Η Εκκλησία εις το πλαίσιον της ποιμαντικης μεριμνης Της δι’ ολον τον πιστον Λαον, παρακολουθεί με ιδιαιτερον ενδιαφερον και βαθυτατον αισθημα ευθυνης και τα ζητηματα τα οποία καθημερινως αντιμετωπιζει το ευλαβες ποίμνιον Της.
Εις τα ζητηματα αυτα πρωταρχικην θεσιν κατεχει εκείνο της εργασιας, καθ’ οσον ειναι συνδεδεμενον, κατα τροπον αμεσον, με το δικαιωμα της δημιουργικοτητος, αλλα και του βιοπορισμού των πολιτων. Η ευαισθησια της Εκκλησιας εις τον τομέα αυτον στηριζεται εις το θεοπνευστον βιβλιον της Αγιας Γραφης, κατα την οποίαν ο Κυριος και Θεος εδωσεν εις τον ανθρωπον την εντολην του εργαζεσθαι και συγχρονως κατωχυρωσεν τα εκ της εργασιας δικαιωματα του : «ει τις ου θέλει εργάζεσθαι, μηδέ εσθιέτω» (Β´ Θεσσαλ., γ´ 10).
Ως εκ τουτου δια την αναπαυσιν των εργαζομενων εκ των κοπων των, αλλα και δια την ελευθεραν ασκησιν των θρησκευτικων καθηκοντων των καθιερωθη απο τον Μαρτιον του 321 μ.Χ. υπο του Αυτοκρατορος και Αγιου της Εκκλησιας Κωνσταντινου του Μεγαλου η ημερα της Κυριακης, ως ημερα αργιας (Αικ. Χριστοφιλοπουλου, Βυζαντινη Ιστορια, τομος Α´, σελ. 135). Η καθιερωσις αυτη εξυπηρετεί τους ως κάτωθι σκοπούς:
– Συνιστα τηρησιν της εντολης του Θεου δια την αφιερωσιν μιας ημερας της εβδομαδος αποκλειστικως εις τον Θεον: «εξ ημερας εργα και ποιησης παντα τα εργα σου, τη δε ημερα τη εβδομη σαββατα Κυριω τω Θεω σου» (Εξόδου κ´ 10). Δια τον Χριστιανικον κοσμον ως ημερα αφιερωμενη εις τον Θεον ωρισθη «η μια των Σαββατων», η ημερα του Κυριου, η Κυριακη ημερα.
– Αποτελεί κεκτημενον δικαιωμα των εργαζομενων, το οποίον κατεκτηθη με μακροχρονιους αγωνας διά την βελτιωσιν της ποιοτητος της ζωης των.
– Διδει την ευκαιριαν ενισχυσεως της συνοχης της οικογενείας. Τα μελη της οικογενείας εχουν την δυνατοτητα δια περισσοτεραν επικοινωνιαν ειτε κατα την διαρκειαν του Κυριακατικου γεύματος, ειτε κατα τας διαφορους οικογενειακας εκδηλωσεις, τας οποίας πραγματοποιούν κατα την ημεραν αυτην.
Συμφωνως προς τα προαναφερθεντα, ισχυει σημερον και εις την Χωραν μας η αργια της Κυριακης δι’ ολον τον εργαζομενον κοσμον.
Η κατα την ημεραν της Κυριακης εβδομαδιαια αναπαυσις των εργαζομενων καθιερωθη νομοθετικως παλαιοθεν, και μαλιστα απο του ετους 1909, δια του νομου ΓΥΝΕ/1909. Μεταγενεστερως κατωχυρωθη και υπο της Διεθνούς Συμβασεως της Γενευης, η οποία εκυρωθη εις την Ελλαδα δια του Ν. 2990/1922. Η εν λογω Διεθνης Συμβασις εχει σημερον ισχυν νομοθετικην, βασει του αρθρου 28 του Συνταγματος, και ως εκ τουτου φρονούμεν οτι δεν ειναι δυνατη ουδε η δια νομου καταργησις της.
