“Όσα δανεια και να αποπληρωσουμε, όσα μνημονια και να εγκρινουμε, όσα ακόμη και να απορριψουμε, δεν θα μπορεσουμε να εξαλείψουμε τις γενεσιουργούς αιτίες” ανέφερε μεταξύ άλλων ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος στην σημερινή Ημερίδα της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την αιγίδα της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαικής Ένωσης, με θέμα: «Αλληλεγγύη – το κοινωνικό έργο της Εκκλησίας και η κοινωνική διάσταση των πολιτικών της Ευρωπαικής Ένωσης».
Παράλληλα αφού άσκησε κριτική στην ευρωπαϊκες ηγεσίες έστειλε μήνυμα ενότητας λέγοντας “ να διατηρησουμε ζωντανή τη φλόγα για ένα καλυτερο αυριο. Να στηριχθούμε στις δυναμεις μας,όλοι μαζί ενωμενοι”
Ολόκληρος ο χαιρετισμός έχει ως εξής:
Αγαπητοί μου αδελφοί, Χριστός Ανέστη!
Η διοικούσα Εκκλησία και οι πολιτικες αρχες έχουν ένα χρέος κοινό: να σταθούν κοντά στον ανθρωπο. Συναντησεις όπως η σημερινή μας ενώνουν και ενισχυουν την ελπίδα, διασωζουν το κοινό όραμα για τη χώρα μας και την Ευρώπη. Ειδικά σημερα που οι δυσκολίες εξακολουθούν να ειναι πολλες και μεγαλες και οι καιροί επιβαλλουν ο ένας να συμπληρωνει τον αλλον. Συμβαίνει δυστυχως να ζούμε σε εποχή συγχυσεως, παρά την ταχυτατη διακινηση των ιδεών και των πληροφοριών, με αποτελεσμα συχνα να διατυπωνονται λογοι στο κενό. Κι όταν δεν υπάρχει αληθινος διαλογος και επικοινωνία, όταν ο λογος δεν επαρκεί, οδηγούμαστε στην ασυνεννοησία, τη ρήξη, την επιβολή, τον ανταγωνισμο, τη μονομερεια και τη μονωση, σε πνευματική ενδεια και τυφλοτητα. Οι σχεσεις δοκιμαζονται από την ιδιοτελεια και την ανάγκη κυριαρχίας και επικρατησης. Μ’ έναν λόγο, όλα τα αντιθετα της αλληλεγγύης.
Προφανως, η διαχείριση της κρισεως έγινε κατ᾿ αρχην με όρους οικονομικούς. Όμως η κρίση δεν αφορούσε μόνο στην οικονομία· είχε και βαθυτερα πνευματικά αιτια, τα οποία αν παραβλεψουμε, εφαρμοζουμε λυσεις επιφανειακες. Το έχουν διατυπωσει τόσο εκκλησιαστικοί ανδρες όσο και στοχαστες με διεθνες κυρος. Όταν εξυπηρετούνται συμφεροντα, είτε αυτά αφορούν σε μεμονωμένα άτομα είτε σε ολίγους ή σε ημετερους ή σε εταιρείες ή στα ισχυροτερα από τα κράτη μέλη, δημιουργούνται αυτοματως νοσηρες κοινωνικες συνθηκες. Όταν τα οικονομικά μεγέθη αποβαίνουν εις βαρος του ανθρωπου αντί να συντελούν στην υπηρεσία του, εγκυμονούνται κρισεις και παθογενειες. Όσα δανεια και να αποπληρωσουμε, όσα μνημονια και να εγκρινουμε, όσα ακόμη και να απορριψουμε, δεν θα μπορεσουμε να εξαλείψουμε τις γενεσιουργούς αιτίες. Όσες αναλυσεις κι αν επιχειρησουμε, όσο μολύβι και χαρτί κι αν καταναλωσουμε, χωρις το περισσευμα της καρδιάς, χωρις αλληλεγγύη και στηριξη προς τον συνανθρωπό μας, δεν θα τα καταφερουμε. Εάν δεν αποκαταστησουμε την ιεροτητα του ανθρωπινου προσωπου και την υγιή ιεραρχηση των αξιών, ο κοσμος δυστυχως θα εξακολουθεί να μετατρεπεται σε οίκο εμπορίου. Ούτε όμως ο ανθρωπος ειναι εκμεταλλεύσιμο αντικείμενο ούτε τετοιες αρχες και αξίες πωλούνται και αγοραζονται· προκειται για αγαθά και χαρισματα τα οποία καλλιεργούνται με θυσίες και αγώνα προσωπικό.
