Ι.Μ.Κερκύρας: Για μια ακόμη χρονιά η τοπική Εκκλησία της Κέρκυρας τίμησε τα πρόσωπα των εκπαιδευτικών, με την ευκαιρία της εορτής των Τριών Ιεραρχών, προστατών της παιδείας και των γραμμάτων.
Σε εκδήλωση που έγινε στο Πνευματικό Κέντρο της τοπικής Εκκλησίας, το απόγευμα της Κυριακής 26 Ιανουαρίου 2020, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκτάριος, αλλά και η Ένωση Χριστιανών Επιστημόνων, στην οποία πολλά μέλη είναι εκπαιδευτικοί, επεσήμαναν την ανάγκη να μην χάσουμε την σχέση Εκκλησίας και Εκπαίδευσης, να μην αφήσουμε την μνήμη των Τριών Ιεραρχών να ατονήσει, ενώ ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Δημήτριος Μεταλληνός τόνισε πως την εορτή στον νέο Ελληνισμός καθιέρωσε η Ιόνιος Ακαδημία το 1824 επί Λόρδου Δημητρίου Γκύλφορδ, ο οποίος υπήρξε ορθόδοξος χριστιανός!
Κύριος ομιλητής στην εκδήλωση, η οποία αποτέλεσε και την αρχή των φετινών μαθημάτων του Ελεύθερου Πανεπιστημίου που για δέκατη χρονιά οργανώνει η τοπική Εκκλησία, ήταν ο Πρωτοπρεσβύτερος Ευάγγελος Γκανάς, λόγιος, πτυχιούχος Ηλεκτρολόγος Μηχανολόγος του Μετσοβίου Πολυτεχνείου και θεολόγος, κληρικός της Ιεράς Αρχιεπισκοπής και συγγραφέας. Το θέμα της ομιλίας ήταν «Η χριστιανική μαρτυρία στην εποχή της υψηλής τεχνολογίας».
Ο π. Ευάγγελος Γκανάς τόνισε ότι καμία απαγόρευση δεν μπορεί να πτοήσει τον άνθρωπο να ικανοποιήσει την περιέργεια για γνώση. Εξέφρασε την αμφιθυμία πολλών για την πορεία της τεχνολογίας, με έμφαση το πρόβλημα του εθισμού. Από την εποχή του προνεωτερικού κόσμου στον οποίο τα πάντα συνδέονταν με την πρόνοια και την αγάπη του Θεού, την νεωτερικότητας στην οποία ο στόχος όλων ήταν « η ΠΡΟΟΔΟΣ», περάσαμε στην μετανεωτερική εποχή, στην οποία θριαμβεύει η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ. Αλγόριθμοι επεξεργάζονται το τι θέλουμε. Προφήτες της νέας εποχής οι εταιρείες υψηλής τεχνολογίας.
Οι προσδοκίες της τεχνολογικής εποχής είναι κυρίως πέντε: α. η επιμήκυνση του ανθρώπινου βίου (φιλοδοξία αθανασίας) β. ο εμπλουτισμός της ανθρώπινης φύσης με νέες δυνατότητες, η αέναη μεταμόρφωσή μας σε υβριδικούς ανθρώπους, ένα είδος cyborg, όπως στην ταινία «Ο Εξολοθρευτής» γ. η υπέρβαση της ανίας, με πύκνωση του χρόνου και βομβαρδισμό με πληροφορίες και ψυχαγωγία δ. η λήψη αποφάσεων με τη βοήθεια των ηλεκτρονικών υπολογιστών και η καλλιέργεια τεχνητής νοημοσύνης ε. η δυνατότητα απεριόριστης πρόσβασης σε τροφή, ρεύμα, νερό και διαδίκτυο
Οι προσδοκίες αυτές δεν έχουν μπορέσει να ικανοποιήσουν στην πραγματικότητα τις επιθυμίες του ανθρώπου. α. Κατά σπουδαίους ιατρούς, όπως ο καθηγητής του Χάρβαρντ Γκαουάντε, έχουμε απώλεια της αίσθησης της θνητότητας, ζούμε σαν να μην υπάρχει θάνατος και γι’ αυτό έχουμε ξεχάσει να κάνουμε παιδιά, αφού εμείς θα ζήσουμε για πάντα, ενώ όλα γίνονται επιβίωση με κάθε τρόπο β. η ζωή γίνεται συσσώρευση εμπειριών και αναμνήσεων, με απόπειρα να τα ζήσουμε όλα και να παραμείνουμε παιδιά, ένα είδος αιώνιου Peter Pan. Όμως μόνο η έλλειψη, μόνο το βίωμα του αδύνατου δίνει νόημα στην επιθυμία, διότι γνωρίζεις ότι πάντοτε θα υπάρχουν πράγματα που δεν θα μπορείς να χαρείς και επομένως πρέπει να επιλέξεις γ. αντί για την ανία έχουμε διασκορπισμό και άγχος. Έτσι η σκέψη νεκρώνεται δ. τα κοινωνικά δίκτυα έχουν γίνει καθρέφτης και ευρετήριο της κοινής γνώμης, αλλά τα φίλτρα της πληροφορίας ετεροκαθορίζονται, με αποτέλεσμα λιγότερη αλήθεια να κυκλοφορεί στο όνομα της αλήθειας και της ελευθερίας ε. η οικολογική κρίση και οι πλανητικές συγκρούσεις, όπως επίσης και η εκμετάλλευση των αδύναμων κρατών δείχνουν ότι το όραμα για ανάπτυξη όλων είναι ουτοπία χωρίς αγάπη, αλληλεγγύη, σεβασμό στο περιβάλλον. Όλα υποκύπτουν στο κέρδος και την εξουσία.
Ο μετα- άνθρωπος, κατά τον π. Ευάγγελο, είναι έκφραση τριών αιρετικών ρευμάτων του πρώτου χριστιανισμού: του γνωστικισμού, του μανιχαϊσμού, του πελαγιανισμού. Τα μυστικά που υπάρχουν για τους μυημένους, η καταστροφή του σώματος διά της ικανοποίησης όλων των επιθυμιών και της πλεονεξίας για ηδονή, το δόγμα ότι το ανθρώπινο θέλω οδηγεί στην τελειότητα, καθιστούν την χριστιανική μαρτυρία ελπίδα. Να δηλώσουμε και να δώσουμε στα παιδιά μας ότι το μέλλον μας εξακολουθεί να βρίσκεται στα χέρια του Θεού. Να υπομείνουμε τις δοκιμασίες μας με πίστη, να επισημάνουμε και να ζήσουμε το γεγονός ότι ο θάνατος δεν είναι τρομακτικός όταν υπάρχει ο Χριστός στη ζωή μας, ότι η Ανάσταση είναι η ελπίδα μας, να παλέψουμε να βάλουμε φίλτρα νοήματος ζωής, αλήθειας, κριτικής σκέψης, να διαλέξουμε τι θα δούμε, τι θα διαβάσουμε, τι θα συζητήσουμε, να βρούμε ποιότητα στην ζωή μας και κυρίως αγάπη. Αυτός είναι και ο δρόμος των Τριών Ιεραρχών!
Σε χαιρετισμό του προς τους εκπαιδευτικούς ο Μητροπολίτης Κερκύρας κ. Νεκτάριος, κλείνοντας την εκδήλωση, τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι στην εποχή μας η πίστη παραμένει το κλειδί. Ότι η όποια πρόοδος δεν μπορεί να διαγράψει τον Θεό από την ζωή μας, αν εμείς δεν το θελήσουμε, και κάλεσε την εκπαιδευτική κοινότητα να μην αφήσει να χαθεί άλλος χρόνος σε μάταιους πειραματισμούς παιδείας χωρίς Θεό!
Χαιρετισμούς απηύθυναν ακόμη η Αντιπεριφερειάρχης κ. Μελίτα Ανδριώτη, ο Αναπληρωτής Πρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου κ. Θεόδωρος Παππάς, ο Περιφερειακός Διευθυντής κ. Πέτρος Αγγελόπουλος και εκ μέρους της Ενώσεως Χριστιανών Επιστημόνων ο Αρχιμ. Σεραφείμ Λινοσπόρης, ενώ ύμνους της εορτής απέδωσε τμήμα της Χορωδίας της Σχολής Εκκλησιαστικής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως «Ο ΑΓΙΟΣ ΑΡΣΕΝΙΟΣ», υπό τη διεύθυνση του οικονόμου και καθηγητή της Σχολής π. Νεκταρίου Μπόκου.
Τέλος, η τοπική Εκκλησία παρέθεσε κέρασμα προς τιμήν των εκπαιδευτικών.