Επισης, αν και η Κυριακη αργια εθεωρηθη αρχικως ως αργια διά λογους αφορωντας εις την εβδομαδιαιαν σωματικην αναπαυσιν του εργαζομενου, δεν ειναι εντουτοις εκτος πραγματικοτητος και η αποψις κατα την οποιαν, εις μιαν Χωραν κατοικουμενην κατα την συντριπτικην πλειονοτητα των κατοικων της απο Χριστιανους Ορθοδοξους (αρθρον 3 του Συνταγματος), η Κυριακη αργια αποσκοπεί και εις την παροχην εις τους Ορθοδοξους της δυνατοτητος ανεμποδιστου ασκησεως των θρησκευτικων των καθηκοντων και ειδικωτερον της λατρείας προς τον Θεον κατα τας αρχας της Ορθοδοξου Χριστιανικης Πιστεως, γεγονος το οποίον αποτελεί ειδικην, την σπουδαιοτεραν, ισως, εκδηλωσιν του δικαιωματος θρησκευτικης ελευθεριας. Καί το δικαιωμα τουτο κατοχυρωνεται, ως γνωστον, διά του αρθρου 13 του Συνταγματος, το οποίον οριζει, εις την παραγραφον 2 οτι η λατρεια πρεπει να τεληται «ανεμποδιστα».
Επομένως, η Κυριακη αργια κατοχυρωνεται, δια την πλειονοτητα και μάλιστα την συντριπτικην των κατοίκων του ελλαδικού χωρου και ως ατομικον δικαιωμα, η προσβολη του οποίου ειναι αντισυνταγματικη και ανεπιτρεπτος, μη συντρεχοντος λογου, εξ όσων από το Συνταγμα (άρθρον 13 παραγραφος 2) προβλεπονται (δημοσία ταξις, χρηστα ήθη), ο οποίος θα εδικαιολόγει την καταργησιν της. Αντιθετως επιβαλλεται η διατηρησις της και από το αρθρον 21 παραγραφος 3 του Συνταγματος, το οποίον οριζει οτι : «Το Κρατος μεριμνα για την υγεία των πολιτων…», η δε Κυριακη αργια εχει θεσπισθη και δια την διατήρησιν της σωματικής και πνευματικής υγείας του εργαζομενου.
Αν και η Κυριακη ως αργια των εργαζομενων κατοχυρωνεται ως ατομικον δικαιωμα, ανεκοινωθη η καταργησις αυτου, δια επτα Κυριακας του ετους. Η Εκκλησία ενδιαφερομενη ζωηρως, εν τοις πλαισιοις της αδιαπτωτου ποιμαντικης μεριμνης αυτης δια το Χριστεπωνυμον πληρωμα, περι του εν λογω θεματος και κυριως ενδιαφερομενη, οπως παρεχηται εις τους εν τη Χωρα ημων εργαζομενους ο απαιτουμενος χρονος προς αναπαυσιν και προς εκτελεσιν των θρησκευτικων αυτων καθηκοντων, απευθύνεται προς πάντα αρμοδιον με την ελπιδα οτι θελει ενδιαφερθη δια το θεμα τουτο και περιφρουρησει το εκ των πρωτων αλλα και σπουδαιοτερων κατακτησεων των εργαζομενων ατομικον δικαιωμα, ήτοι το δικαιωμα των εργαζομενων να απολαυουν την αργιαν της Κυριακης. Ελπίζομεν οτι με την διακρινουσαν τους αρμοδίους συνεσιν και ευθυκρισιαν, τον σεβασμον και την ευπείθειαν εις τας διδασκαλιας της Αγιας ημων Εκκλησιας, η οποία αποτελεί πυλωνα του Ελληνισμού, θα αποτραπή πασα παρεκκλισις εκ των τεθεσπισμενων και παγιωθεντων.