ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ: «Αναστάσεως ημέρα και λαμπρυνθώμεν τη πανηγύρει».
Μας καλεί ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός να ευφρανθούμε και να πανηγυρίσουμε την «εορτή των εορτών», και την «πανήγυρη των πανηγύρεων» που είναι η Ανάσταση του Θεανθρώπου Ιησού Χριστού. Γιατί μας απευθύνει αυτό το κάλεσμα;
Η Ανάσταση του Χριστού δεν είναι απλώς ένα από τα συμβάντα της ιστορίας του Ιησού Χριστού, αλλά είναι ο σκοπός και το νόημα όλης της ζωής και της δράσης Του, γεγονός που αποκαλύπτει το περιεχόμενο και τη σημασία των άλλων συμβάντων της ζωής Του και ιδιαίτερα του σταυρικού Του θανάτου. Είναι η κορυφαία, μοναδική ως γεγονός, αυτομαρτυρία και επιφάνεια του Ιησού ως του Χριστού, του Κυρίου, του Υιού του Θεού. Το Ευαγγέλιο στο σύνολό του και σε κάθε επιμέρους ενότητα και πρόταση, δεν εξιστορεί απλώς την ιστορία του άνδρα Ιησού από τη Ναζαρέτ, αλλά πάντοτε τον κηρύττει ως τον αναστημένο και υψωμένο Κύριο. Δεν θα υπήρχε κανένα Ευαγγέλιο, καμιά ευαγγελική αφήγηση, καμιά επιστολή της Καινής Διαθήκης, ούτε χριστιανική πίστη, ούτε Εκκλησία, χωρίς το μοναδικό γεγονός της Ανάστασης του Χριστού.
Μας λέγει ο Απόστολος Παύλος «ει δε Χριστός ουκ εγήγερται, κενόν άρα το κήρυγμα ημών, κενή και η πίστις υμών» (Α΄ Κορ. 15, 14), και εάν δεν υπήρχε η Ανάσταση, τότε οι χριστιανοί θα ήταν οι «ελεεινότεροι πάντων ανθρώπων» (Α΄ Κορ. 15, 19), αφού θα οικοδομούσαν την πίστη τους σε μια ανέφικτη πραγματικότητα. Με το γεγονός της Ανάστασης του Ιησού Χριστού, ιστορείται και ανακεφαλαιώνεται ολόκληρος ο χρόνος της σωτηρίας του κόσμου και του ανθρώπου.
Ο Ιησούς Χριστός δεν είναι απλώς το τέλος της ιστορίας, αλλά το κέντρο της ιστορίας.
Αδελφοί μου, μας λέγει ο Όσιος Ιουστίνος (Πόποβιτς)
«Οι άνθρωποι καταδίκασαν τον Θεό σε θάνατο· ο Θεός όμως με την Ανάστασή Του «καταδικάζει» τους ανθρώπους σε αθανασία. Για τα κτυπήματα τους ανταποδίδει τους εναγκαλισμούς· για τις βρισιές τις ευλογίες· για τον θάνατο την αθανασία. Ποτέ δεν έδειξαν οι άνθρωποι τόσο μίσος προς τον Θεό, όσο όταν Τον σταύρωσαν· και ποτέ δεν έδειξε ο Θεός τόση αγάπη προς τους ανθρώπους, όση όταν αναστήθηκε. Οι άνθρωποι ήθελαν να κάνουν τον Θεό θνητό, αλλ᾽ ο Θεός με την Ανάστασή Του έκανε τους ανθρώπους αθάνατους. Αναστήθηκε ο σταυρωμένος Θεός και σκότωσε τον θάνατο. Ο θάνατος δεν υπάρχει πλέον. Η αθανασία γέμισε τον άνθρωπο και όλους τους κόσμους του.
… Γι’ αυτό, για την ανθρώπινη ύπαρξη, ο Αναστάς Κύριος είναι «τα πάντα εν πάσιν» σε όλους τους κόσμους: ο,τι το Ωραίο, το Καλό, το Αληθινό, το Προσφιλές, το Χαρμόσυνο, το Θείο, το Σοφό, το Αιώνιο. Αυτός είναι όλη η Αγάπη μας, όλη η Αλήθειά μας, όλη η Χαρά μας, όλο το Αγαθό μας, όλη η Ζωή μας, η Αιώνια Ζωή σε όλες τις θείες αιωνιότητες και απεραντοσύνες.
Γι’ αυτό και πάλι, και πολλές και αναρίθμητες φορές: Χριστός Ανέστη!»
Με την αγάπη του Αναστημένου Χριστού
και εγκάρδιες ευχές
Ο Μητροπολίτης
† ο Αργολίδος Νεκτάριος
STUDIO B&G ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΟΥΓΙΩΤΗΣ – Γ.ΡΑΣΣΙΑΣ