“Μας σταυρώνουν οι τύραννοί μας, μας παλουκώνουν, μας θανατώνουν και μας θάβουν. Αλλά, όχι! Δεν θα μείνει θαμμένη η πατρίδα μας. Θα αναστηθεί!” αναφέρει μεταξύ άλλων στο πασχαλινό μήνυμά του ο Μητροπολίτης Γόρτυνος Ιερεμίας.
Ολόκληρη η εγκύκλιος έχει ως εξής:
Αδελφοί μου χριστιανοί,
Χριστός Ανέστη!
1. Λαμπρό γεγονός εορτάζουμε σήμερα. Εορτάζουμε την Ανάσταση του Χριστού μας. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει ότι ο Αρχηγός της πίστης μας, ο Ιησούς Χριστός, είναι Θεός και όχι άνθρωπος. Καί ακόμη, το γεγονός της Ανάστασης του Ιησού Χριστού αποδεικνύει Αυτόν πραγματικό Σωτήρα και Λυτρωτή μας. Ακούστε, γιατί: Την Μεγάλη Παρασκευή με τον σταυρικό Του θάνατο ο Χριστός πρόσφερε τον Εαυτό Του Θυσία στον ουράνιο Πατέρα για την άφεση των αμαρτιών μας. Ερωτούμε: Έγινε δεκτή η Θυσία αυτή του Χριστού από τον Θεό Πατέρα; Καί βέβαια έγινε, γιατί αναστήθηκε εκ νεκρών. Η Κυριακή του Πάσχα, δηλαδή, δίνει ισχύ και κύρος στην Μεγάλη Παρασκευή. Αφού λοιπόν η Ανάσταση του Χριστού είναι εχέγγυο της αφέσεως των αμαρτιών μας με την Θυσία του Χριστού, άρα καταλύθηκε και το αποτέλεσμα της αμαρτίας, που είναι η φθορά και ο θάνατος. Ο θάνατος, αγαπητοί μου, δεν ήρθε από τον Θεό· «Θεός θάνατον ουκ εποίησεν», λέγει καθαρά η Αγία Γραφή (Σ. Σολ. 1,13). Ο θάνατος είναι κάτι το «φάλτσο» στην ζωή μας και ήρθε απ᾽ έξω· ήρθε από την αμαρτία και όχι από τον Θεό (βλ. Γεν. 2,17). Αφού λοιπόν η Ανάσταση του Χριστού μας βεβαιώνει, όπως είπαμε, για την άφεση των αμαρτιών μας, μας εγγυάται επίσης και για την οριστική νίκη του θανάτου και για την μελλοντική μας ζωή και αθανασία. Ακούστε τι λέγει ο Απόστολος Παύλος: Αφού «Χριστός εγήγερται εκ νεκρών», άρα «απαρχή των κεκοιμημένων εγένετο». Γιατί, «ώσπερ εν τω Αδάμ πάντες αποθνήσκουσιν, ούτω και εν τω Χριστώ πάντες ζωοποιηθήσονται» (Α´ Κορ. 15,20).
Τα γράφουμε αυτά, αδελφοί, για να δείξουμε και την αντίθεσή μας και την διαφωνία μας προς την δυτική, την παπική θεολογία, η οποία έδωσε μονομερή ερμηνεία στον σταυρικό θάνατο του Χριστού. Εμείς οι Ορθόδοξοι ως συμπλήρωμα και αποκορύφωμα της σωτηρίας μας, που δόθηκε με την σταυρική Θυσία του Χριστού, θεωρούμε την Ανάστασή Του, η οποία μας είναι ο αρραβώνας και η απαρχή και της ιδικής μας ανάστασης και αιώνιας μακαριότητας. Γιατί, αφού το σώμα του Χριστού ήταν από μας, από την Παναγία (η Οποία ήταν πραγματική άνθρωπος και όχι όπως την πιστεύουν οι Καθολικοί ως με αιθέριον κάπως σώμα), άρα η ανάσταση του Σώματος του Χριστού διαβαίνει «επί το παν», σε όλη δηλαδή την ανθρώπινη φύση, λόγω της ενότητας και ομοιότητας αυτής. Ακούστε πως ωραία το λέγει αυτό ένας πατέρας της Εκκλησίας μας, ο άγιος Γρηγόριος Νύσσης: «Επειδή εκ του ημετέρου φυράματος η θεοδόχος σαρξ ην, η του μέρους ανάστασις (δηλαδή η ανάσταση του Σώματος του Ιησού Χριστού) επί το παν διεξέρχεται, κατά το συνεχές τε και ηνωμένον της φύσεως, εκ του μέρους επί το όλον συνδεδομένη».1
2. Το γεγονός της ᾽Ανάστασης του Χριστού, αγαπητοί, το υμνούμε και το δοξάζουμε με θεσπέσιους ύμνους στην θεία μας λατρεία και ιδιαίτερα την ημέρα της Κυριακής. Γιατί κάθε Κυριακή είναι αφιερωμένη στην Ανάσταση του Χριστού, όπως και κάθε Παρασκευή είναι αφιερωμένη στον σταυρικό Του θάνατο. Γι᾽ αυτό πρέπει να εκκλησιαζόμαστε την Κυριακή ημέρα, γιατί έτσι τιμούμε την Ανάσταση του Χριστού. Αλλά και κάθε Θεία Λειτουργία είναι βίωμα της Αναστάσης του Χριστού, όπως η Θεία Λειτουργία είναι βίωμα και του σταυρικού θανάτου του Χριστού. Καί ακόμη περισσότερο, αυτά τα δύο, το Πάθος και την Ανάσταση του Χριστού, τα τυπώσαμε πάνω μας με το βάπτισμά μας στην άγια Κολυμβήθρα.
