Υπό την αιγίδα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, με φορέα διοργανώσεως την Συνοδική Επιτροπή επί των Αιρέσεων, με την φιλοξενία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ. Ανθίμου, και με τη συμμετοχή Εντεταλμένων δέκα Ορθοδόξων Εκκλησιών και εβδομήντα πέντε Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, της Κρήτης και της Δωδεκανήσου, άρχισε χθές, 15η Οκτωβρίου ε.έ., στο Εκπαιδευτικό και Πολιτιστικό Ίδρυμα «Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς», τις εργασίες της η «ΚΔ΄ Πανορθόδοξος Συνδιάσκεψις Εντεταλμένων Ορθοδόξων Εκκλησιών και Ιερών Μητροπόλεων δια θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας»… με θέμα: «Η ελπίδα της Ορθοδόξου Εκκλησίας για την αιωνιότητα και οι πλάνες των “εσχατολογικών αιρέσεων”», υπό την Προεδρία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ. Ανθίμου, Προέδρου της Συνοδικής Επιτροπής επί των Αιρέσεων.
Τον αγιασμό τέλεσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαγκαδά κ. Ιωάννης, εκπροσωπών τον Σεβασμιώτατον Μητροπολίτην Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμον και στη συνέχεια χαιρέτησε την Συνδιάσκεψη ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Δαβίδ, Αρχιερατικός Επίτροπος της Ι. Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης. Ακολούθως αναγνώσθηκαν τα μηνύματα των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών.
Τέλος, κήρυξε την έναρξη των εργασιών της Συνδιασκέψεως ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Δαβίδ.
Στην εναρκτήρια τελετή παρέστησαν ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Ειρηναίος και οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες: Γλυφάδας κ. Παύλος, Κυθήρων κ. Σεραφείμ, Αιτωλοακαρνανίας κ. Κοσμάς και Πτολεμαΐδος κ. Προτέριος (Πατριαρχείου Αλεξανδρείας).
Στο μήνυμά του προς την Συνδιάσκεψη ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, μεταξύ των άλλων, υπογράμμισε και τα εξής:
«Η άσαρκος παρουσία του Θεού Λόγου στην Παλαιά Διαθήκη στις διάφορες Θεοφάνειες και η ένσαρκος παρουσία Του στην Καινή Διαθήκη, ταυτοχρόνως με τη ζωογόνο παρουσία του Παναγίου Πνεύματος, αισθητοποιούν την παρουσία των εσχάτων ως βιούμενη πραγματικότητα στο ιστορικό ενταύθα ως “αρραβώνα του Πνεύματος” (Β΄ Κορ. 1, 22).
Σε αντίθεση προς τον ορθόδοξο εκκλησιαστικό τρόπο κατανοήσεως των εσχάτων, δεν είναι υπερβολικό να υποστηρίξουμε, ότι η εσχατολογία υπήρξε ο κατ’ εξοχήν χώρος, όπου ήδη από τα χρόνια του αρχαίου χιλιασμού ώς σήμερα οδήγησε στη διατύπωση από διάφορα πρόσωπα και κινήσεις πλήθους κακοδόξων θεωριών».
Ακολούθησε η πρώτη εισήγηση του Ελλογιμ. Αναπλ. Καθηγητού της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ., κ. Βασιλείου Τσίγκου με θέμα: «Τα έσχατα στη θεολογία και ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας». Στην εισήγησή του τόνισε, μεταξύ άλλων, την χριστοκεντρικότητα της περί εσχάτων Ορθοδόξου διδασκαλίας, η οποία συνδέει άρρηκτα την ιστορία με την εσχατολογία, βάζοντας ως γερά θεμέλια το έργο του Χριστού και το έργο του Αγίου Πνεύματος. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στα χαρακτηριστικά της χωρίς ιστορία Ανατολικής εσχατολογίας, της χωρίς εσχατολογία Δυτικής ιστορίας και της υπερεσχατολογίας του Προτεσταντισμού.
Οι εργασίες της Συνδιασκέψεως θα συνεχιστούν και σήμερα.