«ΔΕΝ θα μας πούν οι ξένοι τι να κάνουμε με την παράδοσή μας, με τα ήθη και με τα έθιμά μας και τι να κάνουμε με τις εικόνες στα σχολεία!» Ο Αρχιεπίσκοπος ομιλεί με οξύτητα μεν αλλά με σταθερή φωνή και πράο ύφος.
Έχει τον δικό του τρόπο να περνά τα μηνύματά του. Όταν λέει «ξένοι», εννοεί ξένες δυνάμεις προφανώς. Αλλά έχει στο μυαλό του και τους μετανάστες, που αντί να ενσωματωθούν και να αφομοιωθούν στην ελληνική κοινωνία, αποδεχόμενοι τις αρχές και τις αξίες της, επιδιώκουν τουλάχιστον κάποιοι από αυτούς να επιβάλλουν τον δικό τους τρόπο ζωής. Και όταν η συζήτησις έρχεται στα μεγάλα και τα σπουδαία για την Εκκλησία όπως η προσέγγισις του θρησκευτικού φαινομένου στην μέση εκπαίδευση, δεν μασά τα λόγια του. Στην συνομιλία που είχε στο απέριττο γραφείο του στον πρώτο όροφο της Αρχιεπισκοπής με την «Εστία» της οποίας είναι πιστός και φανατικός αναγνώστης, ο Μακαριώτατος υπήρξε ασυνήθιστα ανοικτός.
«Όταν πηγαίνεις στην Μεγάλη Βρεταννία σε ρωτούν αν δέχεσαι την ιστορία και την παράδοση αυτού του τόπου και αν πείς “ναι” σε κρατούν, αν πείς “όχι” σου δείχνουν το δρόμο της επιστροφής. Και σε εμάς έχουν απαίτηση οι ξένοι να αφαιρέσουμε τις εικόνες από τις σχολικές αίθουσες; Έως και ο Τσίπρας που άνοιξε στο τέλος την συζήτηση για την ουδετεροθρησκεία κατάλαβε το λάθος!» μας σχολίασε ο Μακαριώτατος.
Ο προβληματισμός του Αρχιεπισκόπου για την εκπαίδευση και το θρησκευτικό φαινόμενο δεν είναι βεβαίως τυχαίος. Έρχεται σε μια στιγμή που εκκρεμούν οι αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την διδασκαλία των Θρησκευτικών, βάσει της τελευταίας αποφάσεως του Συμβουλίου Επικρατείας για την διαγραφή του θρησκεύματος από τα απολυτήρια, για τις εικόνες στις σχολικές αίθουσες, για τον εκκλησιασμό και την προσευχή. Η εξέλιξις με το μάθημα των Θρησκευτικών, το οποίο μπορεί να καταστεί προαιρετικό και να επιτρέπεται στους μαθητές που απαλλάσσονται να διδάσκονται άλλο «ισότιμο μάθημα», τον απασχολεί πολύ.
«Ακούω πως υπάρχει σκέψη να διδάσκεται στην μία αίθουσα το μάθημα των Θρησκευτικών και στην άλλη αίθουσα οι φάκελοι με τις σημειώσεις Γαβρόγλου. Αν αυτό συμβεί, θα είναι ολέθριο» τόνισε στην συνομιλία που είχε με τον διευθυντή της «Εστίας» Μανώλη Κοττάκη ο Μακαριώτατος. Και τούτο, διότι όπως μας εξήγησε «θα μπεί από την πίσω πόρτα ο διχασμός και οι κομματικές αντιπαραθέσεις στα σχολεία. Θα χωριστούν οι μαθητές σε αριστερούς και δεξιούς. Όποιοι διαλέγουν τα Θρησκευτικά θα θεωρούνται δεξιοί ενώ όσοι διαλέγουν να διδαχθούν τους φακέλους Γαβρόγλου θα θεωρούνται αριστεροί. Είναι εποχές για τέτοια;» Ο ίδιος θεωρεί ότι η Εκκλησία πρέπει να τους αγκαλιάζει όλους ανεξαρτήτως ιδεολογίας, και το ίδιο πρέπει να κάνει και η πολιτεία. Θυμάται πάντοτε με νοσταλγία από τα παιδικά του χρόνια τον μπαρμπα-Θόδωρο, τον κομμουνιστή από τα μέρη του στην Βοιωτία, ψαρά στο επάγγελμα, ο οποίος ήταν πρώτος κάθε Κυριακή στην εκκλησία προσευχόμενος να τον βοηθεί ο Θεός να θρέφει την οικογένειά του και άλλες.