Αν ανατρεξει κανείς στα κείμενα των πρωτων ευρωπαιστων, θα διαπιστωσει με πικρία ότι η σημερινη εικονα της Ευρωπης δυστυχως δεν απηχεί όσα οραματιστηκαν ο Σούμαν, ο Αντεναουερ, ο Ντε Γκωλ και οι υπόλοιποι προδρομοι της Ενωμενης Ευρωπης. Θυμουμαι ενδεικτικα τη φραση του Ζισκαρ ντ᾿ Εσταίν: «Ειρηνη!». Αυτό εξέφρασε ως απάντηση στο ερώτημα «πως θα περιγραφατε τα οφέλη της Ευρωπαικης Ένωσης». Τόσο η ειρηνη, αυτό το μεγαλο δώρο του Θεού, όσο και η ομαλοτητα, η σταθεροτητα και η συνοχη της, σημερα δοκιμαζονται και κλονιζονται και έχουμε όλοι μας χρέος να αγωνιστούμε για όλα τα ανωτέρω.
Η εποχή μας έχει ανάγκη από σταθεροτητα στις αξίες και στις αρχες του Χριστιανισμού εάν θελουμε να προχωρησουμε στην πορεία προς την ευρωπαική ολοκληρωση, προς την πνευματική ευημερία, προς την αληθινή συνυπαρξη.
Στα κείμενα αυτων των θεμελιωτων γινεται επιπλέον λογος για αδελφοσύνη, συνεργασία και αλληλεγγύη. Σημερα, η αλληλεγγύη μεταξύ των κρατων μελων έχει πλέον παραδώσει τη θέση της στο συμφερον. Απομενει να αναρωτηθούμε τι ειναι στην πραγματικοτητα μια Ευρώπη χωρις αμοιβαιοτητα, συμπαρασταση και σεβασμο μεταξύ των χωρων που την απαρτιζουν. Η πορεία μιάς οικογένειας περιλαμβάνει χαρες, λυπες και δυσκολίες. Χρειαζεται όμως τα μέλη της να τις μοιραζονται και να τις αντιμετωπιζουν από κοινού.
Εάν πραγματικά επιθυμούμε μια κοινωνία πολιτων και κρατων με αλληλεγγύη και κοινες προοπτικες, έχουμε χρέος να εξαντλησουμε όλα τα μέσα που διαθετουμε. Έχουμε ευθύνη έναντι της ιστορίας να αναζητησουμε λυσεις που δεν θα οδηγούν λαούς σε απόγνωση. Σεβομαστε και εκτιμούμε τις προσπαθειες των πολιτικων ηγεσιών και αναγνωριζουμε πόσο δυσκολο ειναι το έργο που έχουν να επιτελεσουν. Ταυτοχρονα σεβομαστε την εμπρακτη αλληλεγγύη των ευρωπαίων συμπολιτων μας, οι οποίοι χωρις κομματικες, θρησκευτικες και εθνικες διακρισεις στηριζουν κάθε ευρωπαίο πολίτη στις δοκιμασίες της καθημερινοτητας και της βιοπαλης. Όμως δεν πρεπει να υποτιμούνται οι χριστιανικες ριζες της Ευρωπης: «Ου συ την ριζαν βασταζεις, αλλ᾿ η ρίζα σε», κατά την αποστολική διατυπωση (Ρωμ. 11, 20). Ο Χριστιανισμος ήταν και παραμενει θεμελιακος και συνεκτικος παραγοντας της ευρωπαικης ολοκληρωσης. Η ισχύς αυτης της κληρονομιάς εξακολουθεί να εμπνέει και να ζωογονεί.
Η Εκκλησία πάντα προσεφερε και εξακολουθεί να προσφερει όσο υπάρχει ανάγκη, χωρις βεβαίως αυτό να σημαίνει ότι λειτουργεί ως φιλανθρωπικος οργανισμος υπό τη στενή εννοια. Η κοινωνική μεριμνα συνιστα για την Εκκλησία βιωμα, εμπειρία σπουδης και μαθητείας στην εν Χριστω ζωή. Δεν νοειται Εκκλησία χωρις κοινωνικό έργο. Η κοινωνική διακονία της πραγματοποιειται στη βάση της αλληλεγγύης, σε κάθε Ιερά Μητροπολη ανά την ελληνική επικρατεια, με τη δράση του φιλανθρωπικού οργανισμού της Ιερας Αρχιεπισκοπης Αθηνων «Αποστολή», με τη βοηθεια απλών ανθρωπων και χιλιαδων εθελοντων, τη στηριξη αδελφων Εκκλησιών και τη συγκινητική συνεισφορά αδελφων μας από αλλες χωρες.
