Επιμέλεια: Μάνος Χατζηγιάννης
Πληθώρα μηνυμάτων περιελάμβανε η προσφώνηση του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου στη σημερινή πρώτη μέρα της Ιεραρχίας της Εκκλησία της Ελλάδος. Μηνύματα που άπτονται και της πολιτικής κατάστασης της χώρας. Ο Αρχιεπίσκοπος ζήτησε ενότητα του πολιτικού κόσμου αβαντάροντας εν πολλοίς την κυβέρνηση, αφού η γραμμή του Μαξίμου που υπαγορεύει το επιχείρημα “να μην πάνε χαμένες οι θυσίες του λαού” στοιχίζεται πλήρως με τη φράση του Αρχιεπισκόπου “επικρατεί βαθειά αγωνία για το ενδεχόμενο οι συνεχιζόμενες θυσίες του να μείνουν εν τέλει χωρις αντικρισμα”.
Την εκτίμηση της κυβερνητικής αβάντας ενισχύει και η “λίστα των ευχαριστιών”. Ούτε για ένα ούτε για δύο αλλά για 14(!) πράγματα ευχαρίστησε την κυβέρνηση ο Αρχιεπίσκοπος. Κατά βάση θέματα που είχαν να κάνουν με τη φορολόγηση, την εκκλησιαστική περιουσία και άλλες εισφορές.
Για την οικονομική κρίση κάλεσε τους Ιεράρχες “να μην εγκαταλείψουμε τον λαό μας, να σταθούμε κοντά του”. Ζήτησε κοινή θέση στο ζήτημα αξιοποίησης της εκκλησιαστικής περιουσίας επισημαίνοντας όπως και στην αντίστοιχη περσινή εισήγηση πως “ η οικονομική ανεξαρτησία αποτελεί αναγκαίο όρο για την απρόσκοπτη συνεχεια της διακονίας μας προς τον λαό”, συμπληρώνοντας πως “’χωρις οικονομική ανεξαρτησία θα ειμαστε διαρκως ουραγοί στις εξελιξεις”.
Όσον αφορά στα αμιγώς εκκλησιαστικά ζητήματα, και συγκεκριμένα για την αλλαγή του τρόπου εκλογής των Αρχιερέων, ο κ. Ιερώνυμος μάλλον προτίμησε το “απελθέτω απ΄εμού το ποτήριον τούτο” αφού διεμήνυσε πως για το θέμα αυτό δεν “αποτελεί όμως αποκλειστικά δική μου ευθύνη να προβώ αυτή τη στιγμη σε αλλαγες ούτε αισθανομαι έτοιμος να διατυπώσω προτασεις”
Συνάμα ζήτησε και ενότητα μέσα στους κόλπους της Εκκλησίας κάνοντας λόγο για “έριδες” που οδήγησαν σε εθνικες καταστροφες.
Μίλησε τέλος και για την κατάσταση στη Μέση Ανατολή επισημαίνοντας πως “πρεπει να καταδικαζονται θρησκείες και ζηλωτες θρησκειών που προωθούν τον φανατισμο, τη βία, τη μισαλλοδοξία, τον πολεμο”
Ακολουθεί ολόκληρη η προσφώνηση:
Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί,
Χαριτι Θεού συνερχεται συνοδικως η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλαδος στις αρχές μιάς ακόμη εκκλησιαστικής περιόδου. Κατά τον λογο του Μεγαλου Βασιλείου (Ανεπιγραφος περί Συνοδου), «Τι γαρ αν γενοιτο χαριεστερον, η τους τοσούτω τω πληθει των τοπων διηρημενους τη διά της αγάπης ενώσει καθοραν εις μίαν μελων αρμονίαν εν σωματι Χριστού δεδεσθαι;». Οφείλουμε να δοξαζουμε τον εν Τριάδι Θεό που μας αξιωνει αυτης της ευλογίας. Θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι το γεγονος αυτό καθεαυτό της συγκλησεως δεν ειναι ιστορικως αυτονοητο. Η Ιερά Συνοδος της Ιεραρχίας συνερχεται τακτικως και ελευθερως, κάτι το οποίο δεν ήταν δυνατον για τα πρώτα 70 και πλέον έτη της ιστορίας Της.
