ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ! Κατά την τελευταία Συνεδρία της, η ΔΙΣ του Σεπτεμβρίου δεν ασχολήθηκε με το ζήτημα, και αρκέστηκε σε μια γενικόλογη Ανακοίνωση, που περισσότερη θυμίζει συμπόρευση με την Πολιτεία και όχι λόγο εκκλησιαστικό και ξεκάθαρο.
Με λόγο καθησυχαστικό αλλά όχι σαφή και ξεκάθαρο, η Εκκλησία της Ελλάδος προσπαθεί να διατηρήσει ισορροπίες με την Πολιτεία απέναντι στο ζήτημα των νέων ψηφιακών ταυτοτήτων και της αντικατάστασης των παλαιών. Πέρα από τους μητροπολίτες που δημόσια πήραν θέση και στάθηκαν απέναντι στην παραλαβή των νέων ταυτοτήτων, ως ο Κορίνθου Διονύσιος και ο Κυθήρων Σεραφείμ, πολλοί είναι εκείνοι οι Ιεράρχες που δυσπιστούν και δε βλέπουν με καλό μάτι τις όσες διαβουλεύσεις και εξηγήσεις της Πολιτείας.
Κατά την τελευταία Συνεδρία της, η ΔΙΣ του Σεπτεμβρίου δεν ασχολήθηκε με το ζήτημα, και αρκέστηκε σε μια γενικόλογη Ανακοίνωση, που περισσότερη θυμίζει συμπόρευση με την Πολιτεία και όχι λόγο εκκλησιαστικό και ξεκάθαρο. «Όσες απόψεις ή επιφυλάξεις αναπαράγονται από παραθρησκευτικές αντιλήψεις γύρω από τις αστυνομικές ταυτότητες των πολιτών δεν είναι αμιγώς ορθόδοξης προέλευσης. Δεν είναι θεολογικώς ισχυρές οι θεωρίες ότι προσβάλλεται το δόγμα της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού από τη μορφή και το περιεχόμενο της νέας αστυνομικής ταυτότητας, όπως αυτή ρυθμίζεται από τις ισχύουσες Υπουργικές Αποφάσεις (2018, 2019, 2023). Επίσης, παραθρησκευτική αφετηρία έχει η χρήση φράσεων περί «ηλεκτρονικού φακελώματος» που επιβάλλει η «Νέα Τάξη Πραγμάτων» και η «παγκοσμιοποίηση», καθώς δεν στοχεύει στην προστασία των ατομικών ελευθεριών των πολιτών, αλλά υπονοεί ότι η ελληνική Δημοκρατία, οι υπηρεσίες της και η εκάστοτε εκλεγμένη κυβέρνηση είναι «όργανα του Αντιχρίστου», αναφερόταν, μεταξύ άλλων, στην Ανακοίνωση.
Το κείμενο δημοσιεύθηκε στην έντυπη εφημερίδα «Κιβωτός της Ορθοδοξίας»
Την ίδια, όμως, στιγμή, και με δεδομένο το διχασμό που έχουν προκαλέσει διάφορες θεωρίες, που διακινούνται και από ζηλωτές, στους πιστούς, η ΔΙΣ απέφυγε να παραπέμψει το ζήτημα των ταυτοτήτων στην τακτική Σύνοδο της Ιεραρχίας που συγκαλείται τον Οκτώβριο, αλλά διαμήνυσε ότι «θα παραπεμφθεί σε μελλοντική έκτακτη σύγκληση της Σεπτής Ιεραρχίας»
Προς τι λοιπόν, αυτή η καθυστέρηση να συζητηθεί το ζήτημα και η Εκκλησία της Ελλάδος να καταθέσει δημόσια τη θέση της; Και, πάλι, πότε θα συγκληθεί αυτή η «μελλοντική έκτακτη Σύνοδος», όταν συλλαλητήριο διοργανώνονται, ο λαός του Θεού διχάζεται και η Εκκλησία δεν έχει καθάριο και κρυστάλλινο λόγο! Και, ακόμη, στην ουσία, η όποια μελλοντική σύγκληση της Συνόδου, όταν και όποτε λάβει χώρα, δεν θα «αποδυναμώσει» το έργο της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, καθιστώντας το έργο της δεύτερης άπρακτο;
Πριν λίγες ημέρες, η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους, που συνεδρίασε για το ζήτημα των νέων ταυτοτήτων, αποφάσισε ομόφωνα τον ορισμό τριμελούς Επιτροπής αποτελούμενη από μοναχούς, που θα συνεργαστεί με την Ελλαδική Εκκλησία για να καταλήξουν στην έγκριση ή μη της ηλεκτρονικής ταυτότητας.
Την ίδια ώρα, ο μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, κληθείς να σχολιάσει τη διοργάνωση συλλαλητηρίων και την αντίδραση μερίδος της κοινωνίας για τις ταυτότητες, σημείωσε: «Το ζήτημα δεν είναι ούτε θεολογικό, ούτε εκκλησιολογικό, ούτε εκκλησιαστικό αλλά ούτε και θέμα που έχει να κάνει με την πίστη των ανθρώπων. Η νέα ταυτότητα αποτελεί δημόσιο έγγραφο και το κράτος είναι αυτό που ορίζει ποια θα είναι η μορφή της, αλλά και η λειτουργία της. Η Εκκλησία δεν έχει λόγο να πει τίποτα. Εάν υπάρχουν προβλήματα προσωπικών δεδομένων και ατομικών ελευθεριών, δεν είναι θέμα της Εκκλησίας να τα λύσει».