Η Εκκλησία συνισταται από το ίδιο το γεγονος της κοινωνίας, ειναι δεμένη με τον λαό, αποτελεί σάρκα από τη σάρκα του και δεν υπάρχει χωρις αυτον. Κυριο έργο της ειναι να δωσει όραμα και προορισμο, να διακονησει πνευματικά και να στηριξει τις ψυχες. Προσπαθεί εν πρωτοις να οικοδομησει δεσμούς αγάπης, ενότητας και αλληλεγγύης, κι ύστερα με τις δυναμεις της να σταθεί υλικά σε όσους δοκιμαζονται. Κεντρο της ειναι το ανθρωπινο προσωπο κι όποιος το περιφρονεί, το υποτιμά ή το ευτελιζει, βρισκεται έξω από τη διδασκαλία του Χριστού. Όποιος έχει τη δυναμη να υπηρετησει τους ανθρωπους και δεν το πραττει, κρατωντας τα υλικά και πνευματικά του ταλαντα για τον εαυτό του, υποπιπτει σε αιρεση. Ο αλλος, ο ανθρωπος διπλα μας, ειναι αδελφος μας· δεν ειναι ούτε εχθρός μας ούτε αντικείμενο εκμεταλλευσης, ειναι εικόνα του Θεού – ειμαστε εμείς. Ειναι καιρος να επανεύρουμε αυτά τα ουσιώδη αξιακά κριτηρια και να τα υπηρετησουμε, προσφεροντας από κοινού συγχρονως και τον υλικό και τον πνευματικό οβολό μας.
Η κοινωνική διακονία της Εκκλησίας ειναι καρπος της αλληλεγγύης. Απορρέει επίσης από τη βαθειά συναίσθηση του ποιμαντικού χρεους και της αγωνίας μας ως πνευματικων πατερων. Αυτό δεν μας καθιστα βεβαίως αλάθητους ούτε την κατασταση παραδείσια. Χρειαζεται ταπείνωση, κι αν καποτε απογοητευομαστε από τους αλλους, θα έπρεπε καλυτερα να μας απογοητεύει ο εαυτος μας. Να συνειδητοποιησουμε πόσο μακριά ειμαστε από την αγάπη του Χριστού. Να αφοσιωθούμε με όλες μας τις δυναμεις στην οικοδομηση και την καλλιεργεια της αλληλεγγύης,
με πιστη, ενότητα και προσηλωση στην κοινή συμπορευση.
Αποδιδουμε γι’ αυτον τον λόγο ιδιαιτερη σημασία και χρηστες ελπιδες σ᾿ αυτή την ημερίδα, για την πραγματοποίηση της οποίας οφείλονται ευχαριστίες στον Πανιερωτατο Μητροπολίτη Αχαίας κ. Αθανασιο. Ευχομαι, με τη βοηθεια του Θεού, η σημερινή συναντηση να διεγείρει τις συνειδησεις, να σταθεί αφορμή να εμβαθυνουμε από κοινού στα καιρια αυτά ζητουμενα και να μας οδηγησει σε ουσιωδεις προβληματισμούς, οι οποίοι θα βρούν οργανική συνεχεια πέρα από αυτή την αιθουσα.
Επιτρέψτε μου να κατακλείσω τις συντομες αυτες σκεψεις μου με μία ευχή : να διατηρησουμε ζωντανή τη φλόγα για ένα καλυτερο αυριο. Να στηριχθούμε στις δυναμεις μας και όλοι μαζί ενωμενοι, Ελληνες και Ευρωπαίοι συμπολιτες μας, να παραμείνουμε στερεοι στον οραματισμο μας για μία πραγματική πολιτική ένωση, χωρις ανθρωπινες μικροτητες και διαφωνίες.
Καί επειδή αλληλεγγύη σημαίνει πράξη, σημαίνει έργα, σημαίνει σταθεροτητα στις αρχες μας, ας αποτελεσει η ημερίδα αυτή την ευκαιρία να αναζητησουμε το αιωνιο προτυπό μας, τον αναστημένο Χριστο μας, ο οποίος ειναι η κατ᾿ εξοχην αλληλεγγύη, η εμπρακτη αγάπη, η σιγουριά της ζωής όλων των ανθρωπων. Η δική Του θυσία υπήρξε η δική μας Ανάσταση. Η πορεία προς την ελπίδα και την αληθινή ζωή. Η δική μας πνευματική θυσία αποτελεί τον ασφαλεστερο δρόμο για την ολοκληρωση της εν Χριστω αλληλεγγύης.