Κατά τη μακρα περιοδο μεταξύ των ετών 1834 και 1907 δεν εδίδετο η άδεια να συγκληθεί η Ιεραρχία από την τότε Πολιτειακή Αρχή, υπό τον φόβο της δυναμεως και της βαρυτητος που μπορεί να έχει η ενότητα, η συνοδικοτητα, η φωνή και η μαρτυρία της Εκκλησίας προς την κοινωνία.
Σας ευχαριστω για την προσελευσή σας στην παρούσα Συνεδριαση, η οποία δεν διαθετει, όπως τα τελευταία έτη, κεντρικό θέμα, έχει όμως παντοτε βαρυνουσα σημασία. Περιλαμβανει τρεις εισηγησεις, τις οποίες αναμενουμε με ενδιαφερον. Τον κυκλο τους προκειται να ανοίξει ο Σεβασμιωτατος Μητροπολιτης Θεσσαλονικης κ. Ανθιμος με θέμα: «Εκκλησία και νέος Ελληνισμος». Την επαύριον, ο Σεβασμιωτατος Μητροπολιτης Μεσσηνίας κ. Χρυσοστομος θα μας ενημερωσει «Περί της μελλούσης Αγίας και Μεγαλης Συνοδου, ήτις θα συνέλθη κατά το έτος 2016». Καί τελος, ο Σεβασμιωτατος Μητροπολιτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικης κ. Νικολαος θα παρουσιασει το θέμα: «Ορθοδοξος βιοηθικος προβληματισμος».
Θα υπάρξει ικανος χρονος για συζητηση και ανταλλαγή απόψεων. Θα παρακαλούσα μόνον οι τοποθετησεις σας επ’ αυτων να ειναι κατά το δυνατόν καιριες και συντομες, ώστε να απομείνει απαραίτητος χρονος για να καταληξουμε σε συγκεκριμενες αποφασεις προς υλοποίησιν υπό της Διαρκούς Ιερας Συνοδου. Οι καιροί υποδεικνυουν την αναγκαιοτητα ληψεως αποφασεων, με τις οποίες θα εκφρασθεί και εν τη πραξει η ενότητα της Εκκλησίας.
Η τέταρτη ημέρα ειναι αφιερωμένη στις επισκοπικες εκλογες προς πληρωσιν των τριών κενωθεισων Ιερων Μητροπολεων Γρεβενων, Μεγαρων και Σαλαμίνος, και Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας. Επιπροσθέτως, η Συνοδος καλείται να καλυψει την δημιουργηθείσα θέση βοηθού Επισκοπου.
Συνεδριαζουμε για μίαν εισέτι φορά σε κρισιμη συγκυρία για τη χώρα μας. Οι οικονομικες δυσκολίες παραμενουν, η απελπισία και η ανεργία εξακολουθούν να μαστιζουν τον αγαπητό λαό μας. Επικρατεί βαθειά αγωνία για το ενδεχόμενο οι συνεχιζόμενες θυσίες του να μείνουν εν τέλει χωρις αντικρισμα. Ευθύνη της Εκκλησίας ειναι να μεταφερει τη φωνή των προσφευγοντων εις Αυτην, να διακηρύξει αυτή την αγωνία για όσα δοκιμαζουν τον λαό του Θεού, να τον διακονεί και να τον στηριζει με όλες Της τις δυναμεις. Η Εκκλησία δεν μπορεί παρά να εκφρασει αυτή την αγωνία, διότι ειναι εκείνη που απορροφά όλους αυτους τους κραδασμούς, τον πόνο, τις ανάγκες, την απόγνωση των ανθρωπων, και προσπαθεί να τείνει χείρα βοηθείας και να δωσει δυναμη και ελπίδα, να εμπνεύσει το όραμα. Θέλω να ευχαριστήσω στα προσωπά σας όλες τις Ιερες Μητροπολεις για το πολυσχιδες έργο τους και να ζητήσω να διαβιβασετε και στους κληρικούς σας και τους λοιπούς συνεργατες τις ευχαριστίες και την αναγνωριση για την υποστηριξή τους στον κοινό αγώνα της διακονίας. Χωρις τη συμβολή τους μέσα από τα ζωτικά μας κυτταρα, τις ενορίες ανά την ελληνική επικρατεια, τούτο το έργο δεν θα ήταν δυνατον να πραγματοποιηθεί.
Ευχαριστίες οφείλονται και προς τα μέλη της παρελθούσης Διαρκούς Ιερας Συνοδου, που συνεβαλαν κοπιωδως στην επίλυση καιριων προβληματων. Πρεπει όλοι, η κάθε Ιερά Μητροπολη, να συμβαλουμε στο μετρο που μας αναλογεί, διότι με την κοινή προσπαθεια πιστεύω ακραδαντως ότι θα επέλθει και ανάπτυξη στον τόπο αυτό και η πολυποθητη έξοδος από τον οικονομικό ζυγό που όλα αυτά τα χρονια επικρεμαται ως σταυρος στους ώμους μας.
Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στις μεταξύ μας σχέσεις. Διότι κατά το παρελθον εκκλησιαστικες έριδες συνετελεσαν στο να επακολουθησουν εθνικες καταστροφες. Επιτρέψτε μου να διατυπώσω τη γνώμη ότι στην κρισιμη αυτή στιγμη ο τοπος δεν αντεχει επιπροσθετους ταλανισμούς. Έχει ανάγκη πολιτικης σταθεροτητας τουλαχιστον για τα έτη που ακολουθούν. Απαιτείται πολιτική ενότητα για τα επόμενα χρονια εν μέσω των συνθηκων που έχουν αναπτυχθεί γύρω μας. Ο ρολος μας και η θέση μας δεν ειναι ασφαλως να πολιτικολογούμε. Δεν νοειται Εκκλησία ως θεσμος προσομοιος των πολιτικων. Δεν γνωριζει κομματικες παραταξεις ούτε αναμειγνύεται σε πολιτικες αντιπαραθεσεις. Δεν δυναται ωστόσο και να αγνοησει τα πολιτικά δρωμενα, κλείνοντας τα ματια μπροστα στα κοινωνικά προβληματα. Αντιθετως, έχει την αποστολή να μαρτυρεί στην πράξη έναντι των πολιτικων αρχων, όταν αυτες ενεργούν εις βαρος του λαού ή ερήμην του. Χωρις λοιπον την ενότητα των πολιτικων μας και τη σταθεροτητα των βουλευτικων δομων, οι θυσίες του ελληνικού λαού κινδυνεύουν να πάνε χαμένες, να πέσουν στο κενό, γεγονος το οποίο θα οξύνει έτι περαιτέρω τις κοινωνικες ανισοτητες και θα δωσει χώρο σε όσους επιβουλεύονται το μελλον της χωρας μας. Επαναλαμβάνω ότι η Εκκλησία, αν και αφίσταται της πολιτικολογίας, δεν δυναται ωστόσο να αποστεί και της ευθυνης της έναντι των ανθρωπων, διότι οφείλει να μεταφερει τις αγωνίες του λαού μας στα ώτα των κυβερνωντων.
Καποιος νέος μου είπε: «Ας κανουν ο,τι θελουν· γιατί υποθηκεύουν όμως το μελλον μας; Εμείς απλά θελουμε να έχουμε μια ευκαιρία να φτιαξουμε τη δική μας Ελλάδα». Σε αυτην ακριβώς την κραυγή αγωνίας πρεπει να σταθούμε. Στοχος μας δεν ειναι να επικρινουμε, αλλά να αναδείξουμε τις αρχες και τις αξίες με τις οποίες γαλουχηθήκαμε, του Χριστιανισμού και του Ελληνισμού, οι οποίες κρατησαν και πρεπει να συνεχισουν να κρατούν αυτον τον τόπο ορθιο στην ιστορία.
Η Εκκλησία έχει χρέος να στηριζει τον λαό και να μη διχαζει τον λαό. Διαβλέπω ότι τα επόμενα έτη θα ειναι δυσκολα. Χρειαζεται καθείς εξ ημών να αναλαβει την ευθύνη που του αναλογεί και να επιδείξει ωριμοτητα και διαθεση για συνεργασία. Σε αντιθετη περιπτωση η καταληξη μπορεί να αποβεί ολέθρια και αντί της εξόδου από την κρίση να οδηγηθούμε σε απευκταίο τέλμα.
Οφείλω πάντως να ευχαριστήσω την Ελληνική Πολιτεία για συγκεκριμένα θέματα. Με τη συνεργασία μας και κατά την παρελθούσα Συνοδική Περιοδο δόθηκαν λύσεις σε πολλές εκκρεμότητες. Καρπος αυτης της συνεργασίας είναι οι νέες νομοθετικες ρυθμισεις που ενέκρινε η Βουλή προ ολίγων ημερων. Επιτρέψτε μου να τις αναφέρω επιγραμματικά:
1. Καταργούνται τα ανταποδοτικά τέλη ΟΤΑ για όλους τους Ναούς, ανεξαρτητως θρησκείας ή δογματος.
2. Επιτρεπεται η δωρεάν πολεοδομική τακτοποίηση αυθαίρετων κατασκευών και βοηθητικων χωρων και για τους Ιερούς Ναούς που ανήκουν σε Ιερά Προσκυνηματα, Εκκλησιαστικά Ιδρύματα και Εκκλησιαστικά Μουσεία.
3. Καταργείται η υποχρεωτική συμμετοχή στα Μητροπολιτικά Συμβούλια Προισταμενου της ΔΟΥ και δικηγορου του Νομικού Συμβουλίου του Κρατους.
4. Ναοί και περιουσίες διαλελυμενων ή διαλυομενων Μονων παραμενουν στην κυριοτητα της οικείας Ιερας Μητροπολεως ή περιερχονται στην κυρια ή ανασυνιστωμενη Μονή.
5. Οι εσωτερικοί και ιδρυτικοί κανονισμοί των Μονων και Ησυχαστηρίων ελέγχονται και εγκρινονται από τον επιχωριο Μητροπολίτη και τη ΔΙΣ.
6. Εκκλησιαστικά ακίνητα Μητροπολεων, Ενοριών, παλαιών Επισκοπων ή τέως ορθοδοξων χριστιανικων κοινοτητων, τα οποία υπάγονται πλέον στην εδαφική περιφερεια νέων Μητροπολεων ή Ενοριών, περιερχονται κατά κυριοτητα σε αυτες χωρις άλλη πράξη, συμβολαιο ή ανταλλαγμα.
7. Παλαιές Ενορίες, Μονες και Ησυχαστηρια, που ιδρύθηκαν προ της ισχύος του Ν. 590/1977, άνευ εκδοσεως ΦΕΚ ιδρύσεως, δυνανται να αποδείξουν τη νομιμη υπόστασή τους με πράξη της ΔΙΣ κατοπιν εισηγησεως του επιχωρίου Μητροπολιτου.
8. Πραξεις συστασεως και Κανονισμοί Ιδρυματων και Προσκυνηματων που δημοσιευθηκαν στο δελτίο «Εκκλησία» δυνανται πλέον να δημοσιευθούν στο ΦΕΚ με αναδρομική ισχύ.
9. Τα διαχωριστικά διαταγματα του ΟΔΕΠ και έτεροι πινακες ακινητων αποτελούν εκ του νομου τιτλους ιδιοκτησίας για τις Μονες χωρις να απαιτείται η μεταγραφή τους στα αρμοδια Υποθηκοφυλακεία.
10. Το Πανελληνιο Ιερό Ίδρυμα Ευαγγελιστρίας Τηνου παύει να εξαιρείται από τις διαταξεις του Ν. 590/1977 για τα Ιερά Προσκυνηματα και τους Ιερούς Ναούς.
11. Προστιθεται στη συγκροτηση του Πολυμελούς Συμβουλίου της Ριζαρείου Σχολης και εκπροσωπος της Εκκλησίας της Ελλαδος άνευ δικαιωματος ψηφου.
12. Επιτρεπεται να μετατασσονται δημοσιοι υπάλληλοι οι οποίοι είναι θεολογοι εκπαιδευτικοί σε κενες θεσεις εκκλησιαστικων υπαλληλων της Εκκλησίας της Ελλάδος, των Ιερών Μητροπόλεων και στο Διορθοδοξο Κεντρο.
13. Δημιουργούνται επιμερους θεσεις τακτικων υπαλληλων σε Ιερες Μητροπολεις.
14. Καθισταται μονιμη η Μητροπολη Γουμενισσης, Αξιουπολεως και Πολυκαστρου.
Το γεγονος επίσης ότι ψηφιστηκε νομος που δινει τη δυνατοτητα στις θρησκευτικες κοινοτητες να έχουν εννομη σχέση με το ελληνικό κρατος συμβαλλει οπωσδηποτε θετικά στη διεθνη εικόνα της χωρας μας. Ήταν καιρος να κατανοησει στην πράξη η Ελληνική Πολιτεία ότι η συνεργασία με την Εκκλησία ενέχει πολλαπλα οφέλη τόσο εντος όσο και εκτός Ελλαδος.
Σας ευχαριστω για την προσοχή σας μεχρι στιγμης. Χωρις να θέλω να στερήσω περισσοτερο πολυτιμο χρόνο από τον άγιο Θεσσαλονικης που έχει σημερα την εισηγησή του, επιτρέψτε μου να αναφερθώ εν συνοψει και σε ορισμένα ακόμη φλεγοντα ζητηματα.
Παρακολουθούμε καιρό τώρα με πόνο ψυχης την έκρυθμη κατασταση στην Εγγυς Ανατολή. Ειναι πραγματι εξαιρετικά οδυνηρή η διαπιστωση ότι όλες αυτες οι αναταραχες, η αιματοχυσία και οι βιαιοτητες με στόχο χριστιανούς αδελφούς μας, εκτυλισσονται σε επιφανείς ιστορικες εστίες του χριστιανισμού, όπως η Αιγυπτος και η Συρία, σε ιερούς τόπους και λικνα της Εκκλησίας που μας παρεδωσαν το όνομα του χριστιανού και γεννησαν πληθος αγίων και Πατερων με προεξαρχοντα τον ιερό Χρυσοστομο. Προκειται για τραγωδία βαθυτατη, της οποίας ακόμη δεν γνωριζουμε την καταληξη.
Πρεπει πάση θυσία να δρασουμε υπευθυνως, εάν θελουμε να παραμείνουν εν ζωή οι χριστιανικες κοινοτητες των περιοχων αυτων.
Η Εγγυς Ανατολή έχει το παγκοσμιο προνομιο τρεις μονοθειστικες θρησκείες να συνυπαρχουν ειρηνικά επί αιωνες στο έδαφος της: ο χριστιανισμος, ο ιουδαισμος και το ισλαμ. Αν εκλείψει ή διαρραγεί αυτή η τριμερης ισορροπία, το αποτελεσμα θα ειναι τραγικό. Από τη γεωστρατηγική της θέση, η πατρίδα μας λειτουργεί ως ουσιαστικος παραγοντας για την επικρατηση της ειρηνης στο ευρυτερο χώρο. Αν συνεχιστούν οι ένοπλες συρραξεις, μεγαλος αριθμος προσφυγων και μεταναστων ενδεχεται να εισρεύσει και στη χώρα μας με απρόβλεπτες συνεπειες.
Ειναι ανάγκη να προβληματιστούμε όλοι, να καλεσουμε τον πιστο λαό να ενώσει τη φωνή του μαζί μας και να προσευχηθούμε ο Θεός να διαφυλαξει τους δοκιμαζομενους αδελφούς μας. Οι θηριωδίες που διαπραττονται εις βαρος τους υπό το νεφος του πολεμου εφορμούνται από θρησκευτικό φανατισμο. Αυτή η καινοφανης νεοισλαμική απειλή που απλώνεται από τη Μέση Ανατολή ως τα Βαλκανια πρεπει να αντιμετωπιστεί καιρια και με σοβαροτητα. Πρεπει να καταδικαζονται θρησκείες και ζηλωτες θρησκειών που προωθούν τον φανατισμο, τη βία, τη μισαλλοδοξία, τον πολεμο. Δεν ειναι δυνατον θρησκείες να γινονται μέσα προβολης και προκλησεως πολεμων, καταστροφης, διωγμων, υποτιμησεως και ευτελισμού της αξίας του ανθρωπου.
Γιά την οικονομική κρίση –δηλαδή για την κρίση, όπως εκδηλωθηκε στην οικονομία– πολλά έχουν ειπωθεί. Ένα μόνο ακόμη: να μην εγκαταλείψουμε τον λαό μας, να σταθούμε κοντά του. Αγάπη, καρτερία, ταπεινοτητα, συνεργασία και αλληλεγγύη ειναι οι αρετες που θα λειτουργησουν σωστικά και θα τον οδηγησουν να δημιουργησει.
Υπογραμμίζω και ξεχωρίζω μίαν εξ αυτων, την οποία θα εξακολουθήσω να επαναλαμβάνω όσο ο Θεός μου δινει ζωή, την αξία της ενότητας του λαού μας, η οποία και πρεπει να ξεκινά μέσα από τη δική μας ενότητα.
Η ενότητα συνιστα την ταυτοτητα της Εκκλησίας: το γεγονος ότι τα προσωπα που την συναποτελούν δεν υπάρχουν αφ’ εαυτων, μεμονωμένα, και τα χαρισματα με τα οποία τους προίκισε και εξακολουθεί να τους παρεχει ο Θεός ειναι κοινά και δεν αποτελούν ατομικό κτήμα του καθενος. Η Χαρις του Κυρίου συνεχει την Εκκλησία, διότι δεν μονοπωλείται, αλλά εκκλησιοποιειται.
Η οικοδομή λοιπον της Εκκλησίας ειναι έργο κοινό όλων των μελων Της. Μέσα από την ποικιλία των χαρισματων και των ενεργειών αναδεικνυεται η ενότητα και η ενοποιός λειτουργία Της. Όλα τα μέλη, έστω κι εάν έχουν διαφορες μεταξύ τους, συνιστούν το ενωμένο τη πιστει, τη αγάπη και τη ομολογία Σώμα του Χριστού.
Λεγει ο Κυριος εις το κατά Ιωαννην: «Εν τούτω γνωσονται παντες ότι εμοί μαθηταί εστε, εάν αγάπην έχητε εν αλληλοις» (Ιω. ιγ΄, 35). Χαρακτηριστικό γνωρισμα των Αποστολων δεν ειναι η διενεργεια θαυματων, ούτε οι θαυμαστοί λογοι, αλλά η εν Χριστω αγάπη και ενότητα.
«Τούτο κεφαλαιον της καθ’ ημάς πολιτείας εστί», σημειωνει σχετικώς ο ιερος Χρυσοστομος, «τούτο γνωρισμα, το μη τα εαυτων σκοπείν μονον […]· τούτο δείγμα της πιστεως μεγιστον· Εν τούτω γαρ γνωσονται, φησί, παντες ότι μαθηταί μου εστε, εάν αγαπάτε αλληλους. Αγάπην δε δείκνυσι γνησίαν ου κοινωνία τραπεζης, ουδέ προσρησις ψιλή, ουδέ κολακεία ρηματων, αλλά το διορθωσαι και σκοπησαι το συμφερον του πλησίον, το τον πεπτωκότα διαναστησαι, το τω κειμένω χείρα ορέξαι της οικείας αμελησαντι σωτηρίας, και προ των οικείων αγαθων τα του πλησίον ζητησαι. Τούτο αγάπης γνησίας. Η γαρ αγάπη τα αυτης ου βλεπει, αλλά προ των αυτης τα του πλησίον ορά, ίνα δι’ εκείνων τα αυτης ίδη».
