ΝΑΟΥΣΑ: Την Παρασκευή 21 Μαρτίου το απόγευμα ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στην Γ´ Στάση των Χαιρετισμών της Υπεραγίας Θεοτόκου και κήρυξε τον θείο λόγο στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως Θεοτὀκου Ναούσης.
Ομιλία Σεβασμιωτάτου
«Απορούσι γαρ λέγειν το πως και παρθένος μένεις και τεκείν ίσχυσας».
Λίγες ημέρες πριν να εορτάσουμε τη μεγάλη Θεομητορική εορτή του Ευαγγελισμού της Υπεραγίας Θεοτόκου και να ευχαριστήσουμε τον Θεό για τη σωτηρία που μας χάρισε με την ενανθρώπηση του Υιού του, ψάλαμε απόψε την τρίτη στάση των Χαιρετισμών προς την Παναγία Παρθένο. Υμνήσαμε την Κεχαριτωμένη Κόρη, η οποία αξιώθηκε να γίνει Μητέρα του Κυρίου μας. Την τιμήσαμε ως πρόξενο της σωτηρίας μας και εκφράσαμε και εμείς μαζί με τον ιερό ποιητή του Ακαθίστου Ύμνου την απορία αλλά και τον θαυμασμό μας για το μεγάλο θαύμα της θείας αγάπης.
Γιατί είναι όντως θαύμα το μυστήριο της θείας οικονομίας για τη σωτηρία του ανθρώπου. Είναι θαύμα, γιατί κάθε μυστήριο, κάθε τι δηλαδή το οποίο υπερβαίνει τη δυνατότητα του ανθρώπου να το ερμηνεύσει και να το κατανοήσει, προκαλεί τον θαυμασμό και την απορία του.
Το μυστήριο της θείας ενανθρωπήσεως δεν είναι όμως ένα απλό μυστήριο, αλλά είναι σύνθετο, και γι᾽ αυτό ακόμη πιο ακατάληπτο.
Πως μπορεί να ερμηνεύσει και να κατανοήσει κανείς το γεγονός ότι ο Θεός, ο οποίος έπλασε τον άνθρωπο και δημιούργησε τον κόσμο για χάρη του, θέλει να τον αποκαταστήσει και να του χαρίσει και πάλι ο,τι απώλεσε εξαιτίας της παρακοής και της αγνωμοσύνης του;
Πως μπορεί να ερμηνεύσει και να κατανοήσει κανείς το γεγονός ότι ο Θεός σχεδίασε από αιώνων τη σωτηρία των ανθρώπων, κρατώντας το σχέδιό του απόκρυφο και από αυτούς τους αγίους αγγέλους, μέχρι να έλθει το πλήρωμα του χρόνου, μέχρι δηλαδή να έλθει η κατάλληλη στιγμή για να το πραγματοποιήσει;
Πως μπορεί ακόμη να κατανοήσει κανείς ότι ο Θεός αποφασίζει να σώσει τον άνθρωπο που παρήκουσε την εντολή του, προσφέροντας τον μονογενή και αγαπητό Υιό του, «υπήκοο μέχρι θανάτου, θανάτου δε σταυρού»;
Αλλά και πως μπορεί να κατανοήσει κανείς ότι στο μυστήριο αυτό ο Θεός συνεργάζεται με τον άνθρωπο, συνεργάζεται με την Παρθένο Μαριάμ, η οποία διακονεί το μυστήριο της θείας ενανθρωπήσεως και γίνεται Μητέρα του Θεού «εκ Πνεύματος Αγίου», διατηρώντας μάλιστα την παρθενία της;
Ανεξήγητα τα μυστήρια του Θεού, όπως ανεξήγητο είναι και το μυστήριο της θείας αγάπης που ενεργεί το μυστήριο της ενανθρωπήσεως του Θεού για τη σωτηρία του ανθρώπου και ανατρέπει τους όρους της φύσεως στο πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου.
Ανεξήγητα τα μυστήρια του Θεού σε αγγέλους και σε ανθρώπους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο ιερός υμνογράφος εκφράζει την έκπληξη και την αδυναμία και των αγγέλων και των ανθρώπων να κατανοήσουν το μυστήριο και να υμνήσουν επαξίως την Κυρία Θεοτόκο, η οποία γίνεται το μέσο διά του οποίου αποκαλύπτεται στους ανθρώπους το μυστήριο της θείας οικονομίας και προσφέρεται το δώρο της σωτηρίας μας.
«Πάσα φύσις Αγγέλων κατεπλάγη το μέγα της σης ενανθρωπήσεως έργον», ψάλλει ο ιερός υμνογράφος, χωρίς όμως να παραλείψει να τονίσει ότι και «Ρήτορας πολυφθόγγους ως ιχθύας αφώνους, ορώμεν επί σοι Θεοτόκε».
Και ενώ οι ουράνιες δυνάμεις και οι ρήτορες του κόσμου αδυνατούν να κατανοήσουν και να υμνήσουν το μυστήριο της αγάπης του Θεού, η ταπεινή Παρθένος αξιώνεται να το ζήσει και να μεγαλύνει πιο εύγλωττα από τους ευγλωττότερους ρήτορες και από τους πιο εμπνευσμένους ποιητές το θαύμα.
Τι είναι όμως αυτό που αξιώνει την Υπεραγία Θεοτόκο να ζήσει αυτό το μέγα μυστήριο και να βιώσει το ακατάληπτο θαύμα;
Είναι η υπακοή της στο θέλημα του Θεού. Αυτή είναι που ανοίγει τους θησαυρούς της ακένωτης αγάπης του Θεού και την αξιώνει να προσεγγίσει με καθαρή ψυχή το μυστήριο της θείας ενανθρωπήσεως και να το ζήσει. Γιατί η απάντηση του ανθρώπου στην αγάπη του Θεού δίδεται μόνο με την υπακοή του.
Και εάν η πρώτη Εύα με την παρακοή της στην εντολή του Θεού αρνήθηκε την αγάπη του και απομακρύνθηκε μαζί με τον Αδάμ από κοντά του, η νέα Εύα, η Παναγία μας, με την υπακοή της καταφάσκει στην αγάπη του και αξιώνεται να γίνει δοχείο της θείας χάριτος και χωρίο του αχωρήτου Θεού.
Αν, λοιπόν, θέλουμε και εμείς να προσεγγίσουμε και να ζήσουμε το μυστήριο της σωτηρίας μας, αλλά και αν θέλουμε να υμνούμε επαξίως την Υπεραγία Θεοτόκο για όλα όσα μας χάρισε και συνεχίζει να μας χαρίζει, δεν έχουμε άλλο τρόπο παρά μόνο να ακολουθήσουμε το δικό της παράδειγμα, το παράδειγμα της υπακοής στο θέλημα του Θεού· της υπακοής που καθιστά τον χοικό άνθρωπο κοινωνό της απέραντης αγάπης του Θεού και αποδέκτη της χάριτός του.
Και τότε και θα υμνούμε την Παναγία μας επαξίως και θα έχουμε τη χάρη και την ευλογία της.