Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: Μαθητές που βραβεύτηκαν στον Πανελλήνιο διαγωνισμό δημιουργίας ταινίας μικρού μήκους με θέμα: «Μνήμες Μικράς Ασίας-Πόντου: 1922-2022», που διοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και η Ειδική Επιτροπή Πολιτιστικής Ταυτότητος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, με αφορμή την συμπλήρωση 100 ετών από τη Μικρασιατική Καταστροφή επισκέφθηκαν σήμερα το πρωί τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο.
Ρεπορτάζ για το Ραδιόφωνο της Εκκλησίας: Μάκης Αδαμόπουλος
Φωτογραφίες: Χρήστος Μπόνης
Τους μαθητές συνόδευαν εκπαιδευτικοί και ο Αρχιμανδρίτης Δαμασκηνός Πετράκος, Γραμματέας της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος, ενώ παρέστη και ο Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων κ. Γεώργιος Καλαντζής.
Ο π. Δαμασκηνός ευχαρίστησε τον Αρχιεπίσκοπο και αναφέρθηκε στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό, ο οποίος απευθυνόταν σε μαθητές της Β΄ και Γ΄ Τάξης Γυμνασίου σχολ. ἔτους 2021-2022, με σκοπό να τιμηθεί η Μνήμη του Μικρασιατικού, Ποντιακού και Θρακικού Ελληνισμού. Το Γενικό Θέμα ήταν: “Μνήμες Μ. Ασίας και Πόντου: 1922-2022”. Εἰδικότερα δόθηκαν για μελέτη και έμπνευση οι προσωπικότητες των: α. Αγίας Ελένης, β. Αγίου Χρυσοστόμου Σμύρνης, γ. Φώτη Κόντογλου, δ. Γιώργου Σεφέρη. Επίσης, έκανε γνωστό ότι βραβεύθηκαν 5 σχολεία και σε 3 δόθηκαν τιμητικοί έπαινοι και το βραβείο είναι μία τριήμερη επίσκεψη εκδρομή στο Πήλιο, όπου θα μετέβαιναν αμέσως μετά την επίσκεψη στον Αρχιεπίσκοπο. Στην εκδρομή συμμετέχουν οι 24 μαθητές των 8 ομάδων που βραβεύτηκαν και οι υπεύθυνοι καθηγητές τους καα από ένας εκπρόσωπος από τους διοργανωτές, δηλαδή ένας από τη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων και ο Γραμματέας της Ειδ. Συνοδ. Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητας.
Ο Αρχιεπίσκοπος συνεχάρη τους μαθητές και εξέφρασε την χαρά του για αυτήν την επίσκεψη τονίζοντας πως τα παιδιά είναι το μεγαλύτερο κεφάλαιο. Ανέφερε πως η προσπάθεια που έκαναν έχει βαθιά έννοια με πολλούς προβληματισμούς. Υπογράμμισε την αξία της έρευνας για τα ιστορικά γεγονότα και την μελέτη των προσωπικοτήτων αυτών και επεσήμανε ότι η μνήμη είναι κάτι που καλούμαστε να καλλιεργούμε, για να διδασκόμαστε. Σημείωσε, επίσης, ότι έχουμε υποχρέωση απέναντι στα παιδιά, να μην αφήσουμε τον ενθουσιασμό και τις γνώσεις τους να πάνε χαμένα, όπως τα νερά που τρέχουν στα βουνά, αλλά να φτιάξουμε «αυλάκια» σαν αυτά που ποτίζουν τα δέντρα, ώστε να έχουν καρπούς. Ευχήθηκε καλή πρόοδο και καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά και δύναμη στους καθηγητές, για να κατευθύνουν τους μαθητές. Παράλληλα, ευχαρίστησε το υπουργείο Παιδείας για την συμμετοχή τονίζοντας πως Εκκλησία και Πολιτεία πορεύονται μαζί για το καλό του λαού μας.
Ο κ. Καλαντζής μιλώντας για την έρευνα που έκαναν οι μαθητές, στο πλαίσιο της συμμετοχής τους στον διαγωνισμό, τόνισε πως εκείνη την εποχή υπήρξε ένας διχασμός στην Ελλάδα σε όλα τα επίπεδα. «Τα αποτελέσματα αυτού του διχασμού ήταν η γενοκτονία του ελληνισμού στην Μικρά Ασία και στον Πόντο και η δίωξη από την Ανατολική Θράκη. Οι πρόσφυγες που βρίσκονται στην χώρα μας είναι όσοι επέζησαν από την γενοκτονία. Περίπου ίσος αριθμός δεν επέζησε. Σφάχτηκαν γιατί προτίμησαν να παραμείνουν χριστιανοί ορθόδοξοι και όχι να αλλάξουν την πίστη τους. Το κύριο δίδαγμα είναι ότι ο διχασμός σε όλα τα επίπεδα έχει το ίδιο αποτέλεσμα, την ήττα, την καταστροφή και την καταδίκη του έθνους μας» σημείωσε ο Γενικός Γραμματέας και ευχήθηκε σε όλους καλή επιτυχία στην ζωή τους.
Τα 5 σχολεία-Γυμνάσια που βραβεύθηκαν ήταν: 4ο Κορίνθου (με δύο βραβεία, 1ο και 3ο), Εκπαιδευτήρια Ε. Μαντουλίδη (Θεσσαλονίκη), Εκπαιδευτήρια Ζαγοριανάκου, 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Κιλκίς. Τιμητικοί έπαινοι δόθηκαν στα Γυμνάσια: Εκπαιδευτήρια “Παλλάδιο” Βάρης, Σχολή Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου, 2ο Ἡμερήσιο Γυμν. Σπάρτης. Τα επόμενα 2 σχολικά έτη θα διοργανωθούν άλλοι 2 παρόμοιοι διαγωνισμοί.