3. Γιά μας τους Ορθόδοξους Έλληνες η Ανάσταση του Χριστού, αδελφοί μου, μιλάει πολύ δυνατά, γιατί αυτή ήταν το κίνητρο για την ανάσταση του Έθνους μας από την σκλαβιά μας στους Τούρκους τετρακόσια χρόνια. Ναί! Οι αγωνιστές του ᾽21 πίστευαν πολύ στην δύναμη της Ανάστασης του Χριστού. Έλεγαν «Χριστός Ανέστη» και πίστευαν ότι με την δύναμη του αναστημένου Χριστού θα αναστηθεί και η πατρίδα. Γιορτάζοντας το Πάσχα έλεγαν: «Κουράγιο αδέλφια! Τον Χριστό τον Θεός μας τον σταύρωσαν και έπειτα τον έβαλαν σε τάφο. Αλλά δεν έμεινε στον τάφο. Αναστήθηκε! Έτσι και μας: Μας σταυρώνουν οι τύραννοί μας, μας παλουκώνουν, μας θανατώνουν και μας θάβουν. Αλλά, όχι! Δεν θα μείνει θαμμένη η πατρίδα μας. Θα αναστηθεί! Θα γίνει πάλι ελεύθερη και δοξασμένη. Θάρθει η ημέρα, η λαμπρή ημέρα της λευτεριάς μας και της ανάστασης της γλυκειάς μας πατρίδας. Ο αναστημένος Χριστός θα αναστήσει και την πατρίδα μας»! Ναί! Με αυτή την πίστη στην δύναμη που χαρίζει η Ανάσταση του Χριστού, αγαπητοί μου χριστιανοί, άρπαξαν οι πατέρες μας τα άρματα και όρμησαν σαν λέοντες, πυρ πνέοντες, σε αγώνα κατά του εχθρού και χάραξε και φεγγοβόλισε η λευτεριά στην Ελλάδα μας. – Χριστιανοί μου, και σήμερα, χωρίς να το καταλαβαίνουμε, με την οικονομική κρίση και τα τόσα-τόσα προβλήματα, που κρύβονται στην κρίση αυτή, ζούμε μια άλλου είδους σκλαβιά και μάλιστα χειρότερη από την τούρκικη. Ο Θεός, με τις πρεσβείες της Παναγίας μας, ας δώσει στην πατρίδα μας άρχοντες που να πιστεύουν δυνατά στην Ανάσταση του Ιησού Χριστού, για να μας βγάλουν από τον τάφο της νέας μας σκλαβιάς, για να χαρούμε, εμείς και τα παιδιά μας, όμορφη και αναστημένη ζωή. Αλλά αυτό μπορεί να γίνει μόνο με άρχοντες που πιστεύουν θερμά στον Θεό, σαν τους πατέρες μας αγωνιστές του ᾽21. Γι᾽ αυτό, στον ευλογημένο μας και δοξασμένο μας τόπο θέλουμε άρχοντες πιστούς στον Θεό και δεν θέλουμε αθέους και απίστους. Οι άθεοι είναι επικίνδυνοι. Ω αναστημένε Χριστέ, φύλαξέ μας απ᾽ αυτούς.
Χριστός Ανέστη, αδελφοί! Χρόνια Σας πολλά και ευλογημένα σε Σας και όλη την οικογένειά Σας.
Με πολλές ευχές,
† Ο Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας