Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ: Την Πέμπτη 23 Μαρτίου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων πραγματοποίησε διαδικτυακή ομιλία στη σειρά των εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» και ανέπτυξε το θέμα: «Η Κυρία Θεοτόκος πρότυπο πνευματικής εργασίας», με την ευκαιρία της επικείμενης εορτής του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου.
Ο διαδικτυακός «Επισκοπικός Λόγος» μεταδίδεται κάθε Πέμπτη στις 7:00 μ.μ. στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, στο κανάλι στο Youtube καθώς και στον ραδιοφωνικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως μας «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων στη διαδικτυακή ομιλία του ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων: Ακούεται και είναι αλήθεια ότι η Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι καιρός νηστείας, αγρυπνίας και προσευχής. Είναι όμως και καιρός περισυλλογής και πνευματικής εργασίας. «Δεύτε εργασώμεθα εν τω μυστικώ αμπελώνι», θα ακούσουμε την Εκκλησία μας να μας καλεί στον κατανυκτικό Εσπερινό της επομένης, τετάρτης Κυριακής των Νηστειών.
Τι είναι όμως η πνευματική εργασία;
Για να μην το ακούμε ή και να μην το λέμε μόνο γενικά και αόριστα ότι η Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι καιρός των πνευματικών αγώνων, αν και όλη μας η ζωή είναι «καιρός πνευματικών αγώνων», αλλά δεν κάνουμε τίποτα το συγκεκριμένο, ο όσιος Συμεών ο νέος Θεολόγος θα μας εξηγήσει σήμερα με τον δικό του μοναδικό τρόπο τι είναι η πνευματική εργασία και τι είδους πνευματική εργασία μπορούμε να κάνουμε και εμείς αυτή την κατανυκτική περίοδο, ώστε να μην αρκεσθούμε μόνο στην νηστεία ή μόνο στην προσευχή. Βεβαίως, τόσο η νηστεία όσο και η προσευχή είναι εκφάνσεις της πνευματικής εργασίας, υπάρχουν όμως και κάποια άλλα πράγματα που θα πρέπει να γνωρίζουμε γι᾽ αυτήν και τα οποία θα μας βοηθήσουν και στη νηστεία και την προσευχή.
Η Υπεραγία Θεοτόκος αποτελεί πρότυπο πνευματικής εργασίας. Αν δούμε τη ζωή της, θα διαπιστώσουμε ότι έκανε ο,τι έκαναν και οι μεγάλοι όσιοι στους οποίους αναφέρθηκε ο όσιος Συμεών ο νέος Θεολόγος.
Μόλις τριών ετών εγκατέλειψε τον κόσμο η αειπάρθενος Κόρη και εγκαταβίωσε στον ναό του Θεού. Και τι έκανε εκεί; Προσηύχετο και μελετούσε τον λόγο του Θεού. Δεν είχε σχέση με τον κόσμο και τα του κόσμου. Δεν είχε ίδιο θέλημα, αλλά υπάκουε στους ιερείς και σε όσους μεριμνούσαν γι᾽ αυτήν, ασκούμενη στην ταπείνωση αλλά και στην υπομονή, γιατί η Παναγία δεν γνώριζε ποια θα ήταν η κατάληξη της ζωής που έκανε και για ποιόν λόγο ζούσε στον ναό του Θεού.
Έκανε υπακοή και όταν οι ιερείς την παρέδωσαν στον προστάτη της, τον δίκαιο Συμεών, και παρέμενε σε φτωχικές και ταπεινές συνθήκες, παρότι ήταν αυτή, η οποία επρόκειτο να γίνει η Μητέρα του Θεού.
Να, η πνευματική εργασία της Υπεραγίας Θεοτόκου, για την οποία έλαβε τόση χάρη, ώστε ο ίδιος ο αρχάγγελος Γαβριήλ να την ονομάσει Κεχαριτωμένη, αλλά και να την διαβεβαιώσει ότι ο Κύριος είναι μαζί της. Και δεν έλαβε μόνο χάρη για την πνευματική εργασία, την οποία έκανε μέχρι την ώρα του Ευαγγελισμού της, αλλά και την διατήρησε και την αύξησε, γιατί, αντίθετα με την περίπτωση, στην οποία αναφέρθηκε προηγουμένως ο όσιος Συμεών, η Παναγία μας συνέχισε και μετά τον Ευαγγελισμό της να εργάζεται πνευματικά.
Δεν την βλέπουμε ούτε να απολαμβάνει τιμές και δόξες, επειδή είναι Μητέρα του Κυρίου μας, ούτε να διεκδικεί ρόλους ή να βρίσκεται στο προσκήνιο. Ζεί σιωπηλά, διακριτικά και με ταπείνωση και η μόνη σχεδόν στιγμή που φαίνεται, μετά την Υπαπαντή του Υιού της και την προφητεία που άκουσε από τον δίκαιο Συμεών για τη ρομφαία που θα διαπεράσει την ψυχή της, είναι η στιγμή που βρίσκεται κάτω από τον Σταυρό, για να δεί τον Υιό της σταυρούμενο για τη σωτηρία των ανθρώπων.
Γι᾽ αυτό και αξιώνεται να απολαύσει το πλήρωμα της θείας Χάριτος και να αποτελεί παράδειγμα υψηλής πνευματικής εργασίας και πρότυπο και για τον δικό μας αγώνα και για τη δική μας προσπάθεια να εργασθούμε πνευματικά στον μυστικό αμπελώνα της ψυχής μας, ώστε να λάβουμε χάρη και έλεος και να αξιωθούμε και της σωτηρίας μας.