Ι.Μ. ΑΙΤΩΛΙΑΣ: Στον Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Αγρινίου ιερούργησε την Κυριακή του Τυφλού, 21 Μαΐου 2023, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός, επί τη εορτή των Αγίων Θεοστέπτων Βασιλέων και Ισαποστόλων και την Σύναξη πάντων των εν Αιτωλία και Ακαρνανία Αγίων.
Στον Ιερό Ναό τίθενται προς προσκύνηση και αγιασμό των πιστών τα Ιερά Λείψανα των Αιτωλοακαρνάνων Αγίων και συγκεκριμένα του Αγίου Ιερομάρτυρος Κοσμά του Αιτωλού, του Ισαποστόλου, του Αγίου Καλλινίκου, Επισκόπου Εδέσσης του Αιτωλού, του Αγίου Ιερομάρτυρος Βλασίου του Ακαρνάνος, του Αγίου Ανδρέου του Ερημίτου, του Αγίου Ιωάννου του εν Βραχωρίω μαρτυρήσαντος και του Αγίου Ιακώβου του Γέροντος, του εν Δερβεκίστη.
Ο Σεβασμιώτατος κατά το κήρυγμά του, ερμηνεύοντας την Ευαγγελική περικοπή, τόνισε ότι με μια φράση θα μπορούσαμε να πούμε πως «σήμερα το φως αναμετράται με το σκοτάδι, σήμερα το σκοτάδι νικιέται από το φως. Και όντως τα δύο αυτά στοιχεία, το φως και το σκότος, πρωταγωνιστούν στα δρώμενα του
γεγονότος, που διασώζει η αγία μας Εκκλησία, με την θεραπεία του εκ γενετής τυφλού από τον Κύριό μας».
Ο Χριστός συνάντησε έναν άνθρωπο που δεν έπασχε μόνο από τύφλωση, αλλά είχε γεννηθεί χωρίς οφθαλμούς. Ζούσε εγκλωβισμένος μέσα σε ένα αδυσώπητο σκοτάδι. Και αυτό το σκοτάδι το έκανε πιο σκληρό η παράδοση των Ιουδαίων, που ήθελε τον άνθρωπο που γεννιέται με μία ασθένεια, να φέρει πάνω του την αμαρτία και την κατάρα του Θεού.
Έρχεται ο Χριστός, το Φως του κόσμου, και αποδεικνύει, ότι είναι ο Σαρκωμένος Υιός και Λόγος του Θεού, αφού με τον πηλό δημιουργεί τους οφθαλμούς του τυφλού. Το θαύμα αυτό είναι ασύγκριτα ανώτερο από τα
υπόλοιπα θαύματα. Στις άλλες περιπτώσεις ο Χριστός θεραπεύει μια ασθένεια, εδώ δημιουργεί οφθαλμούς εκ του μηδενός.
Και ενώ θα περίμενε κανείς η έλευση του φωτός στον τυφλό να προκαλέσει χαρά και αγαλλίαση, εντούτοις συναντά την άρνηση και την κακία των Γραμματέων και των Φαρισαίων, που ήταν τυφλοί πνευματικά. Το φως του Χριστού παλεύει με το σκοτάδι της τυπολατρίας, της υποκρισίας και της κακίας
των Γραμματέων και των Φαρισαίων. Φορείς του πνευματικού σκότους όμως ήταν και οι γονείς του τυφλού. Θα περίμενε κάνεις να παραδεχτούν ότι ο γιος τους γεννήθηκε τυφλός και θεραπεύτηκε. Εκείνοι όμως ζουν στο σκοτάδι του συμφέροντος. Ήξεραν ότι αν αποδεχτούν το Χριστό ως Μεσσία θα γίνουν αποσυνάγωγοι και θα αντιμετωπίζουν καθημερινά το μένος των Γραμματέων και των Φαρισαίων και προτίμησαν να ζήσουν στο σκοτάδι του συμφέροντος.
Καταλήγοντας ο Σεβασμιώτατος ανέφερε ότι: «Σήμερα το ερώτημα που καλούμαστε να απαντήσουμε είναι τί θα επιλέξουμε; Το φως ή το σκοτάδι, τον Χριστό ή την αμαρτία, το θαύμα ή την άρνηση. Το ερώτημα είναι δύσκολο, γιατί πολλές φορές και ιδιαίτερα εμείς, οι άνθρωποι της Εκκλησίας, εγκλωβιζόμαστε στο σκοτάδι μιας τυπολατρίας, μιας συμφεροντολογικής διάθεσης και ενώ ξέρουμε ποιά είναι η πηγή του φωτός, ενώ λατρεύουμε Εκείνον που είναι το φως του κόσμου, εν τούτοις με τα μάτια του σώματος μας βλέπουμε, ενώ με τα μάτια της ψυχής μας δεν μπορούμε τίποτα να αντικρύσουμε από όλα όσα ο Χριστός τελεσιουργεί απλόχερα στη ζωή μας. Θα πρέπει λοιπόν να αναρωτηθούμε, μήπως είμαστε πνευματικά τυφλοί; Αν ναι, η θεραπεία υπάρχει και είναι ο Χριστός».
