Επιμέλεια: ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
ΔΙΣ: Μήνυμα προς το χριστεπώνυμο πλήρωμα σχετικά με τον πόλεμο στην Ουκρανία στέλνει η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος στο οποίο αναφέρεται μεταξύ άλλων πως: “Η Ιερά Σύνοδος αισθάνεται έντονο τό χρέος νά καταδικάσει τήν βίαιη εισβολή τών ρωσικών στρατευμάτων καί τόν πόλεμο στήν Ουκρανία καί νά υψώσει φωνή διαμαρτυρίας γιά όλα τά, ως μή ώφειλε, θύματα τού πολέμου καί όλους τούς διωκομένους. Θρηνεί γιά όσους θανατώθησαν, αλλά καί γιά όσους ακόμη δοκιμάζονται καί διώκονται”.
Αναλυτικά το ανακοινωθέν:
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος τής Εκκλησίας τής Ελλάδος μέ αίσθημα ευθύνης ενώπιον τού Θεού καί τής εκκλησιαστικής κοινότητος, κατά τήν συνεδρίαση Αυτής τής 14ης Μαρτίου 2022, ασχολήθηκε επισταμένως καί μέ τό ζήτημα τών τραγικών γεγονότων τού πολέμου στήν Ουκρανία.
Η Ιερά Σύνοδος, αφού ενημερώθηκε από τόν Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών καί πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο τόσο γιά τίς επιστολές, τίς οποίες απέστειλε πρός τόν Μακαριώτατο Μητροπολίτη Κιέβου καί πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιο καί τόν Μακαριώτατο Πατριάρχη Μόσχας καί πάσης Ρωσίας κ. Κύριλλο, όσο καί γιά τήν διαβούλευση πού είχε μέ τό αρμόδιο Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, ως πρός τήν παροχή βοηθείας πρός τούς εκ τού πολέμου πρόσφυγες, αποφάσισε νά απευθυνθεί καί πάλι πρός τόν Ιερό Κλήρο καί τόν ευσεβή Ορθόδοξο Λαό, εκφράζοντας τήν θλίψη καί τήν αγωνία Της γιά τόν καταστρεπτικό πόλεμο πού διεξάγεται εναντίον τής Ουκρανίας.
Η Ιερά Σύνοδος αισθάνεται έντονο τό χρέος νά καταδικάσει τήν βίαιη εισβολή τών ρωσικών στρατευμάτων καί τόν πόλεμο στήν Ουκρανία καί νά υψώσει φωνή διαμαρτυρίας γιά όλα τά, ως μή ώφειλε, θύματα τού πολέμου καί όλους τούς διωκομένους. Θρηνεί γιά όσους θανατώθησαν, αλλά καί γιά όσους ακόμη δοκιμάζονται καί διώκονται.
Ο πόλεμος δέν είναι κάτι καινούργιο στήν ανθρώπινη ιστορία, όμως τούτο δέν τόν καθιστά, ως γεγονός, λιγότερο αποτρόπαιο. Ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός αρνείται καί καταδικάζει τήν βία σέ όλες τίς μορφές της. Μάλιστα, ποτέ δέν χρησιμοποίησε βία εναντίον τών ανθρωπίνων προσώπων, ακόμη κι όταν ο Ίδιος τήν υπέστη παντοιοτρόπως.
Εξ επόψεως Ορθοδόξου, κανένα γεγονός, καμία πρόκληση, καμία επιδίωξη καί καμία πρόφαση δέν δύναται νά δικαιολογήσει τήν θηριωδία τού πολέμου, η φύση τού οποίου προϋποθέτει τήν επιβολή τής βουλήσεως τού ισχυρού στόν ανίσχυρο. Τοιουτοτρόπως, παράγεται τό λεγόμενο «δίκαιο» τού ισχυρού, τό οποίο, βεβαίως, δέν έχει καμία σχέση μέ τήν έννοια τής δικαιοσύνης, τής αγάπης καί τής ελευθερίας, πού ευαγγελίζεται ο Χριστός.
Ο πόλεμος όχι μόνο δέν λύνει τά προβλήματα, αλλά ενεργεί πολλαπλασιαστικώς, αναπαράγοντας καί ανατροφοδοτώντας τόν κύκλο τής βίας, τού μίσους, τού πόνου, τού ξεριζωμού, τής προσφυγιάς, τής πείνας καί τής απώλειας τής ίδιας τής ανθρώπινης ζωής, πού ως Χριστιανοί οφείλουμε νά σεβόμαστε, νά προστατεύουμε καί νά τιμούμε.
Τίς ημέρες αυτές, η Ουκρανία βιώνει τόν παραλογισμό καί τήν σκληρότητα τού πολέμου. Άμαχοι βομβαρδίζονται, μέ θύματα ακόμη καί παιδιά, καταστρέφονται Ιεροί Ναοί καί Ιερές Μονές, ζωτικές υποδομές καί μνημεία μακραίωνης πολιτισμικής σημασίας, στρατιές προσφύγων αναζητούν απελπισμένα διόδους διαφυγής. Επιπλέον, ελλοχεύει ο κίνδυνος μιάς πυρηνικής καταστροφής, ενώ τίποτε δέν αποκλείει ο πόλεμος νά λάβει παγκόσμιες διαστάσεις.
