Οι καταστηματάρχες γύρω από τον ναό του Αγίου Κωνσταντίνου στην Ομόνοια κι ακόμη περισσότερο οι ιδιοκτήτες των διαμερισμάτων περιμένουν πώς και πώς να ολοκληρωθούν οι εργασίες στο μεγαλοπρεπές εντυπωσιακό μνημείο απέναντι από το έργο του Τσίλερ, το Εθνικό Θέατρο και το Μέγαρο Εϋνάρδου.
Κι όσο πιο ψηλά βρίσκονται τα διαμερίσματα -ειδικά αυτά που «βλέπουν» στην πλατεία- τόσο οι ελπίδες μεγαλώνουν γι’ αυτό που ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια τους από τον περασμένο Φεβρουάριο. Και να τώρα που ο τρούλος του ναού είναι έτοιμος, έγιναν οι καθαρισμοί των μαρμάρων, οι απαραίτητες στεγανώσεις στα ανοίγματα, ενώ τα φύλλα χαλκού που τοποθετήθηκαν στα σημεία που κρίθηκε απαραίτητο μοιάζουν με νότες αισιοδοξίας σ’ ένα μνημείο που είναι κρυμμένο σε σκαλωσιές εδώ και 15 χρόνια…
Οι εργασίες
Η περάτωση των αναστηλωτικών εργασιών (έργο ενταγμένο στο ΕΣΠΑ με 4,5 εκατ. ευρώ) στο διατηρητέο μνημείο που σχεδίασε ο Λύσανδρος Καυταντζόγλου δεν θα ξεφύγει από το χρονοδιάγραμμα λέει στην «Κ» εκ μέρους της Διεύθυνσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων η κ. Ελένη Ζαρογιάννη (πολιτικός μηχανικός). Τονίζει, μάλιστα, πως το μνημείο θα είναι έτοιμο το φθινόπωρο του 2015, το αργότερο τον Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου. Οσο για την πορεία των έργων, όλα γίνονται όπως έχουν υπολογιστεί. Ο τρούλος είναι έτοιμος το επιβεβαίωσε και ο προϊστάμενος της φορτωμένης με έργα ΔΒΜΜ, κ. Θεμιστοκλής Βλαχούλης.
Δώματα και τοιχογραφίες
Οι περαστικοί της Αγίου Κωνσταντίνου που κατευθύνονται προς την πλατεία Καραϊσκάκη, αλλά και όσοι κινούνται στους δρόμους δεξιά κι αριστερά, πριν και μετά την παραιτημένη Σωκράτους, τη μεταλλαγμένη πληθυσμιακά Ζήνωνος και την επιβαρυμένη Μενάνδρου, δεν μπορούν ακόμη να δουν τις αλλαγές. Ελπίζουν μόνο, όπως και οι μόνιμοι κάτοικοι, στο θαύμα που μπορεί να συμβεί στην περιοχή τους με την αποκατάσταση του μνημείου.
Στα δώματα του ναού η αποξήλωση για την ανακατασκευή όλων των ευπαθών τμημάτων που ήταν από μεταλλικούς δοκούς και πλίνθους έχει αρχίσει και όπως εξηγεί τις εργασίες η κ. Ζαρογιάννη, τώρα θα γίνουν με ανοξείδωτα στοιχεία. Οι πλίνθοι επανατοποθετούνται και από πάνω μπαίνει πλάκα σκυροδέματος ενώ ξεκίνησαν και οι εργασίες ανασύνθεσης στα δύο κωδωνοστάσια.
Οι τοιχογραφίες είναι ένα ακόμη βασικό σημείο της θεραπείας του μνημείου με το οποίο ασχολούνται οι ειδικοί της Διεύθυνσης Συντήρησης και περιλαμβάνει την αποκατάσταση των έργων που φιλοτέχνησε ο Αναστάσιος Λουκίδης, στο ιερό και στον τρούλο.
Οσο για τη μικρή απόκλιση της βόρειας κεραίας, που άλλοι αποδίδουν στα έργα κατασκευής του μετρό κι άλλοι σε κάποια προβλήματα θεμελίωσης με τον σεισμό του 1981 αρχικά και έπειτα του 1999, θα αντιμετωπιστούν μέχρι τελευταίας λεπτομέρειας. Ηδη ξεκίνησαν διατρήσεις, θα μπουν ανοξείδωτα αγκύρια και ελκυστήρες.
Τα θυρανοίξια προβλέπονται στο τέλος του 2015 και είναι σίγουρο ότι ο ναός που σχεδίασε ο Λύσανδρος Καυταντζόγλου (1811-1885) δίνοντας μια διαφορετική μορφή πιο εξευρωπαϊσμένη στην ορθόδοξη ναοδομία, διαλέγοντας ένα νεοκλασικό χαρακτήρα για το οικοδόμημα, θα δώσει μια αναπτυξιακή ώθηση στην ευρύτερη περιοχή που ξεκίνησε δειλά με την αποκατάσταση του Εθνικού Θεάτρου αλλά δεν κατάφερε να την αλλάξει ριζικά.
Η αποκάλυψη και πάλι της πρόσοψης του μνημείου, που συνδυάζει στοιχεία νεοκλασικής και αναγεννησιακής αρχιτεκτονικής ρυθμολογίας και τώρα κρύβονται πίσω από ικριώματα, ίσως κινητοποιήσει το ενδιαφέρον γι’ αυτή την παλιά γειτονιά που σήμερα είναι τόπος συνάντησης των μεταναστών και καταφύγιο των απελπισμένων.