Μεταξύ του πλήθος των Χριστιανών που συμμετείχαν στην Θεία Λειτουργία ήταν ο Δήμαρχος Αγρινίου κ. Γεώργιος Παπαναστασίου και ο Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας κ. Σπήλιος Λιβανός.
Το απόγευμα τελέσθηκε η Ακολουθία του μεθέορτου Εσπερινού και ακολούθησε η Ιερά Λιτανεία της Εικόνας των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, προεξάρχοντος του Μητροπολίτου Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνού.
Στην πλατεία του Δημοτικού Διαμερίσματος του Αγίου Κωνσταντίνου τελέσθηκε η Αρτοκλασία και μίλησε στους πιστούς ο Μητροπολίτης κ. Δαμασκηνός.
Ο Σεβασμιώτατος ανέφερε ότι τούτη την ώρα ο νους, η μνήμη μας και η θύμησή μας, αβίαστα πραγματοποιεί ένα ευλαβικό οδοιπορικό προσκύνημα.
Μεταβαίνει εκεί, στα αγιασμένα νερά του Βοσπόρου και εισέρχεται στην Βασιλίδα των πόλεων και φτάνει μέχρι τη Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία, την Αγία Σοφία, το καύχημα της Ορθοδοξίας και του Γένους μας. Από εκεί μεταβαίνει στην Αγιά Πόλη της Ιερουσαλήμ για να συναντήσουμε και εμείς νοερά την Αγία Ελένη, η οποία έθεσε ως στόχο της ζωής της να βρει και να αναδείξει και να θέσει προς προσκύνηση τον Τίμιο Σταυρό του Κυρίου μας.
Προσκυνάμε την Βασιλική της Αναστάσεως και την Βασιλική της Βηθλεέμ, που ανήγειρε η μητέρα του μεγάλου Αυτοκράτορα Κωνσταντίνου. Από εκεί φθάνουμε στην αγιοτόκο Τραπεζούντα, στον Εύξεινο Πόντο, για να
προσκυνήσουμε στην Παναγία τη Σουμελά και το Ναό της του Θεού Σοφίας. Το ευλαβικό οδοιπορικό προσκύνημά μας ολοκληρώνεται στην ευλογημένη γη τηςΙωνίας. Προσκυνούμε τα αγιασμένα χώματα που τα πότισε το μαρτύριο του Αγίου Πολύκαρπου, Επισκόπου Σμύρνης, αλλά και του μεγάλου Επισκόπου της
Σμύρνης Χρυσοστόμου, ο οποίος μαρτύρησε μαζί με πλήθος από Επισκόπους, Ιερείς, Προύχοντες και αμάχους κατά τη Μικρασιατική Καταστροφή.
Ξυπνάνε μνήμες ιερές και άγιες και ταυτόχρονα αναλογιζόμαστε την ευθύνη που έχουμε να μη λησμονήσουμε ποτέ την ιστορία μας, να μην ξεχάσουμε τις κοιτίδες αυτές του πολιτισμού μας, τις εστίες τις πατρογονικές, όπου έζησαν και μεγαλούργησαν οι πρόγονοί μας.
Ο Σεβασμιώτατος ευχαρίστησε τον κ. Δήμαρχο, τους ιερείς, το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο, τους Προέδρους και τα Μέλη των Πολιτιστικών Συλλόγων της Ενορίας και τον ευλογημένο λαό του Θεού για τη συμμετοχή τους
στη λιτάνευση και σε όλες τις ακολουθίες και τις εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν, στο πλαίσιο του εορτασμού της Ενορίας αυτής, που αποτελείται κατεξοχήν από απογόνους Μικρασιατών και Ποντίων προσφύγων.
Ευχήθηκε να μείνουμε όλοι προσηλωμένοι στα ήθη, στις αξίες και στις παραδόσεις μας και να κρατήσουμε άσβεστη τη φλόγα της αγάπης μας για τις πατρογονικές μας εστίες, αλλά και να μεταλαμπαδεύσουμε σε κάθε νέα γενεά αυτά που οι πρόγονοί μας, μας δίδαξαν και ευλαβικά μετέφεραν σε τούτη τη γη,
που έγινε η νέα τους πατρίδα, χωρίς όμως να λησμονήσουν ποτέ τις αλησμόνητες πατρίδες.
Στην ιερά Λιτανεία, υπό τους ήχους της Φιλαρμονικής του Δήμου Αγρινίου συμμετείχαν ο Δήμαρχος Αγρινίου κ. Γεώργιος Παπαναστασίου, Αντιδήμαρχοι, Εκπρόσωποι των Δημοτικών και των Στρατιωτικών αρχών της περιοχής και αντιπροσωπείες των Πολιτιστικών και Λαογραφικών Συλλόγων της Ενορίας.