Η ευθύνη πάντων ημών τών Ορθοδόξων Χριστιανών έναντι αυτών τών ολεθρίων καταστάσεων συνεπάγεται έμπονη προσευχή καί έντονη δράση διότι καί ο Ιδρυτής τής Εκκλησίας μας, προσευχόμενος γιά τήν σωτηρία μας, ανέλαβε, εντός τής ιστορίας, ρόλο ενεργό, ο οποίος Τόν οδήγησε μέχρι τόν Σταυρό καί τόν θάνατο, μέ σκοπό νά ευαγγελισθεί τήν ειρήνη καί νά ενώσει τά πρίν διεστώτα, δηλαδή τόν άνθρωπο μέ τόν Πλαστουργό καί Θεό του.
Οφείλουμε, λοιπόν, πρός δόξαν Θεού νά πληροφορήσουμε τήν διακονία μας. Η Εκκλησία τής Ελλάδος, σχετικά μέ τήν παροχή ανθρωπιστικής βοηθείας πρός τούς πρόσφυγες, έχει ήδη θέσει στήν διάθεση τής Πολιτείας, σέ αγαστή συνεργασία μέ τό αρμόδιο Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, δομές τής Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών καί Ιερών Μητροπόλεων, καθώς καί ξενώνες τής Αστικής Μή Κερδοσκοπικής Εταιρείας «Συνύπαρξις» καί τού Φιλανθρωπικού Οργανισμού «ΑΠΟΣΤΟΛΗ», γιά τήν φιλοξενία Ουκρανών προσφύγων, ιδίως παιδιών καί ασυνόδευτων ανηλίκων. Επιπροσθέτως, πολλές Ιερές Μητροπόλεις, σέ συνεργασία μέ φιλανθρωπικές οργανώσεις καί φορείς, προβαίνουν σέ συγκέντρωση ανθρωπιστικού υλικού, τό οποίο μέ φροντίδα τών προαναφερθέντων φορέων θά προωθηθεί πρός τούς πληγέντες εκ τού πολέμου.
Ταυτοχρόνως, η Εκκλησία μας ανέλαβε τήν πρωτοβουλία καί σέ εκκλησιαστικό επίπεδο νά απευθύνει έκκληση πρός τούς αρμοδίους εκκλησιαστικούς ηγέτες μέ σκοπό τήν ουσιαστική παρέμβασή τους πρός τούς κοσμικούς άρχοντες τής δικαιοδοσίας τους γιά τόν τερματισμό τού πολέμου.
Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά,
Η Εκκλησία τής Ελλάδος, όπως έπραξε καί στό παρελθόν κατά τόν πόλεμο καί τήν βίαιη εισβολή στήν Σερβία, τό Κοσσυφοπέδιο καί τήν χειμαζομένη καί αιμάσσουσα επί πεντηκονταετία όλη Κύπρο μας, τονίζει εκ νέου ότι καί στήν περίπτωση τής εισβολής στήν Ουκρανία ο πόλεμος δέν επιλύει οποιεσδήποτε ανθρώπινες διαφορές, όσο σημαντικές κι άν είναι, σέ κοινωνικό, εθνικό ή παγκόσμιο επίπεδο.
Δυστυχώς, μέσα από αυτές τίς τραγικές καταστάσεις φανερώνεται καί η αποτυχία μας ως ανθρώπων καί ειδικότερα ως Χριστιανών, ακόμη καί ως εκκλησιαστικών ηγετών, νά ζούμε μέσα στήν ειρήνη πού μάς κληροδότησε ο Χριστός: «Ειρήνην αφίημι υμίν, ειρήνην τήν εμήν δίδωμι υμίν» (Ιω. 14,27).
Γι αυτό καί προτρέπουμε πατρικώς τό ευσεβές πλήρωμα τής Εκκλησίας, τόσο τούς εκ τού ιερού Καταλόγου, όσο καί τούς ευλαβείς πιστούς, σέ εγκάρδια προσευχή πρός τόν Άρχοντα τής Ειρήνης, τόν Κύριο Ιησού Χριστό, μέ σκοπό νά φωτίσει τίς διάνοιες τών εχόντων τήν κοσμική εξουσία καί λαμβανόντων αποφάσεις, γιά τήν κατάπαυση κάθε περαιτέρω πολεμικής επιβουλής, τήν διάσωση τών ανθρώπων καί τήν επικράτηση παγκόσμιας ειρήνης.
Άς μάς καθοδηγήσει όλους η αγάπη τού Θεού, ιδιαιτέρως όσους ευρίσκονται στήν δεινή δοκιμασία τού πολέμου, ώστε νά διέλθουμε τό υπόλοιπο στάδιο τής Αγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστής εν ειρήνη, μετανοία καί φιλαλληλία καί νά αξιωθούμε τής μετοχής στό σωτήριο γεγονός τής Αναστάσεως τού Χριστού μας ακέραιοι καί ειρηνικοί.
Μετά πατρικών ευχών καί αγάπης,
Ο Αθηνών Ι Ε Ρ Ω Ν Υ Μ Ο Σ, Πρόεδρος
Ο Σάμου καί Ικαρίας Ευσέβιος
Ο Φλωρίνης, Πρεσπών καί Εορδαίας Θεόκλητος
Ο Κασσανδρείας Νικόδημος
Ο Σερρών καί Νιγρίτης Θεολόγος
Ο Σιδηροκάστρου Μακάριος
Ο Εδέσσης, Πέλλης καί Αλμωπίας Ιωήλ
Ο Αργολίδος Νεκτάριος
Ο Θεσσαλιώτιδος καί Φαναριοφερσάλων Τιμόθεος
Ο Μεγάρων καί Σαλαμίνος Κωνσταντίνος
Ο Κεφαλληνίας Δημήτριος
Ο Τρίκκης, Γαρδικίου καί Πύλης Χρυσόστομος
Ο Καρπενησίου Γεώργιος
Ο Αρχιγραμματεύς
Ο Ωρεών Φιλόθεος