Η έξοδος από την κρίση είναι εφικτή εάν εξασφαλίσουμε έντιμους ηγέτες, εθνική ομοψυχία, σχέδιο εθνικής στρατηγικής, αναφέρεται μεταξύ άλλων στο κείμενο των πορισμάτων του 28ου παιδαγωγικού συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο και την Κυριακή από την Χριστιανική Εστία Πατρών.
Αναλυτικότερα:
28ο ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
ΘΕΜΑ: Σταυρική πορεία και ανάσταση του Γένους
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΣΤΙΑ ΠΑΤΡΩΝ 2 & 3 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2013
ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ∙ Ζούμε σήμερα τις τραγικές συνέπειες της 6ης πτώχευσης του ελληνικού κράτους μετά την Ελληνική Επανάσταση. Η διεθνής χρηματοπιστωτική κρίση του 2007-8 υπήρξε μόνο αφορμή της ελληνικής πτώχευσης. Τα αίτιά της όμως είναι βαθύτερα. Η οικονομική κρίση υπήρξε αποτέλεσμα της επί σχεδόν τέσσερις δεκαετίες κρίσεως της πολιτικής και τήςκοινωνίας, κρίσεως που εδράζεται στην κατάρρευση της παιδείας, των θεσμών και των αξιών.
∙ Η μυωπική συμπεριφορά και η απληστία πολιτικών, συνδικαλιστών, τραπεζών και ιδιωτών υπήρξαν οι βάσεις της οικονομικής κατάρρευσης της χώρας μας, ενώ η ατιμωρησία και οι ανάγκες διατήρησης του φαύλου πελατειακού κράτους εμποδίζουν τη λήψη των μέτρων εκείνων που θα οδηγούσαν στην έξοδο από την κρίση.
∙ «Το πρώτιστον των παρ’ ημίν αγαθών», η Παιδεία, πάσχει, και ίσως είναι η κυριότερη αιτία της βαθειάς κρίσεως και σήψεως της κοινωνίας. Οι νέες γενιές για δεκαετίες γαλουχήθηκαν με το δυτικό παιδευτικό μοντέλο, στηριγμένο στη λογικοκρατία, τον υλισμό και τον ατομισμό. Τούς προσφέρθηκε παιδεία χωρισμένη από την ελληνορθόδοξη παράδοση και αγωγή. Αποτέλεσμα ο θρίαμβος των παθών, ομηδενισμός, η απαξίωση κάθε αξίας και η παντελής απουσία ήθους.
∙ Η έξοδος από την κρίση είναι εφικτή, και μάλιστα ταχύτερα των προσδοκιών μας, εάν εξασφαλίσουμε έντιμους ηγέτες, εθνική ομοψυχία, σχέδιο εθνικής στρατηγικής, επιστροφή στις αξίες που λοιδορήσαμε (φιλοπατρία, εργατικότητα, τιμιότητα). Απελευθέρωση της δημιουργικότητας και επινοητικότητας του Έλληνα, κοινωνική δραστηριοποίηση των ανθρώπων της Εκκλησίας, της Παιδείας και του πνεύματος.
Ειδικώς στον τομέα της Παιδείας, χρειαζόμαστε παιδεία όπως μας την παρέδωσαν οι πατέρες μας, με σταθερό ελληνοχριστιανικό προσανατολισμό, που να άγει την ψυχή, να μορφώνει και να ελευθερώνει. Η ευθύνη του δασκάλου ως προς τούτο είναι τεράστια. Καλείται αυτός να ξανακεντρίσει την όρεξη για παιδεία και μάθηση στα απογοητευμένα σημερινά παιδιά, κάνοντας την εκπαιδευτική διαδικασία ελκυστική, «ψυχής πανήγυρι». Το καλούν οι καιροί, ο παιδαγωγός να αποβεί μεταλαμπαδευτής αξιών πολιτισμού και ανθρωπισμού στους νέους σήμερα.
∙ Οι Έλληνες διαθέτουμε δύο θησαυροφυλάκια, που αποτελούν πηγές αναγέννησης και ανάπλασης εθνικής και παγκόσμιας: την ορθοδοξία και τον κλασικό ελληνισμό. Καλούμαστε στο να ανακαλύψουμε εκ νέου τους θησαυρούς που κρύβουν οι δύο αυτοί ταμιευτήρες και να εγκύψουμε στη μελέτη και προσοικείωσή τους. Αυτοί εξάλλου διαμόρφωσαν την όλη ιστορική μας πορεία και μεγαλουργία ανά τους αιώνες.
∙ Η παρούσα δυσκολία έχει φοβίσει πολλούς, ώστε μερικοί καταπτοημένοι να θεωρούν ότι ο Ελληνισμός είναι πιά νεκρός. Όμως αυτό που εξωτερικά φαντάζει ως θάνατος, στην πραγματικότητα εγκυμονεί τη ζωή. Είναι ο κόκκος του σίτου, για τον οποίο ο Χριστός είπε ότι θάβεται στη γη και πεθαίνει, αλλά αυτός ο θάνατός του είναι ζωηφόρος, φέρνει τη μεγάλη καρποφορία.
Καί ο Ελληνισμός μέσα από τον φαινομενικό θάνατο προετοιμάζεται από τον Θεό να συμβάλει ουσιαστικά στην ανάσταση του κόσμου. Να γίνει το προζύμι της μεγάλης αλλαγής, ώστε το φως της Ορθοδοξίας να λάμψει από το ένα μέχρι το άλλο άκρο της γης.