[irp posts=”528573″ name=”Ο Αρχιεπίσκοπος και ο Μητροπολίτης Καλαμαριάς σε δομές της Αρχιεπισκοπής (ΦΩΤΟ)”]
Ο Αρχιεπίσκοπος θεωρεί επίσης αυτήν την στιγμή θέμα προτεραιότητος την πρόσληψη 3.500 ιερέων σε οργανικές θέσεις πέραν των 6.500 που προεβλέποντο το 1945. «Έχουμε θέσει το θέμα στον Πρωθυπουργό και αναμένουμε. Δε γίνεται ενώ έχουμε τόσα κενά σε ιερείς στις ακριτικές και νησιωτικές περιφέρειες να δίδεται ετησίως έγκριση για 150 ιερείς μόνον! Να σκεφτείτε ότι στα βόρεια σύνορά μας όπου δεν έχουμε ιερείς, Χριστούγεννα και Πάσχα έρχονται ιερείς από τα γειτονικά Σκόπια και τελούν την Θεία Λειτουργία! Απαράδεκτο!». Με αφορμή αυτό όμως μας ξεκαθάρισε: «Μη νομίσετε ότι θέλουμε να εξαρτώμεθα από το κράτος. Προσωπικά πιστεύω σε μια ανεξάρτητη Εκκλησία. Μόνο τότε θα μας υπολογίζει το κράτος».
Η ενδιαφέρουσα συνομιλία μας, παρόντος του Διευθυντού Τύπου της Αρχιεπισκοπής Χάρη Κονιδάρη, ολοκληρώθηκε με το Ουκρανικό. Ο Αρχιεπίσκοπος σημείωσε ότι η απόφασις της Εκκλησίας της Ελλάδος ήταν «επιβεβλημένη». Έδειξε να κατανοεί τις αντιδράσεις της Ρωσσικής Εκκλησίας που δικαιολογημένως ανησυχεί από την πλευρά της για άλλες αναγνωρίσεις από τις γειτονικές Λιθουανία, Λεττονία κ.λπ. Προσέθεσε όμως σκεπτικός: «Αυτό που δεν κατανοώ είναι η αντίδρασή τους με όρους θρησκειολογικούς. Τι σημαίνει σας διακόπτω την Θεία Κοινωνία; Αυτά είναι ολοκληρωτισμός…». Η ενδιαφέρουσα επίσκεψις της «Εστίας» στην Αρχιεπισκοπή έκλεισε μετά 45 λεπτά με τον Άγιο Νεκτάριο, τα εκατό χρόνια από την Κοίμηση του οποίου θα εορτασθούν του χρόνου στην Αίγινα, τόπο καταγωγής του διευθυντού της «Εστίας». Με αφορμή το γεγονός ότι ουδέποτε κατά την ποιμαντορία του έχει παραστεί στον εορτασμό του Αγίου, του ζητήθηκε να δώσει το «παρών» του χρόνου. Και εκείνος, πρώτα ο Θεός, με χαρά το εδέχθη. Έχει χρέος άλλωστε. Ο πνευματικός του πατέρας Θηβών Νικόδημος στην Αγία Τράπεζα στον Άγιο Νεκτάριο προσευχήθηκε και παραιτήθηκε για να εκλεγεί στην Μητρόπολη ο Ιερώνυμος. Ο Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ τον προόριζε για Μητροπολίτη Καρδίτσας…