Την αντίθεσή τους στην παραλαβή των νέων ταυτοτήτων εκφράζουν και ορθόδοξα χριστιανικά Σωματεία, μεταξύ των οποίων και η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων (ΠΕΘ). Σε κοινή Ανακοίνωσή τους, τονίζουν: «Είναι αναπόφευκτο το απαράδεκτο της παραβιάσεως των προσωπικών ελευθεριών από την επιβολή της ηλεκτρονικής ταυτότητας, καθώς, ως άμεσες συνέπειές της, ακολουθούν η αριθμοποίηση, το ψηφιακό φακέλωμα, και κυρίως η παντοδυναμία του κράτους απέναντι στον πολίτη, ο οποίος, όπως μας έχουν δείξει άλλες εμπορικές ψηφιακές εφαρμογές, εύκολα υποκύπτει στο να εκχωρήσει τη ζωή και την ελευθερία του, για λίγη ψηφιακή ευκολία. Είναι αποδεδειγμένο τεχνολογικά ότι η ιχνηλάτηση των ενεργειών κάθε ατόμου, και η δυνατότητα ενεργοποίησης της παρακολούθησής του, είτε με την ίδια την ταυτότητα μέσῳ των οιωνδήποτε σημείων ταυτοποίησης, είτε με την παράλληλη χρήση εφαρμογών κινητού τηλεφώνου τύπου “COVID-pass” ή “Gov.gr Wallet”, θέτει τα θεμέλια για την 24ωρη παρακολούθηση του πολίτη».
Και καταλήγουν: «Καλούμε την Κυβέρνηση να σεβαστεί τις θρησκευτικές ευαισθησίες και τις εν γένει ανησυχίες του Ελληνικού λαού και να αναιρέσει την έκδοσή της. Να μην προσδώσει στην ταυτότητα καμμία άλλη χρήση πέραν της ταυτοποίησης και σε καμία περίπτωση να μην την αναγάγει σε κάρτα δικαιωμάτων και «κλειδί» του πολίτη για την ψηφιακή διακυβέρνηση, γεγονός που θα καταστήσει τον πολίτη δέσμιο του ψηφιακού κράτους και τα δικαιώματά του εξαρτώμενα από τις διαθέσεις της κάθε κυβέρνησης στην καλύτερη περίπτωση. Ο σκεπτικισμός απέναντι στην ηλεκτρονική ταυτότητα δεν είναι δείγμα οπισθοδρόμησης. Είναι απόδειξη ότι οι Έλληνες πολίτες και ιδιαίτερα οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, επαγρυπνούμε για την Πίστη μας, την Πατρίδα μας και την Δημοκρατία. Δεν είμαστε οι μόνοι. Αρκεί κανείς να εξετάσει τον κατάλογο των χωρών που δεν έχουν υιοθετήσει τις ηλεκτρονικές ταυτότητες ή που τις έχουν απλά προαιρετικές. Οι ΗΠΑ, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ιρλανδία η Σουηδία, η Νορβηγία, η Δανία, η Ελβετία, η Ολλανδία, η Φινλανδία, είναι μερικές μόνο από τις χώρες όπου η ταυτότητα δεν είναι υποχρεωτική στους πολίτες».
Κύκλοι της Αρχιεπισκοπής διαμηνύουν προς «την Κιβωτό της Ορθοδοξίας» πως η αντίδραση της Εκκλησίας θα είναι αντίστοιχη της πανδημίας, όπου σύσσωμη η Εκκλησία, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, συμπορεύτηκε με την Πολιτεία, παρά τις αντιδράσεις από μερίδα πιστών.
Ταυτόχρονα και εν όψει της σύγκλησης της Ιεραρχίας του Οκτωβρίου, τα σενάρια και η παράθεση μιας αστείρευτης ονοματολογίας υποψηφίων για την κάλυψη των μητροπόλεων Θεσσαλονίκης, Παραμυθίας και Φλωρίνης, πάει και έρχεται. Μαζί με τους νέους μητροπολίτες πρόκειται να καλυφθούν και οι θέσεις των βοηθών Επισκόπων της Αρχιεπισκοπής Αθηνών προκειμένου να οργανωθούν καλύτερα ποιμαντικά και διοικητικά οι αρχιεπισκοπικές περιφέρειες. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ο Αρχιεπίσκοπος επιθυμεί να προβεί στην εκλογή εννέα βοηθών Επισκόπων και ήδη πρόσωπα προετοιμάζονται, υποψήφιοι μετρούν τις δυνάμεις τους και την «επιρροή» τους γύρω από την αρχιεπισκοπικό θρόνο.
Και, παρά τα ονόματα που φαίνεται να έχουν «κλειδώσει» σε κάποιες εκ των χηρευουσών μητροπόλεων, δεν αποκλείονται οι εκπλήξεις της τελευταίας στιγμἠς, με ιεράρχες να μη συμφωνούν πάντα με τις επιλογές και προτιμήσεις του κ. Ιερώνυμου.