Από πολλούς αγίους Αδελφούς έχουν θιγεί κατά διαστηματα ποικίλα θεματα που χρηζουν μελετης και επεξεργασίας. Φρονώ κυριο μελημά μας ειναι να συνεχίσουμε την αποστολή μας, τη διακονία του λαού του Θεού, τη διακονία των ανθρωπων, και να δωσουμε ιδιαιτερο βαρος στην πνευματική καλλιεργεια. Ανθρωπος χωρις καλλιεργεια και εσωτερική αναφορά στον Θεό δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις δυσκολίες και τις προκλησεις της συγχρονης εποχης.
Περί του ζητηματος της επανεξετασεως του τροπου εκλογης των Αρχιερέων, για το πως πρεπει καποιος να οδηγείται στην διαποίμανση μιάς Ιερας Μητροπολεως, έχω τοποθετηθεί αρκετες φορες στο παρελθον. Δεν αποτελεί όμως αποκλειστικά δική μου ευθύνη να προβώ αυτή τη στιγμη σε αλλαγες ούτε αισθανομαι έτοιμος να διατυπώσω προτασεις. Απαιτείται να πηγασει από όλους μας η τάση για αναθεωρησεις στο συγκεκριμένο θέμα. Φρονώ ότι ίσως χρειαστεί να αφιερωσουμε μίαν ολόκληρη Ιερά Συνοδο της Ιεραρχίας προς συζητησιν. Προς στιγμην, αυτό που εμείς διατρανωνουμε και πιστεύουμε ειναι πως ο,τι πραγματοποιειται εν τη Εκκλησία συντελείται με τη Χάρη του Θεού. Χρειαζεται να το αντιληφθεί και ο λαός μας πληρως αυτό, ότι η Εκκλησία εν πρώτοις συνιστα μυστηριο, το οποίο τελεσιουργείται στο προσωπο καθενος εξ ημών.
Ειναι ο ιερος χωρος όπου ο ανθρωπος καταλλασσεται με τον Θεό, με τον εαυτό του και με τον κοσμο, μυσταγωγείται και αγιαζεται, βρισκοντας την αλήθεια, τη γαλήνη και την πληροτητα.
Απαιτείται επίσης να ομονοησουμε στο θέμα της αξιοποιησεως της Εκκλησιαστικης Περιουσίας. Αρκετά βηματα έχουν γινει προς αυτή την κατεύθυνση, με πιο προσφατο την προειρημένη τροπολογία, η οποία ερχεται εις επιστεγασμα μακρας πορείας εδραιωσεως του απαραίτητου νομικού πλαισίου. Εμπιστευομαστε την Οικονομική μας Υπηρεσία, πρεπει όμως να ομονοούμε και μεταξύ μας, διότι το ζητημα θελει πολλή προσοχή. Η οικονομική ανεξαρτησία αποτελεί αναγκαίο όρο για την απρόσκοπτη συνεχεια της διακονίας μας προς τον λαό. Όσο πιο γρηγορα λοιπον δοθεί η δυνατοτης στην Εκκλησία να αποκτησει οικονομική ανεξαρτησία, τόσο καλυτερα θα ειναι για όλους μας και τον τόπο. Αναμενουμε να διατυπωθούν προτασεις από εξειδικευμένα προσωπα με γνωμονα το κοινό καλό και όχι μεμονωμένα συμφεροντα.
