας, μία χώρα της οποίας η ιστορία και η εξέλιξη είναι απόλυτα ταυτισμένη με την Εκκλησία και την ορθόδοξη πίστη μας, αλλά και επηρεάζουν με τις αποφάσεις τους τη ζωή της Εκκλησίας μας.
Γιατί δεν είναι δυνατόν, ενώ η Εκκλησία ακολούθησε και ακολουθεί με συνέπεια και με κόστος, θα έλεγα, τα περιοριστικά μέτρα που καλώς όρισε η πολιτεία προς αποφυγή της διαδόσεως του κορωνοιού, να υφίσταται το τελευταίο διάστημα την αμφισβήτηση του ιερωτέρου μυστηρίου της, του μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας, που αποτελεί το κέντρο της Εκκλησίας και της πίστεώς μας. Δεν γίνεται καποιοι να αμφισβητούν και να συκοφαντούν το ιερό αυτό Μυστήριο και να υβρίζουν το Πνεύμα το Άγιο, το οποίο κατέρχεται και μετουσιώνει τον άρτο και τον οίνο σε Σώμα και Αίμα Χριστού, λεγοντας ότι μπορεί το Σώμα και το Αίμα του Χριστού να μεταδώσει στους πιστούς την ασθένεια, τον κορωνοιό.
Αυτό δεν είναι τίποτε άλλο παρά αίρεση, παρόμοια με αυτή του Αρείου, την οποία κατεδίκασαν οι θεοφόροι πατέρες της Α´ Οικουμενικής Συνόδου, τους οποίους τιμουμε σήμερα.
Δικό μας χρέος είναι να εμμένουμε στην πίστη της Εκκλησίας, στην ορθόδοξη πίστη, την οποία μας κληροδότησαν οι πατέρες μας, και να μην ακούμε όσα κάποιοι ισχυρίζονται, επιδιώκοντας να συκοφαντήσουν την Εκκλησία και την πίστη μας. Ας μην τους ακούμε και ας μην τους πιστεύουμε, όποια θέση και αν κατέχουν, αλλά ας μένουμε εδραίοι και αμετακινητοι σε όσα οι άγιοι και θεοφόροι πατέρες δι᾽ Αγίου Πνεύματος εδογμάτισαν, διότι αυτή η πίστη «την οικουμένην εφώτισε» και είναι η μόνη που σώζει τον άνθρωπο και μπορεί να σώσει και εμάς διά των πρεσβειών και των τιμωμένων αγίων πατέρων αλλά και των αγίων θεοστέπτων βασιλέων Κωνσταντίνου και Ελένης.
Δείτε φωτογραφίες της Μητρόπολης εδώ