Στο σημείο αυτό ζητώ τη στηριξη και τη συμβολή σας. Παρακαλώ να αφήσουμε στην άκρη κάθε ίχνος καχυποψίας, μικρονοιας και παραφιλολογίας. Απαραίτητος κανονας ειναι η διαφανεια και η ενημερωση πάντων υμών περί πάσης πιθανής προτάσεως. Δεν γνωριζουμε τις εποχες που θα ελθουν. Χωρις οικονομική ανεξαρτησία θα ειμαστε διαρκως ουραγοί στις εξελιξεις. Στοχος μας δεν ειναι η οικονομική δυναμη, αλλά, δι’ αυτης, η διακονία και ενίσχυση του λαού μας. Σας ευχαριστω από την καρδιά μου, γιατί όλη αυτή η εργώδης προσπαθεια δεν θα ήταν δυνατή χωρις τη δική σας αρωγή. Βοηθηστε λοιπον να προχωρησουμε και στην υλοποίηση αυτων των οραματισμων.
Σε λιγους μηνες ευελπιστούμε να έχουμε έτοιμο τον νόμο για την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση. Όλα τα αρμοδια Συνοδικά οργανα καλούνται να συντονιστούν και να εντείνουν την προσηλωσή τους, ώστε να καταληξουμε σε αισιο και ουσιαστικό αποτελεσμα. Οι καιροί επιτασσουν την αναγκαιοτητα επενδυσεως στον τρόπο αναδείξεως αξίων κληρικων, με ζήλο Θεού και γνώση, οι οποίοι να δυνανται να ανταποκριθούν στα συγχρονα προβληματα. Συχνα η Εκκλησία χρησιμοποιειται ως ευκολο θύμα κατά τη διαθεση των κυβερνωντων, με στόχο την παραπληροφορηση του λαού από τις εκάστοτε δυσαρεστες πολιτικες εξελιξεις και άλλα αναφυομενα ζητηματα. Δεν ειναι ώρα μικροψυχίας και προσκολλήσεως σε προκαταληψεις. Απαιτείται να υποστηριξουμε το υπό ψηφισιν σχεδιο νομου και να αφοσιωθούμε στην ορθή εκκλησιαστική παιδεία των υποψηφίων κληρικων μας.
Αισθανομαι ότι σας έχω κουρασει και ότι έθεσα πολλά θεματα στη διαθεση της αγάπης σας. Ασφαλώς θα σταθούμε στις προγραμματισμενες εισηγησεις των αγίων Αρχιερέων, θα τις παρακολουθησουμε με προσοχή και θα τις σχολιασουμε με συντομία και σαφηνεια, για να οδηγηθούμε σε σωστες κατευθυνσεις και αποφασεις για τη διακονία, την ενότητα και την οικοδομή του εκκλησιαστικού σωματος.
Περαίνοντας, νιώθω την ανάγκη να επανέλθω στις θεμελιωδεις αρχες, στην κοινή μας πιστη ότι η Εκκλησία της Ελλαδος, ως αυτοκεφαλο τμήμα της ευρυτερης Ορθοδοξίας, έχει κατά πάντα τις δυνατοτητες και τις προοπτικες να πορευθεί στο μελλον. Ως ανώτατο θεσμικό Της οργανο, η Ιερά Συνοδος της Ιεραρχίας έχει χρέος να μη σταματησει να προβαλλει προς τους εγγυς και τους μακραν την οικουμενικοτητα του μηνυματος του Ευαγγελίου – την ενοποιό αγάπη, την ειρηνική συνυπαρξη και πρωτιστως την πίστη ότι η Εκκλησία ειναι ο ευδιος λιμην όπου οι ανθρωποι μπορούν να βρούν εγγυηση και σωτηρία.
Ευχομαι οι εργασίες της παρούσης Συνοδου να ευοδωθούν αισίως και δημιουργικως εν Χριστω και ο Θεός να ενισχύσει τον καθένα στο έργο του εντος και εκτός αυτης της αιθούσης.
Σας ευχαριστώ.